جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

انتقاد شدید نماینده فلسطین از نقض قطعنامه شورای امنیت توسط اسرائیل

نیویورک – ایرنا- سفیر و نماینده تشکیلات خودگردان فلسطین در سازمان ملل از نقض قطعنامه ۲۷۲۸ شورای امنیت مبنی بر برقراری آتش بس فوری از سوی اسرائیل بشدت انتقاد کرد و گفت: اسرائیل با نقض قطعنامه شورای امنیت مرتکب جنایت می شود.

تدابیر جدید دیوان لاهه در رابطه با جنگ در غزه

دیوان دادگستری بین‌المللی در لاهه تدابیر جدیدی اتخاذ کرده که به موجب آن رژیم صهیونیستی ملزم به انجام اقدامات لازم و موثر جهت همکاری با سازمان ملل بدون هرگونه تاخیر است.

Loading

ابعاد جنایات جنگی و ضد انسانی عربستان در یمن

۱۳۹۹/۰۷/۳۰ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به جنایت‌های آمریکا و عربستان سعودی علیه مردم یمن، گفت: با اینکه برخی از ابعاد جنایات عربستان در یمن در تاریخ بشریت بی‌سابقه است، اما فروش اسلحه در طول پنج سال به عربستان موجب شده که رژیم آل سعود برای ادامه کشتار خود علیه مردم یمن تشویق شود.

حسن هانی زاده در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه جنگ رژیم آل سعود علیه ملت فقیر یمن، جنگی نیابتی از سوی آمریکا، غرب و رژیم صهیونیستی است، خاطرنشان کرد: رژیم آل سعود در چهار دهه گذشته همواره تلاش کرده تا بر مقدرات فرهنگی، سیاسی و اقتصادی یمن تسلط داشته باشد و پس از ناکامی برای تغییر نگرش‌های مذهبی و سیاسی مردم یمن با وجود هزینه‌های هنگفت، تاکنون با هزینه بیش از350 میلیارد دلاری در جنگ نتوانست وضعیت میدانی، اقتصادی و فرهنگی این کشور را به نفع خود تغییر دهد.

وی افزود: ده‌ها هزار تن از زنان و کودکان یمنی در طول پنج سال گذشته توسط عربستان و ائتلاف سعودی به شهادت رسیده‌اند و حدود 11 میلیون نفر از مردم این کشور بی‌خانمان شده‌اند؛ جمعیت زیادی نیازمند مواد غذایی و دارویی هستند، زیرا عربستان در طول پنج سال گذشته از زمین، آسمان و دریا یمن را محاصره کرده و اجازه نمی‌دهد مواد غذایی و دارویی به این کشور ارسال شود. 2 میلیون کودک یمنی از سوء تغذیه ناشی از شرایط جنگ، رنج می‌برند و تا کنون 8 هزار کودک در خلال بمباران‌های جنگنده‌های سعودی کشته و زخمی شده‌اند.

هانی زاده تصریح کرد: کارشناسان سازمان ملل هشدار داده‌اند که همزمان با شیوع بیماری کرونا، سال ۲۰۲۰ بدترین سال از نظر قحطی در یمن خواهد بود و میلیون‌ها نفر در این کشور فقیر و جنگ‌زده در آستانه گرسنگی قرار دارند.

 

کودکان نیمی از قربانیان جنگ یمن

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه به اذعان دبیرکل سازمان ملل نیمی از تلفات غیر نظامیان در جریان حملات سعودی‌ها از کودکان هستند، برخی ابعاد جنایات عربستان در یمن را در تاریخ بشریت بی‌سابقه عنوان کرد و گفت: آمریکا و غرب با فروش 80 میلیارد دلار اسلحه به عربستان در طول پنج سال گذشته، سعی کرده‌اند از این شرایط برای فروش تسلیحات خود و بهبود اوضاع اقتصادیشان بهره ببرند و در جنایت علیه مردم یمن با سعودی‌ها همراه شوند؛ چرا که این میزان فروش اسلحه در طول پنج سال به عربستان موجب شده که رژیم آل سعود برای ادامه کشتار خود علیه مردم یمن تشویق شود.

هانی زاده با اشاره به اذعان گزارش‌های متعدد منتشر شده از سوی سازمان‌های حقوق بشری به استفاده از سلاح‌های حاوی فسفر سفید و اورانیوم و بمب‌های خوشه‌ای و ایجاد کننده خلأ علیه غیرنظامیان یمنی، ادامه داد: با این وجود جامعه جهانی هیچ گونه اقدامی برای کاهش رنج‌های ملت یمن انجام نداده و حتی از صدور بیانیه‌های محکومیت علیه آل سعود خودداری کرد. این مسئله نشان می‌هد که جامعه جهانی نگرش دوگانه‌ای نسبت به رخدادهای منطقه و جهان دارد و آنجا که منافعشان اقتضاء می‌کند هیچ گونه توجهی به مسائل انسانی ندارد.

 

نقض قوانین و معیارهای بین‌المللی حقوق بشر از سوی عربستان

وی با بیان اینکه عربستان با به کارگیری سلاح‌های ممنوعه بین‌المللی و تخریب ساختمان‌های عمومی و غیرنظامی و موشک باران شهرها و روستاها و ساختمان‌های غیرحفاظت شده، تمام قوانین بین‌المللی و معیارهای حقوق بشر را نقض کرده است، اضافه کرد: عربستان سعودی با تکیه بر کمک‌های غرب، لابی صهیونیستی و آمریکا همچنان به جنایات خود ادامه می‌دهد و سعی می‌کند از طریق کشتار، ایجاد رعب و وحشت مردم یمن را وادار به تسلیم کند.

هانی زاده با بیان اینکه گزارش‌های دیده بان حقوق بشر تنها با بیانیه‌های ضعیفی همراه است و جامعه جهانی چشم از این جنایتهایی که با حمایت آمریکا در یمن انجام می‌شود بسته است، گفت: طبیعی است که آمریکا انواع سلاح‌های پیشرفته، بمب‌های خوشه‌ای و حتی بمب‌های ضعیف شده هسته‌ای در اختیار عربستان قرار داده و اینها علیه مردم یمن آزمایش شده است. این کشور هیچ توجهی به افکار عمومی و احترام به ملت‌ها و آزادی آن‌ها ندارد و تنها منافع خود را که در ایجاد جنگهای منطقه‌ای است، دنبال می‌کند.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا با تاکید بر اینکه نفع آمریکا در فروش اسلحه به عربستان است، اضافه کرد: حتی مسائل حقوق بشر هم جایی در ادبیات آمریکا ندارد، زیرا قتل دردناک جمال خاشقچی، روزنامه نگار برجسته سعودی، توسط رژیم آل سعود با سکوت و حتی حمایت آمریکا مواجه شد و آمریکا نهادهای بین‌المللی را وادار به سکوت در برابر جنایات آل سعود کرد.

وی ادامه داد: مسئله حقوق بشر نوعی ابزار برای اعمال فشار از سوی آمریکا با هدف بهره برداری علیه سایر کشورها تلقی می‌شود و به خصوص در دوران حاکمیت سیاه دونالد ترامپ بر کاخ سفید، نقض حقوق بشر از سوی آمریکا کاملا پررنگ شده است. با وجود اینکه در برخی از ایالتهای آمریکا سازمان‌هایی از فروش سلاح‌های کشتار جمعی به عربستان انتقاد می‌کنند، اما حاکمیت آمریکا توجهی به این انتقادها نمی‌کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *