أحدث المقالات

تصاویر | ادای احترام ویژه محمد جواد ظریف به علی‌اکبر ولایتی؛ واعظی و بروجردی هم آمدند

جمعی از دیپلمات‌های وزارت امور خارجه با علی اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل دیدار و گفتگو کردند. در این دیدار علاءالدین برودجردی، محمد جواد ظریف و محمود واعظی حضور دارند./ خبرآنلاین

واکنش روسیه به وتوی آمریکا : هدف واشنگتن کوچاندن فلسطینی‌ها از سرزمین خودشان است

تهران- ایرنا- واسیلی نبنزیا نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در واکنش به وتوی قعطنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل از سوی آمریکا گفت که هدف ایالات متحده در هم شکستن اراده فلسطینی‌ها و راندن آنها از سرزمین خودشان است.

Loading
13بهمن ماه 1397

رسانه ها؛ واکنش پوتین به خروج آمریکا از پیمان INF و…

۱۳۹۷/۱۱/۱۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: واکنش روس ها به تعلیق عضویت آمریکا در پیمان منع موشک های هسته ای، ناتو مخالف استقرار جنگ‌افزارهای هسته‌ای جدید در اروپا ، چین مخالف خروج آمریکا از پیمان «آی ان اف»، ابراز تمایل لهستان به استقرار موشک‌های اتمی آمریکا در این کشور، احتمال جنگ هسته ای هند و پاکستان، برگزاری اعتراضات دوازدهمین شنبه سیاه فرانسه ، سفر منطقه‌ای ولیعهد عربستان به آسیا ، تظاهرات جدایی طلبان کاتالونیا در بارسلونا ، اصرار جنبش النجباء بر بیرون راندن نظامیان آمریکایی از عراق، جلوگیری از گشت‌زنی نیروهای آمریکایی در موصل، قانون جدید سفر بدون روادید بریتانیایی‌ها به اروپا و مشکل جبل‌الطارق، اعلام محل دومین دیدار ترامپ با رهبر کره شمالی و برگزاری دور دوم مذاکرات یمنی-یمنی در اردن ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

اسپوتنیک روسیه:  ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اعلام کرد پاسخ مسکو به تصمیم آمریکا درباره تعلیق عضویت خود در پیمان منع موشک های هسته ای میان برد و کوتاه برد(INF) متقارن خواهد بود و روسیه نیزعضویت خود در این پیمان را به حالت تعلیق در می آورد. به گزارش اسپوتنیک، پوتین در دیدار با سرگئی شویگوف وزیر دفاع روسیه ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: “حالا که آمریکایی ها تعلیق عضویت خود در پیمان منع موشک های هسته ای میان برد و کوتاه برد را اعلام کرده اند، ما نیزعضویت خود در این پیمان را به حالت تعلیق در می آوریم و مثل آنها به کارهای تحقیقاتی و آزمایشی در این زمینه می پردازیم”.

دویچه وله: اعلام خروج آمریکا از پیمان موشک‌های هسته‌ای میان‌برد منجر به افزایش نگرانی‌های امنیتی کشورهای اروپایی شده است. به گزارش دویچه وله،  استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در گفت‌وگویی که با شبکه دو تلویزیون آلمان ZDF داشته است، تصریح کرده که ناتو مخالف استقرار جنگ‌افزارهای هسته‌ای در خاک اروپا است.کشورهای اروپایی، آمریکا و روسیه شش ماه فرصت دارند تا پیمان INF یا پیمان موشک‌های هسته‌ای میان‌برد را نجات دهند. توافقی از دوران جنگ سرد که در سال ۱۹۸۷ بین دو کشور آمریکا و اتحاد شوروی به امضا رسیده بود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزارت خارجه چین امروز (شنبه) اعلام کرد، پکن مخالف خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد(INF) است و از مسکو و واشنگتن می‌خواهد تا از طریق گفت‌وگو این اختلاف‌نظرها را حل و فصل کنند.به گزارش ایسنا، گنگ شوآنگ، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: پکن مخالف خروج آمریکا از پیمان ۱۹۸۷ است و به مسکو و واشنگتن تأکید دارد تا به صورت مناسب اختلافات را از طریق گفت‌وگوهای سازنده حل و فصل کنند.

خبرگزاری فارس: وزیر خارجه لهستان ضمن استقبال از استقرار موشک‌های هسته‌ای آمریکا در لهستان، چنین اقدامی را در راستای منافع اروپا دانست. به گزارش خبرگزاری فارس، «یاتسیک چاپوتویچ»» وزیر خارجه لهستان خواستار استقرار موشک‌های هسته‌ای آمریکا در اروپا شد. چاپوتویچ در گفت‌وگو با نشریه آلمانی «اشپیگل» گفت: «چنین اقدامی که نظامیان آمریکایی و موشک‌های آنها در قاره اروپا مستقر باشند، در راستای منافع ما اروپایی‌هاست.»

اسپوتنیک روسیه: رئیس سازمان اطلاعات ملی آمریکا از احتمال وقوع جنگ هسته ای میان هند و پاکستان خبر داد. به گزارش اسپوتنیک ، دانیل کوتز، رئیس سازمان اطلاعات ملی آمریکا گفت: پاکستان همچنان در حال تولید سلاح های جدید هسته ای از جمله موشک های تاکتیکی و موشک های کروز دریایی و هوایی با برد های مختلف است. در همین حال هند اولین زیردریایی اتمی که به موشک های هسته ای مسلح است را به خدمت گرفته است.

خبرگزاری مهر: معترضان به سیاست های اقتصادی دولت فرانسه، در داوزدهمین شنبه متوالی اعتراضات خود را آغاز کردند. به گزارش خبرگزاری مهر، افراد حاضر در این اعتراضات که به جلیقه زردها معروف شده اند، به سیاست های اقتصادی دولت «امانوئل ماکرون» معترض هستند و همین امر موجب شده تا برخی این اعتراضات را نوعی جنبش ضد سرمایه داری قلمداد کنند.

خبرگزاری ایرنا: ‘محمد بن سلمان’ ولیعهد عربستان سعودی ماه آینده سفر منطقه ای به آسیا را از دهلی نو آغاز و در ادامه به چین و کره جنوبی می رود.به گزارش ایرنا، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان این سفر را پس از انتقاد کشورهای مختلف پس از قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی در استانبول و با هدف بهبود چهره این کشور انجام می دهد.محمد بن سلمان قرار است بعد از هند در راستای گسترش همکاری‌های عربستان با کشورهای شرق آسیا به چین و کره جنوبی سفر کند.

خبرگزاری صداو سیما:  جدایی طلبان کاتالونیا با برپایی تظاهرات در بارسلونا از رهبرانی زندانی این جنبش جدایی طلب اعلام حمایت کردند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، صدها نفر از جدایی طلبان کاتالونیا در حمایت از سران زندانی جنبش جدایی طلب در بارسلونا تظاهرات کردند. سران این جنبش به اتهام نقش داشتن در تلاش برای جدایی کاتالونیا از اسپانیا از اکتبر سال دو هزار و هفده در زندان به سر می برند.

الکوثرفارسی: رئیس شورای اجرایی جنبش «النُجَباء» عراق تأکید کرد این جنبش از همه ظرفیت‌ها برای اخراج نیروهای آمریکایی از خاک عراق استفاده خواهد کرد.به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، «نصر الشمری» رئیس شورای اجرایی جنبش «النُجَباء» عراق در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی «آسیا» اعلام کرد گروه‌های مقاومت عراقی از ظرفیت قانون اساسی عراق برای اخراج کامل نیروهای خارجی از این کشور استفاده خواهند کرد.

العالم: نیروهای بسیج مردمی در نینوا از گشت زنی تفنگداران آمریکایی در یکی از مناطق شهر موصل جلوگیری کردند.پایگاه اینترنتی شبکه الاتجاه نوشت: فرماندهی عملیات بسیج مردمی در نینوا در روز جمعه مانع از گشت زنی نظامیان آمریکایی در یکی از مناطق شهر موصل شدند.معاون فرمانده عملیات در کنفرانسی خبری گفت: گشت زنی نظامیان آمریکایی تحریک کننده و اقدامی هدفمند بود که باید جلوی آن را می گرفتیم و این کار را با بستن راه بر آنها و هشدار مستقیم انجام دادیم.

یورونیوز:   دولت بریتانیا اعلام کرد شهروندان این کشور حتی در نبود توافق برگزیت، همچنان می‌توانند بدون نیاز به روادید به اروپا سفر کنند. بر اساس قانون جدید، اتباع بریتانیا خواهند توانست حداکثر به مدت ۹۰ روز در خاک کشورهای عضو اتحادیه اروپا بمانند و بعد از آن یا باید خاک اروپا را ترک کرده یا دلیل قانونی دیگری برای ماندن در آنجا ارائه کنند.این تصمیم با قانون پیشنهادی اتحادیه اروپا برای سفر اتباع بریتانیا به منطقه جبل‌الطارق در جنوب اسپانیا تناقض دارد.

رادیو چین:  دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا به رسانه‌ها گفت که دومین دیدارش با کیم جون اون رهبر کره شمالی در اواخر ماه فوریه برگزار می شود. آمریکا و کره شمالی درباره زمان مشخص و محل دیدار به توافق رسیده‌اند و هفته آینده آن را اعلام می کنند. به احتمال قوی محل دیدار سران آمریکا و کره شمالی ویتنام خواهد بود.

آناتولی ترکیه:  دور دوم مذاکرات یمنی-یمنی در مورد تبادل اسرا هفته آینده در اردن برگزار می شود. سفیان القضاه، سخنگوی وزارت امور خارجه اردن طی بیانیه ای اعلام کرد: با درخواست دفتر فرستاده سازمان ملل در یمن (مارتین گریفیتس) برای برگزاری مذاکرات صلح دولت یمن و حوثی ها برای تبادل اسرا و بازداشت شدگان در هفته آینده موافقت کرده ایم.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *