جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

Loading

رسانه ها؛ ایده استراتژیک چین برای خلیج فارس و…

۱۳۹۹/۰۷/۳۰ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: تلاش چین برای  تنش زدایی در خلیج فارس، پیشنهاد پوتین برای برگزاری نشست مجازی شورای امنیت درباره خلیج فارس، استقبال قطر از طرح سازمان ملل برای کاهش تنش در منطقه خلیج‌فارس، تاکید آمریکا بر ادامه فشار حداکثری بر ایران، حمایت چشمگیر جامعه یهودیان آمریکا از بایدن، آمریکا و روسیه به دنبال تمدید یک ساله پیمان هسته ای، درخواست پارلمان اروپا برای  وضع مقررات سختگیرانه ضد غول‌های اینترنتی ، دعوت گوترش از یمنی ها برای آتش بس، شکایت نامزد خاشقجی از محمد بن سلمان، ادامه عملیات ارتش جمهوری آذربایجان در قره باغ و تکرار انتخاب پارلمانی قرقیزستان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

رادیو17 چین: «وانگ یی» عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه چین با حضور در یک ویدئو کنفرانس در سطح وزرای شورای امنیت سازمان ملل که در پکن برگزار شد، پیشنهاد جدیدی را درباره اوضاع منطقه خلیج فارس ارائه کرد؛ پیشنهادی که اساس آن، فراهم کردن بستری برای گفت و گوهای چند جانبه در منطقه خلیج فارس با محور موضوعات امنیت منطقه ای فعلی به عنوان پیش شرط حفاظت از برجام عنوان شده است تا از این طریق، انگیزه و نیروی محرکه ای برای کاهش تنش ها ایجاد شود و تفاهم جدیدی در زمینه حفظ صلح و ثبات منطقه تدوین گردد.

العالم فارسی:  وزیر امور خارجه روسیه در نشست مجازی شورای امنیت سازمان ملل پیشنهاد رئیس‌جمهور کشورش برای برگزاری نشستی به منظور بحث درباره برقراری صلح در غرب آسیا را بار دیگر مطرح کرد. «سر‌گئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه در صحبت‌های خود در نشست مجازی شورای امنیت سازمان ملل بر برقراری صلح در غرب آسیا تأکید کرد.لاوروف در این نشست گفت که منطقه خلیج فارس گرفتار گرایش‌های خطرناکی برای بی‌ثباتی است .

خبرگزاری فارس: نماینده دائم قطر در سازمان ملل متحد از طرح‌ این سازمان برای کاهش تنش و حل‌وفصل اختلافات در منطقه خلیج‌فارس استقبال کرد.«علیاء احمد بن سیف آل ثانی» نماینده دائم قطر در سازمان ملل در کنفرانس مجازی شورای امنیت که تحت عنوان «حفظ صلح و امنیت جهانی؛ بررسی اوضاع منطقه خلیج فارس» به ریاست وزیر خارجه روسیه برگزار شد، از طرح این سازمان برای کاهش تنش در منطقه استقبال کرد.

اسپوتنیک روسیه: نماینده آمریکا در امور ایران می‌گوید، فشار حداکثری بر ایران سیاست موفقی بوده و تا تغییر رفتار ایران ادامه می‌یابد و فرقی نمی‌کند چه کسی رئیس جمهور آینده باشد. الیوت آبرامز نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و ونزوئلا در گفت‌وگویی با روزنامه سعودی الشرق الاوسط چاپ لندن اعلام کرد «شکست» دونالد ترامپ در انتخابات سوم نوامبر (۱۳ آبان) آینده، «امید آخر ایرانی‌ها» برای پایان یافتن کمپین فشار و تحریم‌های آمریکاست.

خبرگزاری مهر : نتایج یک نظرسنجی جدید در میان جامعه یهودیان آمریکا نشان می دهد که گزینه اصلی آنها در انتخابات ریاست جمهوری ماه آینده «جوزف بایدن» است. بر اساس نتایج نظرسنجی که در میان رای دهندگان یهودی آمریکا در خصوص نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری این کشور انجام شده، ۷۵ درصد شرکت کنندگان اعلام کرده اند که اگر انتخابات ریاست جمهوری همین امروز برگزار شود به «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات رای می دهند. این وضعیت در حالی است که میزان حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی در دوران ریاست جمهوری ترامپ به بیشترین میزان ممکن رسیده است. 

 ان. اچ.کی ژاپن: آمریکا و روسیه تمایل خود برای آغاز گفتگوها بر سر تمدید یک ساله آخرین پیمان باقیمانده کنترل تسلیحات هسته ای میان این دو کشور را ابراز کرده اند.روز سه شنبه اندکی پس از اعلام وزارت خارجه روسیه مبنی بر پیشنهاد تمدید یک ساله پیمان «استارت نو»، وزارت خارجه آمریکا بیانیه ای منتشر کرد.آمریکا می گوید که از تمایل روسیه برای پیشرفت بر سر کنترل تسلیحات هسته ای قدردانی می کند، و اینکه آمریکا «آماده است تا برای نهایی کردن یک توافق قابل راستی آزمایی بلافاصله ملاقات کند.»

یورونیوز:  پارلمان اروپا به طرحی رای داد که در آن وضع مقرارت دقیق و سخت‌گیرانه برای فعالیت غول‌های اینترنتی نظیر گوگل و فیس‌بوک درخواست شده است.این طرح در صورت تصویب دستگاه اجرایی اتحادیه اروپا را ملزم می‌سازد تا برای وضع مقرارت و قوانین جدید در این خصوص قاطعیت بیشتری از خود نشان دهد.کمیسیون اروپا قرار است ماه دسامبر بر اساس راهبرد پیشنهاد شده از سوی نمایندگان کشورهای عضو، قوانین سخت‌گیرانه‌ای را برای کاستن از قدرت و انحصار غول‌های اینترنتی تدوین کند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): دبیرکل سازمان ملل در سخنانی ضمن تاکید بر لزوم ایجاد بستر مناسب برای اعتماد سازی میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، نسبت به بروز یک فاجعه انسانی در یمن هشدار داد.گوترش بر کار جمعی برای کاهش تنش‌های و درگیری‌ها تأکید کرد و گفت: برخی کشورها ممکن است احساس کنند که دیگران در امور آن‌ها یا همسایگانشان دخالت می‌کنند. برخی ممکن است این اعتقاد را داشته باشند که نقش منطقه‌ای آن‌ها شناخته نشده است.

الکوثر فارسی: دو سال پس از قتل فجیع روزنامه‌نگار منتقد سعودی، نامزد خاشقجی و یک گروه حقوق بشری علیه محمد بن سلمان شکایت کردند. ولیعهد عربستان متهم است که دستور این قتل را صادر کرده و شماری از نزدیکانش در ارتکاب آن دست داشته‌اند. خدیجه چنگیز شکایتی علیه محمد بن سلمان، به دادگاهی در شهر واشنگتن ارائه کرده و به خاطر قتل نامزدش، جمال خاشقجی خواستار دریافت خسارت از ولیعهد عربستان سعودی شده است.

آناتولی  ترکیه: عملیات ارتش آذربایجان برای آزادی سرزمین‌های اشغال شده توسط ارمنستان در طول شب ادامه یافت.وزارت دفاع ملی جمهوری آذربایجان امروزچهارشنبه با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که عملیات ارتش این کشور در مناطق فضولی، جبرئیل و قبادلی در طول شب ادامه داشت.

خبرگزاری ایرنا: کمیسیون انتخابات قرقیزستان امروز چهارشنبه اعلام کرد که تکرار انتخابات پارلمانی این کشور روز ۲۰ دسامبر (یکشنبه ۳۰ آذر) برگزار خواهد شد. این تصمیم در نشست امروز کمیسیون مرکزی انتخابات اتخاذ شده و در عین حال “سدیر جباروف” (Sadyr Japarov) نخست وزیر و کفیل ریاست جمهوری هم اعلام کرد که انتخابات آتی بطور شفاف و سازمان یافته برگزار خواهد شد.در پی بروز ناآرامی‌ها در اعتراض به نتیجه انتخابات پارلمانی ۱۳ مهر ماه در این کشور آسیای میانه، کمیسیون انتخابات روز ۱۵ مهر نتیجه انتخابات را باطل کرد و همچنین با ادامه تنش‌های سیاسی رئیس جمهور این کشور نیز روز پنجشنبه ۲۴ مهر ماه استعفا کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *