جدیدترین مطالب

Loading

أحدث المقالات

آمریکا دو شرکت و چهار فرد را به اتهام فعالیت‌های سایبری از سوی سپاه تحریم کرد

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا دو شرکت و چهار فرد را که در فعالیت‌های مخرب سایبری به نمایندگی از فرماندهی سایبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران دست داشتند، تحریم کرد.

سازمان ملل: ۷۵ درصد از جمعیت غزه آواره شده اند

 نیویورک – ایرنا-  آژانس امداد و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی موسوم به آنروا اعلام کرد که ۷ درصد آوارگان فلسطینی یعنی  حدود ۱.۷ میلیون نفر  در جستجوی امنیت نسبی “چندین بار” مجبور به فرار شده اند.

Loading

رسانه ها ؛ ورود اروپا به بحران قره باغ و…

۱۳۹۹/۰۷/۲۸ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: تاکید اروپا بر آتش بس بدون قید و شرط در قره باغ، ادامه پیشروی ارتش جمهوری آذربایجان در قره باغ ، بایدن  پیشتاز  انتخابات آمریکا، پیروزی نامزد مورد حمایت مورالس در انتخابات ریاست جمهوری بولیوی، اعلام نتایج دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترک قبرس شمالی، هشدار الکاظمی درخصوص گسترش خصومت و کشمکش طائفه‌ای درعراق ، دیدار الکاظمی با نخست‌وزیر فرانسه، افزایش روزافزون تعداد موارد ابتلا به کرونا در جهان، توافق بحرین و اسرائیل بر سر ایجاد روابط دیپلماتیک، تعجب رئیس موساد از رفتار نامعمول بحرین و امارات در صلح با اسرائیل، سفر مخفیانه یک مقام کاخ سفید به سوریه، هشدار حزب‌الله به حریری درباره شروط صندوق بین‌المللی پول پس از تشکیل دولت، واکنش پمپئو و گانتز به پایان محدودیت تسلیحاتی ایران ، اقدام روسیه به طراحی نسل جدید موشک های فضایی و برنامه ریزی ناتو برای تاسیس یک مرکز فضایی در آلمان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

 خبرگزاری صدا و سیما: مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت، اتحادیه اروپا و سازمان امنیت و همکاری اروپا همچنان آمادگی دارند تا به دو طرف در دستیابی به راه حل بلندمدت برای این مناقشه کمک کنند. جوزف بورل تاکید کرد آتش بس بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه قره باغ باید بدون قید و شرط باشد. بورل افزود: با وزرای امور خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان تماس گرفتم و هر دو طرف را به توقف فوری حملات علیه غیرنظامیان تشویق کردم.

تی.آر.تی ترکیه: وزارت دفاع جمهوری آذربایجان تاکید کرد که ارتش این کشور در امتداد خط مقدم جبهه دارای برتری عملیاتی است. در این بیانیه تصریح شد که معلومات منتشر شده توسط ارمنستان مبنی بر در محاصره بودن سربازان آذربایجانی، اطلاعات جعلی و دروغ است. در بیانیه مذکور آمده است: «در واقع، وضعیت واقعی کاملاً متفاوت است. برتری عملیاتی در امتداد خط مقدم جبهه با ارتش آذربایجان است.»

دویچه وله:  رقابت انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا با شدت و حدت در فضایی پرتنش ادامه دارد. نظرسنجی‌ها بایدن را پیشتاز نشان می‌دهند، اما پیروزی او قطعی نیست. طرفداران متعصب ترامپ به چیزی جز پیروزی او راضی نیستند. کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در فضایی پرتنش به مرحله نهائی رسیده است. با این که دو هفته به انتخابات در سوم نوامبر باقی مانده است، بسیاری از شهروندان با شتابی بی‌سابقه رأی داده‌اند.

خبرگزاری مهر : «لوئیس آرسه» ، نامزد مورد حمایت «ایوو مورالس» مدعی پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری بولیوی شد.تصمیم کمیته انتخابات مبنی بر عدم اعلام نتایج اولیه شمارش آراء، گمانه‌زنی‌هایی را درباره تقلب به دنبال داشته اما مورالس طرفدارانش را به صبر و پرهیز از خشونت دعوت می‌کند. مورالس بعد از اعتراض‌هایی که علیه انتخاب دوباره‌اش به ریاست جمهوری صورت گرفت، دهم نوامبر ۲۰۱۹ استعفا داد و ابتدا به مکزیک و سپس آرژانتین رفت.

آناتولی  ترکیه: ارسین تاتار نامزد حزب اتحاد ملی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترک قبرس شمالی با اخذ اکثریت آرای مردم به عنوان رئیس جمهور جدید این کشور انتخاب شد. نارین فردی شفیق، رئیس شورای انتخابات جمهوری ترک قبرس شمالی از پیروزی ارسین تاتار نامزد حزب اتحاد ملی و نخست وزیر این کشور در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری با اخذ 51.74 درصد آرای مردم خبر داد.

الکوثر فارسی: نخست‌وزیر عراق از دستگیری برخی از عاملان جنایت اخیر در منطقه «بلد» در استان «صلاح الدین» این کشور خبر داد و تاکید کرد که خصومت و کشمکش طائفه‌ای در عراق جایی ندارد. «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق در توییتی نوشت: «بازگشتی به کشمکش طائفه‌ای یا خصومت عراقی‌ها نسبت به یکدیگر برای مقاصد سیاسی وجود ندارد. ما این مرحله را با هم پیش سر گذاشته‌ایم و هرگز به آن باز نخواهیم گشت».

خبرگزاری فارس: نخست وزیر عراق که به پاریس سفر کرده، امروز با همتای فرانسوی خود دیدار کرد. «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق که شب گذشته در آغاز سفر دوره‌ای به چند کشور اروپایی وارد پاریس شد، امروز (دوشنبه – ۱۹ اکتبر) با همتای فرانسوی خود دیدار کرد.مصطفی الکاظمی در ادامه سفر دوره‌ای خود قرار است به انگلیس و آلمان نیز سفر کند .

رادیو چین: آخرین داده های مرتبط با کرونا که توسط سازمان جهانی بهداشت منتشر شده، نشان می دهد که تا ساعت 19:43 روز ۱۷ اکتبر (یکشنبه ۲۶ مهر) به وقت اروپای مرکزی  ، تعداد موارد تایید شده ابتلا به کرونا در سراسر جهان در مقایسه با روز گذشته ۳۹۲ هزار و ۴۷۱ نفر افزایش یافته است که این تعداد، بیشترین آمار ابتلا در یک روز از زمان شیوع تاکنون است. جهش سریع اخیر اپیدمی در اروپا، دلیل مهمی برای افزایش تعداد موارد تایید شده در سراسر جهان است.

 ان. اچ.کی ژاپن:  بحرین و اسرائیل موافقت کرده اند که در یک توافق تاریخی به میانجیگری آمریکا روابط دیپلماتیک برقرار کنند. بحرین روز یکشنبه هیئت های آمریکایی و اسرائیلی را به منامه، پایتخت خود دعوت کرد تا درباره عادی سازی مناسبات گفتگو کنند. پس از این مذاکرات، بحرین و اسرائیل اعلام کردند که با همکاری در طیفی از زمینه ها از جمله ارتباطات و کشاورزی موافقت کرده اند.

العالم فارسی: رئیس سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی اذعان داشت که عادی سازی روابط بحرین و امارات با رژیم صهیونیستی در سایه بحث و اختلاف نظرها در داخل این کشورهای عربی انجام شد و آنها شیوه‌ای غیرعادی در سازش با اسرائیل را برگزیدند.کوهن در این مصاحبه که شامگاه یکشنبه ساعتی پس از اعلام رسمی توافق سازش میان منامه و تل آویو منتشر شد در پاسخ به این سوال که آیا سودان کشور بعدی خواهد بود که توافق صلح با اسرائیل را در آینده نزدیک امضا می‌کند، گفت: «می‌تواند آن کشور سودان باشد. ما با هر کشوری که در حال حاضر آمادگی گفت‌وگو با ما را داشته باشد، در تماس هستیم. »

اسپوتنیک روسیه: روزنامه وال استریت ژورنال از سفر یک مقام کاخ سفید برای دیدار با دولت سوریه به دمشق خبر داد. روزنامه وال استریت ژورنال اعلام کرد که «کاش پاتل» دستیار دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اوایل سال جاری میلادی به منظور مذاکره برای آزادی زندانیان آمریکایی در سوریه به دمشق سفر کرده بود.مقامات آمریکایی در عین حال از ارائه جزئیات بیشتر در مورد افرادی که پاتل در سوریه با آنها دیدار کرده است، خودداری کردند.

خبرگزاری تسنیم: حزب‌الله لبنان تاکید کرد که مانعی در برابر تشکیل دولت ایجاد نخواهد کرد اما نمی‌تواند با همه شروط صندوق بین‌المللی پول که حریری می‌خواهد، موافقت کند.در حال حاضر فضای سیاسی لبنان کاملا به نفع سعد حریری، نخست وزیر سابق این کشور است. مخالفان وی نتوانستند گزینه جایگزینی برای او پیدا کنند؛ اما این به معنای آن نیست که روند تشکیل دولت در این کشور به آسانی پیش خواهد رفت؛ چرا که میشل عون،رئیس جمهوری لبنان هرگز اجازه نخواهد داد جبران باسیل، رئیس جریان آزاد ملی این کشور شکست بخورد. علاوه بر آن حزب الله نیز اجازه نخواهد داد تا سعد حریری همه برنامه های خود را درباره دولت عملی کند.

یورونیوز:  مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به سر رسیدن موعد لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران اعلام کرد، هرگونه خرید و فروش اسلحه با ایران نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل خواهد بود. پمپئو در بیانیه‌ای گفت که آمریکا هر کشور، شخص و یا نهادی که با ایران معامله تسلیحاتی داشته باشد را مورد تحریم قرار خواهد داد.

خبرگزاری مهر: وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در واکنش به پایان تحریم های تسلیحاتی ایران، خواستار تقویت توان نظامی این رژیم شد. «بنی گانتز» در واکنش به پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران گفت:  اسرائیل باید از این پس، قوی‌تر و مصمم‌تر از پیش شود.گانتز در ادامه مدعی شد که رژیم صهیونیستی گام‌های لازم را با هدف جلوگیری از گسترش سلاح‌های هسته‌ای و تسلیحاتی ایران برخواهد داشت همان‌گونه که همه کشورهای جهان باید این کوشش مهم را انجام دهند.

خبرگزاری ایرنا: روسیه طراحی نسل جدید موشک فضایی را آغاز کرده است که می تواند چند بار قابل استفاده باشد. دمیتری بارانف رئیس مرکز موشک سازی پروگرس شهر سامارای روسیه گفت: موشک جدید فضایی روسیه در مرکز پروگرس طراحی می شود و سوخت مورد استفاده آن گاز فشرده طبیعی است. وی تصریح کرد: قرارداد طراحی موشک جدید با شرکت دولتی فضایی روس کاسموس در اوایل ماه اکتبر جاری امضا شده و هزینه طراحی آن 407 میلیون روبل (معادل 5 میلیون و 217 هزار دلار) اعلام شده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): اعضای ائتلاف ناتو قصد دارند طی روزهای آینده خبر ایجاد یک مرکز فضایی در محل پایگاه فرماندهی عالی نیروهای هوایی این ائتلاف در رامشتاین آلمان را اعلام کنند.رسانه های آلمانی دی.پی.ای و زوددویچه سایتونگ گزارش کردند، وزرای دفاع ۳۰ کشور عضو ائتلاف ناتو برنامه ریزی کرده اند روز پنجشنبه خبر ساخت یک مرکز فضایی جدید را اعلام کنند.این طرح ناتو را قادر میسازد از همپیمانانش درخواست ارتباطات یا تصاویر ماهواره ای با هدف کمک به عملیاتها را مطرح سازد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *