جدیدترین مطالب

آتش سوزی مرگبار در انگلیس

امدادگران سازمان ملی بهداشت و درمان انگلیس از مرگ دو نفر در پی آتش سوزی دریک ساختمان مسکونی در شمال پایتخت انگلیس خبر دادند.

پایبندی جمهوری اسلامی ایران به پیمان منع اشاعه هسته ای و موافقتنامه پادمان

پایبندی جمهوری اسلامی ایران به پیمان منع اشاعه هسته ای و موافقتنامه پادمان

مسعود نوری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در سپتامبر ۲۰۲۳، تاکید شد که ایران دیگر نمی‌تواند به عدم ایفاء تعهدات خود ادامه دهد و از ایران خواستند بدون تأخیر برای حل همه مسائل باقی‌مانده اقدام کند و اضافه کردند که اگر ایران نتواند اقدامات ضروری و فوری مندرج در قطعنامه نوامبر ۲۰۲۲ و بیانیه مشترک ۴ مارس به طور کامل اجرا کند، شورای حکام باید آماده باشد تا اقدامات بیشتری از جمله صدور قطعنامه انجام دهد. در سپتامبر ۲۰۲۳ آمریکا و ۶۲ کشور عضو آژانس در بیانیه‌ای بر ادامه تحقیقات آژانس تأکید و بر نیاز فوری شفاف‌سازی از سوی ایران و حل این مسائل به‌گونه‌ای که برای آژانس رضایت‌بخش باشد تأکید کردند. آمریکا به صراحت اعلام کرده که هرگونه راه حل دیپلماتیک برای برنامه هسته ای ایران باید بر راستی آزمایی موثر بنا شود.

بررسی دستاورد‌های ایران در مرکز شرق شناسی روسیه 

اندیشمندان، ایران‌شناسان، مورخان و شرق‌شناسان روسیه و حوزه اوراسیا، در همایشی علمی- بین‌المللی به میزبانی مرکز (انستیتو) شرق‌شناسی روسیه، عملکرد جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف و نقش کشورمان در صحنه تحولات منطقه و جهان را واکاوی کردند.

Loading

أحدث المقالات

سرلشکر باقری: همه سناریوها را در سطح عملیاتی دقیقا بررسی می‌کنیم / وضعیت منطقه قبل و بعد از اقدام تلافی‌جویانه و تنبیهی ایران، تغییر کرده است

سرلشکر باقری با بیان اینکه وضعیت منطقه قبل و بعد از اقدام تلافی‌جویانه و تنبیهی ایران به مناطق حساس و پایگاه نظامی رژیم صهیونیستی تغییر کرده است، گفت…

انگلیس در آسیای میانه و مغولستان به دنبال چیست؟

تهران- ایرنا- دیوید کامرون، وزیر خارجه انگلیس، موضوعات اولویت‌دار در جریان تور منطقه‌ای خود به کشورهای آسیای میانه و مغولستان را «برقراری نظم جهانی، امنیت، توسعه اقتصاد و آموزش» در این منطقه عنوان کرده است.

آتش سوزی مرگبار در انگلیس

امدادگران سازمان ملی بهداشت و درمان انگلیس از مرگ دو نفر در پی آتش سوزی دریک ساختمان مسکونی در شمال پایتخت انگلیس خبر دادند.

Loading

رسانه ها؛ زمزمه فروپاشی توافق قره باغ و…

شورای راهبردی آنلاین: ادامه آتش پرانی نیروهای درگیر در قره باغ، تاکید ارمنستان بر تعیین سرنوشت قره‌باغ کوهستانی، تأکید روسیه بر توافق آذربایجان و ارمنستان برای آتش‌بس در قره‌باغ، گفتگوی تلفنی چاووش اوغلو و لاوروف، انتخاب نخست‌وزیر قرقیزستان ، برگزاری انتخابات در تاجیکستان، توافق بغداد - اربیل بر سر «سنجار»، واکنش‌ها به توافق درباره «سنجار» و سئوال‌برانگیز بودن استقبال سریع آمریکا از آن، تاکید تایوان بر خویشتنداری نظامی چین، اظهارات ریابکوف درباره  اختلافات روسیه و آمریکا، رونمایی از موشک قاره‌پیما و غول‌پیکر  کره شمالی، تظاهرات بی سابقه مخالفان نتانیاهو ، شیوع روزافزون کرونا جامعه اسرائیل، ورود سعد حریری به صف نخست وزیری لبنان و حمایت اتحادیه اروپا از برگزاری انتخابات در فلسطین از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

الکوثر فارسی: وزارت حوادث غیر مترقبه جمهوری آذربایجان اعلام کرد حملات موشکی بامداد امروز یکشنبه نیروهای ارمنی به شهر گنجه 5 کشته و 17 زخمی بر جا گذاشت. بر اساس بیانیه وزارت حوادث غیر مترقبه جمهوری آذربایجان بر اثر اصابت موشک به یکی از ساختمان مسکونی چند طبقه تاکنون پیکر 5 تن جان باخته از ساکنان و نیز 17 نفر زخمی از زیر آوار بیرون آورده شده است.گنجه دومین شهر بزرگ جمهوری آذربایجان است و در 368 کیلومتری باکو پایتخت این کشور قرار دارد.

خبرگزاری فارس: با گذشت از یک روز از آتش‌بس شکننده درگیری‌ها بر سر قره‌باغ کوهستانی بین باکو و ایروان، نخست‌وزیر ارمنستان از کشورهای جهان خواست حق حکومت منطقه مورد مناقشه قره‌باغ کوهستانی را برای «تعیین سرنوشت» خودش به رسمیت بشناسند. نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان در یک پیام فیسبوکی درباره درگیری‌ها بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی گفت که «جهان باید حق آرتساخ (منطقه قره‌باغ کوهستانی) برای تعیین سرنوشت خودش را به رسمیت بشناسد».

رادیو چین: وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد، جمهوری آذربایجان و ارمنستان آتش‌بس در قره‌باغ را توافق کرده اند و باید ادامه دهند. در پی برگزاری مذاکرات سه‌جانبه وزیران امور خارجه جمهوری آذربایجان، ارمنستان و روسیه در مسکو، سرگئی لاوروف اعلام کرد که باکو و ایروان توافق کرده‌اند که از دهم اکتبر در منطقه قره‌باغ آتش‌بس برقرار شود.

تی.آر.تی ترکیه: مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه دو بار پیرامون آتش‌بس موقت در قره‌باغ تلفنی گفتگو کرد. بنا به اعلام منابع دیپلماتیک در آنکارا٬ وزیر خارجه روسیه٬ چاووش‌اوغلو را در جریان جزئیات ‌توافق آتش‌بس موقت میان آذربایجان و ارمنستان قرار داده است.

آناتولی  ترکیه:  پارلمان قرقیزستان صدر جباروف را به عنوان نخست وزیر قرقیزستان انتخاب کرد. پارلمان قرقیزستان صدر جاپاراف، نماینده حزب اتا مکان (آتا وطن) پارلمان قرقیزستان صادیر جباروف را به عنوان نخست وزیری قرقیزستان انتخاب کرد.نمایندگان مجلس قرقیزستان با تجمع در اقامتگاه دولتی «آلا-آرچا» در بیشکک به اتفاق آرا جاپاراف و کابینه وی را تائید کردند. هواداران جاپاراف در اعتراض به نتایج انتخابات پارلمانی قرقیزستان در 4 اکتبر وی را از زندان فراری داده و او به عنوان «نخست‌وزیر موقت» اعلام شد.

خبرگزاری مهر: رأی گیری در انتخابات ریاست جمهوری تاجیکستان از ساعت ۶ صبح امروز (یکشنبه ۱۱ اکتبر) به وقت محلی در این کشور آغاز شده است.در سراسر تاجیکستان ۶۸ حوزه انتخاباتی و سه هزار و ۳۷۵ مرکز رأی دهی قرار است رای مردم را در این انتخابات اخذ کنند.

العالم فارسی:  سند توافق امضا شده میان بغداد و اربیل درباره شهرستان سنجار با سه محور اصلی اداری، امنیتی و بازسازی که طی دو روز اخیر، جنجال بسیاری به راه انداخته در رسانه‌های عراقی منتشر شد.جمعه پیش (نُهم اکتبر)، پس از نشست مقامات دولت مرکزی عراق و دولت منطقه کردستان در خصوص وضعیت اداره «سنجار» در استان نینوی (شمال عراق) که با حضور «مصطفی الکاظمی»نخست وزیر و «جنین پلاسخارت» نماینده سازمان ملل برگزار شد، توافق سنجار میان دو طرف امضا شد. عدم حضور نمایندگان ایزدی و ترکمن در این نشست موجب شد تا آنها، این توافق را نوعی معامله میان الکاظمی و بارزانی‌ها برای بازگشت پیشمرگه به سنجار توصیف کنند و به همین دلیل نیز جنجال جدیدی بر سر این توافق به راه افتاد.

خبرگزاری تسنیم: واکنش‌های گروه‌های مختلف عراقی به توافق مصطفی الکاظمی و اقلیم کردستان عراق درباره منطقه سنجار ادامه دارد. قیس الخزعلی دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق از جمله شخصیت‌های عراقی است که این توافق را در راستای تشریفات سیاسی توصیف کرده است. هر چند توافق مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق و اقلیم کردستان درباره منطقه سنجار با استقبال فوری سفارت آمریکا در بغداد روبرو شده است، ولی منتقدانی هم در میان عراقی ها از جمله ایزدی ها داشته است.

 ان. اچ.کی ژاپن:  تسای اینگ-ون، رئیس جمهور تایوان، از دولت سرزمین اصلی چین خواسته است در رابطه با اقدامات نظامی تحریک آمیزش در قبال تایوان خویشتنداری به خرج دهد. تسای در خلال جشن روز ملی ۱۰ / ۱۰ (دهم اکتبر) که تایوان آن را روز استقلال خود می داند، سخنرانی کرد.

اسپوتنیک روسیه: معاون وزیر امور خارجه روسیه اظهار داشت که مسکو آماده دستیابی به توافق تسلیحاتی با واشنگتن است اما اختلافات دو کشور در این زمینه بسیار زیاد است.سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه اظهار داشت که مسکو نقطه نظر ایالات متحده در مورد دستیابی زودهنگام به یک توافق نامه چارچوب‌دار با فدراسیون روسیه در زمینه کنترل تسلیحات را متوجه نمی‌شود؛ اختلافات جدی در مواضع، از جمله در مورد متوقف کردن زرادخانه‌ها، همچنان ادامه دارد و دیدار با فرستاده ویژه دونالد ترامپ در هلسینکی، وضعیت را تغییر نداده است.

یورونیوز: کره شمالی در جریان رژه نظامی به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس حزب کارگران کره از یکی از بزرگترین موشک های بالستیک جهان رونمایی کرد. یک کامیون ۱۱ چرخ این موشک قاره پیما را در جریان مراسم رژه نظامی در پیونگ یانگ حمل می کرد. موشک جدید کره شمالی از مدل قبلی موشک قاره پیمای این کشور بسیار بزرگتر به نظر می رسد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رسانه های رژیم صهیونیستی از تظاهرات شنبه شب علیه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم در بیش از ۱۲۰۰ نقطه اراضی اشغالی و درگیری بین پلیس و تظاهرکنندگان در تل آویو خبر دادند.رسانه های عبری زبان گزارش دادند که برای دومین هفته متوالی ، اراضی اشغالی فلسطین شاهد اعتراضات ده ها هزار نفری علیه سیاست بنیامین نتانیاهو در بیش از ۱۲۰۰ نقطه بود.

دویچه وله: شیوع روزافزون کرونا جامعه اسرائیل را دو قطبی می‌کند. شمار مبتلایان به بیماری کرونا به شکلی روزافزون در اسرائیل بالا می‌رود. انتقادها بویژه متوجه یهودیان به شدت ارتدکس است که حاضر به رعایت قوانین بهداشتی نیستند. این وضع جامعه اسرائیل را بیش از پیش به انشقاق کشانده است.

خبرگزاری ایرنا: انتخاب گزینه نخست وزیری در لبنان وارد مرحله جدید شده و حالا “سعد حریری” نخست‌وزیر اسبق لبنان که پیشتر چندین نوبت به درخواست ها مبنی بر پذیرش این سمت پاسخ منفی داده و طفره رفته بود، اعلام کرده که به طور مشروط آمادگی دارد این منصب را دوباره به عهده بگیرد. در ماه های اخیر چند بار نام سعد حریری برای تصدی نخست وزیری لبنان مطرح شد، ولی وی هربار از آن طفره رفت و حتی یکبار به وضوح اعلام کرد که نه این سمت را می پذیرد و نه کسی را برای عهده گرفتن آن معرفی می کند.

خبرگزاری صدا و سیما:  بورگسدورف نماینده اتحادیه اروپا در فلسطین برحمایت این نهاد اروپایی از رویکرد فلسطینی‌ها برای برگزاری انتخابات در تمام اراضی فلسطین ازجمله قدس شرقی تاکید کرد. سفین بورگسدورف در دیدار با محمد اشتیه نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین با تاکید بر حمایت اتحادیه اروپا از اجرای انتخابات در تمام اراضی فلسطین، گفت: اتحادیه اروپا آمادگی دارد هیئتی را برای نظارت بر روند اجرای انتخابات فلسطین و حمایت از کار گروه برگزاری انتخابات اعزام کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *