أحدث المقالات

تصاویر | ادای احترام ویژه محمد جواد ظریف به علی‌اکبر ولایتی؛ واعظی و بروجردی هم آمدند

جمعی از دیپلمات‌های وزارت امور خارجه با علی اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل دیدار و گفتگو کردند. در این دیدار علاءالدین برودجردی، محمد جواد ظریف و محمود واعظی حضور دارند./ خبرآنلاین

واکنش روسیه به وتوی آمریکا : هدف واشنگتن کوچاندن فلسطینی‌ها از سرزمین خودشان است

تهران- ایرنا- واسیلی نبنزیا نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در واکنش به وتوی قعطنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل از سوی آمریکا گفت که هدف ایالات متحده در هم شکستن اراده فلسطینی‌ها و راندن آنها از سرزمین خودشان است.

Loading

رسانه ها ؛ آتش بس شکننده در قره باغ و…

۱۳۹۹/۰۷/۱۹ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: توافق ارمنستان و جمهوری آذربایجان برای آتش‌بس در قره‌باغ، تشدید ناآرامی ها در قرقیرستان، درخواست سازمان ملل از طرفین درگیر در بحران قرقیزستان ، هشدار پمپئو به چین، درخواست رئیس جمهور تایوان برای "گفتگوی معنادار" با چین، تلاش کانادا برای رصد کردن فعالیت های کره شمالی، تصمیم سودان برای خروج از جنگ یمن، آغاز مجدد فعالیت کشتی اکتشافی ترکیه در مدیترانه شرقی، برگزاری نخستین نشست سه‌جانبه‌ افغانستان، آمریکا و ترکمنستان، تحریم های جدید آمریکا ضد ایران، لغو دومین مناظره ترامپ و بایدن ، نتایج آخرین نظرسنجی های انتخاباتی درآمریکا و درخواست روسیه از آمریکا برای تجدید نظر در روابط بین المللی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری فارس:  وزیر خارجه روسیه با اعلام خبر توافق ایروان و باکو برای توقف درگیری‌ها در منطقه قره‌باغ، گفت این آتش‌بس از ظهر روز دهم اکتبر آغاز خواهد شد.دولت روسیه بامداد شنبه اعلام کرد که وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان بعد از مذاکراتی در مسکو، بر سر آتش‌بس در منطقه مورد مناقشه «قره‌باغ کوهستانی» توافق کرده‌اند. بر این اساس، این آتش‌بس با اهداف بشردوستانه از جمله تبادل اسرا، جمع‌آوری اجساد کشته‌شدگان در مناطق درگیری و کمک به غیرنظامیان آسیب‌دیده در این درگیری‌ها انجام شده است.

خبرگزاری مهر:  در پی وقوع موج جدیدی از درگیری بین گروه‌های سیاسی رقیب در پایتخت قرقیزستان «سورنبای ژنبیک اف» رئیس جمهوری این کشور در شهر بیشکک وضعیت فوق العاده اعلام کرد. ناآرامی‌ها در قرقیزستان از روز یکشنبه هفته گذشته و با اجتماع معترضان به تقلب در انتخابات پارلمانی آغاز و به برکناری نخست وزیر و دولت منجر شد.

تی .آر.تی ترکیه: سازمان ملل در خصوص بحران سیاسی ناشی از اعتراض به نتایج انتخابات پارلمانی در ز، ضمن فراخواندن طرفین به ” اجتناب از خشونت “، در مورد حل صلح آمیز بحران پیشنهاد کمک کرد. استفان دوجاریک سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفت : از تحولات در قرقیزستان احساس نگرانی می کنیم.

 خبرگزاری صدا و سیما: وزیر امور خارجه آمریکا درآستانه مذاکرات هند و آمریکا، درباره تهدید‌های چین هشدار داد. مایک پمپئو همزمان با افزایش تعاملات دیپلماتیک بین دو دموکراسی بزرگ جهان، خواستار برقراری روابط نزدیک‌تر با هند شد و درباره افزایش توان چین هشدار داد.پمپئو با اشاره به نشست چهارجانبه خود در توکیو با همتان هندی، ژاپنی و استرالیایی اش، تاکید کرد: آن‌ها کاملا نیاز دارند که در این مبارزه آمریکا متحد و شریک آن‌ها باشد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رئیس جمهور تایوان امروز شنبه به دنبال بالا گرفتن تنشهای نظامی با چین اظهار کرد، خواهان “گفتگویی معنادار” با پکن است.تسای اینگ ون، رئیس جمهور تایوان در سخنرانی در مراسم گرامیداشت روز ملی وضعیت در تنگه تایوان را “نسبتا متشنج” توصیف کرد. او ادامه داد، این امر به همراه مناقشات در دریای چین جنوبی، نزاع در مرز هند و چین و اقدامات سرکوب آمیز چین علیه هنگ کنگ نشان می‌دهد که دموکراسی و صلح در منطقه با چالشهایی بزرگ مواجه هستند.

ان.اچ.کی ژاپن: ارتش کانادا یک ناو جنگی را به دریای چین شرقی اعزام کرده تا فعالیت های کره شمالی که احتمالا ناقض تحریم هایی سازمان ملل است را شناسایی کند.دولت کانادا هفته گذشته اعلام کرد که یک ناو جنگی و یک بالگرد ناو نشین را به این ناحیه اعزام کرده است. دولت کانادا گفت تفنگداران هوایی که از پایگاه هوایی کادنای آمریکا مستقر در اوکیناوا عمل می کنند، از ماه نوامبر به این عملیات خواهند پیوست.

العالم فارسی: وزیر خارجه سودان با اشاره به اینکه دخالت کشورش در جنگ یمن در دوران ریاست‌جمهوری عمر البشیر صورت گرفته، تاکید کرد که خارطوم به دنبال خروج از این جنگ است.«عمر قمرالدین» وزیر خارجه سودان گفت که دخالت ارتش سودان به جنگ یمن در دوره ریاست‌جمهوری «عمر البشیر» روی داد و خارطوم اکنون به دنبال خروج از این ورطه است.

خبرگزاری تسنیم: کشتی اکتشافی انرژی ترکیه در مدیترانه شرقی از امروز تا ماه آینده میلادی فعالیت خود در مدیترانه شرقی را از سر گرفت. ترکیه اعلام کرد که فعالیت کشتی اکتشافی بارباروس در مدیترانه شرقی را از امروز تا ماه آینده میلادی از سر خواهد گرفت. مدتی پیش کشتی جستجوگر اروچ رئیس فعالیت خود در منطقه را متوقف کرده و به بندر بازگشته بود.

آناتولی  ترکیه:  وزارت امور خارجه افغانستان از برگزاری نخستین نشست مجازی سه‌جانبه‌ میان این کشور، آمریکا و ترکمنستان خبر داد.وزارت امور خارجه‌ افغانستان اعلام کرد: نخستین نشست سه‌جانبه‌ به ریاست محمدحنیف اتمر، سرپرست وزارت امورخارجه این کشور، رشید مرادوف، وزیر امور خارجه‌ ترکمنستان و دیوید هیل، معاون سیاسی وزارت امور خارجه‌ آمریکا از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد.

رادیو چین: دولت آمریکا اعلام کرد که 18 بانک ایرانی را تحریم می کند. استیون منوچین وزیر خزانه داری آمریکا در بیانیه‌ای اظهار داشت که تحریم 18 بانک اصلی ایران نشان‌دهنده تعهد ایالات متحده در جلوگیری از “استفاده غیرقانونی از دلار آمریکا” است.

الکوثرفارسی: کمیسیون مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از لغو دومین مناظره «دونالد ترامپ» نامزد جمهوریخواهان و «جو بایدن» نامزد دموکرات‌ها در انتخابات سوم نوامبر (13 آبان) خبر داد. این کمیسیون بامداد شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: اکنون روشن شده است که 15 اکتبر (24 مهر) برگزار نخواهد شد و این کمیسیون توجه خود را به آمادگی برای آخرین مناظره ریاست جمهوری که 22 اکتبر (اول آبان) برگزار خواهد شد، معطوف می‌کند.

یورونیوز: کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا طی روزهای گذشته با برگزاری اولین مناظره بین دونالد ترامپ، رئیس جمهوری کنونی این کشور و جو بایدن، رقیب دموکرات او و همچنین ابتلای نامزد جمهوریخواهان به ویروس کرونا فراز و نشیب های زیادی داشته است.در یکی از آخرین تحولات کارزار جو بایدن با تاخیر یک هفته ای زمان دو مناظره باقی مانده مخالفت کرد. در مقابل دونالد ترامپ نیز برگزاری مناظره «مجازی» را رد کرده است. از روز ۳۰ سپتامبر (۹ مهر) تا شش اکتبر (۱۵ مهر) شش نظرسنجی ملی از سوی موسسات افکارسنجی و رسانه های آمریکا انجام شده است. نتیجه همه این نظرسنجی ها از پیشتازی جو بایدن حکایت دارد اما درصد اختلاف او با دونالد ترامپ در این نظرسنجی ها متفاوت است.

اسپوتنیک روسیه: دیمیتری پولیانسکی ، معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد در جلسه کمیته شماره یک مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد ایالات متحده باید تلاش های خود را برای تجدید نظر در روابط بین المللی طبق نظریه رقابت قدرت های بزرگ متوقف کند.در این نشست ، دیپلمات روس بیانیه ولادیمیر ارماکوف،  رئیس هیئت روسیه و  مدیر گروه منع گسترش سلاح های هسته ای و کنترل تسلیحات در وزارت امور خارجه روسیه را  قرائت کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *