جدیدترین مطالب

غزه، اوکراین و جایگاه تخریب‌شده اروپایی‌ها در افکار عمومی

غزه، اوکراین و جایگاه تخریب‌شده اروپایی‌ها در افکار عمومی

اتهام ها درباره اجرای استانداردهای دوگانه، به سرعت و با فراوانی از سوی کشورهای عربی، قدرت‌های در حال ظهور، رقبای جغرافیایی، مقامات سازمان ملل و حتی خود مقامات غربی مطرح شده است. هنگامی که روسیه در سال ۲۰۲۲ با شکستنِ قوانین بین‌الملل به اوکراین تجاوز کرد، اروپایی‌ها تحریم‌های "گسترده و بی‌سابقه" ای را در تجارت، سرمایه گذاری و حتی بایکوت های ورزشی علیه مسکو پیاده کردند. در جریان تلاش لابی بزرگ جهانی، رهبران اروپایی، حمایت از اوکراین را به عنوان دفاع از قوانین و نورم‌های جهانی تصویر کردند. اما در مقابل، بسیاری از رهبران اروپایی به فراخوان آتش‌بس در غزه واکنش منفی نشان داده‌اند و به طور کلی از محکوم کردن نقض قانون بین‌الملل توسط اسرائیل، رویگردان شده اند و به جای آن با حمایت گسترده از اسرائیل، حتی در برابر لحن و ادبیات نسل کشی وزیران اسرائیل سکوت کرده اند. همچنین بلافاصله پس از ۷ اکتبر، اروپایی‌ها به سرعت به تعلیق یا بازبینی در کمک مالی به سازمان‌های غیردولتی فلسطینی پرداختند، هرچند شواهد قابل اعتمادی هم از انحراف مالی یا حمایت از تروریسم وجود نداشت.
Loading

أحدث المقالات

دونالد توسک: اروپا وارد دوران پیش از جنگ شده است

دونالد توسک، نخست وزیر لهستان و رئیس پیشین شورای اروپا می‌گوید که اروپا وارد «دوران پیش از جنگ» شده است و اگر اوکراین از روسیه شکست بخورد، هیچ کس در این قاره نمی‌تواند احساس امنیت کند.

Loading

رسانه ها ؛ آغاز جنگ شهرها ازسوی طرفین درگیر در قره‌باغ و…

۱۳۹۹/۰۷/۱۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: تشدید حملات ارمنستان علیه جمهوری آذربایجان، شرط کرملین برای اعزام نیروهای حافظ صلح روسی به قره باغ، تاکید پوتین بر ضرورت توقف فوری خصومت‌ها در قره باغ، شروع دور جدید گفتگوهای هند با آمریکا، استرالیا و ژاپن علیه چین، برگزاری رفراندوم استقلال از فرانسه در "کالدونیای جدید"، خروج 2500 سرباز آمریکا ازعراق، تدارک برای خروج نیروهای آلمان از افغانستان، توافق بریتانیا و اتحادیه اروپا برای تمدید مذاکرات برگزیت، تهدید اردوغان به آغاز عملیات در شمال سوریه، تشدید حملات اسرائیل در ماه گذشته با سوء استفاده از بحران کرونا، آغازمحاکمه سالوینی به اتهام جلوگیری از پهلوگیری کشتی پناهجویان درایتالیا  و پیشتازی  بایدن در دو ایالت کلیدی آمریکا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری فارس: رئیس خودخوانده حکومت منطقه قره‌باغ کوهستانی از بمباران مواضع نظامی در شهرهای بزرگ جمهوری آذربایجان خبر داد و گفت که ساکنین این مناطق برای در امان ماندن، شهرها را ترک کنند. حکومت منطقه مورد مناقشه قره‌باغ کوهستانی مدعی شد که فرودگاه نظامی شهر «گنجه» بعنوان دومین شهر بزرگ جمهوری آذربایجان را هدف قرار داده است.«فاهرام بوگوسیان» معاون رئیس خودخوانده قره‌باغ نیز مدعی شد که جنگنده‌های اف-۱۶ ترکیه در فرودگاه نظامی «گنجه» مستقر هستند.

خبرگزاری صدا وسیما:  بر اثر آتش توپحانه‌ای نیرو‌های ارمنستان به مناطق غیر نظامی شهر بیلقان جمهوری آذربایجان دو خواهر در این شهر کشته شدند.نیرو‌های ارمنستان مناطق مسکونی در شهر‌های “ترتر”، “آغدام” و “هورادیز” و روستاهای این مناطق را زیر آتش توپخانه و موشک گرفته اند.

الکوثر فارسی: دیمیتری پسکوف دبیر مطبوعاتی رئیس جمهور روسیه در مورد احتمال فرستادن نیروهای حافظ صلح روسیه به قره باغ اظهار نظر کرد. پسکوف خاطرنشان کرد که کرملین تنها با موافقت آذربایجان و ارمنستان چنین اقدامی را انجام خواهد داد. وی گفت: “حافظان صلح فقط با رضایت طرفین می توانند وارد منطقه شوند.”

رادیو چین: ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در گفت‌وگوی تلفنی با نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان بر ضرورت توقف فوری درگیری‌ها در منطقه قره باغ تاکید کرد. دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد: در گفت‌وگوی تلفنی پوتین و پاشینیان به تبادل نظر در خصوص اوضاع منطقه مناقشه ادامه داده و در رابطه با اطلاعات بدست آمده مبنی بر شرکت جنگجویان از منطقه خاورمیانه در مناقشه قره باغ ابراز نگرانی جدی کردند.

خبرگزاری تسنیم:  دولت هند با ماجراجویی توصیف کردن رفتار چین در منطقه از اتحاد قوی‌تر با کشور با آمریکا، استرالیا و ژاپن خبر داد. دهلی نو از استرالیا نیز برای حضور در مانور نظامی مشترک با آمریکا و ژاپن دعوت کرد.طبق اعلام دولت هند مسئولین سه کشور آمریکا، استرالیا و ژاپن برای برقراری جلسات مشترک بین سران سیاسی خود نیز توافق هایی داشته‌اند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رأی‌دهندگان در کالدونیای جدید، مجمع‌الجزایر فرانسه در اقیانوس آرام جنوبی، امروز یکشنبه در حال تصمیم‌گیری هستند که آیا در رفراندومی که نقطه عطفی در تلاش سه دهه استعمارزدایی به شمار می‌آید، به استقلال از فرانسه رأی دهند یا خیر.بیش از ۱۸۰ هزار رأی‌دهنده دعوت‌ شده بودند تا به این سؤال پاسخ دهند که “آیا می‌خواهید کالدونیای جدید حاکمیت کامل به دست آورد و مستقل شود؟”

آناتولی  ترکیه:  رئیس‌جمهور آذربایجان از آزاد‌سازی 7 روستای دیگر این کشور از اشغال ارمنستان خبر داد.الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان با انتشار پیامی در حساب توئیتر خود اعلام کرد که ارتش این کشور 7 روستای دیگر را از اشغال ارمنستان آزاد کرده است.علی‌اف اظهار داشت: امروز ارتش آذربایجان روستای تالش از توابع شهرستان ترتر، روستاهای مهدی‌لی، چاکرلی، مارالیان پایین، شی‌بی و قوجاق از توابع شهرستان جبرئیل و روستای عبدالرحمنلی سفلی از توابع شهرستان فضولی را از اشغال ارمنستان آزاد کرده است.

تی.آر.تی ترکیه: نخست وزیر عراق گفت که آمریکا 2500 سرباز خود را از عراق خارج کرده است. الکاظمی در سخنانی در تلویزیون دولتی العراقیه اظهار داشت که موفقیت بزرگی در گفتگوهای استراتژیک با ایالات متحده به دست آمده است.وی افزود:”تصمیم گرفته شد تا نیروهای آمریکایی مجدداً مستقر شوند و پایگاههای عراق را ترک کنند. به این ترتیب 2500 سرباز آمریکایی از کشور خارج شدند.”

دویچه وله: طبق توافق آمریکا با گروه طالبان تمام نیروهای خارجی باید تا پایان آوریل ۲۰۲۱ به طور کامل از افغانستان خارج شوند. در آلمان تصمیم نهایی گرفته نشده اما بنا به گزارش‌هایی نیروهای آلمانی برای خروج از افغانستان آماده می‌شوند.نیروهای نظامی اعضای پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، آماده می‌شوند تا خروج آنها از افغانستان با نظم و ترتیب مناسب انجام گیرد. در ماه‌های آینده تصمیم مقتضی و نهایی در این باره اتخاذ و اعلام خواهد شد. گفته می‌شود که عقب‌نشینی مرتب و منظم نیروها به عملیاتی چندماهه نیازمند است.

 ان. اچ.کی ژاپن: اتحادیه اروپا و بریتانیا توافق کرده اند که به مذاکره پیرامون موافقتنامه تجاری پس از برگزیت ادامه دهند.روز شنبه، اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، و بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، یک تماس ویدیویی آنلاین داشتند.این دو در بیانیه مشترکی گفتند که پیرامون اهمیت حصول یک توافقنامه به عنوان بنیان مستحکمی برای رابطه استراتژیک بین بریتانیا و اتحادیه اروپا در آینده، به توافق رسیدند. با این حال، آنها همچنین به طور ضمنی گفتند که نمی توانند در قبال چشم انداز مذاکرات آتی خوشبین باشند و افزودند که «هنوز اختلاف نظر زیادی بین دو طرف وجود دارد.»

اسپوتنیک روسیه: رئیس جمهور ترکیه طی سخنانی، نسبت به عملیات نظامی در شمال سوریه هشدار داد. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفت: وقتی کریدور تروریستی که می خواستند در مرزهایمان ایجاد کنند را از بین بردیم، نشان دادیم که برادران سوری ما تنها نیستند. مناطق تروریستی که کماکان در سوریه وجود دارند٬ یا طبق وعده‌های داده شده پاکسازی می‌شوند و یا ما خود اقدام خواهیم شد.

العالم فارسی: یک گزارش فلسطینی ، رژیم اشغالگر اسرائیل را به سوء استفاده از بحران کرونا برای تشدید حملات خود علیه اهالی قدس در ماه سپتامبر گذشته متهم کرد.گزارش ماهیانه صادره از سوی شبکه میدان القدس حاکی از آن است که اسرائیل، با سوء استفاده از بحران کرونا بر میزان یورش ها و بازداشت ها و اقدامات تجاوزکارانه خود علیه فلسطینی ها در ماه سپتامبر گذشته افزوده است.

یورونیوز: ماتئو سالوینی، وزیر کشور سابق ایتالیا به اتهام جلوگیری از پهلوگیری کشتی حامل پناهجویان در بنادر ایتالیا در جلسه دادگاه حضور می یابد.دادستانان ایتالیایی رهبر حزب راست افراطی «لگا» را به دلیل جلوگیری از ورود کشتی حامل ۱۱۶ پناهجو به بنادر این کشور به «سوءاستفاده از قدرت» متهم کرده اند. ماتئو سالوینی در دوران فعالیتش به عنوان وزیر کشور ایتالیا سیاست «بنادر بسته» را برای جلوگیری از ورود پناهجویان به این کشور دنبال می کرد.

خبرگزاری مهر: یکی از تازه‌ترین نظرسنجی‌ها حاکی از عقب افتادن ترامپ در رقابت انتخاباتی دو ایالت کلیدی پنسیلوانیا و فلوریدا است. نظرسنجی که مشترکاً از سوی روزنامه نیویورک‌تایمز و کالج «سیِنا» منتشر شده حاکی از پیشتازی جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا در دو ایالت کلیدی پنسیلوانیا و فلوریدا است.ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶، پیروزی در هر دو ایالت کلیدی پنسیلوانیا و فلوریدا را از آن خود کرده بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *