جدیدترین مطالب

لزوم توجه ویژه به کشورهای حوزه تمدنی ایران و فارسی زبان

لزوم توجه ویژه به کشورهای حوزه تمدنی ایران و فارسی زبان

اشکان پیرزاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: یکی از اصولی که در سیاست خارجی دولت سیزدهم پیگیری می شود تعامل موثر با کشورهای همسایه خصوصا تعامل با کشورهای حوزه تمدنی ایران و کشورهای فارسی زبان بوده است که در دولت های قبل به دلیل عدم اهتمام به این راهبردها، خالق تهدیداتی برای کشور شد.

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

همانطور که از قبل هم قابل پیش‌بینی بود و مقامات آمریکایی هم اعلام کرده بودند، ایالات متحده قطعنامه عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد؛ اقدامی مسجل، اما پرحاشیه برای جو بایدن که خود را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌بیند. در گزارش‌های پیشین «ایران» به این نکته اشاره شده بود که تداوم حمایت‌های سیاسی، دیپلماتیک، نظامی، اقتصادی و تجاری آمریکایی ها از اشغالگران آثار مخربی را برای رئیس جمهور آمریکا به دنبال داشته است تا جایی که آمارها از احتمال شکست او خبر می‌دهند. با این وجود دولت بایدن تصمیم گرفت کماکان به سیاست خود مانند هفت ماه گذشته برای حمایت از رژیم صهیونیستی ادامه دهد.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

ادعای اف‌بی‌آی: هکرهای چینی به زیرساخت‌های حیاتی آمریکا نفوذ کرده‌اند

تهران-ایرنا- رئیس پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) مدعی شد، هکرهای وابسته به دولت چین، به زیرساخت‌های حیاتی آمریکا نفوذ کرده‌اند و منتظر «لحظه مناسب برای وارد کردن ضربه ای مخرب و ویرانگر» هستند.

ایرانی های همراه اسرائیلی های مخالف

روز جمعه میلیون ها نفر از مردم ایران در راهپیمایی حمایت از انتقام نیروهای مسلح ایران بابت حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق شرکت کردند، خبری که در بهبوهه هیاهوی حمله پهبادی کذایی بر علیه پایگاه شکاری نیروی هوایی ایران در اصفهان کمرنگ ماند.

Loading

رسانه ها ؛ واکنش ها به کرونایی شدن ترامپ و..

۱۳۹۹/۰۷/۱۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: واکنش‌ بازار نفت و رهبران سیاسی به خبر ابتلای ترامپ به ویروس‌ کرونا، هشدار اتحادیه اروپا به ترکیه، تاکید اردوغان برادامه جنگ تا پایان اشغال قره‌باغ ، درخواست ارمنستان برای مذاکره ، اعزام نیروهای تازه نفس آذربایجان به جنگ قره باغ، تهدید آلمان به تحریم‌های جدید ضد روسیه، واکنش فلسطین به احداث شهرک های جدید صهیونیستی در کرانه باختری، انحلال واحد جنگ نامتقارن آمریکا در عراق و افغانستان ، رایزنی وزرای خارجه آمریکا و عراق درباره بستن سفارت واشنگتن، آغاز دومین دور مذاکرات بین طرف‌های لیبیایی در مغرب، افزایش حضور نظامی سودان  در جنگ یمن ، تلاش عربستان برای خروج از بحران در میان بدترین عملکرد اقتصادی و درخواست مبلغ بی‌سابقه بودجه نظامی در سال جدید دفاعی ژاپن از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

یورونیوز:  در پی انتشار خبر ابتلای دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده و همسرش ملانیا ترامپ به ویروس کرونا شاخص سهام در بازارهای آمریکا ۱.۴ درصد سقوط کرد و قیمت نفت نیز ۴ درصد کاهش یافت.قیمت هر بشکه نفت برنت با افت ۱.۶۷ دلار (۴.۱ درصد) به رقم ۳۹.۲۶ دلار رسید و بهای نفت سبک ایالات متحده نیز با افت ۱.۶۲ دلار (معادل ۴.۲ درصد) روبرو شد و به رقم ۳۷.۱۰ دلار رسید. انتشار این خبر واکنش‌های گسترده‌ای را در میان رهبران سیاسی جهان نیز در پی داشت . بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا که پیش از این خود نیز به این ویروس مبتلا شده بود، ضمن ابراز بهترین آرزوها برای زوج ترامپ، اظهار امیدواری کرد که هردوی آنها به سرعت بهبودی خود را به دست بیاورند.

رادیو چین:  اتحادیه اروپا ترکیه را تهدید کرد در صورتیکه «اقدامات تحریک‌آمیز» در شرق مدیترانه را متوقف نکند با تحریم‌های این اتحادیه روبرو می‌شود. «اورزولا فون در لاین» رییس کمیسیون اروپا پس از نشست سران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا گفت: در صورتی که ترکیه دست از «اقدامات تحریک‌آمیز و فشارها» در شرق دریای مدیترانه نکشد، ممکن است با تحریم این اتحادیه مواجه شود. فون در لین در یک کنفرانس خبری پس از این نشست، افزود: ما خواهان رابطه‌ای مثبت و سازنده با ترکیه هستیم و این بیشتر نیز به نفع ترکیه خواهد بود. اما این فقط در صورتی خواهد بود که اقدامات تحریک‌آمیز و فشارها از سوی (آنکارا) متوقف شود.

دویچه وله:  به‌رغم تلاش‌های بین‌المللی برای پایان دادن به دور جدید رویارویی نظامی بین دو جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر قره‌باغ، جنگ در این منطقه بحران‌زده همچنان ادامه دارد.رئیس جمهور ترکیه بر حمایت و پشتیبانی کامل این کشور از مبارزه آذربایجان برای “آزادی قره‌باغ” تاکید ورزیده است. مکرون، رئیس جمهور فرانسه از اردوغان خواسته‌ است درباره حضور نظامی ترکیه در بحران قره‌باغ توضیح دهد.

ان.اچ.کی ژاپن:  ارمنستان می گوید آماده است که به منظور دست یابی به راه حلی بر سر منطقه ناگورنو- قره باغ، با آمریکا، روسیه و فرانسه همکاری کند.وزارت خارجه ارمنستان روز جمعه بیانیه ای منتشر کرد اما آذربایجان سرسختانه هر گونه مذاکره ای را رد می کند.درگیری بین این دو کشور همسایه در هفته گذشته منجر به کشته شدن بیش از ۱۸۰ نفر شده است.

اسپوتنیک روسیه: آرتسرون هوانیسیان، سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان اظهار داشت که ارتش آذربایجان نیروهای تازه نفسی را به قره باغ اعزام کرده است. پیش از این ، وزارت دفاع آذربایجان اعلام کرده بود که نیروهای مسلح این کشور تکیه گاه های جدیدی را خط تماس دو طرف در قره باغ اشغال کرده اند.هوانسیان در فیس بوک نوشت: ” دیشب نبردهای شدیدی جریان داشت.”

خبرگزاری فارس:  وزیر خارجه آلمان با اشاره به گزارش ادعایی کشورش درباره مسمومیت مخالف دولت روسیه با گاز عامل اعصاب، گفت در صورتی که این گزارش را سازمان منع سلاح‌های شیمیایی تایید کند، اعمال تحریم‌های جدید علیه مسکو اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان گفت در صورتی که سازمان منع سلاح‌های شیمیایی ارزیابی ارتش آلمان درباره مسمومیت ادعایی «الکسی ناوالنی» را تایید کند، ممانعت از اعلام تحریم‌های جدید علیه مسکو غیرممکن خواهد بود.

الکوثر فارسی: وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین دستور نخست‌وزیر رژیم اشغالگر برای تصویب احداث ۵۴۰۰ واحد شهرکی صهیونیستی در کرانه باختری را محکوم کرد. رسانه‌های عبری زبان روزجمعه اعلام کردند که شورای عالی برنامه ریزی شهرک سازی در کرانه باختری روز یکشنبه آتی برای تصویب ساخت ۵۴۰۰ واحد مسکونی جدید در کرانه باختری تشکیل جلسه خواهد داد.طبق اعلام روزنامه صهیونیستی “یسرائیل هیوم”، این تصمیم پس از بررسی‌های مختلف از سوی نتانیاهو اتخاذ شده است.

آناتولی ترکیه: فرماندهی نیروهای زمینی ایالات متحده آمریکا طی بیانیه‌ای اعلام کرد که واحدهای «جنگ نامتقارن» و «تجهیزات فوری» که جهت مبارزه با تروریسم در کشورهای عراق و افغانستان تشکیل داده بود را منحل خواهد کرد.در بیانیه مذکور دلیل انحلال این واحدها، تمرکز نیروهای زمینی بر عملیات‌های گسترده اعلام شد.

خبرگزاری مهر:  وزرای خارجه آمریکا و عراق در خصوص مسأله بستن سفارت واشنگتن در بغداد و تحولات امنیتی عراق به صورت تلفنی رایزنی کردند. «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا روز گذشته با «فؤاد حسین» همتای عراقی خود در خصوص تحولات امنیتی عراق و مسأله بستن سفارت آمریکا در بغداد رایزنی کرد. وزیر خارجه عراق در این گفتگوی تلفنی بیان کرد که کشورش اقدامات امنیتی، سیاسی و دیپلماتیک برای توقف حملات علیه منطقه سبز بغداد اتخاذ کرده است.

العالم فارسی: دومین دور از مذاکرات بین طرف های لیبیایی در شهر بوزنیقه مغرب آغاز شد.”مهند یونس”،سخنگوی شورای ریاستی دولت وفاق ملی لیبی در مصاحبه با الجزیره اعلام کرد، دومین دور از مذاکرات بین دو هیئت پارلمان و شورای عالی حاکمیتی لیبی برای تکمیل توافق‌های دور قبلی این مذاکرات، در شهر بوزنیقه آغاز شد.مهند یونس افزود، این دور از مذاکرات درباره معیار‌ها و سازوکار‌ها برای مشخص کردن مسئولان پست‌های کلیدی بر اساس ماده ۱۵ توافقنامه الصخیرات خواهد بود.

خبرگزاری ایرنا: دولت سودان که از شرایط بد اقتصادی رنج می برد پس از آنکه موفق به دریافت وعده های مالی آمریکا نشد تصمیم گرفته است با اعزام مجدد سربازان خود به یمن ضمن بالا بردن مشارکت در این جنگ ، کسب درآمد نماید تا به مشکلات اقتصادی خود سرو سامان دهد. پایگاه خبری میدل ایست آی در این زمینه نوشت که  خارطوم با اعزام صدها جنگجو به یمن مشارکت خود در جنگ این کشور را از افزایش داد.

خبرگزاری تسنیم: عربستان سعودی در تلاش برای یافتن راهی به منظور خروج از بحران‌های متعدد اقتصادی پس از شیوع کرونا و پیامدهای کاهش قیمت نفت است. «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان روز جمعه با صدور حکمی معاملات املاک و مستغلات را از 15٪ مالیات بر ارزش افزوده معاف کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزارت دفاع ژاپن بودجه ۵۵ میلیارد دلاری را برای سال مالی ۲۰۲۱ درخواست کرده است و به دنبال تهیه انواع هواپیماهای F-۳۵، تحقیقات تسلیحات مافوق صوت توسعه‌یافته و واحدهای جنگی الکترومغناطیسی است.مقامات دفاعی ژاپن مبلغ بی‌سابقه ۵۵ میلیارد دلار برای بودجه سالانه دفاعی درخواست کردند- هشتمین سال متوالی که درخواست آن‌ها از وزارت دارایی، به بالاترین سطح رسیده است.این بودجه مربوط به سال مالی ۲۰۲۱ است که از آوریل ۲۰۲۱ آغاز می‌شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *