جدیدترین مطالب

دستاورد حمله ایران به اسرائیل

دستاورد حمله ایران به اسرائیل

شهریار شهریاری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: عر بستان و ترکیه که داعی راهبری دنیای اسلام را داشتند چهره آنها بر همه مشخص شد و فهمیدند که تنها رهبر دنیای اسلام امام خامنه ای هستند.

پیام ایران به اسرائیل: از این پس دیگر می‌زنیم

پیام ایران به اسرائیل: از این پس دیگر می‌زنیم

اعظم ملایی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به حمله اول آوریل رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، بیش از ۳۰۰ موشک و پهپاد روانه سرزمینهای اشغالی کرد تا یک پیام روشن به اسرائیل بدهد؛ از این پس دیگر می زنیم؛ آن هم نه از طریق نیروهای جبهه مقاومت، بلکه مستقیم از خاکمان به سرزمین‌های اشغالیتان!

اسرائیل در استفاده از توان هسته ای علیه ایران درنگ نخواهد کرد!

اسرائیل در استفاده از توان هسته ای علیه ایران درنگ نخواهد کرد!

مرتضی موسوی خلخالی با تاکید بر این نکته می گوید که اسرائیل تنها بازیگر خاورمیانه دارای قدرت اتمی است و متذکر می‌شود که، «اگر سلسله کنش‌ها و واکنش‌ها و حملات و ضدحملات بین تهران و تل‌آویو ادامه پیدا کند تا نقطه‌ای که اسرائیل موجودیت خود را در خطر ببیند، برای استفاده از تمام قدرت خود درنگ نخواهد کرد». به همین دلیل دیپلماته پیشین کشورمان دامن زدن به شرایط کنونی را و به تبعش احتمال وقوع یک جنگ منطقه‌ای با اسرائیل را به هیچ وجه به نفع خاورمیانه نمی‌داند، چرا که امنیت و حتی موجودیت کل غرب آسیا به شکل جدی تحت الشعاع قرار خواهد گرفت.

اسرائیل بدون توجه به مقررات به فکر حمله به ایران خواهد بود؟

اسرائیل بدون توجه به مقررات به فکر حمله به ایران خواهد بود؟

یوسف مولایی می گوید که چون شورای امنیت بدون صدور قطع‌نامه و حتی بیانیه‌ای برای محکومیت حمله ایران به کار خود پایان داده است، از یک سو می‌تواند دست اسرائیل را برای حمله متقابل علیه ایران را ببندد. چرا که پشتوانه و چراغ سبز شورای امنیت را ندارد، اما مولایی همزمان اذعان داد که قوانین و حقوق بین‌الملل مُصرح توسط کشورها رعایت نمی‌شوند، به خصوص اسرائیل که سابقه طولانی در نادیده گرفتن قوانین و حقوق بین‌الملل دارد. از این حیث وی هشدار می‌دهد که تل‌‌آویو با برخورداری از حمایت سیاسی قدرت‌های بین‌المللی به راحتی می‌تواند این حق را برای خود متصور شوند که از توسل به زور با هر شدتی بهره ببرد. در نتیجه به گفته این حقوقدان، «اسرائیل شاید بدون توجه به آنکه شورای امنیت چه نگاهی دارد مستقیماً دست به اقداماتی بزند».

فضای ملتهب اقتصادی و اجتماعی در روزهای آتی فروکش می‌کند

فضای ملتهب اقتصادی و اجتماعی در روزهای آتی فروکش می‌کند

علی مطهری می گوید: چون اگر بنیامین نتانیاهو حمله متقابلی به ایران داشته باشد تنها به گرفتاری و بحران‌های فعلی خود اضافه کرده است. در حال حاضر اسرائیل و نتانیاهو با مشکلات بسیار زیادی دست به گریبان است. به همین دلیل من تصور می‌کنم که نتانیاهو مجبور است از کنار آن بگذرد و پاسخی به ایران ندهد. به هر حال اسرائیل دو هفته پیش با حمله به سفارت ایران در دمشق یک اشتباه جدی مرتکب شد و بایستی تاوان آن را می‌داد؛ اکنون هم که ایران این حمله را انجام داده است، من بعید می‌دانم که نتانیاهو بخواهد موضوع را بیش از این ادامه بدهد.
Loading

أحدث المقالات

دستاورد حمله ایران به اسرائیل

دستاورد حمله ایران به اسرائیل

شهریار شهریاری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: عر بستان و ترکیه که داعی راهبری دنیای اسلام را داشتند چهره آنها بر همه مشخص شد و فهمیدند که تنها رهبر دنیای اسلام امام خامنه ای هستند.

دیپلمات انگلیسی: چرت نگویید! حمله ایران به اسرائیل دفاع مشروع بود

یک دیپلمات کهنه‌کار انگلیسی حمله ایران به رژیم صهیونیستی را دفاع مشروع خواند و به دیگر کشورها هم یادآور شد که می‌توانند برای جلوگیری از نسل‌کشی در غزه، به صورت کاملا قانونی به رژیم صهیونیستی حمله کنند.

اردن: اولین گام برای کاهش تنش‌های منطقه‌ای، توقف تجاوز به غزه است

تهران- ایرنا- وزیر خارجه اردن امروز (سه‌شنبه) در سخنانی نسبت به تمایل نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای کشاندن منطقه به جنگ هشدار داد و توقف جنگ علیه غزه را اولین گام در مسیر کاهش تنش‌های منطقه‌ای دانست.

روشنگری ایران برای اعضای شانگهای درباره پاسخ تنبیهی به رژیم صهیونیستی

مسکو- ایرنا- معاون سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو در سخنانی در میزگرد سازمان همکاری شانگهای، دیدگاه‌های کشورمان درباره تحولات اخیر خاورمیانه و پاسخ جمهوری اسلامی ایران به جنایت رژیم صهیونیستی در حمله به کنسولگری کشورمان در دمشق را تشریح کرد.

Loading
تحلیلگر موسسه واتسون پیش‌بینی کرد:

خطر انتخابات 2020 برای دموکراسی آمریکا / بایدن درصدد بازگرداندن آمریکا به برجام

۱۳۹۹/۰۷/۰۹ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین-گفت‌وگو: تحلیلگر ارشد موسسه واتسون «دانشگاه براون» در گفت‌وگویی با سایت شورای راهبردی روابط خارجی می‌گوید که چرا انتخابات آمریکا تا آخرین ساعت‌ها نیز قابل پیش‌بینی نخواهد بود و انتخابات 2020 می‌تواند در تاریخ ایالات‌متحده بی‌سابقه باشد. او همچنین به پرسش‌هایی درباره اهداف پشت پرده کاخ سفید در فعال‌سازی مکانیسم ماشه علیه ایران و پیامدهای عادی‌سازی اعراب و رژیم صهیونیستی در ترتیبات منطقه‌ای پاسخ داده است.

کارشکنی‌هایی که ممکن است از سوی ترامپ و جمهوری‌خواهان در مورد انتخابات 2020 صورت بگیرند، از دید چارلز فریمن نه‌تنها سرنوشت یک دوره ریاست‌جمهوری، بلکه آتیه دموکراسی در ایالات‌متحده را رقم خواهد زد.

آنچه در ادامه می‌خوانید مشروح گفت‌و‌گوی سایت شورای راهبردی روابط خارجی با چارلز فریمن، تحلیلگر موسسه امور بین‌الملل واتسون در دانشگاه براون آمریکا است:

پرسش: هدف اصلی تلاش ایالات‌متحده برای فعال‌سازی مکانیسم ماشه از دیدگاه شما چیست؟ برخی معتقدند که ترامپ می‌خواهد فشارها بر ایران را افزایش دهد تا بتواند چه با نیل به یک توافق موقت یا حتی اقدامی جنون‌آمیز، غافلگیری ماه اکتبر را در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر رقم زند و از سوی دیگر برخی نیز بر این باورند که او تلاش دارد تا در صورت پیروزی جو بایدن، آمریکا دیگر نتواند به‌راحتی به برجام بازگردد.

پاسخ: حدس من این است که تمامی این دلایل محتمل هستند. ترامپ نیاز دارد تا اذهان عمومی را از شکست فاجعه‌بار خود در استفاده از اختیارات فدرال برای کنترل ویروس کرونا منحرف سازد که تاکنون جان بیش از 200 هزار آمریکایی را گرفته است؛ این رقم بیش از آمار کشته‌های ایالات‌متحده در جنگ داخلی و یا جنگ جهانی دوم است. اگر تهران و واشنگتن در این مدت به توافق برسند، برای ترامپ پیروزی بزرگی محسوب می‌شود. همچنین اگر بهانه لازم برای اقدامی جنون‌آمیز علیه ایران به او داده شود، ترامپ قادر خواهد بود تا اذهان آمریکایی‌ها را از شکست‌های خود منحرف کند. اگر ایران در این مدت از برجام یا معاهده عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای خارج شود، ممکن است بهانه ترامپ برای چنین اقدامی فراهم شود.

 

پرسش: از نظر شما، تمایزهای انتخابات نوامبر امسال با انتخابات 2016 چه مواردی هستند؟ در کدام پایگاه‌های رأی یا طبقات اجتماعی، بایدن و ترامپ تاکنون عملکرد بهتری از خود نشان داده‌اند؟

پاسخ: برای اغلب رأی‌دهندگان، مسئله انتخابات حمایت از ترامپ یا ضدیت با اوست. در یک رأی‌گیری عادلانه که در آن هرکسی می‌توانست در انتخابات شرکت کند، ترامپ قطعاً بازنده ‌بود. از چند ماه پس از مراسم تحلیف ترامپ در سال 2017، نرخ محبوبیت ترامپ با کاهش 10 درصدی مواجه شده است. این یک انتخابات عادلانه نخواهد بود.

در ایالاتی که در کنترل جمهوری‌خواهان است، آن‌ها توان و منابع خود را جمع کرده‌اند تا گروه‌هایی (اقلیت‌ها، دانشجویان و…) را که به‌طور سنتی به دموکرات‌ها رأی می‌دهند، تحت‌فشار قرار دهند. دولت ترامپ تلاش می‌کند تا در روند رأی‌گیری پستی کارشکنی کند؛ رویه‌ای که بیشتر مورد تمایل دموکرات‌ها است تا جمهوری‌خواهان. همچنین ترامپ اعلام کرده است که اگر در انتخابات نوامبر نتیجه را واگذار کند، به دلیل تقلب و کلاه‌برداری خواهد بود و ازاین‌رو نتایج را قبول نمی‌کند؛ چنین موقعیتی هرگز در تاریخ ایالات‌متحده رخ نداده است. ازاین‌رو، نتیجه انتخابات نوامبر غیرقابل‌پیش‌بینی است. آنچه ممکن است مورد تهدید جدی قرار داشته باشد، بیش از یک دوره ریاست‌جمهوری است و متوجه آینده دموکراسی در ایالات‌متحده خواهد بود.

 

پرسش: تقریباً تمامی نظرسنجی‌های اخیر به سود بایدن بوده‌اند، اما آیا شما فکر می‌کنید که این نظرسنجی‌ها قابل‌اطمینان خواهند بود یا درنهایت مانند آنچه در انتخابات 2016 رخ داد، بی‌مصرف هستند؟

پاسخ: به دلیل وزن نامتناسب ایالت‌های کم‌جمعیت که در رأی‌گیری الکترال به جمهوری‌خواهان رأی دادند، هیلاری کلینتون با وجود کسب سه میلیون رأی بیشتر در آرای عمومی، نتیجه انتخابات قبلی را واگذار کرد؛ بنابراین بایدن باید حاشیه آرای بیشتری نسبت به کلینتون به دست آورد. این امر به‌علاوه تلاش‌های جمهوری‌خواهان در تحت‌فشار قرار دادن حامیان دموکرات‌ها، نتیجه انتخابات نوامبر را نامعلوم می‌کند.

 

پرسش: به نظر شما، چهار مناظره‌ای که قرار است بین بایدن و ترامپ در آستانه انتخابات برگزار شود، چه تأثیری بر آینده ریاست‌جمهوری آمریکا خواهد داشت؟

بعید است که عملکرد ترامپ حتی اگر بد باشد، تأثیری بر نظر حامیان وی بگذارد، درحالی‌که عملکرد بد بایدن ممکن است موجب کاهش شوق حامیانش شود و وزنه دموکرات‌ها را سبک‌تر کند.

 

پرسش: اگر هر یک از این دو نامزد به‌عنوان رئیس‌جمهور بعدی ایالات‌متحده انتخاب شوند، واشنگتن چه رویکردی در برابر ایران، روسیه و چین اتخاذ خواهد کرد؟ احتمال‌ترمیم روابط فرا آتلانتیکی در آینده را چقدر می‌دانید؟

پاسخ: انتظار دارم که بزرگ‌ترین تمایز بایدن و ترامپ در سیاست خارجی، سیاست آن‌ها در برابر ایران باشد. اگر ایران همچنان عضوی از برجام باقی بماند و تمایل داشته باشد که به‌تمامی تعهدات خود در این توافق بازگردد، بایدن ایالات‌متحده را به برجام بازمی‌گرداند. در غیر این صورت، تصور می‌کنم روابط تهران و واشنگتن وارد مرحله دشواری خواهد شد، اما حتی در این صورت نیز بایدن به‌طور کورکورانه از عربستان سعودی، اسرائیل و امارات حمایت نمی‌کند؛ رویکردی که در دولت ترامپ شاهد آن بوده‌ایم. در مورد روابط با چین و روسیه اوضاع دشوارتر خواهد بود با توجه به اینکه بایدن احترام کمتری نسبت به ترامپ برای ولادیمیر پوتین و شی جین پینگ قائل است.

بااین‌حال اگر دولت بایدن به قدرت برسد، تمایل بیشتری برای مذاکرات حول محور کنترل تسلیحات با چین و روسیه دارد، اما ترامپ نشان داده است که میل او به انجام توافقات و حل منازعات تجاری با چین بیشتر است. در نهایت، فکر می‌کنم که بایدن به اتحاد با ناتو، متعهدتر از آن چیزی خواهد بود که در دولت ترامپ سراغ داریم.

 

پرسش: افشاگری‌های اخیر نظیر آنچه در کتاب باب وودوارد در مورد ترامپ می‌خوانیم یا اخباری که از بی‌احترامی رئیس‌جمهور به کهنه سربازان جنگ در آمریکا منتشر شد و یا حتی تلاشش برای کم‌اهمیت جلوه دادن همه‌گیری کرونا، می‌توانند تأثیر مخربی را بر کمپین انتخاباتی ترامپ بگذارند؟

پاسخ: نمی‌‌دانم که بی‌احترامی‌های شوکه‌کننده ترامپ به کارکنان نظامی آمریکا تا چه میزان بر اذهان حامیان وی تأثیرگذار خواهد بود. حامیانش البته این اخبار را «خبر جعلی» توصیف می‌کنند درحالی‌که اخبار نادرستی در مورد دخالت دموکرات‌ها در فروش کودکان برای روابط جنسی را می‌پذیرند. ناتوانی ترامپ در برقراری یک استراتژی پیرامون ویروس کرونا یا تأمین نیازهای مالی افرادی که به‌موجب این ویروس شغل خود را از دست داده‌اند، بیشترین لطمه را به وی می‌زند.

 

پرسش: فکر می‌کنید دلایل اصلی عادی‌سازی روابط کشورهای عربی و اسرائیل چیست و این موضوع چه پیامدهایی را برای صلح و ثبات در خاورمیانه خواهد داشت؟ آیا این توافق پابرجا خواهد ماند؟

پاسخ: تصور می‌کنم که منطق پشت این توافق همان جمله قدیمی است که می‌گوید: «دشمن دشمن من، دوست من است.» برای اغلب دولت‌های عربی حاشیه خلیج‌فارس، ترس از ایران به نگرانی بزرگ‌تری نسبت به آینده فلسطینی‌ها بدل شده است؛ به‌ویژه که طی چند دهه گذشته، پیشرفت‌های اندکی در مورد موضوع فلسطین حاصل شده است.

از همه مهم‌تر، فکر می‌کنم که ایران، عربستان سعودی و امارات باید رویکردی را در راستای حل اختلافات خود در پیش بگیرند. شاید نیل به چنین شرایطی تحت ریاست‌جمهوری بایدن که رویکرد متوازن‌تری نسبت به این سه کشور دارد، رخ دهد.

 

پرسش: و در نهایت با توجه به میل اجتناب‌ناپذیر ایالات‌متحده برای خروج از منطقه، این امر چه تاثیری برجایگاه اسرائیل درمنطقه خواهد داشت؟

پاسخ: بسیاری بر این باور هستند که حضور آمریکا در خاورمیانه با نتایج مثبتی همراه نبوده است به‌ویژه اشغال عراق و حمایت از جنگ سعودی‌ها در یمن. همچنین آمریکا در عرصه داخلی نیز با چالش‌های جدی روبه‌رو است که برخی از آن‌ها رشد نابرابری اقتصادی و سرمایه‌گذاری ناکافی در زیرساخت‌ها و نیاز برای کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی برای مقابله با تغییرات آب و هوایی هستند و این موارد تأثیرات مخربی بر ایالات‌متحده دارند.

بیشترین کاری که اسرائیل می‌تواند انجام دهد، دفاع از امنیت خود است. اسرائیل تمرکز خود را بر ممانعت از بروز تهدیدات در کشورهایی مثل لبنان، سوریه و نواز غزه که در همسایگی آن هستند، قرار داده است و قادر نیست نقش مهمی در منطقه ایفا نماید.

 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *