جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

آمریکا اظهارات روسیه درباره ارتباط اوکراین با حمله تروریستی حومه مسکو را رد کرد

نیویورک – ایرنا-  کاخ سفید بار دیگر اظهارات روسیه مبنی بر دست داشتن اوکراین در حمله به سالن کنسرت شهر «کروکوس» را رد کرد و گفت : واشنگتن، اطلاعات واضح و دقیقی را در مورد حمله تروریستی در حومه مسکو قبل از حمله به سرویس های امنیتی روسیه ارائه کرده است.

جلسه کابینه جنگ رژیم صهیونیستی لغو شد

تهران- ایرنا- رسانه‌های رژیم صهیونیستی پنجشنبه شب گزارش دادند که جلسه کابینه جنگ این رژیم برای بررسی توافق مبادله اسرا با حماس لغو شده است.

Loading

برجام و شکست سیاسی حقوقی آمریکا در شورای امنیت

۱۳۹۹/۰۷/۰۶ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل ضمن تشریح ابعاد نامه جدید آمریکا به سازمان ملل برای اعمال تحریم‌ها علیه ایران گفت: مایه تعجب است که این نامه کاملاً بی‌توجه به واکنش جامعه بین‌المللی، ازجمله مخالفت 13 عضو شورای امنیت، تنظیم و ارسال شده است.

کورش احمدی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به نامه جدید آمریکا به شورای امنیت و ادعای این کشور مبنی بر اینکه بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران نیازمند اجماع میان اعضای شورای امنیت نیست، خاطرنشان کرد: نامه 21 سپتامبر کلی کرافت، سفیر آمریکا در سازمان ملل، درواقع حاوی نتیجه‌گیری‌هایی است که دولت ترامپ از اقدامات خود در فعال کردن مکانیسم ماشه به عمل آورده و انتظاراتی است که در این چارچوب از اعضای سازمان ملل دارد.

 

بررسی ابعاد نامه آمریکا

وی بابیان اینکه این نامه را می‌توان از سه وجه بررسی کرد، گفت: در این نامه خلاصه و فشرده مواضع آمریکا در ارتباط با به‌اصطلاح «مکانیسم ماشه» مجدداً بیان شده است و کلی کرافت مجدداً توجیهات دولت ترامپ دایر بر داشتن حق شروع روند بازگشت تحریم‌ها را ذکر کرده است. آمریکا ادعا کرده که بر اساس بند 11 قطعنامه 2231 «عدم اجرای عمده» برجام توسط ایران را در 20 اوت به اطلاع شورای امنیت رسانده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: مقام آمریکایی در این نامه ادعا کرده که چون مطابق بند 12، در فرصت مقرر قطعنامه‌ای برای ادامه لغو قطعنامه‌های ضد ایرانی مطرح و به تصویب شورا نرسید، پس این قطعنامه‌ها احیا شده‌اند. همچنین ادعا شده که در بندهای 11 تا 15 قطعنامه 2231 هیچ ذکری از لزوم اجماع اعضای شورا برای نهایی شدن مکانیسم ماشه نشده است.

به اعتقاد احمدی؛ نکته عجیب این است که سفیر آمریکا هیچ اشاره‌ای به استدلال اصلی و محوری 13 عضو شورا در رد اقدام آمریکا، یعنی توقف مشارکت آمریکا در برجام و در نتیجه نامشروع بودن توسل آمریکا به سازوکارهای توافق برجام که کلیت آن را رد کرده، نشده است.

وی ادامه داد: محور دوم این نامه حاوی شرح خلاصه‌ای از تحریم‌هایی است که در قطعنامه‌های شش‌گانه قبلی شورای امنیت در حوزه‌های خدمات و اقلام هسته‌ای، موشکی و تسلیحاتی متعارف ذکرشده‌اند. در این رابطه، مقام آمریکایی ادعا کرده که همه کشورها اکنون ملزم به رعایت این تحریم‌ها هستند.

احمدی در ارزیابی از دیگر بخش‌های این نامه اضافه کرد: در این نامه انسداد دارایی‌ها و تحریم افراد و نهادهای ایرانی به شرح مندرج در قطعنامه 1737 و نیز منع مسافرت شماری از مقامات ایرانی مطابق شرح مندرج در قطعنامه 1803 هم یادآوری شده است. توقیف اقلام ممنوعه، خودداری از ارائه سرویس به کشتی‌های حامل این اقلام، اعمال مراقبت ویژه در معامله با برخی از نهادها و افراد ایرانی از دیگر موارد مندرج در قطعنامه‌های قبلی است که سفیر آمریکا در نامه خود به آن‌ها اشاره‌کرده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: در این نامه، آمریکا ادعا کرده که با احیای قطعنامه‌های قبلی شورای امنیت علیه ایران اکنون دبیرخانه سازمان ملل باید تدابیر لازم را برای احیای کمیته تحریم ایران و هیئت‌رئیسه کارشناسی مربوطه که به ترتیب بر اساس قطعنامه‌های 1737 و 1929 ایجادشده بودند، اتخاذ کند. همچنین ادعا شده که در شرایط جدید تدابیری که ذیل بندهای 7 و 8 و 16 تا 20 قطعنامه 2231 اتخاذ شده، مثل انجام‌وظیفه یکی از اعضای شورای امنیت به‌عنوان «تسهیل‌کننده» اجرای قطعنامه، باید متوقف شود.

 

بی‌توجهی آمریکا به واکنش جامعه بین‌المللی

وی تأکید کرد: آنچه در این رابطه مایه تعجب است این است که این نامه کاملاً بی‌توجه به واکنش جامعه بین‌المللی، ازجمله مخالفت 13 عضو شورای امنیت، تنظیم و ارسال‌شده است. این کشورها در ابتدای این روند امتناع خود را از شناسایی شروع روند اعاده قطعنامه‌ها به‌طور کتبی و رسمی اعلام کردند و در انتهای آن نیز سه کشور اروپایی مجدداً بر مواضع خود تأکید کردند.

احمدی با اشاره به اظهارات وزیر خارجه روسیه و تأکید این کشور بر اینکه آمریکا درک نمی‌کند امکان بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران وجود ندارد، گفت: وزیر خارجه روسیه هم در مصاحبه‌ای ضمن رد مجدد اقدام آمریکا تأکید کرده که از 18 اکتبر به بعد هیچ تحریمی بر معامله سلاح‌های متعارف با ایران وجود نخواهد داشت. در چنین شرایطی می‌توان انتظار داشت که تا زمانی که دولت ترامپ برقرار است، موضوع احیا یا عدم احیای قطعنامه‌های قبلی شورای امنیت علیه ایران به‌عنوان یک مشکل بزرگ در شورای امنیت و در سطح جامعه بین‌المللی پابرجا خواهد بود.

وی با بیان اینکه ازنظر آمریکا قطعنامه‌ها اعاده شده‌اند و مصر است که بافرمان اجرایی که ترامپ صادر کرده آن‌ها را اجرا کند، توضیح داد: آن‌ها در جریان تلاش برای اعمال قطعنامه‌های قبلی با کشورهای دیگر و در داخل شورای امنیت به مشکلات زیادی بر خواهند خورد. آن‌ها درخواستشان را برای احیای کمیته‌های تحریم و هیئت‌رئیسه کارشناسی را پیگیری خواهند کرد و با توجه به قدرت هژمونیک و امکانات آمریکا از یک سو و نظر منفی دبیر کل سازمان ملل در موردنظر آمریکا از سوی دیگر ممکن است تنش‌ها حتی به تهدید برای کاهش حق سهم آمریکا در سازمان ملل نیز منجر شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه به نظر می‌رسد این کشمکش میان جامعه بین‌المللی و سایر اعضای شورای امنیت و دبیرخانه سازمان ملل تا زمانی که تیم ترامپ روی کار است ادامه پیدا کند، افزود: در داخل شورای امنیت برای اینکه کار این شورا بتواند پیش برود پنج عضو دائمی باید به‌طور روزمره در مورد طیفی از موضوعات و سایر تحریم‌های بین‌المللی با هم همکاری کنند. اگر این اختلاف حل نشود می‌تواند همکاری آن‌ها را تحت‌الشعاع قرار دهد.

 

شکست سیاسی و حقوقی آمریکا

احمدی گفت: این پرونده تاکنون به لحاظ سیاسی و حقوقی به نفع ایران پیش رفته است. به لحاظ حقوقی اکثریت بزرگی از شورای امنیت با روند بازگشت قطعنامه‌ها موافق نیستند و دبیر کل هم به عدم قطعیت موجود و عدم امکان انجام اقدامی توسط دبیرخانه اشاره کرده است. در شرایط فعلی آمریکا ازلحاظ سیاسی در عرصه بین‌المللی منزوی شده است اما مسئله اینجاست که آمریکا ابرقدرت است و بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا را دارد؛ بنابراین در عمل و در اینکه مثلاً در ارتباط با شرکت‌ها و بانک‌های بین‌المللی این مسئله چطور پیش خواهد رفت ابهاماتی وجود دارد و باید دید آیا آمریکا احیانا در آب‌های بین‌المللی دست به اقدامی برای اجرای بند 15 قطعنامه 1929 جهت متوقف کردن کشتی‌هایی که مشکوک اعلام خواهد کرد، خواهد زد که در این صورت با واکنش قاطع ایران مواجه خواهد شد و باید مسئولیت عواقب آن را بپذیرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *