جدیدترین مطالب

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

همانطور که از قبل هم قابل پیش‌بینی بود و مقامات آمریکایی هم اعلام کرده بودند، ایالات متحده قطعنامه عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد؛ اقدامی مسجل، اما پرحاشیه برای جو بایدن که خود را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌بیند. در گزارش‌های پیشین «ایران» به این نکته اشاره شده بود که تداوم حمایت‌های سیاسی، دیپلماتیک، نظامی، اقتصادی و تجاری آمریکایی ها از اشغالگران آثار مخربی را برای رئیس جمهور آمریکا به دنبال داشته است تا جایی که آمارها از احتمال شکست او خبر می‌دهند. با این وجود دولت بایدن تصمیم گرفت کماکان به سیاست خود مانند هفت ماه گذشته برای حمایت از رژیم صهیونیستی ادامه دهد.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

بامداد بی‌رمق

بامداد بی‌رمق

در شرایطی که موضوع واکنش احتمالی و حمله متقابل اسرائیل به ایران و سناریوهای مختلف آن، نُقل محافل کارشناسی و رسانه‌ای بود، صبح دیروز (جمعه) پدافند هوایی کشور حمله چند ریزپرنده در آسمان اصفهان را خنثی کرد. در همان دقایق اولیه این حمله عنوان شده بود که اهدافی در پایگاه‌های شکاری اصفهان و تبریز مد نظر بوده‌اند، اما ایسنا می‌گوید که اخبار غیررسمی در رابطه با حمله موشکی یا پهپادی، تأیید نمی‌شود. شبکه خبری المیادین هم به نقل از منابع ایرانی تصریح کرد که هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است.

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

Loading

أحدث المقالات

وزیر کشور پاکستان: سفر آتی آیت‌الله رئیسی نقطه عطف روابط تهران-اسلام‌آباد خواهد بود

اسلام‌آباد – ایرنا – وزیر کشور پاکستان با تاکید بر آمادگی دولتمردان این کشور برای استقبال گرم از رئیس جمهوری اسلامی ایران، گفت: سفر آتی آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی نقطه عطف دیگری در روابط برادرانه تهران و اسلام‌آباد خواهد بود.

اسپوتنیک: اقتصاد اسرائیل تحمل همزمان جنگ ایران و غزه را ندارد

تهران- ایرنا- اسپوتنیک با اشاره به تشدید تنش‌ها میان ایران و رژیم اسرائیل در گرماگرم جنگ غزه به نقل از تحلیلگران نوشت: از آنجایی که اقتصاد تل آویو فاقد انعطاف‌ بوده و در پی جنگ غزه به شدت آسیب دیده است، بنابراین ممکن است با کاهش رشد بیشتری رو به رو شود.

کره‌شمالی: یک کلاهک موشک کروز فوق‌العاده بزرگ و یک موشک ضد هوایی جدید را آزمایش کردیم

کره‌شمالی امروز -شنبه- اعلام کرد که یک کلاهک موشک کروز «فوق‌العاده بزرگ» و یک موشک ضد هوایی جدید را در منطقه ساحلی غربی آزمایش کرده است تا در مواجهه با تشدید تنش‌ها با ایالات متحده و کره‌جنوبی، توانایی‌های نظامی خود را گسترش دهد.

Loading

نگرانی و تردیدهای آمریکا در همکاری با محمد بن زاید

شورای راهبردی آنلاین – رصد: توافق عادی‌سازی روابط اسرائیل - امارات می‌تواند فرصتی برای تقویت روابط آمریکا و امارات باشد، اما نباید فراموش کرد که شیخ محمد بن زاید، ولیعهد امارات شبیه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان نیست.

آرون دیوید میلر در یادداشتی که وب سایت اندیشکده کارنگی آمریکا آن را منتشر کرد؛ نوشت: بنابراین قبل از اینکه واشنگتن حمایت بی‌قیدوشرط خود از یک حاکم اقتدارگرای دیگر عرب را آغاز کند، باید در مورد آنچه از این رابطه می‌خواهد و همچنین چگونگی اعمال فشار به امارات برای رسیدن به اهدافش تصمیم‌گیری کند. در غیر این صورت واشنگتن باید خود را برای مواجهه با یک رهبر اقتدارگرای دیگر در خاورمیانه آماده کند که ارزش‌ها و منافع آمریکا را تضعیف و با آن‌ها مثل یک احمق بازی می‌کند.

محمد بن زاید 59 ساله به‌عنوان یک رهبر مدرن سکولار دو برابر بن سلمان سن دارد و دو برابر او هوشمندتر است. وی نه‌تنها نخست‌وزیر اسرائیل را وادار به تعلیق الحاق کرانه باختری کرد، بلکه توانست خرید جنگنده‌های F35 را تسهیل و موقعیت خود را به‌عنوان کشور عربی موردعلاقه واشنگتن تثبیت کند.

محمد بن زاید در تلاش است تا امارات متحده را که دارای منابع عظیم نفتی و گازی است، به قطب انرژی منطقه‌ تبدیل کند و ضمن افزایش حوزه نفوذ خود در لیبی، شاخ آفریقا و یمن جنوبی از اشتباهات همتای سعودی خود بپرهیزد. برخلاف عربستان سعودی، امارات متحده نشان داده است که صلاحیت نظامی در پشتیبانی از عملیات نظامی آمریکا را دارد. امارات در کنار استرالیا، دومین کشور غیر عضو ناتو است که به ایالات‌متحده اجازه پرواز در افغانستان برای حمایت نزدیک از نیروهای آمریکایی را داده است. آمریکا همچنین اجازه استفاده از پایگاه‌های هوایی و دریایی خود برای امارات را صادر کرده است.

بااین‌وجود، برخی از اقدامات حاکمان امارات قابل‌چشم‌پوشی نیست. نظارتی که امارات متحده عربی بر شهروندان خود دارد و عدم وجود آزادی‌های اساسی، به ویژه آزادی بیان و آزادی مطبوعات این کشور را در ردیف کشورهای «غیرآزاد» در رتبه‌بندی موسسه «خانه آزادی» قرار داده است. دبی سابقه وحشتناکی در برخورد با کارگران مهاجر دارد و همچنین شهرت بدی در پول‌شویی بین‌المللی برای عناصر فاسد و تبهکاران دارد.

امارات همچنین نقش تأثیرگذاری در شعله‌ور شدن درگیری‌های نظامی جاری در لیبی برای مخالفت با دولت مورد حمایت آمریکا و سازمان ملل در طرابلس دارد. اگرچه امارات نیروهای خود را از یمن جنوبی خارج کرده، ولی همچنان از طریق نیروهای نیابتی خود در آنجا تأثیرگذار است. همچنین امارات در همکاری نزدیک با سعودی‌ها، قطر یکی از شرکای امنیتی آمریکا در خلیج (‌فارس) را تحت‌فشار قرار داده است.

 

ترامپ همدست رژیم سعودی در نقض حقوق بشر در یمن و قتل خاشقچی

درحالی‌که احتمالاً دولت دوم ترامپ همین رویکرد کنونی‌اش را در قبال امارات متحده عربی ادامه خواهد داد، دولت بایدن این فرصت را دارد که دکمه تنظیم مجدد روابط آمریکا و امارات را فشار دهد. بایدن باید مراقب باشد تا در دام محمد بن سلمان نیفتد و مراقب رفتار خود با امارات باشد. تا زمانی که رفتار ترامپ با دولت بن سلمان به‌گونه‌ای ادامه یابد که در هر حالتی، آمریکا خریدار نفت عربستان است، بن سلمان به رفتارهای پرخطرش ادامه خواهد داد. چراکه او مطمئن است ایالات‌متحده روش‌های دیگری برای فروش سلاح به پادشاهی عربستان پیدا خواهد کرد. به‌این‌ترتیب آمریکا به همدست دولت سعودی در دور زدن حقوق بشر در یمن و همچنین همدستی در قتل خاشقچی تبدیل‌شده است.

دولت بایدن باید در تعامل با امارات دو موضوع مهم را در نظر بگیرد. اول اینکه منافع و ارزش‌های آمریکا و امارات در موضوعات مختلف متفاوت هستند. دوم اینکه امارات قرار نیست به شریک راهبردی آمریکا تبدیل شود و ائتلاف ضد ایرانی را رهبری کند و یا به هر قیمتی عادی‌سازی با اسرائیل را به سرانجام برساند. اگر برنامه فروش جنگنده‌های F35 به امارات متوقف شود و یا اسرائیل دوباره بخواهد کرانه باختری را به اسرائیل ملحق کند، محمد بن زاید در رویکرد خود بازنگری خواهد کرد.

محمد بن زاید از آمریکا چه چیزهایی می‌خواهد؟ به رسمیت شناختن نقش او به‌عنوان پادشاه جدید خلیج (فارس)، پشتیبانی از سیاست‌های ترجیحی امارات در منطقه و دسترسی نامحدود به بازار اسلحه ایالات‌متحده؛ اما سؤالی که اینجا مطرح می‌شود، این است که آمریکا از او چه می‌خواهد و واشنگتن چگونه می‌تواند از اهرم فشار محدود خود برای دستیابی به اهدافش استفاده کند.

تا زمانی که فروش سلاح‌های پیشرفته به امارات متحده عربی توسط ایالات‌متحده ادامه دارد، آمریکا باید فشار حداکثری جهت الزام امارات به توقف نقض حقوق بشر را ادامه دهد. همچنین آمریکا باید برای اتمام درگیری‌ها در یمن، امارات را تحت‌فشار قرار دهد. آمریکا بایستی یمن را مجبور به اتمام رقابت با قطر کند. امارات همچنین باید سعودی‌ها را برای آغاز گفت‌وگو با ایران که می‌تواند کاهش‌دهنده تقابل عربستان و ایران و عامل ثبات و امنیت در منطقه باشد سوق دهد.

در سال‌های اخیر ما شاهد اتفاقات وحشتناکی بودیم. به‌عنوان‌مثال دولت ترامپ به سعودی‌ها اجازه داد اعتراضات داخل کشور را سرکوب کند، بزرگ‌ترین فاجعه انسانی را در یمن را ایجاد کند و برخلاف منافع آمریکا در منطقه رفتار کند. ایالات‌متحده آمریکا نمی‌تواند و نباید اجازه دهد که امارات متحده رفتار عربستان سعودی را تکرار کند. دولت جدید باید از این فرصت استفاده کرده و ثابت کند که به دنبال دفاع از ارزش‌ها و منافع آمریکا است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *