جدیدترین مطالب

کارشناسی‌ سیاسی: رژیم صهیونیستی درحال دست و پا زدن است

کارشناس مسائل سیاسی گفت: رژیم صهیونیستی اگر هر جا عملیات کند بر ضد منافع جمهوری اسلامی در سوریه و یا در هر جای دیگر و یا در داخل کشور ما از سرزمین خودمان پاسخ او را می‌دهیم، به همین دلیل شروع کردند به نهاد‌های بین المللی از جمله شورای امنیت سازمان ملل و به جا‌های دیگر نامه نوشتن و در واقع دست و پا می‌زنند.

دفاع مشروع ایران هیمنه رژیم صهیونیستی را شکست

آیت الله صالحی مدرس رئیس شورای سراسری علمای شیعه افغانستان گفت: دفاع مشروع جمهوری اسلامی ایران در برابر رژیم صهیونیستی اُبهت و هیمنه پوشالی اسرائیل شرارت‌ پیشه و کودک‌کش را شکست.

Loading

أحدث المقالات

کارشناسی‌ سیاسی: رژیم صهیونیستی درحال دست و پا زدن است

کارشناس مسائل سیاسی گفت: رژیم صهیونیستی اگر هر جا عملیات کند بر ضد منافع جمهوری اسلامی در سوریه و یا در هر جای دیگر و یا در داخل کشور ما از سرزمین خودمان پاسخ او را می‌دهیم، به همین دلیل شروع کردند به نهاد‌های بین المللی از جمله شورای امنیت سازمان ملل و به جا‌های دیگر نامه نوشتن و در واقع دست و پا می‌زنند.

Loading

مشاور امنیت ملی ترامپ؛ ضرورت مقابله آمریکا با تهاجم چین در حوزه‌های مختلف

شورای راهبردی آنلاین – رصد: رابرت سی اوبراین، مشاور امنیت ملی آمریکا، ضمن تأکید بر تداوم تهدید چین بر همسایگان این کشور و حمله آن بر منافع آمریکا، تأکید کرده است که آمریکا باید برای مقابله با تهاجم چین ازنظر نظامی، دیپلماتیکی و اقتصادی آماده شود.

دیوید ومر در مطلبی که شورای آتلانتیک آمریکا آن را منتشر کرد، نوشت: اوبراین ضمن رد اتهامات پکن مبنی بر نقض حریم هوایی چین توسط هواپیماهای جاسوسی آمریکا در 25 اوت، تصریح کرد که وی «هر نوع ادعای چین در خصوص پرواز بر فراز دریای جنوب چین را قطعاً رد می‌کند و این ادعاهای ساختگی را نوعی نقض قوانین و هنجارها می‌داند».

اوبراین از راهبرد دولت ترامپ در قبال متحدان آمریکا دفاع کرده و تصریح کرد که وی شاهد موفقیت‌های مهم سیاست خارجی دونالد ترامپ در پایان دوره اول وی است.

آمریکا در برابر چین عقب‌نشینی نمی‌کند

آمریکا در دریای جنوب چین اقدام مناسب انجام می‌دهد. مقامات چین ادعا می‌کنند که هم‌زمان با رزمایش نیروهای چینی در 25 اوت یک فروند هواپیمای جاسوسی U-2 آمریکا به منطقه پروازممنوع وارد شده است؛ اما اوبراین ضمن رد آن اظهار کرد که «آمریکا حق آزادی ناوبری و هواپیمایی را همواره برای خود محفوظ می‌دارد. آمریکا این موارد را همیشه با ایمنی انجام می‌دهد. سربازان، ملوانان، هوانوردان و دریانوردان آمریکا در تمرینات خود همواره ایمنی خود و دیگران را تضمین می‌کنند».

ادعاهای دریایی چین مضحک است. اوبراین از اقدام چین به «اشغال منطقه وسیعی از غرب اقیانوس آرام و ادعای آن به‌عنوان آب‌های سرزمین چین» انتقاد کرده و اظهار کرده است که پکن آب‌های بین‌المللی را «آب‌های داخلی» خود قلمداد می‌کند. اوبراین قول داد که برخلاف تهاجم و ادعاهای چین، «آمریکا از اصول دیرینه خود مبنی بر تضمین آزادی ناوبری در راه‌های اقیانوسی جهان و آب‌های بین‌المللی و همین‌طور در فضا و حقوق هوایی در هوافضای بین‌المللی عقب‌نشینی نخواهد کرد».

در خصوص نگرانی از اقدامات منطقه‌ای چین، اوبراین هشدار داده است که پکن در منطقه خود گستاخ‌تر شده و از طریق «قانون امنیت ملی» جدید خود و برتری بر هند و تایوان ازنظر نظامی (چیزی که در درگیری اخیر مرزی بین نیروهای مسلح هند و چین مشهود بود)، به دنبال «صدور» سیاست داخلی کنترلی و خشن خود به هنگ‌کنگ است.

رقابت در همه طیف‌ها

این مشاور امنیت ملی معتقد است که آمریکا باید صرفاً روی تهاجم نظامی پکن تمرکز نکرده بلکه طیف کامل رفتارهای چین را مدنظر داشته باشد. وی گفته است که آمریکا باید در برابر اقدامات تجاری ناعادلانه چین بایستد. وی نفوذ چین در بازار سرمایه آمریکا و سرقت مالکیت معنوی را نگرانی‌هایی مضاعف می‌داند. وی معتقد است که «چین رقیب و دشمنی بسیار سرسخت است که در همه طیف‌ها از دیپلماسی گرفته تا نظامی و اقتصادی تلاش می‌کند و آمریکا باید در همه طیف‌ها با چین مقابله کند».

رقابت آمریکا با چین در هند-اقیانوسیه

سرمایه‌گذاری آمریکا در هند-اقیانوسیه چشمگیر است. اوبراین نگرانی‌های فعالان منطقه‌ای در خصوص برتری چین بر آمریکا در سرمایه‌گذاری در منطقه هند-اقیانوسیه را ناچیز جلوه داده است. وی تصریح کرده است که بخش خصوصی آمریکا بیش از 1 تریلیون دلار «در میان شرکای خود در هند-اقیانوسیه» سرمایه‌گذاری کرده است که «دو برابر سرمایه‌گذاری چین و ژاپن روی هم رفته است».

اهمیت ائتلاف‌ها و شرکا

درعین‌حال که دولت ترامپ به خاطر تیرگی روابط با بسیاری از متحدان مهم آمریکا با انتقاد مواجه است، اما اوبراین معتقد است که شعار «اول آمریکا» ی ترامپ به معنای تنها آمریکا نیست بلکه آمریکا شبکه‌ای از ائتلاف‌هاست که یکی از مهم‌ترین مزایای راهبردی این کشور بشمار می‌رود. بااین‌حال، اگرچه این شرکا مزیت مهمی برای آمریکا محسوب می‌شوند اما آن‌ها باید در دفاع و ثبات خویش سهم بیشتری داشته باشند. اوبراین از فشار ترامپ به متحدان ناتو برای افزایش سطح بودجه دفاعی خویش حمایت کرده است.

ارزیابی سیاست خارجی ترامپ

اوبراین کمپین آمریکا علیه داعش، خروج از توافق هسته‌ای با ایران و موفقیت مذاکرات عادی‌سازی روابط امارات-اسرائیل را مهم‌ترین موفقیت سیاست خارجی دولت ترامپ قلمداد کرده است. وی به تعهد دولت ترامپ برای کاهش حضور نیروهای آمریکا در افغانستان خوش‌بین بوده و رنسانس جاری در آمریکای لاتین، به‌استثنای کوبا، نیکاراگوئه و ونزوئلا را ستوده است.

 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *