جدیدترین مطالب

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

اوربان: ناتو تنها یک قدم با اعزام نیرو به اوکراین فاصله دارد

تهران- ایرنا- ویکتور اوربان نخست‌وزیر مجارستان در اظهاراتی با بیان اینکه رهبران اتحادیه اروپا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) مناقشه بین مسکو و کی‌یف را مساله خود می‌دانند و خطرات ناشی از دخالت بیشتر در آن را در نظر نمی‌گیرند، هشدار داد که ناتو تنها یک قدم با اعزام نیرو به اوکراین فاصله دارد.

Loading

رسانه ها؛ ترامپ و طرح دوباره ایده “جداسازی” و…

۱۳۹۹/۰۶/۱۸ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین:  طرحی به نام جداسازی ترامپ، ترامپ در پی جداسازی اقتصاد آمریکا از چین، درخواست ر ئیس‌جمهور تایوان برای اتحاد جهانی مقابل چین، واکنش‌های بین‌المللی به مختومه اعلام شدن پرونده قتل خاشقجی، انتقاد شدید گزارشگر ویژه سازمان ملل از حکم دادگاه عربستان درباره جنایت خاشقجی، درخواست گوایدو از ارتش ونزوئلا، واکنش طالبان به خبر آغاز مذاکرات بین الافغانی، تاکید شی جین پینگ بر شکوفایی بیشتر اقتصاد جهان، احتمال بازنگری آلمان در پروژه گاز با روسیه، تعیین مهلت بریتانیا برای توافق تجاری با اتحادیه اروپا، هشدار اتحادیه اروپا به صربستان درباره انتقال سفارتش به بیت‌ المقدس، آمادگی مسکو برای میزبانی نشست گروه‌های فلسطینی ، رزمایش ناتو در شمالگان و هشدار سازمان بهداشت جهانی درخصوص همه گیری بعدی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری مهر: «دونالد ترامپ» برای بار دوم ایده جدا کردن اقتصادهای آمریکا و چین را که به «جداسازی» مشهور است مطرح کرد و گفت: اگر دو کشور هیچ تجارتی با هم نداشتند ایالات متحده هیچ پولی را از دست نمی‌داد.«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا با مطرح کردن دوباره ایده جداسازی اقتصاد این کشور از اقتصاد چین، اظهار داشت: «وقتی به کلمه جداسازی اشاره می‌شود، واژه‌ای جالب به نظر می‌رسد».

خبرگزاری فارس: همزمان با افزایش تنش‌های بین چین، تایوان و آمریکا بر سر مناطق مورد مناقشه در دریای جنوبی چین، «تسای اینگ‌ون» رئیس‌جمهور تایوان خواستار اتحاد جهانی برای مقابله با چین شد.تسای امروز (سه‌شنبه) طی سخنرانی در جمع مسئولان امنیتی تایوان و همچنین دیپلمات‌های ارشد غربی، اقدامات چین در دریای جنوبی و تنگه تایوان را تهدید اصلی برای ثبات منطقه شرق آسیا خوانده و گفت اتحادی از دموکراسی‌های جهان باید برای مقابله با این «اقدامات ستیزه‌جویانه» و حفاظت از آزادی تشکیل شود.

خبرگزاری تسنیم: رای دادگاه سعودی مبنی بر مختومه اعلام کردن پرونده قتل جمال خاشقجی به حکم زندان متهمان، واکنش‌های بین‌المللی را به دنبال داشته است. یک دادگاه در ریاض بعد از لغو اجرای حکم اعدام قاتلان جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول، احکام جدیدی برای 8 متهم این پرونده صادر کرد.رسانه‌های دولتی عربستان در همین راستا دیروز گزارش دادند که دادگاه مذکور حکم نهایی عوامل پرونده ترور جمال خاشقجی در سال 2018 را شامل 7 تا 20 سال زندان برای متهمان تایید کرده است.

آناتولی  ترکیه: گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد اعدام‌های خودسرانه، حکم دادگاه عربستان سعودی درباره پرونده قتل جمال خاشقجی را فاقد مشروعیت خواند.آگنس کالامارد، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد اعدام‌های خودسرانه با انتشار پیامی در شبکه‌های اجتماعی درباره صدور حکم دادگاه کیفری عربستان سعودی در رابطه با پرونده قتل جمال خاشقجی اعلام کرد: این حکم به هیچ عنوان دارای مشروعیت حقوقی و اخلاقی نیست.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رهبر مخالفان مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا از نیروهای مسلح این کشور خواست از تحریم انتخابات مقننه مورد مناقشه، حمایت و کمک کنند فشار بین‌المللی علیه نیکولاس مادور، تشدید شود. خوان گوایدو طی یک سخنرانی در شبکه‌های اجتماعی، از فرمانده ارشد ارتش خواست به “پیمان اتحاد” نیروهای اپوزیسیون بپیوندد تا مانع برگزاری انتخابات ۶ دسامبر (۱۶ آذر) شود.

العالم فارسی: دفتر سیاسی طالبان در قطر می‌گوید که تاکنون روند آزادی زندانیان این گروه نهایی نشده و به همین دلیل مذاکرات صلح با دولت آغاز نشده است.دفتر سیاسی طالبان در قطر اعلام کرده تاکنون روند آزادی زندانیان این گروه نهایی نشده و به همین دلیل مذاکرات صلح با دولت آغاز نشده است.«نعیم وردک» سخنگوی دفتر طالبان در قطر در توئیتی نوشت که تاکنون روند آزادی زندانیان این گروه نهایی نشده است.

رادیو چین: شی جین پینگ رئیس جمهوری چین در  مراسم اعطای مدالها به شخصیت های برجسته در مبارزه با ویروس کرونا اظهار داشت: چین با گسترش همکاری ها با کشورهای جهان بر اساس منافع متقابل، پیشبرد مداوم جهانی شدن اقتصاد، دفاع قطعی از نظام تجارت چند جانبه ای، حفاظت از گردش امن و هموار زنجیره های صنعتی و عرضه جهان، به طور مشترک برای پیشبرد شکوفایی دوباره و هر چه زودتر اقتصاد جهان تلاش می کند.

 ان. اچ.کی ژاپن: دولت آلمان گفته است که ممکن است در واکنش به ظن مسمومیت یک فعال مخالف روسیه، در پروژه لوله گذاری با این کشور بازنگری کند.این خط لوله، گاز روسیه را از زیر دریای بالتیک به آلمان منتقل می کند. سخنگوی دولت آلمان به وضوح گفت که آنگلا مرکل، صدر اعظم این کشور، بازنگری در این پروژه را نفی نکرده است. الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، در واکنش به این موضوع تاکید کرد که این پروژه در چشم انداز بلند مدت ضروری است چرا که تقاضا برای گاز طبیعی در اروپا در حال افزایش است.

دویچه وله:  بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا در آستانه دور بعدی مذاکرات برگزیت، اتحادیه اروپا را تهدید کرد اگر تا نیمه اکتبر توافق تجارت آزاد با بریتانیا را نپذیرد لندن نسخه “بدون توافق” روابط تجاری با اتحادیه را پیش خواهد گرفت.نخست‌وزیر بریتانیا می‌گوید، مذاکرات میان اتحادیه اروپا و کشورش در مورد روابط تجاری پس از برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) باید تا نیمه اکتبر به نتیجه برسد.

یورونیوز: اتحادیه اروپا از تصمیم بلگراد برای انتقال سفارتش در اسرائیل به بیت‌المقدس(اورشلیم) ابراز نگرانی شدید کرد و نسبت به عواقب چنین اقدامی هشدار داد. این تصمیم صربستان در حالی اتخاذ شده است که اتحادیه اروپا خود را به راه حل «دو کشور به پایتختی بیت المقدس»متعهد دانسته ودفتر نمایندگی اش را در تل آویو مستقر کرده است.

خبرگزاری ایرنا: مسئول بخش سیاسی «جبهه مردمی آزادسازی فلسطین» از آمادگی روسیه برای میزبانی نشست گروه‌های فلسطینی به منظور گفت و گوی جامع فلسطینی – فلسطینی در اواخر ماه جاری میلادی (سپتامبر) به منظور پایان دادن به اختلافات این گروه‌ها خبر داد. ماهر طاهر “گفت که ” میخائیل بوگدانف ” معاون وزیر امور خارجه و نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در خاورمیانه و کشورهای آفریقایی رضایت مسکو از نتایج دیدار بیروت – رام الله (نشست اخیر گروه‌های فلسطینی) به ریاست “محمود عباس” رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین را ابراز کرد. 

اسپوتنیک روسیه: ناتو، عملیات نظامی را با هدف «نمایش تعهدات خود به آزادی ناوبری در قطب شمال» برگزار می‌کند. با استناد به اعلامیه نیروی دریایی بریتانیا، نیروهای دریایی کشورهای عضو ناتو، عملیات نظامی را با هدف «نمایش تعهدات خود به آزادی ناوبری در قطب شمال» برگزار می‌کند.این در حالی است که هفته گذشته، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه هشدار داد  که ناتو در حال بازگشت به مناقشات دوره جنگ سرد است و مسکو از قدرت‌نمایی نیروهای پیمان آتلانتیک شمالی به ویژه افزایش پروازهای جاسوسی آنها در مجاورت مرزهای روسیه، نگران است.
خبرگزاری صدا و سیما:
رئیس سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد جهانیان باید برای همه گیری بعدی آماده باشند. تدروس ادهانوم رئیس سازمان جهانی بهداشت خاطر نشان کرد که دنیا باید برای همه گیری بعدی آماده باشد و از کشور‌ها درخواست کرد سرمایه گذاری در بهداشت عمومی را افزایش دهند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *