جدیدترین مطالب

پیام های جام جهانی قطر

پیام های جام جهانی قطر

سید رحمان موسوی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: میزبانی جام جهانی توسط قطر یک پیام مهم دیگر دارد؛ اینکه این منطقه می تواند به عنوان دانشگاهی برای همه کشورهایی که به فوتبال علاقه دارند و می توانند همه آنها را بپذیرند، باشد.

جان باختن ۵ پناهجو در دریای مانش

۵ پناهجو ازجمله سه مرد، یک زن و یک کودک ۵ ساله هنگام عبور از دریای مانش برای رسیدن به انگلستان در یک سانحه دریایی جان باختند.

Loading

أحدث المقالات

آیت‌الله رئیسی وارد قلب اقتصادی پاکستان شد 

اسلام‌آباد – ایرنا – رئیس جمهوری اسلامی ایران در صدر هیات بلندپایه سیاسی-اقتصادی و در سومین مرحله از سفر رسمی خود به پاکستان، دقایقی قبل وارد کراچی به عنوان قلب اقتصادی این کشور شد. 

Loading

رسانه ها؛ مدیترانه شرقی حرکت به سمت آرامش و…

۱۳۹۹/۰۶/۱۵ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: تلاش رئیس شورای اتحادیه اروپا برای پایان دادن به تنش در مدیترانه شرقی، گفتگوی چاووش‌اوغلو و دبیرکل ناتو، آغاز گفتگو های یونان و ترکیه برای کاهش خطر درگیری نظامی ، رزمایش مشترک دریایی ترکیه و قبرس ترک نشین در مدیترانه، تحریمهای جدید روسیه ضد اوکراین، تکذیب موافقت نتانیاهو با فروش اف۳۵ به امارات، انتشار تازه‌ترین گزارش آژانس درباره برنامه هسته‌ای ایران، پاسخ روسیه به اتهام پنتاگون در خصوص آغاز مسابقه تسلیحاتی، مانور مشترک «ضد تروریسم» ترکیه و روسیه در سوریه، دیدار وزرای دفاع «شانگهای»، «همسود» و «پیمان امنیت جمعی» در روسیه، دیدار وزیران دفاع چین و هند در مسکو، واکنش ترامپ به مسمومیت آلکسی ناوالنی مخالف پوتین و پذیرش رسمی پرداخت بدهی های انگلیس به ایران از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

تی .آر.تی ترکیه: چارلز میشل رئیس شورای اتحادیه اروپا اعلام کرد: کنفرانس چند جانبه بهترین راه برای کاهش دادن تنش در منطقه و باز کردن کانال گفتگو می باشد.چارلز میشل رئیس شورای اتحادیه اروپا اعلام داشت، برای کاهش دادن تنش در مدیترانه شرقی، می تواند کنفرانس چند جانبه ترتیب داده شود.میشل با اشاره براینکه، پیشنهاد ترتیب کنفرانس را به اطلاع آنکارا و آتن رساندیم، گفت، این می تواند بهترین راه برای کاهش دادن تنش در منطقه و باز کردن کانال گفتگو باشد.

آناتولی  ترکیه: مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه با ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد. بنا بر اعلام منابع دیپلماتیک، موضوع مدیترانه شرقی و آخرین تحولات آن در گفت‌وگوی چاووش‌اوغلو و استولتنبرگ مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

خبرگزاری مهر: سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) از آغاز مذاکرات ترکیه و یونان برای از بین بردن تنش ها در خصوص تحولات مدیترانه شرقی خبر داد. با وجود آنکه یونان روز پنجشنبه صحبت های «ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو مبنی بر توافق آتن و آنکارا برای آغاز مذاکرات را رد کرده بود اما صبح امروز شنبه، یورو نیوز به نقل از ناتو اعلام کرده که این مذاکرات آغاز شده اند.هر چند مذاکرات مقامات نظامی دو کشور به نتیجه خاصی نرسیده اما با این وجود گفتگوها ادامه می یابد.

خبرگزاری تسنیم:  نیروهای نظامی ترکیه و قبرس ترک نشین از فردا در مدیترانه رزمایش مشترکی برگزار خواهند کرد.وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد که رزمایش نظامی مشترک نیروهای مسلح ترکیه و جمهوری ترک قبرس شمالی در روزهای 6 الی 10 سپتامبر برگزار خواهد شد.این رزمایش که به نام توفان مدیترانه نامگذاری شده، به عنوان برنامه سالانه در نظر گرفته شده است به منظور آموزش و همکاری مشترک دنبال می شود.

خبرگزاری صدا و سیما: طبق حکمی رسمی، روسیه شخصیت‌های دیگری از اوکراین را تحریم کرد.مسکو فهرست تحریم‌های اقتصادی بر ضد مسئولان اوکراینی را طولانی‌تر کرد و نام چهل شخصیت جدید این کشور از جمله پترو پوروشنکو رئیس جمهور این کشور را به آن اضافه کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اخبار منتشر شده در رسانه‌ها درباره موافقت محرمانه وی با فروش تسلیحات نظامی پیشرفته آمریکا به امارات ازجمله جنگنده های نسل پنجم اف۳۵ را تکذیب و محکوم کرد. در همین راستا، روزنامه عبری زبان تایمز آوو اسرائیل به نقل از دفتر نتانیاهو نوشت: تکرار “ادعاهای” اشتباه علیه بنیامین نتانیاهو باعث نمی‌شود که این ادعاها جلوه واقعی به خود بگیرند.

الکوثر فارسی: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش فصلی جدید خود اعلام کرد میزان ذخائر اورانیوم غنی‌شده ایران در مقایسه با دوره سه ماهه قبلی بیش از 500 کیلوگرم افزایش یافته است.در گزارش آژانس تصریح شده میزان این ذخائر در حال حاضر 2105 کیلوگرم است که نسبت به گزارش فصلی قبل این نهاد بین‌المللی 534 کیلوگرم افزایش یافته است.

اسپوتنیک روسیه: سفیر روسیه در آمریکا به اتهام وارده از سوی وزارت دفاع آمریکا درباره آغاز مسابقه تسلیحاتی از سوی روسیه پاسخ داد. آناتولی آنتونوف ، سفیر روسیه در واشنگتن اعلام کرد  تصمیم ایالات متحده آمریکا برای استفاده از کلاهک های هسته ای کم قدرت و نه اقدامات مسکو سیستم جهانی بازدارندگی هسته ای را بی ثبات کرده است. این دیپلمات روس به چنین شکلی به اظهارات رابرت سوفر، معاون دستیار وزارت دفاع ایالات متحده که قبلاً در واقع روسیه را به شروع مسابقه “تسلیحات غیر استراتژیک” متهم کرده بود ، واکنش نشان داد.

العالم فارسی: نایب رئیس مرکز هماهنگی در منطقه کاهش تنش ادلب در سوریه از مانور مشترک ترکیه و روسیه برای مقابله با تروریست‌ها خبر داد.«یفگنی پلیاکوف» نایب رئیس مرکز هماهنگی منطقه کاهش تنش ادلب واقع در شمال سوریه گفت که روسیه و ترکیه برای مقابله با تروریسم، تمرین مشترک انجام دادند.وی تاکید کرد که این تمرین مشترک جهت دفع حملات گروه‌های تروریستی به کاروان‌های نظامی صورت گرفت.

خبرگزاری فارس: وزارت دفاع روسیه از برگزاری نشست مشترک وزرای دفاع کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، جامعه همسود و سازمان پیمان امنیت جمعی در پارک «پاتریوت» شهر مسکو خبر داد. شایگو وزیر دفاع روسیه در افتتاحیه این نشست ابراز اطیمنان کرد همکاری‌های نظامی بین‌المللی پس از این نشست تشدید و نتایج این نشست مبنای محکمی برای تعمیق تعامل میان وزارتخانه‌های دفاع کشورهای مذکور، تبدیل خواهد شد.

رادیو چین: وی فنگ هه عضو شورای دولتی و وزیر دفاع چین که برای شرکت در اجلاس مشترک وزرای دفاع سازمان همکاری شانگهای، کشورهای مشترک المنافع و کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی در مسکو حضور دارد، با راجنات سینگ وزیر دفاع هند دیدار کرد. وی فنگ هه در این دیدار گفت : روابط بین چین و هند و ارتش های دو کشور اخیراً به شدت تحت تأثیر مسائل مرزی قرار گرفته است. تبادل نظر حضوری بین وزیران دفاع دو کشور برای حل این موضوعات بسیار مهم است. علت و حقیقت تنش کنونی در مرزهای چین و هند کاملاً واضح است و مسئولیت آن کاملا بر عهده هند است.

دویچه وله: در شرایطی که اتحادیه اروپا درباره مسمومیت آلکسی ناوالنی با ماده سمی نوویچوک از دولت روسیه خواستار شفافیت و تحقیق پیرامون این موضوع شده است، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا می‌گوید سند و مدرکی که حاکی از مسمومیت آلکسی ناوالنی باشد، تاکنون مشاهده نشده است. ترامپ در کنفرانس خبری خود از خبرنگاران درخواست کرد توجه خود را معطوف به چین بکنند و نه به روسیه.

خبرگزاری ایرنا:  وزیر دفاع انگلیس به تازگی با بیان این که کشورش فعالانه به دنبال پرداخت بدهی خود به دولت ایران درخصوص پرونده تانک های چیفتن در سال ۱۳۵۰ است، رسما بدهکار بودن انگلیس به ایران را پذیرفت.این برای اولین بار است که دولت انگلیس می‌پذیرد در قبال قرارداد فروش تانک به ایران در زمان قبل از انقلاب اسلامی، به دولت ایران بدهکار است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *