جدیدترین مطالب

رهایمان نکن آمریکا

رهایمان نکن آمریکا

بشیر اسماعیلی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: به نظر می‌رسد که آخرین تلاش‌های اسراییل برای نگاه داشتن بی قید و شرط غرب در کنار خود بی نتیجه خواهد ماند و دنیا آنقدر چالش جدید برای تمدن غربی به ارمغان آورده است که دیگر مثل مسأله اسراییل، نخستین اولویت غرب نخواهد بود‌.
Loading

أحدث المقالات

وزیر خارجه روسیه: مسکو از طریق کانال‌های دیپلماتیک به تل‌آویو اطلاع داده که تهران خواهان افزایش درگیری نیست

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه درباره تنش‌های اخیر بین اسرائیل و ایران اظهار داشت: «مسکو از طریق کانال‌های دیپلماتیک به تل‌آویو اطلاع داده که تهران خواهان افزایش درگیری نیست».

Loading

تاثیر بحران کرونا بر سیاست داخلی و خارجی انگلیس

شورای راهبردی آنلاین – رصد: شوک همه‌گیری کووید-19 در انگلیس، احتمالا به سیاست تقابل فرهنگی ناشی از همه‌پرسی برگزیت پایان خواهد داد که موجب دودستگی این کشور بین موافقان و مخالفان برگزیت، شهر و شهرستان و پیر و جوان شده بود.

مارک لئونارد در یادداشتی که وب سایت شورای روابط خارجی اروپا آن را منتشر  کرد؛ نوشت: بسیاری از مردم انگلیس به دلایل فرهنگی به حزب محافظه کار بوریس جانسون رای دادند، در حالی که در مسائل اقتصادی به حزب اپوزیسیون یعنی حزب کارگر نزدیک‌تر بودند. با این حال، کووید-19 احتمالا موجب تجدید نظر رای‌دهندگان انگلیس خواهد شد، زیرا دولت انتظارات آن‌ها را برآورده نکرده است.

به طور متناقضی، موافقان و مخالفان برگزیت به دستور کار داخلی جناح چپ و همکاری هرچه بیشتر با شرکای بین‌المللی متمایل هستند، مسائلی که حزب کارگر معمولا بر آن‌ها تاکید بیشتری دارد. کووید-19 باعث شده است که امید رای دهندگان انگلیس به شرکای تجاری پسابرگزیت نظیر آمریکا و چین کم‌رنگ‌تر شود و بیشتر به کشورهایی مانند آلمان فکر کنند. از این رو، شکاف سیاسی میان موافقان و مخالفان برگزیت احتمالا به همان سرعتی که پدید آمد، ناپدید خواهد شد.

کووید-19 همچون همه پرسی برگزیت از پتانسیل تغییر بازی در انگلیس برخوردار است. درست همانطور که بسیاری از مفسران پیش بینی کرده‌اند، سیاست انگلیس در دهه 2020 حول برگزیت خواهد چرخید، به‌طوری‌که محافظه‌کاران رای‌دهندگان محافظه‌کار شهرستان‌ها و روستاها را نمایندگی کرده و حزب کارگر نیز نماینده تحصیلکرده‌های کلانشهرها و اقلیت‌های قومی خواهد بود. همه‌گیری کووید-19 و پیامدهای آن چشم‌انداز سیاست انگلیس را به طور کامل تغییر شکل خواهد داد.

مدیریت دولت انگلیس در کووید-19 احتمالا باعث تجدید نظر رای دهندگانی شود که از کارآمدی دولت تحت رهبری بوریس جانسون نگران هستند. بحران کووید-19 ممکن است توجه رای دهندگان را به همکاری واقع گرایانه بین‌المللی و سیاست‌های بازتوزیع اقتصادی سوق دهد. همه این‌ها زمینه را برای رفع شکاف فرهنگی بین موافقان و مخالفان برگزیت هموار خواهد کرد، چراکه بحران بهداشتی ممکن است بحران شدیدتر اقتصادی را به دنبال داشته باشد.

از این رو، در چند سال آینده، رقابت اصلی احتمالا بین طرفداران بازقطبی سازی کشور از طریق تقابل فرهنگی در حزب محافظه کار با طرفداران رفع این شکاف‌ها و رجوع به ارزش‌های بین‌المللی و اقتصادی در حزب کارگر، روی خواهد داد. این‌ها یافته‌های نظرسنجی معتبری است که با موضوع چگونگی تاثیر کرونا ویروس بر نگرش انگلیس به جهان، اروپا و دولت، توسط موسسه ECFR از 2000 رای دهنده انجام شده است. این یافته‌ها نشان می دهد که همه‌گیری کرونا ویروس (بطور متناقضی) حتی در این زمان غیرعادی تا حدی باعث بازبرقراری روال عادی در سیاست انگلیس شده است.

چهارشنبه سیاه، شیطان جدایی‌طلبی از اروپا (Euroscepticism) را در حزب محافظه کار بیدار کرد و راه را برای شکاف سیاسی جدید در اروپا باز کرد، شکافی که در فراندوم 2016 به اوج رسید، اما کووید-19 از این پتانسیل برخوردار است که سیاست‌های واقع گرایانه همکاری بین‌المللی و حل و فصل نابرابری‌های ساختاری داخلی را جایگزین ملی‌گرایی برگزیت کند. در عین حال که هنوز پیامدهای مخرب رکود اقتصادی به شکل کامل ظاهر نشده است (و احتمالا در آینده مخرب تر خواهد بود)، بحران 2020 بطور متتاقضی باعث عادی شدن سیاست‌ها در انگلیس خواهد شد.

شکاف قومی بین موافقان و مخالفان برگزیت لزوما با پایان برگزیت از بین نخواهد رفت، اما به نظر می رسد که شدت کووید-19 مسائل سیاسی جدیدی را مطرح می کند که هویت جدایی طلبی موجود در رای دهندگان را به تحلیل برده و رای دهندگان مخالف را به همراهی با یکدیگر سوق خواهد داد. با این حال، چگونگی شکل گیری این هویت جدید و پیوند آن با احزاب همچنان نامعلوم است. برای بوریس جانسون و حزب محافظه کار وی، افول برگزیت و ظهور کرونا ویروس، تهدیدی برای ائتلاف تازه شکل گرفته آن‌ها محسوب می شود. از این رو، آن‌ها احتمالا تلاش خواهند کرد تا دو قطبی جامعه را با استفاده از شکاف‌های فرهنگی حفظ کرده و گام‌های بعدی برگزیت را بر استدلال‌های مربوط به نظم و قانون، تاریخ و نژاد استوار سازند. به احتمال زیاد، حزب محافظه کار تلاش خواهد کرد تا مسئولیت بحران را بر دوش کارشناسان مشاور، کارمندان دولت و دیگر گروه‌ها انداخته و همزمان به یافتن راهی برای جذب نظر رای دهندگان از طریق تقابل فرهنگی ادامه دهد.

با این حال، اگر رای دهندگان انگلیسی بطور اساسی به ارزیابی امور مهم خویش بپردازند، این امر باعث موفقیت آن احزاب سیاسی در جذب رای دهندگان خواهد شد که به تغییر موضع خویش و بازطرح مسائل خاص بپردازند. یافته‌های موسسه ECFR حاکی از آن است که قدرت مسائل فرهنگی کاملا کاهش خواهد یافت. شوک همه‌گیری سوالات اساسی در مورد کارآمدی دولت مطرح کرده است. اکنون با توجه به مشکلات اقتصادی به نظر می رسد که دستورکار بازتوزیع، بین مردم انگلیس طرفداران زیادی دارد.

از همه مهمتر، احتمالا بیشتر مردم انگلیس از انزواگرایی، به حمایت از دستورکار واقعگرایانه بین‌المللی روی آورده‌اند. بطور کلی، عصر جدیدی در رقابت‌های سیاسی انگلیس به وجود آمده و پرانتز برگزیت را بسته است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *