جدیدترین مطالب

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

حملات تروریستی در کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای افزایش پتانسیل این سازمان را طلب می کند

روسلان میرزایف، مدیر کمیته اجرایی ساختار منطقه ای ضد تروریستی سازمان همکاری شانگهای، امروز جمعه اعلام کرد که حملات تروریستی اخیر در کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای – ایران، پاکستان و روسیه – ضرورت افزایش پتانسیل این سازمان را در مقابل ساختار منطقه ای ضد تروریستی سازمان همکاری شانگهای قرار می دهند.

تحولات اوکراین|امکان گفتگو با روسیه در نشست صلح سوئیس

عدم تمایل برخی کشورها به شرکت در اجلاس اوکراین، گلایه زلنسکی از توجه جامعه جهانی به غزه به‌جای اوکراین، خالی شدن انبارهای سلاح کانادا، درخواست از آمریکا برای رفع نیازهای ارتش اوکراین و ارسال پاتریوت و گلوله توپ، از مهمترین رویدادهای جنگ هستند.

Loading

رسانه‌ها: توافق وزرای دفاع آمریکا و ژاپن برای مقابله با چین و…

شورای راهبردی آنلاین: پرواز جنگنده‌های ناتو در آسمان اروپا در بحبوحه تنش ترکیه و یونان، سخنرانی مهم سید حسن نصرالله به مناسبت عاشورا، سفر اسماعیل هنیه به بیروت، افزایش سرعت ابتلای جهانی به ویروس کرونا، توافق وزرای دفاع آمریکا و ژاپن برای مقابله با چین، تائید خبر کاهش تعداد نظامیان آمریکایی در عراق توسط ترامپ، اعلام پایبندی اتحادیه اروپا به برجام، حمایت اطلاعاتی امارات از گروه تروریستی ی.پ.گ/پ.ک.ک، کشته شدن 4 مبارز کشمیری در درگیری‌ با نظامیان هندی، لغو تحریم های اسرائیل توسط امارات، اتهام ترامپ به اعضای کنگره برای نشت اطلاعات محرمانه، توقف ارائه گزارش امنیتی کاخ سفید به کنگره درباره انتخابات، مخالفت الفتح با ابقای سه ساله نظامیان آمریکا در عراق و راهپیمایی ضد نژادپرستی در آمریکا به مناسبت سالگرد سخنرانی مارتین لوترکینگ از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

 خبرگزاری صدا و سیما: به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه روسیا الیوم؛ بمب افکن‌ها و جنگنده‌های پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» روز جمعه در اقدامی نمایشی که ارتش آمریکا هدف آن را نشان دادن همبستگی بین اعضای ناتو اعلام کرد تقریبا بر فراز همه کشور‌های عضو ناتو پرواز کردند. دو بمب افکن آمریکایی از نوع ستراتوفورتریس ب – ۵۲ نیز بر فراز آسمان کشور‌های کانادا و آمریکا به پرواز درآمدند. گفتنی است در حالی این تنش ایجاد شده است که درگیری میان دو کشور عضو ناتو، یعنی یونان و ترکیه در دریای مدیترانه افزایش یافته است.

خبرگزاری ایسنا: دبیرکل حزب الله لبنان امروز یکشنبه در سخنانی به مناسبت عاشورای حسینی با بیان این که جنگ یمن ، جنگی آمریکایی است، کفت: ما مخالفت قاطع خود را با رژیم غاصب صهیونیستی اعلام کنیم حتی اگر همه جهان این رژیم را به رسمیت بشناسند. نصر الله خاطر نشان کرد: ما با همه اشکال عادی سازی روابط با اسرائیل مخالفیم و بار دیگر بر موضعمان در مخالفت و محکومیت موضع رهبران امارات و تصمیماتشان در این باره تاکید میکنیم.”اسرائیل” حتی آبروی مقامات امارات را هم حفظ نکرد. کاری که امارات کرد خدمت مجانی به ترامپ در بدترین روزهای سیاسی اش و خدمتی رایگان به بنیامین نتانیاهو در بدترین دوران سیاسی اش است. اسرائیل حتی توجیهات اماراتی ها برای توافق عادی سازی روابط را هم تایید نکردند و در همان روز عادی سازی دروغشان را فاش کردند.

الکوثر فارسی: شبکه «المیادین» بامداد یکشنبه از سفر «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) به بیروت خبر داد. المیادین به نقل از منابع ویژه گزارش داد که سفر هنیه به پایتخت لبنان در روز پنجشنبه آینده انجام می‌شود. جزئیات بیشتری از این خبر هنوز منتشر نشده است. وی هفته قبل در رأس هیأتی از حماس به ترکیه سفر کرد و در دیدار با «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور این کشور، تلاش‌ها برای یکپارچه شدن مواضع فلسطین در مقابله با طرح اشغال کرانه باختری و سازش با رژیم صهیونیستی را برشمرد. رئیس دفتر سیاسی حماس همچنین چندی پیش در گفت‌و‌گوی تلفنی با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، توافق ابوظبی و رژیم صهیونیستی را محکوم کرد و حمایت همیشگی جمهوری اسلامی ایران از آرمان فلسطین را مورد تاکید قرار داد.

خبرگزاری فارس: برآوردهای وبگاه «وُرلداُمتر» نشان می‌دهد تعداد کسانی که در جهان به ویروس «کووید۱۹» مبتلا شده‌اند شامگاه شنبه از ۲۵ میلیون نفر فراتر رفته است. یکی از نکات قابل توجه آمارهای روند شیوع ویروس کرونا، مدت زمان افزایش شمار مبتلایان است. بر اساس بررسی‌های آماری، ویروس کرونا از زمانی که ۱۴ میلیون را در جهان بیمار کرده بود، دربازه‌های چهار روزه، یک میلیون نفر را نیز گرفتار خود کرد اما این بار فقط ۳ روز طول کشید تا شمار ابتلای جهانی از ۲۵ میلیون نفر عبور کند.

خبرگزاری ایرنااسپر روز یکشنبه در دیدار با کونو در جزیره گوام با اشاره به اعلام کناره گیری نخست وزیر آبه شینزو، او را رهبری بزرگ خواند که برای تقویت مناسبات دوجانبه در زمینه امنیت و دیگر مسائل تلاش کرد. کونو در پاسخ گفت که آبه برای بازسازی اتحاد میان ژاپن و آمریکا تلاش داشته و این اتحاد را از هر زمان دیگر قوی تر کرده است. کونو با توجه به افزایش فعالیت نظامی چین در دریاهای چین شرقی و چین جنوبی ادعا کرد که دنیا به دلیل تلاش های چین برای تغییر وضعیت کنونی با اعمال قلدری، به طور شگرفی در حال تغییر است. وزیر دفاع ژاپن همچنین بر لزوم تقویت همکاری ها با کشورهای هم عقیده تاکید کرد.

العالم فارسی: «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا از برنامه ریزی برای کاهش شمار نیروهای آمریکایی در عراق خبر داد. به نوشته خبرگزاری «تاس»، ترامپ شنبه شب در حساب توییتری خود نوشت: «آمریکا در حال برنامه‌ریزی برای کاهش حضور نظامی در عراق است». ترامپ در این پیام، گزارشی از شبکه «وان آمریکا نیوز» را پیوست کرده است که در آن آمده است، آمریکا قصد دارد تعداد نیروهای خود در عراق را از ۵۲۰۰ به ۳۵۰۰ نفر برساند. روز شنبه (دیروز) نیز وزارت دفاع آمریکا تأیید کرد که دولت این کشور قصد دارد تعداد نیروهایش در عراق را در دو یا سه ماه آینده کاهش دهد.

خبرگزاری مهریک سخنگوی اتحادیه اروپا مدعی پایبندی این اتحادیه به توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام شد. بر اساس این گزارش، «پیتر استانو» گفت: اتحادیه اروپا به منظور حفظ و احترام به قوانین بین المللی به اجرای برجام متعهد می‌ماند. وی برجام را یکی از عناصر مهم در منع اشاعه هسته‌ای در جهان خوانده و افزود: توافق هسته‌ای ایران که از تایید متفق القول شورای امنیت برخوردار است از عناصر کلیدی منع اشاعه هسته‌ای در جهان است. این سخنگوی اتحادیه اروپا در عین حال برجام را موجب کمک به امنیت اروپا و منطقه عنوان کرد.

تی .آر.تی ترکیه: در درگیری بین نیروهای دولتی با استقلال طلبان در منطقه جامو و کشمیر در هندوستان، 4 مبارز کشمیری جان خود را از دست دادند. بر اساس خبر رسانه‌های هندوستان مبارزان کشمیری در منطقه شوپیان با نظامیان هندی درگیر شده‌اند. در این درگیری 4 تن از مبارزان کشته شده‌اند، یک نفر نیز زخمی شده است. مقامات هندوستان روز 5 اوت سال 2019 یکی از مفاد قانون اساسی این کشور که به منطقه جامو و کشمیر وضعیتی ویژه ارائه می کند را لغو کردند.در پی صدور این قانون در جامو و کشمیر مقررات منع رفت و آمد برقرار شده و فشارهای نیروهای امنیتی هند بر مردم این منطقه افزایش یافت. دهلی نو همچنین خطوط ثابت و همراه تلفن در جامو و کشمیر را قطع و دست‌رسی به اینترنت را نیز محدود کرد.

آناتولی  ترکیه: به گزارش خبرگزاری رسمی امارات متحده عربی (WAM)، شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان٬ رئیس امارات متحده عربی در چارچوب توافق‌نامه عادی سازی روابط ابوظبی-تل‌آویو٬ قانون شماره 15 سال 1972 در مورد تحریم‌ اسرائیل را لغو کرد. بر اساس این گزارش، در پی لغو این تحریم‌ها٬ هیچ نوع موانع در راستای انجام هر نوع همکاری میان شرکت‌های اماراتی و اسرائیلی باقی نخواهد ماند. گفتنی است دونالد ترامپ٬ رئیس جمهور آمریکا 13 آگوست 2020 در یک پیام توئیتری از «توافق تاریخی» اسرائیل و امارات متحده عربی برای عادی سازی کامل روابط دوجانبه خبر داد. بنیامین نتانیاهو٬ نخست وزیر اسرائیل نیز با انتشار پیامی در رسانه‌های اجتماعی امضای توافق‌نامه عادی سازی روابط با امارات متحده عربی را «یک گام تاریخی» خواند.

اسپوتنیک روسیه: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به اعضای کنگره در خصوص نشت اطلاعات سری از جلسات مطبوعاتی و تحریف آنها خبر داد. ترامپ در جلسه ای در تگزاس گفت: « رئیس سازمان اطلاعات ملی جان رتکلیف اطلاعاتی را به کمیته ارائه کرده و این اطلاعات لو رفته است. آیا این کار رئیس کمیته دموکرات ها آدام شیف است یا کس دیگری اطلاعات را فاش کرده است و بدتر از همه اینکه اطلاعات نادرست درز کرده است.» ترامپ افزود: «رتکلیف از این اتفاق خسته شده است. او می خواهد که اطلاعات را به صورت دیگری ارائه دهد برای اینکه در کمیته خبرچی نهایی هستند که کارهای بدی انجام می دهند و حتی ممکن است غیر قانونی باشد. ما این مسئله را بررسی می کنیم و اجازه نمی دهیم که خبرچین ها اطلاعات را لو دهند.»

خبرگزاری تسنیم: دولت آمریکا اعلام کرد: به دلیل آنکه اعضای مجلس نمایندگان قابل اعتماد نیستند، از این پس ارائه گزارش امنیتی درباره روند انتخابات ریاست جمهوری 2020 به کنگره را متوقف می کند. بر اساس این گزارش این تازه ترین اقدام دولت ترامپ علیه دموکراسی و نمایندگان حزب دموکرات است. جان راتکلیف مدیر اطلاعات ملی آمریکا شنبه به کنگره اطلاع داده است که به دلیل عدم اعتماد به اعضای مجلس نمایندگان آمریکا و برای حفاظت از اطلاعات محرمانه، ارائه گزارش های امنیتی درباره روند انتخابات را متوقف کرده است.

خبرگزاری مشرق: «احمد الاسدی» سخنگوی ائتلاف «الفتح» عراق بار دیگر بر لزوم اخراج نظامیان تروریست آمریکا از خاک این کشور تأکید کرد. الاسدی گفت که «دشمن در تلاش است که سوپاپ امنیت عراق از جمله مرجعیت عالی دینی و الحشد الشعبی را تخریب کند». وی بر این باور است که دشمن عراق، این کشور را در بسیاری از مواضعی هدف قرار می‌دهد که در موضع قدرت قرار دارد تا تضعیف شود. این مسئول عراقی درباره اخراج عناصر آمریکا هم گفت: «به الکاظمی اعلام کردیم که مخالف باقی ماندن نیروهای آمریکایی به مدت سه سال [در عراق] هستیم». به گزارش پایگاه خبری المعلومه  الاسدی اعلام کرد، تا زمانی که اقدامات الکاظمی در چارچوب معاهدات و توافقات پیشین باشد، ائتلاف الفتح این اقدامات را تأیید خواهد کرد و مخالف کنار گذاشتن این توافقات است.

ان اچ کی ژاپن: در پنجاه و هفتمین سالگرد رویداد راهپیمایی حقوق مدنی، که در آن مارتین لوترکینگ جونیور، سخنرانی خود با عنوان «من رویایی دارم» را ایراد کرد، هزاران نفر در واشنگتن در یک راهپیمایی ضد نژادپرستی شرکت کردند. این راهپیمایی در حالی برگزار می شود که اعتراض ها به حادثه تیراندازی پلیس در روز یکشنبه به یک مرد سیاه پوست بنام جاکوب بلیک در واشنگتن، همچنان ادامه دارد. تظاهرکنندگان در واشنگتن در مقابل بنای یادبود لینکلن تجمع کردند. آنها گفتند با گذشت بیش از نیم قرن از سخنرانی مارتین لوتر کینک جونیور، تبعیض علیه سیاه پوستان هنوز یک معضل است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *