جدیدترین مطالب

تنش‌های مرزی پاکستان و افغانستان بالا گرفت

وزارت دفاع طالبان افغانستان اعلام کرد یک پایگاه نظامی ارتش پاکستان در نواحی مرزی مشترک را در اقدامی تلافی‌جویانه بابت حمله هوایی این کشور همسایه به خاک افغانستان مورد هدف قرار داده است.

Loading

أحدث المقالات

استولتنبرگ برگزاری انتخابات ریاست جمهور روسیه در سرزمین‌های اشغالی اوکراین را محکوم کرد

تهران- ایرنا- ینس استولتنبرگ دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برگزاری انتخابات ریاست جمهوری روسیه در سرزمین‌های تحت اشغال ارتش این کشور در اوکراین و گرجستان را کاملاً غیرقانونی خواند و محکوم کرد.

قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن برای جلوگیری از استقرار سلاح‌های هسته ای در فضا

نیویورک – ایرنا- آمریکا و ژاپن با ارائه قطعنامه ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد، خواستار جلوگیری از استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا شدند؛ قطعنامه‌ای که به نظر می‌رسد روسیه تنها هدف آن است.

۱۰۰ هزار صهیونیست، مسلح شدند

در ادامه پس‌لرزه‌های عملیات طوفان الاقصی، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی خبر داد که مجوز سلاح برای ۱۰۰ هزار صهیونیست صادر شده است.

ادعای سناتور آمریکایی: واشنگتن باید روسیه را در لیست کشورهای حامی تروریسم قرار دهد

تهران- ایرنا- سناتور لیندسی گراهام با این ادعا که ولادیمیر پوتین یک رئیس‌جمهوری غیرقانونی است که یک کشور تروریستی را اداره می‌کند، گفت: واشنگتن باید روسیه را در لیست کشورهای حامی تروریسم قرار دهد.

شورای امنیت سازمان ملل عملیات‌های انصارالله یمن در دریای سرخ را محکوم کرد

نیویورک – ایرنا- اعضای شورای امنیت سازمان ملل با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: « اعضای شورای امنیت حملات حوثی ها (انصارالله یمن) علیه کشتیرانی تجاری در دریای سرخ را به شدت محکوم کردند» و خواستار توقف فوری آن شدند.

Loading

رسانه ها؛ مواج شدن دوباره دریای چین جنوبی و…

۱۳۹۹/۰۶/۰۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: رزمایش چین در دریای چین جنوبی، پیشنهاد چین برای مذاکره با ویتنام بر سر دریای چین جنوبی، هشدار نظامی هند به چین، برگزاری سومین نشست کمیته قانون اساسی سوریه امروز در ژنو، نامه 42 شخصیت برجسته آمریکایی و اروپایی در رد توافق ابوظبی-تل‌آویو، همکاری  جاسوسی  رژیم صهیونیستی با کشورهای عربی خاشیه خلیج فارس، تاکید کوشنر بر ضرورت فروش اف 35 به امارات، واکنش روسیه به تلاش آمریکا برای احیای تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران ، دعوت ماکرون از نخست‌وزیر لیبی برای سفر به پاریس، موافقت نتانیاهو با تعویق مهلت تصویب بودجه و ادامه اعتراضات و ناآرامی در بلاروس از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری ایرنا:  همزمان با شدت یافتن تنش ها در دریای چین جنوبی، اداره امنیت دریایی چین اعلام کرد که این کشور برای یک هفته در منطقه “گوانگدونگ” رزمایش نظامی برگزار خواهد کرد. این رزمایش نظامی امروز دوشنبه آغاز خواهد شد و تا روز یکشنبه هفته آینده ادامه خواهد یافت.

 ان. اچ.کی ژاپن: چین از ویتنام خواسته است که برای حل مناقشات ارضی در ارتباط با دریای چین جنوبی به پای میز مذاکره بیاید.وانگ ای، وزیر خارجه چین روز یک شنبه با فام بین مین، معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه ویتنام دیدار و گفتگو کرد.دو وزیر در مراسمی در منطقه خودمختار گوانگ شی ژوآنگ در جنوب چین که به مناسبت ۲۰ امین سالگرد تعیین مرزهای بین دو کشور برگزار شده بود شرکت کردند.

خبرگزاری مهر: «بیپین راوات» (Bipin Rawat) فرمانده نیروهای مسلح هند، می‌گوید چنانچه مذاکره با چین در باب مناقشات ارضی منطقه «لاداخ» راه به جایی نبرد؛ دهلی آمادگی اتخاذ گزینه نظامی را دارد. این در حالی است که هفته گذشته، کارگروه مشاوره و همکاری‌های مرزی هند-چین، برای هجدهمین بار با هدف حل مناقشات در امتداد خط مرزی لاداخ به طول بیش از چهار هزار کیلومتر، تشکیل جلسه داد. اکنون، حدود ۵ ماه است که نظامیان هندی و چینی در دو سوی این خط مرزی به حال آماده‌باش قرار دارند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): فعالیت‌های کمیته قانون اساسی سوریه امروز(دوشنبه) با حضور هیئت دولت و مخالفان در ژنو آغاز می‌شود. نمایندگانی از روسیه، ایران، ترکیه و آمریکا نیز برای حضور در فعالیت‌های کمیته به ژنو رفته‌اند و قرار است نشستی را با گی‌یر پدرسن، فرستاده سازمان ملل به سوریه برگزار کنند.تحرکات جیمز جفری، فرستاده ویژه آمریکا به سوریه طی این دوره از مذاکرات قانون اساسی سوریه نشان دهنده توجه ویژه آمریکا به این روند است.

خبرگزاری فارس: 42 نفر از شخصیت‌های برجسته در کشورهای آمریکای شمالی و اروپا در نامه‌ای، عادی سازی روابط امارات متحده عربی و رژیم صهیونیستی را محکوم کردند. «فیلیپ جیرالدی»، افسر سابق امنیتی نظامی «سازمان اطلاعات مرکزی» آمریکا (سی.آی.ای) اعلام کرد، به‌همراه ۴۲ شخصیت برجسته دیگر در آمریکا و کشورهای اروپایی، عادی‌سازی روابط امارات متحده عربی و رژیم صهیونیستی را محکوم کرده‌اند.

الکوثر فارسی: روزنامه صهیونیستی هاآرتص از امضای قرارداد‌هایی بین اسرائیل و عربستان، بحرین، امارات و عمان به ارزش صد‌ها میلیون دلار برای فروش برنامه جاسوسی پگاسوس خبر داد. شرکت اسرائیلی (N.S.O) تولید کننده تکنولوژی هک گوشی‌های همراه یعنی برنامه معروف جاسوسی پگاسوس را به برخی کشور‌های حاشیه خلیج فارس فروخت تا از این طریق امکان تحت پیگرد قرار دادن معارضان نظام این کشور‌ها برای مقامات وجود داشته باشد.روزنامه هاآرتص نوشت: قرارداد‌هایی به ارزش صد‌ها میلیون دلار با عربستان، بحرین، امارات و عمان امضا شد.

العالم فارسی: مشاور ارشد رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که اماراتی‌ها در خلیج فارس قرار دارند بنابراین به جنگنده‌های اف 35 نیاز دارند. «جرد کوشنر»، داماد و مشاور رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا گفت که توافق امارات و رژیم اشغالگر قدس بر سر عادی‌سازی روابط باید راه را برای دست‌یابی ابوظبی به جنگنده‌های مدرن «اف ۳۵» باز کند. کوشنر اذعان کرد که امارات به دنبال این است که جنگنده‌های مذکور را در «مدت زمان کوتاهی» به دست آورد.

اسپوتنیک روسیه: وزیر امور خارجه روسیه، تلاش‌های آمریکا برای احیای تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را منجر به ایجاد بحران در شورای امنیت دانست. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه امروز یکشنبه اظهار داشت که تلاش‌های ایالات متحده برای احیای تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران با شکست مواجه خواهد شد.

آناتولی  ترکیه: امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه از فائز السراج٬ نخست‌وزیر لیبی برای انجام یک سفر رسمی به پاریس دعوت کرد. دفتر نخست‌وزیری لیبی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که سفیر فرانسه در طرابلس طی تماس تلفنی با فائز السراج٬ نخست وزیر لیبی پیرامون تحولات اخیر این کشور و روابط دوجانبه رایزنی کرده است.گفتنی است دو روز پیش فائز السراج، نخست‌وزیر لیبی به نیروهای نظامی در کشور دستور آتش‌بس فوری و توقف کلیه عملیات‌های نظامی را صادر و تاکید کرد تحقق آتش‌بس مستلزم آن است که سرت و جفره، عاری از سلاح شوند.

رادیو چین: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل اعلام کرد که با به تعویق افتادن موعد تصویب بودجه موافقت کرده تا از انحلال پارلمان و برگزاری مجدد انتخابات پارلمانی جلوگیری شود.نتانیاهوگفت: مهلت تصویب بودجه دولت ائتلافی 100 روز به تعویق انداخته میشود. در حال حاضر این مصالحه، گزینه صحیحی برای اسرائیل است. وی با بیان اینکه اسرائیل اخیراً با امارات متحده عربی به «توافقی تاریخی» رسیده و در حال حاضر به دنبال رسیدن به توافق با دیگر کشورهای منطقه هستیم.

یورونیوز: الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری منتخب بلاروس یکشنبه شب در حالی که کلاشنیکف به دست و جلیقه ضد گلوله بر تن داشت با هلی‌کوپتر به اقامتگاه خود در مینسک بازگشت. کمی آنطرف‌تر ده‌ها هزار نفر بار دیگر در اعتراض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری و با هدف برکناری وی از قدرت تجمع کرده بودند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *