جدیدترین مطالب

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

خاکسپاری شهدا در خیابان‌های نوار غزه

فلسطین آنلاین با انتشار تصاویری از قبور شهدای فلسطینی در خیابان‌های نوار غزه نوشت به سبب شمار زیاد شهدا و نبود جا در قبرستان ها، پیکر‌های شهدا در خیابان‌های نوار غزه به خاک سپرده می‌شوند.

Loading

أحدث المقالات

ایران، چین و روسیه چگونه در حال ایجاد صمیمیت بیشتر بین یکدیگر هستند؟ / این اتحاد فعلا «ترسناک» نیست

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و ابراهیم رئیسی همتای ایرانی اش چند نقطه اشتراک دارند. هر دو متعلق به گروه کوچکی از رهبران جهان هستند که شخصا تحت تحریم‌های دولت آمریکا قرار گرفته اند. هرچند هیچ کدام از ان‌ها چندان سفر نمی‌کنند، اما هر دو در سال‌های اخیر از چین دیدار داشته اند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading
رصد اندیشکده‌های غربی

از منع تیک‌تاک در آمریکا تا توافق رژیم صهیونیستی و امارات

شورای راهبردی آنلاین – رصد: توافق رژیم صهیونیستی و امارات، ضربه زدن جنگ تجاری آمریکا-چین به ترامپ، نیاز اتحادیه اروپا اکنون به سیاست سنجیده در قبال بلاروس، آزمون نهایی سیاست ترامپ در قبال ایران، ضعف‌های استبدادی و همه‌گیری کرونا، فساد در کویت، نیاز هند به بازنگری در دکترین حاکم بر ارتش، رقابت آمریکا و چین در عرصه هوش مصنوعی و قضیه تیک‌تاک در آمریکا و درس‌های آن درباره داده‌های کاربران ازجمله برجسته‌ترین موضوعات موردتوجه اندیشکده‌های خارجی در هفته گذشته بودند.

گزیده‌‎ای از این مطالب برای کمک به غنای مطالعاتی نخبگان و علاقه‌مندان به موضوعات راهبردی بین‌المللی در پی ازنظرتان می‌گذرد. رصد و ارائه چکیده‌ای از این مطالب به‌منزله تائید دیدگاه نویسندگان یا این اندیشکده‌ها نیست.

 

میدل ایست فوروم

نقطه عطفی در روابط اسرائیل و جهان عرب: توافق جدیدی که بر اساس آن امارات و اسرائیل روابطشان را عادی‌سازی می‌کنند نشانگر تغییری اساسی در تعاملات اسرائیل با دولت‌های حاشیه خلیج‌فارس و در کل منطقه است.

امارات به دنبال افزایش نفوذ در خلیج فارس: امارات در پی توافق اعلام‌شده با اسرائیل به دنبال افزایش نفوذ در خاورمیانه است. این توافق از حمایت صریح محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی برخوردار است.

چرا ترکیه به بحرانی جدید با یونان در مدیترانه نیاز دارد؟: رجب طیب اردوغان در هرماه به‌عنوان راهی برای تحریک ملی‌گرایی در داخل و منحرف کردن توجهات از سوء مدیریت اقتصادی، یک بحران را در ارتباط با کشورهای مختلف رقم می‌زند.

 

بگین سادات

معضل اسرائیل در جنگ سرد جدید: درحالی‌که چین ازنظر بازرگانی، سیاسی و نظامی در خاورمیانه نفوذ می‌کند، اسرائیل بر سر دوراهی دشواری قرار خواهد گرفت. جنگ سرد جدید میان آمریکا و چین که ریشه تجاری دارد، اسرائیل را مجبور خواهد کرد در راستای منافع اقتصادی و راهبردی خود با انتخاب‌های دشواری روبرو شود.

تاثیر چین: یک ناتوی جهانی: ناتو بیش‌ازپیش به چین به‌عنوان یک رقیب نگاه می‌کند و این امر نشانگر تغییری مهم در دیدگاه‌های این اتحاد است. این تغییر در اولویت‌ها می‌تواند ناتو را به‌سوی دیدگاهی جهانی‌تر سوق دهد که آن را به منطقه هند و اقیانوسیه نزدیک‌تر می‌کند.

 یک واقعیت جدید در شرق مدیترانه: مشکلات بزرگ ژئواستراتژیک و اقتصادی که در حال حاضر شرق مدیترانه با آن روبرو است نیازمند اقدامات جدی و تفکر است. همکاری عمیق‌تر و هم‌افزایی بازیگران اصلی می‌تواند برای این منطقه بسیار سازنده باشد.

 

بروکینگز

نظر کارشناسان درباره عادی سازی روابط اسرائیل-امارات: اسرائیل و امارات در تاریخ 13 اوت با یک بیانیه مشترک اسرائیل-امارات-آمریکا که اعلام می‌کرد اسرائیل در ازای عادی‌سازی کامل روابط دو طرف، فعلاً از اعلام حاکمیت بر اراضی اشغالی در کرانه باختری صرف‌نظر می‌کند، به یک توافق دیپلماتیک مهم رسیدند. در اینجا کارشناسان بروکینگز این خبر را تجزیه‌وتحلیل می‌کنند.

رنج بیشتر از گنج: جنگ تجاری آمریکا-چین چطور به آمریکا ضربه زد؟: دونالد ترامپ در سال 2016 به‌عنوان یک کاندیدای انتخاباتی، استدلالش برای ریاست جمهوری را پیرامون تیزهوشی ادعایی‌اش به‌عنوان یک معامله‌گر بنا کرد. درحالی‌که انتخابات 2020 نزدیک می‌شود، ترامپ و اطرافیانش آن ادعا را ازجمله با جلب توجهات به چیزی تشدید کرده‌اند که او خیال می‌کند «بزرگ‌ترین معامله‌ای است که تابه‌حال دیده شده»؛ یعنی «فاز اول» معامله تجاری با چین. این توافق ظاهراً شامل تعهد چین به خرید کالاهای آمریکایی با ارزش 200 میلیارد دلار بیشتر از سطح پایه 2017 تا پایان سال 2021 است.

 

شورای روابط خارجی اروپا

لهستان در اتحادیه اروپا: چطور می‌شود دوستان را از دست داد و مردم را منزوی کرد: لهستان زمانی یکی از صداهای پیشرو در شرق اتحادیه اروپا بود؛ اما در واکنش به اوضاع بلاروس، کشورهای کوچک‌تر مانند لیتوانی از آن سبقت گرفتند.

توافق صلح اسرائیل-امارات: تلنگر به نظم منطقه‌ای خاورمیانه: توافق صلح اسرائیل-امارات بردهای متعددی برای هر دو طرف و برای آمریکا فراهم می‌کند اما می‌تواند خطوط خطای سیاسی منطقه را عمیق‌تر کند.

چرا اتحادیه اروپا اکنون به یک سیاست سنجیده در قبال بلاروس نیاز دارد: یک جنبش مدنی گسترده جدید در بلاروس شکل‌گرفته است که اتحادیه اروپا باید از آن در بطن سیاست جدیدش در قبال این کشور حمایت کند.

 

مرکز کنترل تسلیحات و منع اشاعه

آزمون نهایی سیاست ترامپ در قبال ایران: چند سال تلاش دولت ترامپ برای تحت‌فشار گذاشتن ایران تاکنون با شکست روبرو بوده است. درحالی‌که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نزدیک‌تر می‌شود، به نظر می‌رسد که تلاش نهایی برای اعمال دوباره تمامی تحریم‌های پیشین سازمان ملل علیه ایران و منزوی کردن این کشور در حال انجام است. اکنون تمام چشم‌ها به خاتمه برنامه‌ریزی‌شده تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران در اکتبر 2020 خیره است.

چرا با گذشت 75 سال از واقع هیروشیما هنوز شوکه هستیم؟: الکساندرا بل در گفتگویی با فارین پالسی درباره مشروعیت بمباران هیروشیما و درس‌هایی که همچنان از آن واقعه می‌گیریم، توضیحاتی می‌دهد.

ضعف‌های استبدادی و همه‌گیری کرونا: همه‌گیری کرونا ماشه تشدید اقدامات سرکوبگرانه را برای بسیاری از مستبدان کشیده است؛ اما مدیریت ضعیف این بیماری توسط بسیاری از دولت‌های غیردموکراتیک و نیز رکود اقتصادی بلندمدت‌تر، مشکلات سیاسی طولانی‌تری را برای آن‌ها رقم می‌زند.

تعرض دیگری در کویت: فساد ممکن است تهدیدی موجودیتی برای کویت باشد اما همچنان در این کشور گسترده است. فساد به یک بخش از حکمرانی و یک ویژگی زندگی روزانه در کویت تبدیل شده است.

ارتش در راهبرد نظامی هند: بازنگری در دکترین یا روبرو شدن با خطر: دکترین حاکم بر ارتش هند، دو گزینه را در اختیار نیروی نظامی این کشور قرار می‌دهد: هیچ کاری انجام ندهد یا با خطر جنگ‌هایی روبرو شود که نمی‌تواند در آن‌ها پیروز شود. ارتش هند برای پاسخ به چالش‌های جدید باید در توسل به‌زور تجدیدنظر کند.

 

بلفر

رقابت آمریکا-چین در زمینه هوش مصنوعی: ما طی یک سال گذشته با تلفیق چند دهه تجربه پیشرفت در فن‌آوری‌های پیشرو از یک‌سو و تحلیل تصمیمات مربوط به امنیت ملی از سوی دیگر، برای درک تأثیرات جهش بزرگ چین در عرصه هوش مصنوعی بر امنیت ملی همکاری کرده‌ایم. هدف از این تحقیق به صدا در آوردن زنگ خطر در خصوص پیشرفت سریع چین در کاربرد هوش مصنوعی در دهه پیش رو است.

 

امریکن اینترپرایز

قضیه تیک‌تاک و درس‌هایی درباره داده‌های کاربران: بعدازآن که دونالد ترامپ به خبرنگاران گفت تیک‌تاک را ممنوع خواهد کرد، بسیاری در خصوص این‌که چطور می‌توان چنین ممنوعیتی را بر یک اپلیکیشن محبوب رسانه اجتماعی اعمال کرد، صحبت کردند. باید در نظر داشت که امروز تیک‌تاک بیشتر از توییتر و اسنپ‌چت کاربر فعال دارد. این اپلیکیشن 1.5 میلیون بار در سراسر جهان و 122 میلیون بار در آمریکا دانلود شده است؛ اما واقعیت بزرگ این است که تیک‌تاک تحت مالکیت بایت‌دنس، یک شرکت چینی است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *