جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره غزه استقبال کرد

تهران- ایرنا- پترا دی سوتر معاون نخست‌وزیر بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره الزام رژیم صهیونیستی به انجام تمامی اقدامات لازم و موثر برای تضمین ورود بدون تاخیر مواد غذایی اولیه برای ساکنان فلسطینی غزه، استقبال کرد.

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پس از جنگ است  

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس از پایان یافتن جنگ میان رژیم صهیونیستی و حماس برگزار می‌کند.

پولیتیکو: پنتاگون به دنبال بودجه برای نیروی حافظ صلح در غزه است

تهران- ایرنا- روزنامه پولیتیکو در گزارشی به مذاکرات وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) برای تامین مالی استقرار یک نیروی حافظ صلح چند ملیتی یا فلسطینی در نوار غزه اشاره کرد و نوشت: نیروهای آمریکایی به غزه اعزام نمی‌شوند.

Loading

روابط ایران و عراق؛ موانع و فرصت‌های پیش‌رو

۱۳۹۹/۰۵/۲۸ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: دولت جدید عراق علاوه بر جمهوری اسلامی ایران، به دنبال ترسیم روابط جدید با کشورهای منطقه و فرامنطقه است که در این دایره کشورهایی چون عربستان، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در اولویت قرار دارند. سیامک کاکایی - کارشناس مسائل عراق

به دنبال سفر اخیر مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق به ایران، چشم‌انداز مثبت و روشنی درباره آینده مناسبات تهران و بغداد در محافل رسانه‌ای و اقتصادی دو کشور شکل‌گرفته است. درواقع برخی از تحلیلگران یک دوره باثبات را در مقطع فعلی در روابط دو کشور از منظر اراده حاکم بر گسترش مناسبات تعریف می‌کنند و در مقابل برخی نیز معتقد هستند که ممکن است در آینده نه‌چندان دور روابط ایران و عراق وارد مرحله جدیدی شده و یک سری موانع و محدودیت‌ها بر سر راه گسترش مناسبات دو طرف ایجاد شود.

درواقع آنچه باید در خصوص روابط ایران و عراق مدنظر داشت دو دسته عوامل را شامل می‌شود؛ نخست یک سری عوامل پایدار مانند عامل همسایگی، مرزهای طولانی، اراده حاکم بر گسترش روابط، سطح مناسبات و آمدورفت‌ها بین مقامات دو کشور در سطوح مختلف ازجمله سیاسی و اقتصادی است که این موارد نشانه‌هایی از روند همکاری‌ها و چشم‌انداز مناسبات طرفین است.

دسته دیگر به سنگ‌اندازی رقبا در روابط دو کشور مربوط می‌شود و نباید تصور شود که روابط تهران-بغداد همواره بر روی یک ریل حرکت می‌کند، زیرا دراین‌بین رقبایی هستند که تلاش می‌کنند این روابط را برهم بزنند. چنانکه در سال‌های اخیر تحولاتی بوده که می‌تواند در روابط تهران-بغداد تأثیرگذار باشد.

در رابطه با عامل نخست باید مدنظر داشت که پیش از سفر الکاظمی به ایران، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران دیداری از عراق داشت و قبل‌تر هم چند مقام بلند‌پایه اقتصادی ایران به عراق سفر کردند. دراین‌بین سفر آقای ظریف، هم به بغداد و هم به منطقه کردستان عراق جالب‌توجه است؛ زیرا اگرچه این سفر پیش از سفر مصطفی الکاظمی به تهران صورت گرفت ولیکن انجام آن، اهتمام ایران را برای ارتقای دو سطح از مناسبات با عراقی‌ها را نشان می‌دهد؛ نخست گسترش روابط سیاسی و تحکیم آن و نقشی که ایران در ثبات عراق داشته و دارد و دوم آمیختگی روابط سیاسی با تصمیمات اقتصادی. درعین‌حال دیداری که آقای ظریف از کردستان عراق داشت بیانگر آن است که منطقه کردستان عراق برای ایران از دو منظر هم سیاسی- امنیتی و هم اقتصادی مهم است.

در عرصه اقتصادی با توجه مرز طولانی ایران و عراق و فعالیت بازارها و گذرگاه‌های مرزی بین دو کشور، شرایط با هدف توسعه مناسبات تهران و بغداد مهیا بوده و هست. لذا بسترهای تجارت و سرمایه‌گذاری و پوشش‌های بیمه‌ای و سرمایه‌گذاری تضمینی در مناسبات ایران و عراق می‌تواند در آینده تأثیرگذار و پیش‌برنده باشد و دیدارهایی که انجام می‌گیرد نیز در این چهارچوب قابل ارزیابی است.

مسئله دیگر در ارتباط با مناسبات سیاسی و پیوندهایی است که بین ایران و عراق وجود دارد و ارتباطاتی که ایران با گروه‌های عراقی، دولتمردان و جناح‌های مختلف داشته در مسیر تکمیل روند سیاسی این کشور بوده است.

اما در خصوص اینکه چشم‌انداز آینده روابط ایران و عراق چگونه خواهد بود دو مسئله اهمیت دارد؛ نخست اینکه همکاری‌های اقتصادی، روابط تجاری و زمینه‌های جدیدی که می‌تواند به استحکام امور کمک کند چه مواردی هستند و تا چه اندازه مسئله سرمایه‌گذاری‌ها و تسریع در تجارت و ارتباط‌ بین بخش‌های تولیدی، خصوصی و دولتی برای طرفین در اولویت است. دیگر اینکه به‌هرحال اقتضای همسایگی و سطوح مختلف ارتباط بین ایران و عراق در زمینه‌های انرژی و غیره مطرح است؛ اما همچنان که اشاره کردم این مسائل صرفاً نمی‌تواند در یک مدار تعریف‌شده قرار بگیرد و چنین برداشت شود که این‌یک روند ثابت و همیشگی خواهد بود. زیرا عراق در شرایطی قرار دارد که می‌خواهد در عرصه روابط خارجی با کشورهای مختلف گام‌های جدیدی بردارد و این‌یکی از اولویت‌های دولت الکاظمی است. دراین‌بین نباید عوامل برهم زننده در روابط دو کشور را نادیده گرفت. در عرصه منطقه‌ای، بسیاری بر تلاش‌های عربستان برای حضور و نفوذ بیشتر در بازار عراق تأکیددارند. همچنین نقش و جایگاهی که ترکیه در زمینه‌های اقتصادی در عراق دارد و تلاش‌هایش باهدف تثبیت این وضعیت و عمیق‌ شدن روابط قابل‌توجه است. منتها باید توجه داشت که نگاه عربستان یک نگاه مداخله‌جویانه در روابط تهران و بغداد مبنی بر کاهش نفوذ ایران قلمداد می‌شود که هم‌راستا با سیاست‌های آمریکا است. آن‌ها تلاش دارند تا ارتباط ایران را با بدنه سیاسی و اجتماعی عراق کاهش دهند که این سیاست کلی آمریکا در خصوص روابط ایران با عراق است.

همچنین در آینده‌ای نزدیک قرار است الکاظمی به آمریکا سفر کند؛ این در حالی است که اولین سفر خارجی وی به ایران بود که نشان‌دهنده جایگاه و موقعیت ایران در منطقه و روابط با عراق است. بااین‌حال سفر نخست‌وزیر عراق به آمریکا از دو حیث مهم است؛ اول اینکه آمریکا و عراق روابط عمیقی دارند و دوم اینکه انتظارات در عراق مبتنی بر تأکید بر خروج نیروهای آمریکا از کشورشان است و طی روزهای گذشته گروه‌هایی مانند گروه مقتدی صدر، آقای عامری و فتح از دولت خواسته‌اند در مذاکره‌ای که با آمریکایی‌ها انجام می‌دهند اولویت را بر خروج آمریکا از عراق قرار دهند. این مسئله‌ای است که هم بر روابط واشنگتن و بغداد و هم بر روابط منطقه‌ای عراق تأثیرگذار است.

درنهایت به نظر می‌رسد که دولت جدید عراق علاوه بر جمهوری اسلامی ایران، به دنبال ترسیم روابط جدید با کشورهای منطقه و فرامنطقه است که در این دایره کشورهایی چون عربستان، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در اولویت قرار دارند.

الکاظمی با گسترش این روابط نخست به دنبال افزایش موقعیت اقتصادی کشورش از طریق همکاری و جذب سرمایه‌گذاری‌ها است، زیرا عراق دچار مشکلات اقتصادی در حوزه‌های مختلف است و دیگر اینکه از منظر سیاسی نیز وی به ارتقای سطح اقتصادی و رفع مشکلات نیاز دارد تا عملکرد سیاسی‌اش را طی یک سال آینده که قرار است انتخابات برگزار شود بهبود ببخشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *