جدیدترین مطالب

داعش خراسان؛ چالش مشترک مسکو و واشنگتن ‌

داعش خراسان؛ چالش مشترک مسکو و واشنگتن ‌

هم‌زمان با افزایش نگرانی‌ها از رشد تروریسم در افغانستان و به‌ویژه قدرتمندشدن داعش خراسان مستقر در این کشور، ارتش روسیه و تاجیکستان در مرز افغانستان‌ برگزاری یک رزمایش مشترک نظامی چهارروزه را آغاز کردند که تا امروز ادامه دارد. وزارت دفاع روسیه با انتشار اطلاعیه‌ای در کانال تلگرامی این وزارتخانه اعلام کرد که این رزمایش مشترک نظامی در پایگاه نظامی شماره ۲۰۱ روسیه در منطقه ختلان و «حرب میدان» تاجیکستان که در ۲۰کیلومتری مرزی افغانستان قرار دارد، انجام می‌شود.

نشست شورای امنیت درباره غزه 

وزیر امور خارجه کشورمان به منظور به کار گیری بالاترین سطح از ظرفیت‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به منظور پایان دادن به بحران در غزه وارد نیویورک شد.

ورود وزیر امور خارجه به نیویورک

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه رایزنی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در حمایت از ملت مظلوم فلسطین، وارد نیویورک شد.

هدف نهایی اسرائیل از تجاوز به ساختمان کنسولگری ایران

هدف نهایی اسرائیل از تجاوز به ساختمان کنسولگری ایران

رضا مقاتلی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اقدام استراتژیک ایران در عدم شتابزدگی در اتخاذ تصمیماتش را می توان از دیدگاه عقلانیت و از منظر منافع ملی شایسته ی حمایت جمعی دانست و بر تلاش ها برای عدم قرار گرفتن در زمین و طراحی شطرنجی اسرائیل و کابینه ی جنگ طلب نتانیاهو مراقبت جدی کرد.

به روایت یک چوپان دروغگو

رژیمِ صهیونیستی در یکی از آخرین حملاتِ خود، مسجدِ فاخُورِه در شمالِ غزه را هم، تخریب کرد.

Loading

أحدث المقالات

رسانه عبری: نوع عملیات ایران ضد اسرائیل در جهان بی‌سابقه است

یک تحلیلگر صهیونیست با اشاره به اینکه نوع عملیات ایران ضد اسرائیل در سطح جهان بی‌سابقه است تاکید کرد ایران سیاست صبر راهبردی خود را تغییر داده و بنابراین اسرائیل باید همه اقدامات بعدی خود را حساب شده انجام دهد.

Loading

تشدید اعتراضات خیابانی و آینده رژیم صهیونیستی

۱۳۹۹/۰۵/۱۹ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه با بیان اینکه در شرایطی که جامعه اسرائیل دچار شکاف است و هیچ طرفی در حال حاضر اکثریتی ندارد برگزاری انتخابات مجدد محتمل است، گفت: مشکلات اقتصادی اخیر و سیاست‌های تندروانه آقای نتانیاهو بحران‌ها را افزایش داده است و او قادر نیست این مشکلات را حل کند و بیشتر دنبال حل مشکلات شخصی خود و نزدیکانش است.

قاسم محبعلی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به شکل‌گیری بزرگ‌ترین تظاهرات علیه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در خیابان‌های قدس در اعتراض به فساد نتانیاهو و سوءمدیریت وی در بحران کرونا، اظهار داشت: آقای نتانیاهو مدت‌ها است که ازنظر سیاسی تمام شده است و با جان کندن، حیله، تزویر و بازی‌های پشت پرده خود را در قدرت نگه می‌دارد.

وی افزود: هنوز شخصیت و رقیب جدی برای نتانیاهو پیدا نشده، اما به‌محض اینکه شخصیت و رقیب جدی پیدا شود او کنار خواهد رفت و بعید است که در آینده سیاسی اسرائیل چندان نقش جدی بازی کند.

مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه به شکست در تشکیل دولت با وجود برگزاری چند انتخابات در یکی – دو سال گذشته در این رژیم اشاره کرد و گفت: نهایتاً در آخرین انتخاباتی که برگزار شد، هیچ طرفی نتوانست اکثریت را به دست بیاورد و با فشارهای داخلی و کشورهای دیگر، دولت توافقی میان آقای نتانیاهو و آقای گانتس به وجود آمد.

 

جامعه اسرائیل دچار شکاف است

محبعلی با بیان اینکه جامعه اسرائیل دچار شکاف است و هیچ طرفی در حال حاضر اکثریتی ندارد، ادامه داد: آن‌ها هم که روی کار هستند دولت اقلیت هستند. افکار عمومی اسرائیل چندان توافقی با سیاست‌های آقای نتانیاهو ندارد، چراکه جامعه اسرائیلی جامعه‌ای مهاجر است که از سرزمین‌های مختلف در آنجا جمع شده‌اند و نمی‌توان گفت همگن هستند. وقتی مشکلی پیش می‌آید این شکاف‌ها بیشتر از هر زمان دیگری عیان می‌شود.

وی بحران کرونا و مشکلات اقتصادی اخیر را عاملی در جهت آشکار ساختن این شکاف‌ها عنوان کرد و با اشاره به واگرایی و ناهمگنی موجود میان جریانات مهاجر، تأکید کرد: این جمعیت اگرچه مدعی‌اند که از نژاد یهود هستند اما با هم همگن نیستند. هر کدام سعی کرده‌اند در عین اینکه اسرائیلی شوند اما ریشه‌های خود را حفظ کنند و همین باعث نوعی تضاد شده است. ضمن اینکه مشکلات اقتصادی اخیر و سیاست‌های تندروانه آقای نتانیاهو هم این مشکلات را افزایش داده است که نشان می‌دهد که ایشان قادر نیست این مشکلات را حل کند و بیشتر دنبال حل مشکلات شخصی خود و نزدیکانش است.

 

احتمال برگزاری انتخابات مجدد

این کارشناس مسائل خاورمیانه برگزاری انتخابات مجدد را در این شرایط بعید ندانست و افزود: جامعه اسرائیل در معرض خطر فروپاشی بود و آقای گانتس ناچارا برای اینکه مانع از آن شود، با نتانیاهو توافق کرد. البته به نظر نمی‌رسد این توافق هم باعث بهبودی وضعیت ایشان شده باشد. نتانیاهو هم وضع خوبی ندارد و این دولت ائتلافی که از جریانات مختلف است ممکن است بازهم دچار شکاف شود، توافق به هم بخورد و ناچار به برگزاری انتخابات شوند.

محبعلی با اشاره به نزدیکی موعد انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، شرایط اسرائیل را همواره تحت تأثیر انتخابات آمریکا دانست و توضیح داد: امنیت و موجودیت اسرائیل تا اندازه بسیار زیاد و تعیین‌کننده‌ای به سیاست در آمریکا گره خورده است. وقتی راست‌ها در آمریکا روی کار هستند طبیعتاً موضع جریانات افراطی راست در اسرائیل تقویت می‌شود، اما اگر دموکرات‌ها روی کار بیایند ممکن است وضعیت آن‌ها بیشتر ازآنچه هست تضعیف شود. ممکن است این ائتلاف به هم بخورد و ائتلاف دیگری شکل بگیرد و انتخابات جدیدی برگزار شود که با سیاست موجود در آمریکا و مثلاً آقای بایدن، در صورت پیروزی، نزدیکی بیشتری داشته باشد. به‌هرحال نتانیاهو هم با آقای اوباما و دموکرات‌ها روابط سردی دارد و مناسبات خوبی با هم ندارند.

مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه در رابطه بااینکه آیا درمجموع شاهد اسرائیلی ضعیف‌تر در منطقه خواهیم بود، گفت: اسرائیل یک بنیاد نژادی دارد که تقریباً به شرایط داخل اسرائیل هم‌بستگی ندارد، بلکه موجودیتش به حمایت‌های جامعه بین‌الملل و صهیونیسم بین‌الملل و قدرت‌های بزرگ غربی مانند آمریکا و قدرت‌های بزرگ دیگر مانند روسیه بستگی دارد. آن‌ها از امنیت و موجودیت اسرائیل حمایت می‌کنند.

 

تداوم وضعیت کج دار و مریض اسرائیل

وی افزود: بعید است که قدرت‌های بین‌المللی اجازه دهند که اسرائیل دچار ازهم‌پاشیدگی شود، اما این مسئله به معنای این نیست که این اختلافات در داخل اسرائیل به‌سادگی قابل حل‌وفصل است؛ به نظر می‌رسد این وضعیت آن‌ها به همین شکل کج دار و مریز ادامه یابد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *