جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

پاپ برای نخستین‌بار مراسم پنج‌شنبه مقدس را تنها به زنان اختصاص داد

‌پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان در مراسم پنج‌شنبه مقدس قبل از عید پاک، پای ۱۲ زن زندانی را در رُم شست و بوسید. این برای اولین‌بار بود که پاپ ۸۷ ساله، این مراسم سالانه را تنها به زنان اختصاص داد. در این مراسم سنتی، پاپ به طور معمول پای زندانیان را شسته، خشک می‌کند و در مواردی می‌بوسد. در سنت مسیحی، پنجشنبه مقدس یادآور روزی است که مسیح در شام آخر، پای شاگردان خود را شست که نمادی است از ضرورت «خادم بودن رهبر».

لاوروف: طرح صلح اوکراین بی‌نتیجه است

تهران- ایرنا- «سرگئی لاوروف» با بیان اینکه «طرح صلح پیشنهادی اوکراین بی‌نتیجه است»، تصریح کرد: این طرح بر تصورات غیرقابل قبول از جمله عقب‌نشینی مسکو از مناطق تصرف شده، مبتنی است.

Loading

چین به دنبال رویکرد متوازن در خاورمیانه

شورای راهبردی آنلاین – رصد: گزارش اخیر درباره احتمال امضای یک توافقنامه مشارکت 25 ساله نظامی و تجاری بین ایران و چین، ظاهراً برای خاورمیانه پیامدهای ژئوپلیتیکی مهمی خواهد داشت. بااین‌حال، در خصوص این مذاکرات پرسش‌های بی‌جواب زیادی وجود دارد و باید منتظر جزئیات فاش نشده این مذاکرات بود.

جاناتان فولتون در یادداشتی که وب‌سایت شورای آتلانتیک آمریکا آن را منتشر کرد؛ نوشت: در خصوص مذاکرات مربوط به این شراکت، باید به چند نکته توجه داشت. نخست آنکه، این شراکت موضوع تازه‌ای نیست. چین و ایران طی دیدار شی جین پینگ از تهران در سال 2016، از شراکت جامع راهبردی خبر داده بودند، بنابراین توافق بین این دو کشور پاسخی به کارزار «فشار حداکثری» دولت ترامپ نبوده و ربطی به تیرگی روابط چین-آمریکا نیز ندارد.

ظاهراً قرار است چین 280 میلیارد دلار در بخش‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران و 120 میلیارد دیگر برای ارتقای زیرساخت‌های تولید و حمل‌ونقل سرمایه‌گذاری کند که البته تحقق این رقم کمی دشوار خواهد بود. به‌ویژه آن‌که سرمایه‌گذاری خارجی چین پس از سال 2016 به خاطر حذف شرکت‌های چینی با مالکیت دولتی از معاملات بزرگ بین‌المللی، رو به کاهش نهاده است. ضمن آنکه بازگشت تحریم‌ها نیز مسلماً به روابط تجاری این دو کشور آسیب زده است. درعین‌حال خلأ یک نهاد مالی مستقل برای پشتیبانی جریان سرمایه از چین به اقتصاد ایران، با این حجم عظیم سرمایه‌گذاری هم باید رفع شود.

اما نکته مهم دیگر این است که اگرچه در این توافق بر همکاری‌های نظامی و امنیتی تأکید خواهد شد، اما موارد مندرج در آن برای آمریکا و متحدان آن در خلیج [فارس] تهدید خاصی محسوب نمی‌شود. همکاری‌های دوجانبه موردبحث (رزمایش مشترک و همکاری اطلاعاتی) از قبل نیز در جریان بوده است. تمرکز بر مقابله با تروریسم، قاچاق و جرائم فراملی، کشور خاصی را هدف قرار نداده و دغدغه‌های مشترک بین‌المللی به شمار می‌روند. این مفاد در مورد همکاری دوجانبه، حداقل در کوتاه‌مدت تهدیدی برای ثبات خلیج [فارس] نخواهد بود.

از همه مهم‌تر اینکه، ایران در این نوع شراکت با چین تنها نیست. عربستان و امارات هم دارای توافق مشارکت راهبردی با چین بوده و پارامترهای این توافق‌ها درکمیته‌های مشترک متشکل از مقامات رسمی در حال مذاکره است. چراکه چین به‌رغم سودمندی مشارکت با ایران می‌خواهد رویکرد متوازن خود در خلیج [فارس] را ادامه دهد. همچنان که اخیراً هم‌زمان با انتشار خبر توافق ایران – چین، نهمین دیدار وزرای انجمن همکاری کشورهای عربی- چین در 6 ژوئیه در اردن، هرچند به‌صورت مجازی، برگزار شد. این دیدار اگرچه دستاورد مهمی نداشت، اما در آن سه سند به امضا رسید: تفاهم همکاری در مورد کووید-19، برنامه اجرایی انجمن از 2020 تا 2022 و اعلامیه امان که «بیانگر تمایل چین و کشورهای عربی برای تعمیق روابط» است. به گفته یک مقام محلی، همکاری چین- ایران نیز در این دیدار موردبحث و بررسی قرار گرفت، هرچند که در اعلامیه آن ذکر نشد.

پس‌ازاین دیدار، کنفرانسی به میزبانی آکادمی علوم اجتماعی چین و دانشگاه شارجه امارات در 11 ژوئیه با تمرکز بر همکاری چین- خاورمیانه و بحران کرونا ویروس برگزار شد. اهمیت این رویداد ازآن‌روست که نشان می‌دهد چین در خاورمیانه توپ‌های زیادی برای بازی دارد. چین در سراسر این منطقه دارای منافع زیادی بوده و با بسیاری از کشورهای منطقه همچون ایران شراکت کامل دارد که ناشی از دهه‌ها تعامل دیپلماتیکی و حجم عظیم تجارت و سرمایه‌گذاری با این کشورها است.

و درنهایت، اگرچه شکی نیست که چین و ایران در قبال یکدیگر و در پیشبرد شراکت جامع راهبردی خود جدی هستند، اما سودمندی این شراکت برای تهران به قیمت دیگر شرکای چین در خلیج [فارس] تمام نخواهد شد بلکه چین در این منطقه رویکردی متعادل بر اساس منافع، در دستور کار قرار خواهد داد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *