جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

دستور دیوان بین‌المللی دادگستری به اسرائیل برای رفع قطحی در غزه

تهران-ایرنا- قضات دیوان بین المللی دادگستری (ICJ) امروز (پنجشنبه) به اتفاق آرا، به رژیم صهیونیستی دستور دادند تا تمامی اقدامات لازم و موثر را برای تضمین ورود بدون تاخیر مواد غذایی اولیه برای ساکنان فلسطینی غزه انجام دهد.

سخنگوی سازمان ملل: هیچ جایگزینی برای ارسال زمینی کمک‌ها به غزه وجود ندارد

تهران – ایرنا – سخنگوی سازمان ملل متحد با اشاره به اینکه موانع بر سر ارسال کمک‌های بشردوستانه برای اهالی غزه همچنان وجود دارد، تأکید کرد در شرایطی که بیش از ۱.۱ میلیون نفر در این منطقه با خطر گرسنگی مواجه هستند و هیچ جایگزینی برای ارسال زمینی کمک‌ها به این منطقه وجود ندارد.

Loading

رسانه ها؛ ادامه تنش چین و آمریکا و…

۱۳۹۹/۰۴/۲۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: هشدار نماینده کنگره درباره احتمال درگیری نظامی بین آمریکا و چین، هشدار آمریکا به اتباع خود در چین ، پیشنهاد مذاکره  وزیر امور خارجه چین به آمریکا ، تکذیب توافق هند با چین برای پایان دادن به منازعات مرزی، رکود در منطقه یورو ، برگزاری تظاهرات علیه رژیم صهیونیستی، درخواست هنیه برای تدوین استراتژی فراگیر در مقابله با طرح الحاق، هشدار کره شمالی به انگلیس، هشدار سازمان ملل درباره افزایش فقر در آمریکای لاتین، محمد بن سلمان متهم اصلی پرونده قتل خاشقجی، برگزاری انتخابات مخالفان دولت در هنگ کنگ و توافق شورای امنیت بر سر کمک‌رسانی به سوریه از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری فارس: نماینده کنگره آمریکا در مصاحبه‌ای گفت، این احتمال وجود دارد که ظرف 3 تا 6 ماه آینده میان آمریکا و چین درگیری نظامی رخ دهد.«تد یوهو» نماینده جمهوری‌خواه ایالت فلوریدا در مجلس نمایندگان آمریکا درخصوص درگیری نظامی احتمالی بین آمریکا و چین هشدار داد.این مقام آمریکایی در مصاحبه با نشریه «واشنگتن اگزمینر» گفت: «پیش‌بینی می‌کنم یک درگیری ظرف ۳ تا ۶ ماه آینده به وقوع می‌پیوندد».

یورونیوز: در پی بالاگرفتن تنش‌‌های دیپلماتیک میان ایالات متحده و چین که با تحریم‌های تازه واشنگتن بر ضد چند مقام چینی تشدید شده است، آمریکا به اتباع خود در این کشور نسبت به خطر فزاینده «بازداشت‌های خودسرانه» هشدار داد.وزارت امور خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای که خطاب به شهروندان آمریکایی مقیم چین منتشر شده نسبت به احتمال انجام بازجویی و بازداشت‌های طولانی مدت که ممکن است به بهانه مسائل مرتبط با «امنیت کشوری» با دستور مقامات چین صورت گیرد، هشدار داده است.

رادیو چین: وانگ یی دیپلمات ارشد و وزیر امور خارجه چین با ترسیم راههایی برای ترمیم روابط دو جانبه چین و امریکا که طی ماههای گذشته به طرز چشمگیری آسیب دیده، گفت: باب گفتگو با چین برای ایالات متحده باز است و ما آماده گفتگو در مورد همه مسائل هستیم. وانگ یی وزیر امور خارجه چین در سخنانی در تالار اندیشه اندیشمندان چین و آمریکا خواستار بازگشت ایالات متحده به میز مذاکره شد و ضمن اشاره به این که هر دو طرف چیزهای زیادی برای ارائه و پیشنهاد به یکدیگر دارند، در مبارزه با همه گیری کروناویروس 2019 پیشنهاد کمک به طرف امریکا ارائه داد.

خبرگزاری تسنیم:  دولت هند توافق با چین برای پایان دادن به منازعات مرزی را تکذیب کرد. دولت دهلی نو ضمن رد ادعای توافق با چین در خصوص تنش‌های مرزی اعلام کرد: تنها اتفاقی که افتاده این است که سربازان دو کشور ۶۰۰ متر عقب نشینی کرده‌اند. دهلی نو توافق با چین برای حل کامل منازعه مرزی در منطقه لداخ را رد کرده و تصریح کرد: تنها اتفاقی که در این منطقه رخ داده یک عقب نشینی کوچک از سوی دو طرف بوده است.

خبرگزاری ایرنا: آمارهای رسمی و برآورد نهادهای اروپایی نشان می‌دهد رکود اقتصادی ناشی از بحران کرونا در این حوزه پولی بیش از آن چیزی است که تا کنون تخمین زده می‌شد. آمارهای رسمی اداره آمار اتحادیه اروپا (یورو استات) نشان می دهد که رشد اقتصادی اتحادیه اروپا و منطقه یورو طی سه ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۹ میلادی، به ترتیب ۲.۷ و ۳.۳ درصد افت کرده است.

خبرگزاری صدا و سیما: هزاران نفر از اسرائیلی‌ها در مخالفت با سیاست‌های اقتصادی کابینه رژیم صهیونیستی و بی تدبیری بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم در دوره شیوع کرونا تظاهرات کردند. هزاران نفر شب گذشته در اعتراض به مدیریت همه گیری کرونا در تل آویو تظاهرات کردند. اگرچه به نظر می‌رسد روند همه گیری در اروپا کاهش یافته است، اما اوضاع در اسرائیل این گونه نیست.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رئیس دفتر سیاسی حماس خواهان تدوین یک استراتژی فراگیر برای مقابله با طرح الحاق کرانه باختری شد. اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در همایش «متحد علیه معامله قرن و طرح الحاق کرانه باختری» که از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد، گفت: ما خواهان استراتژی فراگیری برای لغو طرح الحاق و معامله قرن و بازگشت ارزش و اهمیت به مسئله فلسطین هستیم.

العالم فارسی: به دنبال تحریم دو نهاد امنیتی کره شمالی از سوی انگلیس، پیونگ یانگ به لندن هشدار داد که هزینه این اقدام خود را پرداخت خواهد کرد. انگلیس اوایل هفته جاری ۴۹ نفر و سازمان را به بهانه نقض حقوق بشر تحریم کرد که دو سازمان کره شمالی هم که به گمان لندن درگیر کار اجباری، شکنجه و قتل زندانیان در این کشور بوده اند جزو این لیست بودند که در چارچوب این تحریم ها از ورود به انگلیس و انتقال وجه از طریق بانک های انگلیسی ممنوع شدند.

خبرگزاری مهر: دبیرکل سازمان ملل متحد نسبت به افزایش ۷ درصدی فقر در آمریکای لاتین در نتیجه پیامدهای شیوع کرونا و درگیر شدن دست کم ۴۵ میلیون نفر با وضعیت بد اقتصادی هشدار داد. «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد، اعلام کرد که در نتیجه پیامدهای ناشی از بکارگیری پروتکل های بهداشتی و محدودیت های ناشی از آن که در نتیجه شیوع کرونا در کشورهای مختلف بکار گرفته شده اند، فقر در آمریکای لاتین به میزان ۷ درصد افزایش می یابد.

آناتولی  ترکیه:  گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در گفت‌وگو با «آناتولی» ضمن تاکید بر جدیت ترکیه در رسیدگی به پرونده جمال خاشقجی، ولیعهد عربستان سعودی را «متهم اصلی» پرونده دانست.   دکتر اگنس کالامارد، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد مظنون اصلی پرونده جمال خاشقجی روزنامه‌نگار سعودی سردبیر سابق روزنامه الوطن و ستون‌نویس واشنگتن‌ پست که دوم اکتبر 2018 در سرکنسولگری این کشور در استانبول به قتل رسید، را محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی دانست.

ان. اچ.کی ژاپن: طرفداران دموکراسی در هنگ کنگ در حال برگزاری انتخابات مقدماتی برگزیدن نامزدهای خود جهت شرکت در انتخابات شورای قانونگذاری هستند که در ماه سپتامبر برگزار خواهد شد.در این مرحله ۳۰ نفر از میان ۵۱ نامزد شرکت کننده در انتخابات مقدماتی، که به درخواست بنی تای، دانشیار دانشگاه هنگ کنگ بوده است، انتخاب خواهند شد.یک مقام اجرایی دولت هنگ کنگ هشدار داده که انتخابات مقدماتی با هدف سرنگونی دولت انجام می شود و آنها ممکن است قانون جدید امنیت ملی که چین برای این منطقه تصویب کرده است را نقض کنند.

دویچه وله: شورای امنیت به قطعنامه ناظر بر کمک‌رسانی به سوریه پس از هفته‌ها بحث و مذاکره رای مثبت داد. بر اساس این قطعنامه، کمک‌رسانی از این پس تنها از طریق یک گذرگاه مرزی ممکن خواهد بود. این موضوع می‌تواند موقعیت اسد را تقویت کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *