جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.
Loading

أحدث المقالات

وتوی روسیه به نفع پیونگ یانگ؛ قدرت‌های بزرگ باید از خفه کردن کره شمالی دست بردارند

روسیه روز جمعه اعلام کرد که قدرت‌های بزرگ به رویکرد جدیدی در قبال کره شمالی نیاز دارند و ایالات متحده و متحدانش را به تشدید تنش‌های نظامی در آسیا و تلاش برای «خفه کردن» این کشور منزوی متهم کرد.

آیا پاریس برای میزبانی بازی‌های المپیک آماده است؟

تهران- ایرنا- انتشار اخباری در مورد کمک‌های خارجی به پاریس برای تضمین امنیت بازی‌های المپیک و نیز نتایج نظرسنجی‌ها از میزان آمادگی فرانسه برای میزبانی این مسابقات این سوال را مطرح می‌کند که آیا این کشور واقعا برای میزبانی بزرگترین رویداد ورزشی جهان، آمادگی کافی را دارد؟

Loading

رسانه ها؛ چالش الحاق برای گانتس و..

۱۳۹۹/۰۴/۰۹ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: موضع گانتس درباره زمان اجرای طرح الحاق دردیدار هیات آمریکایی، رای گیری پارلمان آلمان درباره قطعنامه مخالفت با طرح الحاق، لابیگری نتانیاهو در آمریکا برای گرفتن چراغ سبز درباره اشغال کرانه باختری، مخالفت نهادهای حقوق بشری سازمان ملل با الحاق کرانه باختری، مخالفت اتحادیه اروپا با خواسته آمریکا درباره حزب الله لبنان، ادامه التهاب‌ در مرز هند و چین، محدودیت صدور روادید چین برای مقامات آمریکایی، تقابل واشنگتن با پکن در حمایت از آ. سه.آن، استقبال دولت افغانستان از کاهش تعداد سربازان آمریکایی در افغانستان، هشدار برگزیتی مرکل به انگلیس، احتمال تصویب قانون امنیت ملی هنگ کنگ تا پایان ماه ژوئن، مشارکت پایین مردم  در  انتخابات محلی فرانسه، ادامه اختلافات اتیوپی با مصر و سودان  و ادامه اعتراضات جنبش ضد نژادپرستی در آمریکا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): منابع عبری زبان از دیدار وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با اعضای هیئت آمریکا و گفت‌وگو درباره اجرای طرح الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به اراضی اشغالی خبر دادند. بنی گانتس امروز (دوشنبه) با یک هیئت عالی رتبه آمریکایی متشکل از دیوید فریدمن، سفیر آمریکا، آوی برکوویچ، نماینده ویژه رئیس جمهوری آمریکا در روند “صلح” خاورمیانه و عضو کمیته ترسیم مرزها دیدار کرده و زمان الحاق کرانه باختری را نامناسب خوانده است.

خبرگزاری مهر: پارلمان آلمان فردا سه شنبه درباره پیش نویس قطعنامه مخالفت با طرح الحاق کرانه الحاقی رای گیری می کند. قرار است فردا سه‌شنبه، دهم تیر در پارلمان آلمان (بوندستاگ) پیش‌نویس قطعنامه‌ای که اتحاد احزاب مسیحی و حزب سوسیال دموکرات این کشور در مخالفت با طرح الحاق کرانه باختری تهیه کرده‌اند به رای گذاشته شود. در این سند آمده است که الحاق مناطق فلسطینی در کرانه‌باختری رود اردن به اسرائیل و گسترش شهرک‌های یهودی‌نشین در این منطقه، خلاف قوانین بین‌المللی است.

خبرگزاری فارس: یک وبگاه خبری آمریکایی نوشته نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در تلاش است با جذب حمایت اوانجلیک‌ها بر کاخ سفید فشار وارد کند تا برای طرح اشغال کرانه باختری چراغ سبز بگیرد. نتانیاهو بامداد امروز (دوشنبه به وقت تهران) در یک سخنرانی مجازی با سازمان «مسیحیان متحد برای اسرائیل» از حامیان اوانجلیک‌ها در آمریکا خواست تا به نفع طرح اشغال کرانه باختری توسط اسرائیل لابی کنند. به نوشته وبگاه «آکسیوس»، نتانیاهو در تلاش است به ترامپ در جذب این اوانجلیک‌ها به منظور حمایت از اشغال کرانه باختری فشار وارد کند.

خبرگزاری ایرنا: میشله باشله بلندپایه‌ترین مقام حقوق بشری سازمان ملل متحد روز دوشنبه با هشدار به رژیم صهیونیستی درباره طرح‌ غیرقانونی الحاق بخشی از کرانه باختری، از تل آویو خواست که اجرای آن را متوقف کند. باشله در بیانیه ای با غیرقانونی خواندن طرح الحاق، به رژیم صهیونیستی هشدار داد: من به شدت نگران هستم که حتی اجرای آن در کمترین شکل، با توجه به ساخت دیوارها، استقرار نیروهای امنیتی و کاهش فاصله فلسطینیان، منجر به افزایش خشونت و از بین رفتن جان مردم شود. 

الکوثر فارسی: آمریکا در راستای ضدیت با محور مقاومت و نیز خواسته رژیم صهیونیستی، مدتهاست که حزب الله لبنان را به عنوان یک گروه تروریستی اعلام کرده است. واشنگتن خواهان آن است تا شرکای اروپایی‌اش نیز اقدامی مشابه صورت دهند با این حال این خواسته آمریکا با پاسخ منفی اتحادیه اوپا مواجه شده است. اتحادیه اروپا روز شنبه درخواست قانونگذاران آمریکایی برای افزودن نام حزب‌الله لبنان به فهرست «گروه‌های تروریستی» را نپذیرفت.

خبرگزاری تسنیم: هند که قرارداد خرید ۳۶ فروند جنگنده رافال را با فرانسه امضا کرده است خواستار تحویل فوری تعدادی از این جنگنده‌ها شد. پس از گسترش مناقشات مرزی بین هند و چین و اعزام هزاران نظامی دو طرف به مرزهای مشترک، برخی مسئولین هند از رایزنی پنهان دهلی نو برای تحویل گرفتن فوری جنگنده های رافال فرانسوی خبر دادند. در صورتیکه دولت فرانسه با درخواست هند موافقت کند دهلی نو می تواند 6 فروند جنگنده رافال را در فرودگاه امارات تحویل گرفته و آنها را به مرز مشترک با چین هدایت کند.

اسپوتنیک روسیه:  وزارت امور خارچه چین از محدود کردن صدور روادید برای مقامات آمریکایی خبر داد. ژائو لیجیانگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز دوشنبه اظهار داشت، چین تصمیم گرفته است صدور روادید این کشور را برای برخی از مقامات آمریکایی که در امور هنگ کنگ مداخله می کنند، محدود کند.لیجیانگ گفت: البته این اقدام جدید است؛ تصمیم گرفتیم صدور روادید را برای آن دسته از مقامات آمریکایی که اهداف نامطلوبی نسبت به هنگ کنگ دارند، محدود کنیم.

العالم فارسی: یک روز پس از انتقاد سران کشورهای عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا موسوم به (آ. سه. آن) از چین درباره فعالیت های افزایش یافته این کشور در دریای چین جنوبی، دو ناو هواپیما بر آمریکا در دریای فیلیپین واقع در دریای چین جنوبی رزمایش برگزار کردند. بنابر گزارش ژاپن تایمز، نیروی دریایی آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد در این رزمایش دو ناو هواپیمابر این کشور به نام های “یو اس اس نیمیتز” و “یو اس اس رونالد ریگان” با هدف تقویت تعهدات «پاسخگویی، انعطاف پذیری و استمرار» ایالات متحده در توافق نامه های دفاع متقابل با متحدان و شرکای خود در هند و اقیانوس آرام شرکت کردند.

آناتولی  ترکیه:  سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد تعداد نظامیان آمریکایی تعیین کننده روابط میان دو کشور نیست و از تصمیم پنتاگون برای کاهش شمار سربازان خود در افغانستان استقبال می‌کنیم. صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در کنفرانس خبری در مورد کاهش تعداد نظامیان آمریکایی به 8 هزار نفر در این کشور گفت: روابط دولت افغانستان با ایالات متحده آمریکا بر اساس تعهدات دوجانبه‌ استوار است. شمار سربازان آمریکایی تعیین کننده روابط بین دو کشور نیست.

رادیو چین: آنگلا مرکل صدراعظم آلمان هشدار داد نگلیس ناگزیر به پذیرش عواقب خروج از اتحادیه اروپا و ادامه ندادن مناسبات نزدیک اقتصادی با بروکسل پس از برگزیت خواهد بود. مرکل که در آستانه ریاست دوره ای آلمان بر اتحادیه اروپا و بدنبال سیگنال مشاور ارشد برگزیتی بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس در مورد سخت بودن مرحله بعدی مذاکرات لندن با اتحادیه اروپا سخن می گفت، افزود: دولت انگلیس با جانسون می خواهد برای خود تعریف کند که مناسباتش با ما پس از ترک اتحادیه اروپا چگونه خواهد بود.

 ان. اچ.کی ژاپن:  با شروع دور دیگری از نشست های نهاد عالی قانونگذاری چین برای بررسی لایحه قانون امنیت ملی برای هنگ کنگ، به نظر می رسد که این قانون طی روزهای آینده تصویب شود.کمیته دائمی کنگره ملی خلق چین روز یکشنبه نشست سه روزه خود را آغاز کرد. قرار است که این نشست روز سه شنبه پایان یابد.

یورونیوز:  انتخابات دور دوم شوراهای شهر و روستا در فرانسه با رکوردی از میزان پایین مشارکت همراه بود. با این حال نخست وزیر فرانسه برنده انتخابات در شهر «لوآور» شناخته شد. از سوی دیگر نامزدهای سبزها نیز توانستند خوش بدرخشند.سه ماه پس از برگزاری دور نخست انتخابات شوراهای شهر و روستا در فرانسه که در بحبوحه شیوع ویروس کرونا انجام شد، اینبار در روز یکشنبه ۲۸ ژوئن (۸ تیر) پس از فروکش کردن موج نخست کووید-۱۹ ، دور دوم این انتخابات برگزار شد.

دویچه وله:  اتیوپی دو هفته دیگرآب‌گیری سد النهضه (رنسانس) را آغاز می‌کند. مصر و سودان که ۹۰ درصد آب خود را از نیل تامین می‌کنند با این اقدام اتیوپی مخالف هستند. قرار است شورای امنیت سازمان ملل روز دوشنبه ۹ تیر (۲۹ ژوئن) در این ارتباط نشستی فوق‌العاده برگزار کند.

خبرگزاری صدا و سیما: اعتراضات در آمریکا، به ‌رغم اعمال مقررات منع آمد و شد در برخی شهرها از جمله نیویورک و واشینگتن ادامه دارد. موج خشم و ناآرامی‌ها در سراسر آمریکا در اعتراض به قتل “جورج فلوید”، سیاه پوست آمریکایی به دست نیروهای پلیس این کشور و تهدیدات دونالد ترامپ به مقابله نظامی با معترضان در شهرهای مختلف این کشور رو به گسترش است و نیروهای پلیس برای سرکوب اعتراضات به زیر گرفتن معترضان توسط ماشین روی آورده است.معترضان در پورتلند پرچم آمریکا را در مقابل ساختمان دادگستری پایین کشیدند، سوزاندند و آن را با دستنوشته «جان سیاهپوستان مهم است» جایگزین کردند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *