جدیدترین مطالب

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

ویدیو / نخست وزیر لبنان یک زن را به اشتباه به جای نخست وزیر ایتالیا بوسید!

نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان هنگام استقبال از جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا در بیروت گاف عجیبی داد و به اشتباه با یک زن دیگر روبوسی کرد. میقاتی که در مقابل پله‌های هواپیما ایستاده بود تصور کرد که یکی از زنان دیپلمات ایتالیایی، جورجیا ملونی است و به گرمی از او استقبال کرد، اما لحظاتی بعد به او گفته شد که این زن نخست وزیر ایتالیا نیست.

در کرملین درباره وتوی قطعنامه پیشنهادی آمریکا در خصوص کره شمالی در شورای امنیت توضیح دادند

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد استفاده روسیه از حق وتو برای جلوگیری از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در مورد تمدید مأموریت کارشناسان در زمینه تحریم ها علیه کره شمالی با منافع فدراسیون روسیه مطابقت دارد.

Loading

رسانه‌ها: هشدار چین درباره از سرگیری جنگ تجاری واشنگتن و پکن و…

۱۳۹۹/۰۴/۰۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - یادداشت: آمادگی گانتس برای دیدار فوری با رهبران فلسطینی، انتقال سامانه موشکی هند به مرز برای مقابله با جنگنده‌‌های چینی، فشار عربستان به رئیس جمهور مستعفی یمن برای تعویق توافقنامه امنیتی ریاض، سفر ماکرون به روسیه، افزایش 500 درصدی درخواست مجوز سلاح در ایالت ایلینوی آمریکا، چهار روز تا اجرای طرح الحاق کرانه باختری، ادامه همکاری نظامی آمریکا با دولت لیبی، نظر مرکل درباره پایان رهبری آمریکا بر جهان، هشدار چین درباره از سرگیری جنگ تجاری واشنگتن و پکن، موافقت صندوق بین المللی پول با پرداخت وام ۵ میلیارد دلاری به مصر و پیام‌های تهدید آمیز علیه سفارت روسیه در واشنگتن پس از انتشار گزارش روزنامه نیویورک تایمز از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): بنی گانتس، رهبر حزب “آبی ـ سفید” و وزیر جنگ دولت اسرائیل در سخنانی اظهار کرد اگر رهبران فلسطینی خواهان مذاکره باشند، وی آماده است فورا با فلسطینی‌ها برای انجام مذاکرات صلح دیدار کند. وی متعهد شد در صورتی که طرح الحاق کرانه باختری اجرا شود، دولت اسرائیل امتیازات متقابلی را به فلسطینی ها خواهد داد. گانتس در ادامه نسبت به عدم مذاکرات با فلسطینی‌ها ابراز تأسف کرد و گفت که درحال حاضر با آمریکا و کشورهای اروپایی و همچنین چند کشور دیگر درباره نحوه انجام مذاکرات صلح بر اساس طرح موسوم به “معامله قرن” دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در تماس است. وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در بخش دیگری از اظهاراتش با تکرار شروطش برای اجرای طرح الحاق کرانه باختری به اراضی اشغالی، مدعی شد که اسرائیل مناطقی را که شمار قابل توجهی فلسطینی ساکن آن هستند، به اراضی اشغالی الحاق نخواهد کرد و حق و حقوق برابری را برای ساکنان مناطق الحاق شده در نظر خواهد گرفت.

العالم فارسی: همزمان با افزایش پرواز بالگردها و جنگنده‌های چینی در خطوط مرزی با هند، ارتش هند سامانه‌های موشکی متحرک خود را در منطقه «لاداخ شرقی» مستقر کرده است. به نوشته روزنامه «ایندین نیوز» یک مقام دولت هند روز شنبه در این زمینه گفت: «در گامی تقویت کننده، سامانه‌های موشکی نیروی زمینی و هوایی هند برای مقابله با بالگردها و جنگنده‌های چینی در منطقه مستقر شده‌اند.» به گفته منابع مطلع، نیروی هوایی چین از جنگنده‌های پیشرفته «سوخو-30» و سایر بمب افکن‌های راهبردی خود در خطوط مرزی با هند استفاده کرده و هند نیز به همین دلیل خواستار دریافت سامانه‌های «اس-300 » از روسیه برای تقویت پدافند خود و مقابله با تحرکات هوایی چین شده است. مقامات هندی اعلام کرده اند که تا این لحظه سامانه دفاع موشکی «آکاش» که قادر است جنگنده‌ها و پهپادهای دشمن را سرنگون سازند در مرز با چین مستقر شده‌اند.

خبرگزاری تسنیم: برخی منابع به شبکه تلویزیونی الجزیره گفتند: عربستان به عبدربه منصور هادی (رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن) برای اجرای بخش سیاسی توافقنامه ریاض و به تعویق انداختن بخش‌های امنیتی و نظامی این توافقنامه فشار می‌آورد. این منابع افزودند: هدف از فشارهای ریاض آغاز تشکیل یک دولت شراکت با گروه موسوم به شورای انتقالی جنوب یمن و تعیین استاندار و مدیر امنیتی شهر عدن است. این منابع تصریح کردند: تعدیل توافقنامه ریاض، تعویق تحویل سلاح شورای انتقالی و ادغام آنها بعد از تشکیل دولت را پیشنهاد می‌کند. به گفته این منابع، عربستان و امارات فشار خود بر هادی را برای قبول ساختار توافقنامه جدید افزایش داده‌اند.

خبرگزاری مهر: «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه امروز شنبه و پس از رایزنی تلفنی دیروز خود با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در پیامی توئیتری نوشت: مذاکرات مبتنی بر اعتماد با رئیس‌جمهور روسیه ادامه خواهد یافت. رئیس‌جمهور فرانسه در این باره ادامه داد: امنیت در اروپا، درگیری‌های منطقه‌ای، آب‌ و هوا از جمله ذوب شدن لایه منجمد دائمی زمین در قطب شمال (موضوعات مورد بحث خواهد بود). ما این مذاکرات را پیش می‌بریم و من به زودی به روسیه سفر خواهم کرد. «امانوئل ماکرون» در ادامه اعلام کرد: مایلم اواخر تابستان دیداری رسمی از روسیه داشته باشم.

خبرگزاری فارس: با افزایش شیوع ویروس کرونا و نا آرامی‌های پس از قتل یک شهروند سیاه‌پوست به دست پلیس آمریکا، درخواست مجوز سلاح در ایالت ایلینوی ۵۰۰ درصد افزایش یافته است. به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «راشا تودی»، روزنامه «شیکاگو تریبیون» با ارجاع به آمار پلیس ایلینوی اعلام کرد بین ۱ تا ۱۷ ژوئن امسال (۱۲ تا ۲۸ خرداد) بیش از ۴۲ هزار شهروند این ایالت برای دریافت مجوز حمل سلاح، درخواست داده‌اند. این در حالی است که تعداد مجوزهای درخواست شده در بازه زمانی مشابه در سال گذشته میلادی، حدود ۷ هزار مورد بود. مراکز فروش سلاح در ایلینوی نیز این آمار را تأیید کرده و می‌گویند مردم محلی به شکلی بی‌سابقه در حال انبار کردن سلاح هستند.

الکوثر فارسی: رژیم صهیونیستی درصدد است از چهارشنبه آینده (اول ژوئیه) الحاق ۳۰ درصد از کرانه باختری را اجرایی کند. این طرح بخشی از معامله نژادپرستانه قرن است که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا ۲۸ ژانویه از آن رونمایی کرد. اجرای طرح الحاق یکی از بندهای توافق بنیامین نتانیاهو و بنی گانتز در آوریل گذشته بود. با این حال، اجرای این طرح اکنون با دشواری های زیادی مواجه است.

آناتولی  ترکیه: «فبرایر» لیبی، فرماندهی نیروهای آمریکا در آفریقا «آفریکوم» اعلام کرد: «روابط ما با دولت لیبی بسیار قوی بوده و همکاری دوجانبه ما همچنان ادامه خواهد یافت. برقراری صلح در لیبی تنها از طریق روند سیاسی امکان‌پذیر است، اما حضور شرکت «واگنر» صلح را در این کشور به خطر انداخته و موجب درد و رنج بیشتر مردم می‌شود.»

یورونیوز: آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان روز جمعه به کشورهای اروپایی هشدار داد که بطور جدی درباره واقعیت جدیدی که جهان با آن مواجه است فکر کنند؛ اینکه احتمالا ایالات متحده آمریکا دیگر نمی‌خواهد رهبر جهان باشد. او در جریان مصاحبه با خبرنگارانی از شش روزنامه اروپایی از جمله لوموند فرانسه و گاردین بریتانیا، تاکید کرد که دیگر نمی‌توان این موضوع را تایید کرد که ایالات متحده همچنان خواستار رهبری بر جهان است و با توجه به این واقعیت، لازم است که کشورها اولویت‌های خود را اصلاح کنند. خانم مرکل گفت: «ما با این طرز تفکر بزرگ شده‌ایم که ایالات متحده می‌خواهد یک قدرت جهانی باشد… اما ممکن است که این کشور اکنون تصمیم بگیرد که این نقش را کنار بگذارد؛ بنابراین ضروریست تا اروپا درباره جهانی بدون رهبری آمریکا عمیقا فکر کند.»

اسپوتنیک روسیه: وال استریت ژورنال نوشت؛ دولت چین در خصوص از سرگیری جنگ تجاری بین این کشور و آمریکا هشدار داد. دولت چین اعلام کرد، این احتمال وجود دارد که جنگ تجاری آمریکا و چین به دلیل دخالت واشنگتن در امور پکن از سر گرفته شود. مقامات چین مداخله آمریکا در هنگ کنگ و تایوان را غیرقابل قبول می دانند. پکن اعلام کرد که تصمیم دارد در مرحله اول توافقنامه تجارت به تعهدات خود عمل کند، اما در صورت متوقف نشدن مداخله آمریکا در امور چین، خرید محصولات آمریکایی با تهدید مواجه خواهد شد.

خبرگزاری صدا و سیما: صندوق بین المللی پول در بیانیه‌ای که بعد از ظهر جمعه صادر کرد اظهار داشت، هیئت اجرایی بانک با توافق نامه جدید آمادگی اعتبار برای مصر به ارزش ۵.۲ میلیارد دلار توافق کرده است، که ۱۲ ماه به طول می‌انجامد و هدف آن کمک به این کشور برای مقابله با عواقب همه گیری ویروس کرونا و جبران کمبود بودجه و تراز پرداخت است.
بنا به اظهارات صندوق بین المللی پول این برنامه “همچنین به مقامات کمک خواهد کرد تا دستاورد‌های خود را در طی چهار سال گذشته حفظ کنند و از هزینه‌های بهداشتی و اجتماعی برای حمایت از گروه‌های آسیب پذیر و همچنین پیشبرد مجموعه‌ای از اصلاحات ساختاری مهم” کمک خواهد کرد.

خبرگزاری ایلنا: سفارت روسیه در واشنگتن اعلام کرد که جان دیپلمات‌های این نهاد به دنبال انتشار مقاله‌ای از روزنامه نیویورک تایمز درباره حمایت مالی مسکو از عناصر گروه طالبان در افغانستان تهدید می¬شود. سفارت روسیه از مقامات آمریکایی خواسته به تهدیدها علیه دیپلمات‌های روس به دلیل نشر اخبار کذب پاسخ مناسب دهد. همچنین دیپلمات‌های روس از مسئولان آمریکایی خواسته‌اند که تدابیر لازم و کارآمد برای امنیت و اجرای تعهدات بین‌المللی خود بر اساس توافق وین در سال ۱۹۶۱درباره روابط دیپلماسی اتخاذ کنند. سفارت روسیه یک نسخه از نامه‌های تهدید آمیز که توسط برخی کاربران توئیتر ارسال شده منتشر کرد. این سفارت از روزنامه نیویورک تایمز خواسته که از انتشار اخبار جعلی که جان مردم را تهدید می‌کند، دست بردارد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *