جدیدترین مطالب

محبوبیت مقاومت نزد مردم غزه 

دویست روز از جنگ و نسل کشی غزه گذشت، اما مقاومت فلسطین همچنان محبوبیت خود را در بین فلسطینیان حفظ کرده است.

حمایت مردم فرانسه از عملیات تنبیهی وعده صادق

همزمان با اقدام ضد ایرانی اتحادیه اروپا با هدف جلب رضایت صهیونیست‌ها، به میان فرانسویان حامی فلسطین و مقاومت آمدیم تا نظرشان را درباره عملیات تنبیهی وعده صادق جویا شویم.

اعتصاب در بزرگترین فرودگاه انگلیس

صد‌ها نفر از کارکنان بخش‌های فنی و خدمات مسافری فرودگاه هیثرو لندن اعلام کردند در اعتراض به بحران هزینه‌های زندگی و شرایط کاری و دستمزد و نیز تعدیل نیرو، به مدت یک هفته دست از کار خواهند کشید و اعتصاب می‌کنند.

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: بر کسی پوشیده نیست که طالبان مطلقا یک برنامه انگلیسی – امریکایی تحت مدیریت پاکستان اند. از سوی دیگر، پاکستان تلاش می کند با منطقه ای نشان دادن موضوع، پای منطقه را به این بحران خودساخته، بکشاند و خود امتیاز کسب کند. زیرا نظامیان پاکستانی، به‌خوبی می دانند که هر نوع دخالت بیرونی (منطقه ای و فرامنطقه ای) سرازیر شدن پول هایی را باعث می شود که بتوان از آن برای مقابله با بحران اقتصادی و مالی در پاکستان، استفاده کرد.

طرح خطرناک غرب برای آینده غزه

طرح خطرناک غرب برای آینده غزه

به نظر می‌رسد که رژیم صهیونیستی در ادامه کشتار و جنایت ۸ ماهه خود به دنبال کلید زدن صفحه آخر کتاب تراژدی بشریت در نوار غزه است. علی رغم تمامی درخواست‌های منطقه‌ای و بین المللی از نتانیاهو برای عدم حمله به رفح، اشغالگران با انجام تدابیری خود را برای عملیات زمینی گسترده و تجاوز به جنوبی ترین شهر باریکه غزه آماده می‌کنند. طبق برآوردها و همچنین هشدار تحلیلگران و ناظران در صورت آغاز این تجاوز موج دیگری از کشتار مردم فلسطین به دلیل تجمع و تراکم زیاد فلسطینیان در این شهر رقم خواهد خورد.

پایان سفر رئیس جمهور به پاکستان

رئیس جمهور کشورمان در پایان سفر دو روزه خود به پاکستان در آخرین برنامه خود، در جمع فعالان اقتصادی، فرهنگی و دینی شهر کراچی که به میزبانی سروزیر و دولت محلی ایالت سند برگزار شده بود، حضور پیدا کرد.

Loading

أحدث المقالات

تحولات اوکراین| کاخ سفید: روند اوضاع به نفع کی‌یف نیست

بسته کمکی اوکراین در انتظار امضای بایدن، تشکر زلنسکی از سنا، دیدگاه کره شمالی درباره کمک به کی‌یف، لزوم مشارکت مسکو در حل مناقشه، هزینه ناتو در جنگ و توضیح بورل درباره مکانیسم استفاده از دارایی‌های روسیه در اروپا، از رویدادهای مهم پیرامون جنگ هستند.

روزها و هفته‌های سرنوشت‌ساز در جبهه نبرد میان حزب‌الله و رژیم اسرائیل

تهران- ایرنا- پایگاه خبری النشره در مطلبی با عنوان «آیا لبنان هفته های سرنوشت سازی را در پیش دارد؟ نوشت: درگیری میان مقاومت اسلامی لبنان و رژیم صهیونیستی به اوج خود رسیده و هرلحظه امکان شعله ور شدن جنگ تمام عیار وجود دارد.

انتقاد قانونگذار اروپایی از سکوت اتحادیه اروپا در قبال تجاوز اخیر اسرائیل علیه ایران

تهران – ایرنا – قانوگذار برجسته پارلمان اروپا در سخنانی در این نهاد با انتقاد از سکوت رئیس کمیسیون اروپا و عدم محکومیت حمله تل آویو به کنسولگری ایران در دمشق گفت: آیا اتحادیه اروپا دیگر علاقه‌ای به قوانین بین المللی ندارد؟

Loading

چگونگی واکنش جهان به چین در حال تغییر

شورای راهبردی آنلاین – رصد: بسیاری از کشورها به این نتیجه رسیده‌اند که ظهور چین با عدول آن از اصول سیاست داخلی و خارجی، مقرر در دوره دنگ شیائوپینگ، رهبر سابق چین، همراه بوده است. زنگ هشدار به‌طور فزاینده‌ای برای سیاستمداران به صدا درآمده و آن‌ها در برابر چین مدعی، برای حفاظت از رفاه اقتصادی، امنیت ملی و دستگاه‌های دولتی خویش ابزارهای جدیدی تدارک دیده‌اند.

پائول هانل در یادداشتی که وب سایت اندیشکده کارنگی آن را منتشر کرد؛ نوشت: در این میان، صدای مقامات دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، از همه بلندتر بوده و پکن را به خاطر لیست فزاینده‌ای از نگرانی‌ها مورد انتقاد قرار داده‌اند، اما نتوانسته‌اند پاسخ مؤثری ارائه کنند. سیاست‌های تبعیض‌آمیز اقتصادی – سیاسی و دیپلماسی «گرگ جنگجو» در خارج و همچنین توسعه نظامی در اطراف خویش، باعث تشدید نگرانی و مقاومت جهانی در برابر چین شده است.

شاید رهبران چین متوجه نقش خود در ایجاد این مقاومت جهانی نیستند. متفکران ذی‌نفوذ چینی فضای بین‌المللی نامطلوب را زیر سؤال برده و معتقدند که اقدامات چین در بحبوحه کرونا ویروس نه‌تنها انتقاداتی متوجه چین نکرده بلکه به وجهه آن افزوده است.

 

چین در کجا با مقاومت مواجه است؟

در سال‌های اخیر، چین با ایجاد نهادهایی نظیر «بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیا» روابط اقتصادی و دیپلماتیکی خود را گسترش داده و باسیاست‌هایی نظیر سرمایه‌گذاری عظیم در زیرساخت‌ها از طریق طرح جاده و کمربند، خود را به‌عنوان تأمین‌کننده کالاهای عمومی ضروری معرفی کرده است. همان‌طور که نفوذ چین افزایش‌یافته است، تعداد کشورهای نگران از عدم تعهد اقتصادی چین، سیاست‌های سلطه‌جویانه فنّاورانه پکن، فعالیت‌های قهرآمیز سیاست خارجی آن و بلندپروازی‌های نظامی منطقه‌ای این کشور نیز افزایش یافته است.

این تحولات در وخامت روابط چین-آمریکا کاملاً مشهود است. اخیراً کاخ سفید با انتشار گزارشی ادعا کرد که قدرت فزاینده چین «به منافع حیاتی آمریکا آسیب‌زده و حاکمیت و استقلال کشورها و افراد را در سراسر جهان تضعیف می‌سازد». اتحادیه اروپا نیز چین را «دشمن سیستمی» و «رقیب اقتصادی» خوانده که بیانگر تشدید نگرش‌ها علیه پکن در سراسر اروپاست.

نگرانی‌های اروپا فراتر از تعهدات اقتصادی است. برخی کشورهای اروپایی به آسیب‌پذیری‌های امنیت ملی ناشی از به‌کارگیری فن‌آوری 5 جی چین پی برده و در مورد تأمین زیرساخت‌های 5 جی توسط هوآوی تجدیدنظر می‌کنند.

در آسیا که توسعه آن مستلزم روابط قوی اقتصادی با چین است، موضع نامساعد پکن در خصوص ادعای ارضی در دریای چین جنوبی، به نارضایتی‌ها دامن زده است. سال گذشته، ویتنام با انتشار اولین دستورالعمل دفاعی خود در ده سال گذشته، ادعای پکن را رد کرده و تاکتیک پکن را «اقدامی یک‌جانبه، زورگویی، نقض قوانین بین‌المللی، تغییر وضع موجود و تجاوز به حاکمیت ویتنام» قلمداد کرده است.

شاید نگرانی‌های فزاینده بین‌المللی در خصوص مسائل حاکمیت چین، مهم‌ترین دلیل نگران‌کننده برای رهبران چین باشد که پکن آن را غالباً منافع اصلی خود می‌داند. سال گذشته، بیست‌ویک کشور با صدور بیانیه‌ای به کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، اقدام چین در نقض حقوق بشر در سین کیانگ را مورد انتقاد قرار دادند.

 

پاسخ چین به این مقاومت فزاینده

انتقاد از سیاست‌های چین، چه در داخل و چه در خارج، آن روی خشن دیپلماسی پکن را آشکار کرده است. دیپلمات‌های چینی دولت‌های خارجی مخالف پکن را به تنبیه اقتصادی و مجازات در رسانه‌های اجتماعی تهدید کرده‌اند. برای مثال، سفیر چین در دانمارک و آلمان، هشدار داده است که منع هوآوی از بازار این کشورها پیامدهای نامشخصی خواهد داشت.

کرونا ویروس نیز صرفاً مایه تشدید این تحولات شده است. درحالی‌که رهبران واشنگتن و دیگر پایتخت‌ها باانگیزه‌های سیاسی روشن، پکن را به خاطر شیوع کرونا ویروس مقصر جلوه می‌دادند تا افکار را از شکست سیاست‌های خویش منحرف سازند، این همه‌گیری، سیاست خارجی تهاجمی چین را بیش‌ازپیش آشکار ساخت. هنگامی‌که بیش از 120 کشور، توافقی برای «ارزیابی جامع، مستقل و بی‌طرفانه» از «واکنش بهداشتی بین‌المللی به کووید-19» به امضاء رساندند، پکن این توافق آن‌ها را اقدامی برای نشان دادن نقش چین در شیوع این ویروس قلمداد کرده و در پاسخ به آن، اقدامات تنبیهی علیه استرالیا اتخاذ کرد. همچنین، پکن به سانسور انتقادها علیه خویش می‌پردازد.

 

عوامل این رویکرد و معنای آن برای آمریکا

سیاستمداران و تحلیل گران در آسیا، اروپا و آمریکای شمالی، نگرانی‌های جدی و مشروعی درباره نفوذ فزاینده چین مطرح می‌کنند؛ اما این صداها در چین چندان مورد تائید و اذعان قرار نمی‌گیرد. به نظر می‌رسد که پکن تاکتیک خود را به‌زودی تغییر نخواهد داد، زیرا پکن درها را برای پیشبرد اهداف راهبردی خود باز می‌بیند، بدون اینکه با پاسخ هماهنگ و جامعی از ناحیه واشنگتن و شرکای آن در اروپا و آسیا مواجه شود.

معنای این امر برای سیاستمداران آمریکا واضح است؛ آمریکا باید روی نگرانی فزاینده در طیفی از کشورها سرمایه‌گذاری کرده و برای عقب راندن چین با کشورهای همسو متحد شود. به قول دیوید استیلول، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور شرق آسیا و اقیانوسیه، «جهان به این نتیجه رسیده است که پکن به پیشبرد نوعی از دولت می‌پردازد که بسیاری آن را مشکل‌ساز می‌دانند».

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *