جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

Loading

رسانه ها؛ تنش سیسی و لیبی و…

۱۳۹۹/۰۴/۰۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: آماده‌باش سیسی به ارتش مصر، واکنش ارتش لیبی به اظهارات رئیس جمهور مصر، نگرانی روسیه از برنامه‌های نظامی آمریکا، ادامه تنش خونین در مرز هند و چین در هیمالیا، واکنش شدید ترکیه به ادعای اخیر مقامات فرانسه، ابراز تاسف چین از تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس اتمی، آمادگی ترامپ برای توافق سریع با ایران، بررسی قانون امنیت ملی برای هنگ کنگ در پارلمان چین، نشست شورای امنیت در مورد الحاق کرانه باختری، افشای ارتباط ایوانکا ترامپ با پرونده خاشقجی ، عقب نشینی ژاپن از طرح دفاع موشکی آگیس، ادامه قلع و قمع کووید-۱۹ در ایالات متحده و شمار مبتلایان به ویروس کرونا در جهان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

یورونیوز: عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر در بحبوحه تنش‌ها در لیبی، به ارتش دستور داد تا برای مأموریت‌های داخل و خارج از کشور آماده شوند.سیسی که حین بازدید از یک پایگاه هوایی ارتش در غرب کشورش این دستور را داد، گفت که ارتش باید برای محافظت از امنیت ملی در میانه تنش‌ها و نیز مداخلات ترکیه در کشور همسایه مصر، آماده باشد. عبدالفتاح سیسی همچنین تهدید کرد که در صورت پیشرفت نیروهای دولت وفاق ملی لیبی به پشتیبانی ترکیه به سوی شهر استراتژیک «سرت»، قاهره تصمیم به مداخله «مستقیم» در این کشور می‌گیرد.

آناتولی  ترکیه:  سخنگوی ستاد عملیات سیرت و جفرای ارتش لیبی در واکنش به اظهارات رئیس جمهور مصر گفت که این اظهارات به شکل آشکاری اعلان جنگ به لیبی است. ژنرال عبدالهادی دراه، سخنگوی ستاد عملیات سیرت و جفره ارتش لیبی در واکنش به اظهارات عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر گفت که این اظهارات به شکل آشکاری یک دخالت خارجی و اعلان جنگ به لیبی است.

خبرگزاری تسنیم: سفیر روسیه در واشنگتن گفت: برنامه‌های نظامی آمریکا، آشکارا به سمت بازدارندگی روسیه و چین جهت گیری شده و مسکو سئوالات بسیاری درباره برخورد طرف آمریکایی با توافقات مهم بین المللی در زمینه ثبات راهبردی دارد. “آناتولی آنتونوف” سفیر فدراسیون روسیه در ایالات متحده در مصاحبه‌ای اختصاصی با خبرگزاری «تاس» اعلام کرد که برنامه‌های نظامی آمریکا به طور آشکار هدف بازدارندگی روسیه و چین را در نظر دارد و مفهوم رقابت بین قدرت‌های بزرگ در اصل همان مسابقه تسلیحاتی است. هرچند طرف روسی مایل است از چنین روند اوضاعی جلوگیری کند.

دویچه وله: درگیری‌های مرزی بین هند و چین همچنان ادامه دارد. موضوع بر سر دره گلوان است؛ دره‌ای واقع در لداخ، در بلندی‌های هیمالیا. دور جدید این درگیری‌ها هفته جاری آغاز شد، درگیری‌هایی که دست‌کم به بهای جان ۲۰ سرباز هند تمام شد.درگیری‌هایی که از روز دوشنبه هفته جاری (۱۵ ژوئن) آغاز شده است، ادامه آن تنشی است که از زمان جنگ هند و چین در سال ۱۹۶۲ آغاز شده است؛ جنگی کوتاه که به پیروزی چین انجامید، اما نتوانست اختلافات مرزی بین دو کشور را حل کند.

تی .آر.تی ترکیه: خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه در واکنش به ادعای اخیر مقامات فرانسه مبنی بر “ایجاد مزاحمت” برای کشتی‌های این کشور اظهار داشت: از متحدان خود انتظار داریم به جای ایجاد موضوعات مصنوعی در راستای منافع سیاسی خود، موافق با روحیه همبستگی عمل کنند.وی گفت: اسناد مربوط به کذب بودن این خبر آماده و به مقامات لشکری و کشوری کشورهای متحد و فرماندهی ناتو ارائه شده است.

رادیو چین: نمایندگی چین در سازمان‌ های بین المللی مستقر در وین نسبت به تصویب قطعنامه شورای حکام ضد ایران ابراز تاسف عمیق کرد و از طرف های ذیربط خواست که آرامش و خویشتن داری را حفظ کنند. چین همچنین از آژانس اتمی و ایران و کشورهای ذیربط خواست تا به گفتگو و همکاری سازنده به منظور حل و فصل مناسب ادامه دهند.

العالم فارسی: رئیس‌جمهور آمریکا که ناکارآمدی سیاستش در قبال ایران به شدت مورد انتقاد قرار گرفته مدعی شد که آماده توافق سریع با ایران است.دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در یک تجمع انتخاباتی بامداد یکشنبه (به وقت تهران) گفت آماده توافق سریع با ایران است.

 ان. اچ.کی ژاپن: پارلمان چین قانون امنیت ملی جدید برای هنگ کنگ را بحث و بررسی کرد.رسانه های دولتی این کشور نیز گزارش هایی را از پیشنویس این قانون منتشر کرده اند.پیشنویس این قانون چهار جرم را برشمرده که به عقیده دولت چین برای این کشور تهدید آمیز هستند. این اعمال عبارتند از فعالیت های جدایی طلبانه، براندازی، تروریسم و تبانی با قدرت های بیگانه یا خارجی

خبرگزاری ایرنا: اعضای شورای امنیت سازمان ملل چهارشنبه آینده در مورد طرح الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به سرزمینهای اشغالی توسط رژیم صهیونیستی تشکیل جلسه خواهند داد. منابع آگاه اعلام کردند که این جلسه که در ابتدا قرار بود پشت درهای بسته تشکیل شود، اکنون به صورت علنی برگزار خواهد شد.

الکوثر فارسی: جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا در کتاب خود پای ایوانکا ترامپ دختر دونالد ترامپ را به پرونده قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار ناراضی سعودی باز کرد. در کتاب بولتون آمده است، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا بیانیه‌ای جنجالی در حمایت از «محمد بن‌سلمان» منتشر کرد تا اذهان عمومی را از رسوایی دخترش «ایوانکا ترامپ» منحرف کند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): دولت ژاپن قصد برگزاری نشست شورای امنیت ملی را دارد و در آن قرار است برنامه استقرار سیستم دفاع موشکی آگیس را متوقف کند. کونو تارو، وزیر دفاع ژاپن روز جمعه به استان یاماگوچی، یکی از مکان‌هایی که قرار بود این سیستم مستقر شود، رفت تا این تصمیم را شرح دهد. وی امروز (یکشنبه) از مکان دیگری در استان آکیتا بازدید کرد.

خبرگزاری مهر: با مرگ بیش از ۵۰۰ نفر دیگر تنها در یک روز در آمریکا بر اثر ابتلا به کرونا، آمار قربانیان کووید-۱۹ در ایالت متحده به مرز ۱۲۲ هزار نفر رسید.بر اساس آمارهای ثبت شده تعداد کلی مبتلایان به کرونا در آمریکا نیز به دو میلیون و ۳۳۰ هزار و ۵۷۸ نفر رسیده است.شیوع کرونا در آمریکا در حالی همچنان شیب صعودی دارد که از روز گذشته جمهوریخواهان گردهمایی‌های انتخاباتی خود را آغاز کرده‌اند.

خبرگزاری صدا و سیما: بر اساس آخرین آماری که از شیوع بیماری کرونا اعلام شده است شمار مبتلایان به ویروس کرونا در جهان به هشت میلیون و ۹۱۵ هزار و ۸۶۴ نفر رسیده است که از این میان چهار میلیون و ۷۳۵ هزار و ۶۰۶ نفر بهبود یافته اند. همچنین ۴۶۶ هزار و ۷۲۸ نفر از این بیماری جان باختند. براساس گزارش ها ، ویروس کرونا در آمریکای لاتین رو به گسترش است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *