جدیدترین مطالب

الزامات ایران پس از مواجهه مقتدرانه با اسرائیل

الزامات ایران پس از مواجهه مقتدرانه با اسرائیل

محمدمهدی مظاهری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: هر چند مقامات کشورمان پیش از این حمله اعلام کرده بودند در صورت عملیات تلافی جویانه رژیم اسرائیل به خاک ایران، سریع و سخت به آن پاسخ خواهند داد؛ اما حمله اسرائیل (البته اگر حمله نهایی همین باشد) به حدی کم اثر  بود که به نظر نمی رسد جمهوری اسلامی ایران قصد پاسخگویی به آن را داشته باشد. با این وجود رسیدن اوضاع منطقه به این شرایط و قرار گرفتن در لبه مرز جنگ منطقه ای حاوی برخی درس ها و نکات است که باید به آنها توجه کرد. 

قدرت از غرب به شرق در حال انتقال است

کارشناس مسائل بین الملل گفت: قدرت در دنیا در حال جابه جایی از تمدن غرب به شرق است، با افول تدریجی آمریکا و همین طور کشور‌های غربی و وضعیت موجود، قدرت در طول زمان جابه جا می‌شود.

محکومیت تهدید تحریم دولت اسلام آباد از سوی آمریکا

دبیرکل شورای علمای شیعه پاکستان در واکنش به اظهارات اخیر سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان مبنی بر تهدید به تحریم کشور‌های علاقه‌مند به توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران گفت: این رویکرد یکجانبه را شدیداً محکوم می‌کنیم.

Loading

أحدث المقالات

تصاویری از بقایای موشک های بالستیک شلیک شده ایران در اسرائیل

در این گالری اسپوتنیک تصاویری از بقایای موشک های بالستیک شلیک شده ایران در اسرائیل به شما تقدیم می شود. قتل ژنرال های ایرانی در کنسولگری ایران ایران در سوریه در روز 1 آوریل باعث اقدام تلافی جویانه ایران در 14 آوریل شد که طی آن از بیش از 300 موشک و پهپاد استفاده شد.

صهیونیست‌ها ده‌ها نفر را در بیمارستان ناصر زنده به گور کردند

نهادهای دولتی غزه با اشاره به جنایات هولناک صهیونیست‌ها در بیمارستان ناصر از جمله تکه تکه کردن اجساد فلسطینیان و ریختن آنها در کیسه زباله و سرقت اعضای بدنشان اعلام کردند، شواهد نشان می‌دهد اشغالگران شماری از غیرنظامیان را زنده به گور کرده‌اند.

واکنش انگلیس به کشف گورهای دسته‌جمعی در نوار غزه: تحقیقات اسرائیل کفایت می‌کند

لندن – ایرنا – معاون نخست وزیر انگلیس با چشم‌پوشی از گزارش‌های منتشر شده پیرامون کشف گورهای دسته‌جمعی در نوار غزه ادعا کرد که دولت لندن به نتیجه تحقیقات رژیم صهیونیستی، به‌عنوان عاملان این جنایت وحشتناک جنگی، اکتفا می‌کند.

آقای رئیسی! فقط ۵٠٠ میلیون دلار؟!

تحلیل زوایای مختلف سفر به پاکستان و سریلانکا نشان می‌دهد که نه دستاورد فعلی و نه چشم‌انداز توسعه آتی روابط، انطباقی با سطح عالی ندارد و اعزام یک وزیر، منطقی‌تر بود.

Loading

رسانه ها؛مذاکره با طعم تحریم و…

۱۳۹۹/۰۳/۲۹ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: نشست دیپلمات‌های ارشد چین و آمریکا در هاوایی، امضای لایحه اعمال تحریم علیه چین، تمدید تحریم های کره شمالی برای یکسال دیگر ،اعمال تحریم های جدید علیه سوریه ، واکنش شدید  دمشق به اجرای «قانون قیصر»، انتقاد ریابکوف از تفسیرهای گزینشی آمریکا از برجام، ادامه تنش میان هند و پاکستان، هشدار حماس به نتانیاهو،  نشست ویژه سران چین و آفریقا، ا براز نگرانی شدید گروه هفت در قضیه هنگ کنگ،  ورود ناو آمریکایی به دریای سیاه و تقاضای تشکیل کمیسیون تحقیق سازمان ملل برای بررسی نژادپرستی در آمریکا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): در بحبوحه کاهش شدید روابط میان پکن و واشنگتن که رقبای استراتژیک و دو اقتصاد برتر جهان هستند، وزیر امور خارجه آمریکا با دیپلمات ارشد چین در هاوایی دیدار کرد؛ دیداری که به گفته پکن یک “گفت‌وگوی سازنده” بوده است. تنش‌ها میان این دو کشور در سال‌های اخیر بالا گرفته و آنها به تازگی به خاطر نحوه مدیریت پاندمی کرونا و اقدام چین برای اعمال قانون جدید امنیتی در هنگ‌کنگ دچار اختلاف شدید شده‌اند.

آناتولی  ترکیه: رئیس‌جمهور آمریکا لایحه اعمال تحریم علیه مقامات چین به‌دلیل سیاست‌های آن‌ها در قبال ترک‌های اویغور را تصویب کرد. ترامپ طی بیانیه‌ای اعلام کرد که آمریکا ضمن محکوم کردن شکنجه و آزار تُرک‌های اویغور، تحریم‌هایی را علیه مقامات چینی اعمال می‌کند. این تحریم‌ها شامل بلوکه کردن اموال مقامات چینی در آمریکا و همچنین محدودیت صدور ویزا برای آنهاست .

خبرگزاری ایرنا: در بحبوجه تنش های شبه جزیره کره، “دونالد ترامپ” رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی تحریم های جمهوری دموکراتیک خلق کره (کره شمالی) را برای یک سال دیگر تمدید کرد. دستورالعمل اجرایی صادر شده که در دولت ترامپ و همچنین دولت های قبلی آمریکا وجود داشته است خواستار تحریم های کره شمالی برای برنامه های موشکی هسته ای و بالستیک این کشور است.

خبرگزاری مهر: «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا در ادامه اقدامات خصمانه کشورش علیه دولت قانونی و مشروع دمشق امروز چهارشنبه از تحریم ۳۹ شخص و نهاد مرتبط با سوریه خبر داد. وزیر خارجه آمریکا در این خصوص اعلام کرد: بر اساس قانون سزار (قیصر)، آمریکا ۳۹ شخص و نهاد تحت حمایت دولت سوریه از جمله بشار اسد رئیس جمهور این کشور و همسرش (اسماء اسد) را در فهرست تحریم ها قرار داده است. مرحله اول تحریم‌های مصوب کنگره آمریکا موسوم به قانون قیصر از امروز (۱۷ ژوئن) اجرایی می شود.

العالم فارسی: وزارت خارجه سوریه به تحریم‌های جدید آمریکا تحت عنوان «قانون قیصر» شدیدا واکنش نشان داد و گفت که واشنگتن با اجرای تحریم‎های جدید خود علیه دمشق، همه قوانین و قواعد بین‌المللی را زیرپا گذاشته است.دولت سوریه چهارشنبه شب در اولین واکنش رسمی خود به اجرای «قانون قیصر» اعلام کرد که «بسته نخست اقادمات آمریکا علیه سوریه تحت عنوان قانون قیصر حکایت از این دارد که آمریکا همه قوانین و قواعد بین المللی را زیر پا گذاشته است».

الکوثر فارسی:  معاون وزیر خارجه روسیه با انتقاد از تفسیرهای یک طرفه ایالات متحده از برجام هشدار داد تداوم این رویکرد به تضعیف مرجعیت شورای امنیت منجر خواهد شد. معاون وزارت خارجه روسیه با انتقاد از تفسیر‌های گزینشی آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، گفت که اتخاذ چنین رویکردی می‌تواند عواقب جدی در برداشته باشد.

خبرگزاری صدا و سیما: افزایش مجدد درگیری مرزی میان نیرو‌های هند و پاکستان ۴ کشته برجای گذاشت. ارتش پاکستان اعلام کرد ، نیرو‌های هند همچنان به نقض پیمان آتش بس مرزی ادامه می‌دهند و با سلاح‌های سنگین مناطق مسکونی را درخاک پاکستان هدف قرار می‌دهند.در این بیانیه آمده است: نیرو‌های هندی به عمد مناطق مسکونی را در بخش‌های “نیکال” و “باگسر” در امتداد خط کنترل مرزی هدف قرار دادند.

خبرگزاری تسنیم: نایب رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس به نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره عملی کردن الحاق کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی هشدار داد. «صالح العاروری» نایب رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس خطاب به بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره الحاق کرانه باختری  گفت: پشیمان خواهی شد و بهای سنگینی پرداخت خواهی کرد.

رادیو چین: شی جین پینگ رییس جمهور چین در نشست ویژه ای به همراه رهبران کشورهای آفریقایی در مورد چگونگی همکاری در مقابله با اپیدمی کرونا و تقویت دوستی و برادری بین دو طرف به گفت و گو پرداخت. وی گفت: چین در سخت ترین زمان خود برای مبارزه با کرونا تحت حمایت ارزشمند و فراموش نشدنی از سوی کشورهای آفریقایی قرار گرفت و پس از آغاز شیوع کرونا در آفریقا نیز پیشگامانه کمک های لازم به کشورهای آفریقایی رسانده و کنار مردم آفریقا ایستاده است.

ان اچ کی ژاپن: دیپلمات های ارشد کشورهای صنعتی گروه هفت در مورد تصمیم چین برای اعمال قانون امنیت ملی در هنگ کنگ نگرانی شدیدی ابراز کرده اند.وزرای خارجه کشورهای گروه هفت و رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه یک بیانیه مشترک صادر کردند.دراین بیانیه آمده است که این تصمیم چین که هدف از آن سرکوب تظاهرکنندگان ضد دولتی در این منطقه است با قانون اساسی هنگ کنگ و تعهد به اعلامیه مشترک چین و بریتانیا در سال ۱۹۸۴ مطابقت ندارد.

اسپوتنیک روسیه: مرکز سازمان دفاعی روسیه اعلام کرد ناو پورتر نیروی دریایی آمریکا به دریای سیاه وارد شده است. خاطر نشان می شود که با هدف واکنش سریع به شرایط فوق العاده احتمالی در آب های دریای سیاه ، نیروهای ناحیه نظامی جنوبی  روسیه مجموعه اقدامات را برای کنترل عملیات های این کشتی ها انجام می دهند.

دویچه وله:  “گروه آفریقا” در سازمان ملل پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای بررسی نژادپرستی در ایالات متحده و کشورهای دیگر به شورای حقوق بشر این سازمان ارائه کرد. یک دیپلمات بلندپایه آمریکایی این اقدام را “مسخره” خواند.برخوردهای خشونت‌آمیز برخی ماموران پلیس ایالات متحده با سیاه پوستان، در بسیاری از کشورهای جهان به بحث پیرامون نژادپرستی دامن زده و انگیزه‌ای برای حرکت‌های اعتراضی گوناگون شده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *