جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.
Loading

أحدث المقالات

وتوی روسیه به نفع پیونگ یانگ؛ قدرت‌های بزرگ باید از خفه کردن کره شمالی دست بردارند

روسیه روز جمعه اعلام کرد که قدرت‌های بزرگ به رویکرد جدیدی در قبال کره شمالی نیاز دارند و ایالات متحده و متحدانش را به تشدید تنش‌های نظامی در آسیا و تلاش برای «خفه کردن» این کشور منزوی متهم کرد.

Loading

رسانه ها؛ آماده باش در هیمالیا و …

۱۳۹۹/۰۳/۲۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین:  درگیری نظامیان هندی و چینی، ادامه تظاهرات ضد نژاد پرستي در آمريکا، رشد مدرن‌سازی تسلیحات هسته‌ای در جهان، ادامه تنش دوکره ، تهدید کره شمالی به اعزام دوباره ارتش به منطقه غیرنظامی، طرح خروج نظامیان آمریکایی از آلمان، برگزاری رزمایش دریایی ترکیه و ایتالیا، تاکید ترکیه برادامه مذاکرات با روسیه بر سر لیبی ، واکنش شدید‌اللحن پارلمان عراق به تجاوز ترکیه، موضع گیری جدید وزارت امور خارجه چین درباره هوآوی، گفتگوی نتانیاهو با پمپئو درباره ایران ، شروط ترکیه برای موافقت با طرح دفاعی جدید ناتو برای اروپای شرقی و عزم تازه فرانسه و آلمان برای پیشبرد طرح ساختار دفاع مشترک اروپا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری ایرنا: سه نظامی هندی در درگیری مرزی با چین کشته شدند. گزارش ها حاکی است سه نظامی هندی شامل یک افسر و دو سرباز این کشور، روز سه شنبه در درگیری های مرزی با چین کشته شده اند. ارتش هند روز سه شنبه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد این نظامی ها در مرز مورد مناقشه با چین کشته شده اند.بیانیه می افزاید این درگیری در حالی روی داده است که مقامات نظامی ارشد دو کشور در حال مذاکره برای کاستن تنش ها هستند،  دو طرف هفته ها است که در قسمت هیمالیا غربی در حالت اماده باش هستند.

خبرگزاری صدا و سیما: رئیس جمهوری آمریکا اعزام گارد ملی به سیاتل را برای جلوگیری از گسترش اعتراضها به دیگر نقاط آمریکا ضروری دانست. ترامپ در نشست خبری کابینه خود​ بار دیگر به معترضان حمله کرد و آن‌ها را افرادچپ گرا و آشوب طلب نامید.ترامپ از فرماندار ایالت واشنگتن خواست فورا  گارد ملی به سیاتل اعزام کند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): مؤسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم (سیپری) گزارش داد، شمار کلی تسلیحات هسته‌ای در جهان با اقدامات روسیه و ایالات متحده رو به کاهش است اما سایر قدرت‌های هسته‌ای همچنان به مدرن‌سازی زرادخانه خودشان ادامه می‌دهند. سیپری با صدور بیانیه‌ای در رابطه با گزارش سالانه جدیدش درباره خلع سلاح اعلام کرد: کاهش در تعداد کل تسلیحات هسته‌ای در جهان در سال ۲۰۱۹ عمدتا به دلیل برچیدن تسلیحات هسته‌ای فرسوده از سوی روسیه و آمریکاست که روی هم همچنان بیش از ۹۰ درصد از تسلیحات هسته‌ای جهان را در اختیار دارند.

خبرگزاری مهر:  کره شمالی دفتر اتحاد دو کشور در مرز کره جنوبی را منفجر کرد. این اقدام کره شمالی در ادامه تنش‌های پیونگ یانگ و سئول انجام شده است. این در حالی است که «مون جائه این» رئیس‌جمهور کره جنوبی دیروز دوشنبه از همسایه شمالی خود خواست تا به تلاش‌ها برای رسیدن به صلح میان دو کشور وفادار بماند.

ان .اچ.کی ژاپن: ارتش کره شمالی می گوید در حال بازبینی یک اقدام عملی جهت ورود دوباره به منطقه غیرنظامی در مرز خود با کره جنوبی است. ستاد ارتش خلق کره روز سه شنبه از طریق رودونگ سینمون، روزنامه حزب حاکم کارگران، و دیگر رسانه ها بیانیه ای صادر کرد.

الکوثر فارسی:  رئیس‌جمهوری آمریکا طرح‌هایی برای خروج ۹۵۰۰ نیروی آمریکایی از پایگاه‌های آلمان را تایید کرد. سخنان ترامپ در این رابطه با واکنش سفیر آلمان روبرو شد.دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا دوشنبه در جمع خبرنگاران کاخ سفید آلمان را به “تخلف” در پرداخت‌هایش به ناتو متهم کرد و گفت او برنامه خروج نیروها را اجرایی می‌کند، مگر اینکه برلین تغییر رویه بدهد.  امیلی هابر، سفیر آلمان در ایالات متحده آمریکا دوشنبه در کنفرانس مجازی شورای روابط خارجی گفت: «ما از این گام مطلع شده‌ایم. اطلاع داریم که پنتاگون موظف شده است تا روی جزئیات این اقدام کار کند.»

العالم فارسی: وزارت دفاع ترکیه از برگزاری رزمایش دریایی مشترک با ایتالیا در دریای مدیترانه خبر داد.وزارت دفاع ترکیه با اعلام این خبر گفت دو طرف از مؤثرترین ناوگان زیردریایی در بین کشورهای حوزه دریای مدیترانه برخوردار هستند.از سوی دیگر، «لوئی جی دی‌مایو» وزیر امور خارجه ایتالیا قرار است روز چهارشنبه برای دیدار با مقامات ترکیه و گفت‌وگو درباره پاره‌ای از مسائل شامل روابط دوجانبه و برخی بحران‌های منطقه‌ای از جمله لیبی، به آنکارا سفر کند.

آناتولی  ترکیه:  وزیر امور خارجه ترکیه بر تداوم گفتگوهای دیپلماتیک با روسیه برای دستیابی به راه‌حلی سیاسی در لیبی تاکید کرد.مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در دیدار با محمد جواد ظریف، همتای ایرانی خود در استانبول بر ادامه مذاکرات با روسیه برای برقراری صلح پایدار و دستیابی به یک راه‌حل سیاسی در لیبی تاکید کرد.چاووش اوغلو با تاکید بر اینکه ادامه مذاکرات میان ترکیه و روسیه به تنهایی تعیین کننده نیست بلکه تصمیم دولت مشروع لیبی مهم است٬ گفت: آتش بس لیبی نیز یک طرفه نخواهد بود.

خبرگزاری فارس: در ادامه موضع‌گیری‌ طرف‌های عراقی علیه حمله اخیر آنکارا به بهانه مقابله با پ.ک.ک به شمال عراق، ائتلاف الفتح و پارلمان عراق طی بیانیه‌هایی این اقدام تنش آفرین ترکیه را محکوم کردند. در پی حمله بامداد روز دوشنبه (دیروز – ۱۵ ژوئن) جنگنده‌های ترکیه به شمال عراق و هدف قرار دادن یک اردوگاه آوارگان در نزدیکی مخمور و سنجار، فرماندهی عملیات مشترک عراق، نخستین طرف رسمی عراقی بود که به این حمله واکنش نشان داد و، آن را محکوم و اقدامی تنش‌آفرین و نقض حاکمیت عراق توصیف کرد و خواستار جلوگیری از تکرار چنین حملاتی شد.

رادیو چین: وزارت امور خارجه چین اعلام کرد : مساله مدیر مالی هوآوی یک موضوع کاملاً سیاسی است و کانادا نقش همدست آمریکا را بازی کرد.جائو لی جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین با اشاره به افشای اسناد مربوط به پرونده خانم منگ وان ژو مدیر مالی شرکت هوآوی توسط دادگاه کانادایی گفت: این اسناد بار دیگر نشان داد که مساله پیش آمده برای منگ وانژو یک موضوع کاملاً سیاسی است که توطئه ایالات متحده برای سرکوب شرکت‌های فناوری پیشرفته چین از جمله شرکت هوآوی را نشان داد.

اسپوتنیک روسیه:  نتانیاهو طی تماس تلفنی با مایک پمپئو، شخصاً از وزیر امور خارجه آمریکا بخاطر اقدامات واشنگتن علیه دیوان کیفری بین‌المللی در لاهه تشکر کرد.پیشتر فاتو بنسودا، دادستان دیوان کیفری بین‌المللی (لاهه) در دسامبر سال 2019 گفت که قصد دارد تحقیقات کاملی در مورد جنایات جنگی که اسرائیل در سرزمین های فلسطین مرتکب شده است، انجام دهد.

دویچه وله: ترکیه در راستای پیشبرد منافع خود شروطی را برای پیاده کردن طرح دفاعی جدید ناتو برای اروپای شرقی تعیین کرده است. ترکیه خواسته است که چند گروه کرد از سوی هم پیمانان ناتو به عنوان سازمان های تروریستی رده بندی شوند. طرح دفاعی جدید ناتو موسوم به (Graduated Response Plans) از عناصر اصلی استراتژی این پیمان نظامی در جلوگیری از نفوذ روسیه در کشورهای اروپای شرقی محسوب می شود.

یورونیوز: فرانسه و آلمان با تهیه پیش‌نویس سندی، کشورهای اتحادیه اروپا را به یکپارچگی بیشتر در زمینه همکاری برای تقویت ساختار دفاعی مشترک فراخواندند. همزمان با اجلاس روز سه شنبه وزرای دفاع اتحادیه اروپا، سندی بین کشورهای عضو توزیع شده است که در آن نویسندگان پیش‌نویس خواستار افزایش «ظرفیت‌های اتحادیه برای عمل به مثابه یک تامین کننده امنیت» شده اند.این سند سیاستگذاری علاوه بر آلمان و فرانسه از پشتیبانی ایتالیا، اسپانیا و دیگر کشورهای عضو را نیز برخوردار است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *