جدیدترین مطالب

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

عباس آخوندی در یادداشتی می نویسد: سیاست ما در برابر تجاوز مجدد اسرائیل باید خویشتنداری و احاله آن به موقعیت‌های دیگر و پاسخ‌های غیرمستقیم باشد. ما باید فضا را سرد کنیم. گرم نکنیم. گرم کردن فضا عین خواسته اسرائیل است. ‌
Loading

أحدث المقالات

ابوترابی: با سلاح هایی پیشرفته و نامشخص از ایران دفاع میکنیم

بامداد امروز رسانه های متعدد داخلی و خارجی از شنیده شدن صدای نسبتا شدید در شرق اصفهان خبر دادند، فرمانده کل ارتش و دیگر مقامات جمهوری اسلامی ایران اما این صدا را مربوط به شلیک پدافند هوایی اصفهان به یک شیء مشکوک ذکر کردند و تاکید کردند که هیچ خسارت و حادثه‌ای وجود نداشته‌.

گروه ۷ کشورهای همکاری کننده با روسیه را تهدید به تحریم کرد

در بیانیه کشورهای گروه ۷ آمده است: «ما اقدام به اعمال تحریم‌های مضاعف علیه شرکت‌ها و افراد در کشور‌های ثالث که به روسیه در دستیابی به ابزار‌ها و تجهیزات دیگر مناسب تولید تسلیحات و یا توسعه صنایع نظامی کمک می‌کنند، خواهیم کرد.»

Loading

رسانه ها؛ اروپای مستقل رویای مکرون و…

۱۳۹۹/۰۳/۲۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: تاکید مکرون بر کاهش وابستگی  اروپا  به چین و آمریکا، نخستین واکنش پوتین به اعتراضات آمریکا ، برگزاری نشست شورای حکام درباره ایران، طرح مشترک «کوشنر ـ آیپک» برای عبور ترامپ از اعتراضات ضدنژادپرستی، رایزنی وزرای خارجه اتحادیه اروپا و پامپئو درباره چین و خاورمیانه، سند محرمانه رژیم صهیونیستی درباره گسترش اشغالگری در کرانه باختری، کاهش بهای جهانی نفت، نشست فوق العاده کره جنوبی برای مقابله با تهدیدهای کره شمالی، حمله کشتی های چینی به قایق ویتنامی در دریای چین جنوبی، اظهارات  پوتین  درباره سلاح های مافوق صوت و کرونا در راه بازگشت به چین از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری تسنیم: رئیس جمهور فرانسه آمادگی خود را برای همکاری در راستای ساخت اروپایی که وابستگی کمتری به چین و آمریکا داشته باشد، اعلام کرده است. امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در اظهاراتی گفت: آماده همکاری برای ساخت اروپایی هستم که وابستگی کمتری به چین و آمریکا داشته باشد.بر اساس این گزارش، اظهارات ماکرون در شرایطی است که فرانسه به تدریج برای لغو تدابیر محدودکننده و قرنطینه‌ای 8 هفته اخیر آماده می شود.

خبرگزاری مهر: با انتقاد از عملکرد واشنگتن، پوتین برای نخستین بار به اعتراضات آمریکا واکنش نشان داد.رئیس جمهور روسیه در واکنش به اعتراضات ضد نژادپرستی آمریکا، این اعتراضات را نشانه بحران عمیق در این کشور دانست. به گفته پوتین، ناآرامی‌ها در آمریکا به بحران شیوع کرونا در این کشور ارتباط دارد و این نشان می‌دهد که در این کشور مشکلاتی وجود دارد.

خبرگزاری ایرنا: جلسه کشورهای عضو شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی برگزار  شد. این نشست، به دلیل شیوع ویروس کرونا، برای نخستین بار به شکل مجازی برگزار شد.گزارش سالانه سال ۲۰۱۹، گزارش همکاری‌های فنی سال ۲۰۱۹، نظارت و راستی آزمایی در جمهوری اسلامی ایران با توجه به قطعنامه ۲۲۳۱ سال ۲۰۱۵ شورای امنیت سازمان ملل، گزارش اجرای پادمان‌ها در سال ۲۰۱۹، اعمال پادمان‌ها در جمهوری دموکراتیک خلق کره، توافقنامه پادمان‌های پیمان عدم اشاعه با جمهوری اسلامی ایران از جمله مباحث جلسه امروز بود.

 خبرگزاری صدا و سیما:  پس از تماس تلفنی دو هفته پیش ترامپ با «مارک زاکربرگ» مدیرعامل فیسبوک، جلسه محرمانه‌ای با حضور ترامپ، مشاور امنیت ملی او، مدیرعامل فیسبوک، مدیرعامل توییتر، کارشناسان اسرائیلی، جرد کوشنر و برخی اعضای کمپین تبلیغاتی ترامپ تشکیل شده است. طرح مذکور در نشست‌های مکرر یک هفته گذشته «جرد کوشنر» داماد ترامپ و کارشناسان عملیات روانی رژیم صهیونیستی طراحی و سناریو نویسی شده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزیر امور خارجه آمریکا امروز (دوشنبه) با وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا درباره روابط با چین و همچنین وضعیت در خاورمیانه و دیگر مناطق گفت‌وگوی مجازی خواهد داشت. یک مقام ارشد اتحادیه اروپا در آستانه این نشست گفت، ۲۷ وزیر خارجه عضو اتحادیه اروپا قصد دارند درباره چین، روند صلح خاورمیانه و تبعات پاندمی کرونا در جریان ویدیو کنفرانس امروز بحث و تبادل نظر کنند.

الکوثر فارسی: رسانه‌های صهیونیستی سند محرمانه‌ای از درباره مقدمه چینی برای گسترش اشغالگری در کرانه باختری فاش کردند. شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که سند محرمانه‌ای برای آماده سازی اقدامات یکجانبه رژیم صهیونیستی نوشته شده است که جز «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم اسرائیل و تعدادی از نزدیکانش از آن خبر ندارند.در این سند به تأثیر طرح الحاق بر نوارغزه و اردن و چگونگی واکنش «عبدالله دوم»، پادشاه اردن درباره توقیف توافق گازی و کاهش هماهنگی امنیتی پرداخته شده است.

العالم فارسی: صبح روز دوشنبه بهای جهانی نفت در حالی کاهش یافت که افزایش موارد ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در آمریکا، نگرانی‌ها را درباره شیوع موج دوم ویروس کرونا در این کشور تشدید کرده است. این وضعیت می‌تواند بحران اقتصادی و تقاضا برای نفت را در ایالات متحده تشدید کند.

آناتولی  ترکیه:   وزارت دفاع ملی ترکیه اعلام کرد عملیات پنجه-عقاب آغاز شده و جنگنده‌هایمان مخفیگاههای تروریست‌ها را بر سرشان خراب می‌کنند.وزارت دفاع ملی ترکیه طی مطلبی در حساب کاربری خود در توئیتر اعلام کرد که عملیات پنجه-عقاب نیروهای مسلح کشور علیه تروریست‌ها آغاز شده است.

رادیو چین: همزمان با هشدار کره شمالی برای برداشتن گام جدید از جمله اقدام نظامی ، مقام های امنیتی ارشد کره جنوبی نشست فوق العاده تشکیل دادند. نشست پس از آن برگزار می شود که کیم یو جونگ خواهر رهبر کره شمالی هشدار داد که کشورش آماده برداشتن گام بعدی از جمله اقدام نظامی است و دراین زمینه به ارتش دستورهای لازم داده شده است.

 ان. اچ.کی ژاپن: وزارت خارجه ویتنام می گوید که دو کشتی چینی به یک قایق ماهیگیری این کشور در آبهای دریای چین جنوبی حمله کرده و تمام صید این قایق و تجهیزات آن را مصادره کرده اند.این وزارتخانه اعلام کرد که این واقعه چهارشنبه گذشته در نزدیکی جزایر پاراسل رخ داده است.چین ادعای مالکیت تقریبا تمامی دریای چین جنوبی از جمله جزایر پاراسل را دارد. باقی طرف ها مانند ویتنام نیز ادعای حاکمیت بر این جزایر را دارند.

اسپوتنیک روسیه: رئیس جمهور روسیه مطمئن است که فدراسیون روسیه وسیله ای برای مقابله با سلاح های مافوق صوت که ممکن است در سایر کشورها ساخته شود، دارد.پوتین گفت: “این [تسلیحات مافوق صوت] [در بین قدرت های نظامی پیشرو] ظاهر خواهد شد. اما من فکر می کنم که می توانیم شرکای خود را با خوشحالی شگفت زده کنیم با توجه به اینکه وقتی این سلاح ها را در اختیار دارند، با درجه بالایی از احتمال ما ابزاری برای مقابله با این سلاح ها خواهیم داشت.”

یورونیوز: مقامات دولتی در چین روز دوشنبه از اعمال مقررات قرنطینه در ۱۰ محله مسکونی دیگر واقع در پایتخت این کشور خبر دادند.این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که بنا به اظهارات مسئولان وزارت بهداشت چین ظرف بیست و چهار ساعت گذشته ۳۶ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در پکن شناسایی شده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *