جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

کلید استانبول به چه فردی می‌رسد؟

در استانبول شهر در تصرف تبلیغات انتخاباتی است. از همین حالا دولت اعلام کرده نوشیدن نوشیدنی‌های الکلی برای روز یکشنبه ممنوع است و پلیس بر سر این موضوع با کسی شوخی ندارد. حکمی که نشان می‌دهد دولت نگران درگیری‌هایی است که امکان دارد میان هواداران گروه‌های مختلف در بگیرد. به ویژه آنکه در روزهای اخیر ویدیویی از مهاجران کرد و ترک تبار ترکیه در بلژیک منتشر شد که نشان می‌داد طرفداران دو طرف منتظر یک جرقه هستند.

آیا ارمنستان توان خروج از پیمان امنیت جمعی روسیه را دارد؟

در حالی که پاشینیان قلباً دوست دارد ارمنستان را به سمت اروپا هدایت کند، اما به‌نظر واقعیت‌های میدانی را درک می‌کند که هیچ مکانیسم آسانی برای خروج ارمنستان از پیمان امنیت جمعی یا اتحادیه اقتصادی اوراسیا وجود ندارد.

Loading

رسانه ها؛ بوی جنگ در شبه قاره و…

۱۳۹۹/۰۳/۲۵ | دسته بندی نشده

شورای راهبردی آنلاین:  تشدید تنش در مرز هند و نپال، تهدید تلویحی ارتش اتیوپی علیه مصر، ادامه تظاهرات مردم آمریکا علیه نژاد پرستی‌،  تظاهرات ضد نژادپرستی در لندن و پاریس، تلاش اتحادیه اروپا برای ادغام افغانستان و آسیای میانه ، اظهارات ترامپ درباره عملیاتهای خارجی ارتش آمریکا ، آمادگی مشروط دولت وفاق ملی لیبی برای مذاکره با حفتر، نشست مجازی شورای حکام درباره ایران، جزئیات اولین جلسه گفت‌وگو میان عراق و آمریکا، تاکید چین بر اجرایی شدن تفاهامات  آمریکا و کره شمالی ، آماده باش ارتش کره جنوبی و  هشدار ناتو در مورد تهدیدات احتمالی چین از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

اسپوتنیک روسیه: نپال تصمیم گرفت مناطق مورد مناقشه با هند را به خاک خود ملحق کند. پارلمان نپال در یک نشست ویژه بر له لایحه قانون اساسی در باره تغییر نقشه سیاسی کشور رأی داد که مناطق کالاپانی، لیمپیادورا و لیپولخ را بخشی از خاک نپال به حساب آورده است. لیپولخ هند و چین را بهم پیوند میدهد. منطقه کالاپانی، منطقه مورد مناقشه بین دهلی و کاتماندو است که در حال حاضر تحت کنترل هند قرار دارد. مسئولین دولتی هند در واکنش به انتشار نقشه جدید نپال  اعلام کردند: این اقدام دولت کاتماندو دیگر جایی برای مذاکره باقی نگذاشته است.

خبرگزاری فارس: در پی بالا گرفتن تنش‌ها بین مصر و اتیوپی بر سر سد النهضه، معاون رئیس ستاد مشترک ارتش اتیوپی تأکید کرد که این کشور تا آخرین حد از منافع خود در این سد دفاع خواهد کرد. «بیرهانو جولا» معاون رئیس ستاد مشترک ارتش اتیوپی گفت که آدیس‌آبابا هرگز درباره حاکمیت خود در طرحی که اختلافات شدیدی بر سر آن با مصر به وجود آمده است، مذاکره نخواهد کرد.

الکوثر فارسی: در ادامه اعتراضات خیابانی به قتل جورج فلوید سیاهپوست آمریکایی، معترضان برای شانزدهمین روز در خیابان‌های واشنگتن حضور یافتند و برخی کشورهای اروپایی مانند فرانسه، انگلیس و سوئیس نیز شاهد ادامه تظاهرات ضد نژادپرستی بودند. روزنامه واشنگتن پست شنبه‌شب نوشت، اگرچه تعداد معترضان آمریکا در خیابان‌ها در شانزدهمین روز کمتر بود اما نشانی از سازش در برابر وحشیگری های پلیس و بی عدالتی‌های نژاد پرستی وجود ندارد.

یورونیوز: تظاهرات ضد نژادپرستی در لندن و پاریس به خشونت کشیده شد. هزاران نفر به خیابان‌های پاریس آمدند و خواهان پایان خشونت و تبعیض علیه سیاهان و دیگر اقلیت‌های قومی و نژادی پلیس شدند. این تظاهرات در حالی برگزار شد که پلیس دستور تعطیلی رستوران‌ها و فروشگاه‌های پایتخت فرانسه را صادر کرده بود.این تظاهرات هرچند به بهانه اعتراض به کشته شدن «آدام ترائوره» شهروند سیاه‌پوست فرانسوی که در سال ۲۰۱۶ از سوی نیروهای پلیس فرانسه به قتل رسید، سازماندهی شد، اما شدت گرفتن اعتراضات در خصوص کشته شدن جورج فلوید در آمریکا در شکل‌گیری این اعتراضات در اروپا نقش پررنگی داشته است.

خبرگزاری ایرنا:  بروکسل امنیت و صلح افغانستان را به عنوان بخشی از استراتژی جدید اتحادیه اروپا برای تعامل با منطقه، در اولویت قرار داده و در این راستا با کمک های اقتصادی به دنبال کسب اهداف فوق است. اتحادیه اروپا برای سال‌های ۲۰۱۴-۲۰۲۰، مبلغی معادل ۱.۴ میلیارد یورو برای افغانستان اختصاص داده که دقیقاً ۱.۴ برابر بیشتر از بودجه برنامه هر ۵ کشور آسیای میانه در مدت مشابه است اما تأثیر این تزریقات همیشه آشکار نیست. این کمک اقتصادی نشانگر علاقه بروکسل به همکاری با دیگر بازیگران در افغانستان از جمله با کشورهای آسیای میانه است.

اسپوتنیک روسیه:  دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که نظامیان آمریکا از این به بعد در احیای کشورهای دیگر نقشی ایفا نخواهند کرد و در «حل و فصل درگیری‌های بیگانه» شرکت نخواهند داشت.به گفته وی، واشنگتن به اصول بنیادی باز می گردد که بر اساس آن، وظیفه سربازان، دفاع همه جانبه و قاطعانه از آمریکا در مقابل دشمنان خارجی است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): دولت وفاق ملی لیبی مذاکره با نیروهای خلیفه حفتر را به شرط حفظ حاکمیت لیبی و تشکیل دولت متحد غیرنظامی پذیرفت. فتحی علی باشاغا، وزیر کشور در دولت وفاق ملی لیبی در توییتر اعلام کرد: ما از هرگونه طرحی برای پایان بحران سیاسی و یکپارچه شدن نهادهای دولتی استقبال می‌کنیم. این طرح‌ها باید شامل حفظ حاکمیت لیبی و  حکومتی غیرنظامی و  متحد و تسلیم شدن ارتش در برابر دولت غیرنظامی باشد.

العالم فارسی: دیپلمات ارشد روس با اعلام زمان برگزاری نشست مجازی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از تمرکز آن بر موضوع ایران خبر داد.«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین نوشت: «نشست مجازی شورای حکام آژانس اتمی برای ساعت ۱۰ صبح روز پانزدهم ژوئن برنامه‌ریزی شده است».

خبرگزاری ایرنا:  مشاور نخست‌وزیر عراق در امور خارجه جزئیات گفت‌وگوی راهبردی میان عراق و آمریکا راکه جلسه نخست آن هفته گذشته برگزار شد، تشریح کرد. “حارث حسن” مشاور نخست‌وزیر عراق در امور خارجه در گفت‌وگو با خبرگزاری عراق(واع) گفت: “آنچه میان طرفین جریان داشت مذاکرات درباره موضوعی مشخص نبود بلکه آغاز گفت‌وگوها در سطوح و مسائل متعدد بود.”

رادیو چین: وزارت خارجه چین اعلام کرد : آمریکا باید با اقدامات واقعی توافقات دیدار رهبران کره شمالی و آمریکا را اجرایی کند. هوا چون یینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری اعلام کرد: آمریکا باید با عملیات واقعی توافقات دیدار رهبران کره شمالی و آمریکا را اجرا کند تا از اوضاع کاهش تشنج و برگزاری گفت و گو که به سختی محقق شده است، حفاظت کند.

خبرگزاری مهر:  تهدید سئول از سوی پیونگ یانگ با واکنش وزارت دفاع کره جنوبی و آماده باش ارتش این کشور مواجه شده است. وزارت دفاع کره جنوبی امروز یکشنبه با انتشار بیانیه ای نسبت به هشدار نظامی کره شمالی واکنش نشان داد و اعلام کرد که ارتش این کشور قاطعانه برای مقابله با هر شرایط و اقدامی آماده است.

دویچه وله:  دبیرکل ناتو هشدار داده است که کشورهای عضو این پیمان باید خود را برای مقابله با تهدیدات احتمالی از سوی چین آماده کنند. به گفته او صعود چین “دگرگونی‌های بنیادین در توازن قدرت در جهان” به دنبال خواهد داشت.ینس استولتنبرگ، دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در گفت‌وگو با نشریه آلمانی “ولت آم زونتاگ” کشورهای عضو پیمان ناتو را فراخواند که برای رویاروی با تهدیدات احتمالی چین دست به تدابیر لازم زده و و خود را مشترکا آماده سازند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *