جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

Loading

تاکتیک‌های ترامپ خطری جدی برای دمکراسی آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – رصد: قتل جورج فلوید در یکی از مترقی‌‌ترین شهرهای آمریکا، سیاست نژادی را در صدر دستور کار ملی قرار داده است.

لسلی وینیاموری در مطلبی که چتم هاوس آن را منتشر ساخت، نوشت: مطالبه برای رهبری ملی جهت متحد ساختن آمریکای متفرق و چند دسته امر غامضی نیست، اما در عوض ترامپ تاکتیک‌هایی را در دستورکار قرار داده که تفرقه و جدایی را در آمریکا تشدید کرده و خطر بی‌ثباتی و خشونت بیشتری را به همراه دارد.

تقاضای رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر اینکه فرمانداران بر تظاهرات کنندگان مسلط شوند موجب استفاده از گاز اشک‌آور برای متفرق ساختن تظاهرات قانونی بیرون از کاخ سفید شد و تصمیم ترامپ برای به‌کارگیری نیروهای مسلح در سراسر آمریکا جملگی علامتی دال بر متوسل شدن به تاکتیک‌های خطرناک مرتبط با نظم و قانون شبیه به رهبران اقتدارگرا است که مدت‌ها است ترامپ از این رهبران تمجید می‌کند.

در کشوری که انتظار می‌رود حق اعتراض مدنی و سیاسی اجرا شود و آزادی فردی امری پسندیده است، تاکتیک‌های ترامپ می‌تواند خشونت‌ها را تشدید و بحران اقتصادی و سیاسی آمریکا را بیشتر کند.

 

تضعیف قدرت جهانی آمریکا

توئیت‌های رئیس‌جمهور آمریکا و تاکتیک‌های آهنین همراه با تصاویری از خشونت در خیابان‌های آمریکا مخاطبان بین‌المللی را متحیر ساخته و باقیمانده قدرت نمادین آمریکا در سطح جهانی را برهم زده است.

طی تنها یک هفته، سرخط اخبار مربوط به آمریکا از کشوری که شدیداً از همه‌‌گیری ویروس کرونا آسیب‌دیده و بیش از 100 هزار آمریکایی جان‌باخته و موجب بیکاری 40 میلیون نفر شده است به سمت اعتراضات مردمی تغییریافته است. اریکا جونگ، رمان‌نویس مشهور آمریکایی دراین‌ارتباط چنین توئیت کرد: «آیا مردم آمریکا همه‌گیری ویروس کرونا را فراموش کرده‌اند؟»

اما همه‌گیری ویروس کرونا فراموش نشده و حتی اعتراضات بیشتری را برانگیخته است. اعتراضات به نژادپرستی در آمریکا تاریخ طولانی و عمیقی دارد، اما همه‌گیری ویروس کرونا آشکار ساخته است که نابرابری‌های نژادی همچنان وجود دارد، ضمن اینکه این نابرابری نژادی بلندپروازی‌های جوانان را به نومیدی بدل کرده است. این امر لایه نگران‌کننده‌ای از نارضایتی را به نارضایتی‌های موجود در آمریکا اضافه کرده است.

موج فعلی اعتراضات مردمی در سراسر شهرها و ایالت‌های مختلف آمریکا بلافاصله پس از قتل جورج فلوید اتفاق افتاد. بعلاوه، فضایی که در آن بسیاری از جوانان کار نمی‌کنند و ماه‌ها قرنطینه، اعتراضات مردمی را تسهیل کرده است.

بدون تردید نگرانی و دغدغه رئیس‌جمهور نسبت به محبوبیتش عامل پشت پرده تاکتیک‌هایش است. در سراسر دوره ریاست جمهوری ترامپ، وی تلاش کرده است تا توجهات را از هر نوع سیاستی منحرف سازد که تهدیدی برای تضعیف محبوبیتش است. اعتراضات اخیر، مردم آمریکا و بقیه جهان را نسبت به واکنش هرج و مرج گونه و نامنظم دولت ترامپ به بحران بهداشت عمومی نگران کرده است.

انتقاد شدید از واکنش دولت به همه‌گیری ویروس کرونا در حالی انجام گرفت که از عملکرد فرمانداران آمریکا در این خصوص تمجید شد که نقش پیشرو در این زمینه داشتند. نظرسنجی ملی اخیر که ترامپ را با 10 درصد کمتر پشت سر جو بایدن قرار داد، برای رئیس‌جمهور نگران‌کننده است. تاکتیک‌های آهنین وی احتمالاً مبتنی بر محاسبه‌ای است که این تاکتیک‌ها برای وی هم از حیث سیاسی و هم از منظر اقتصادی مؤثر و کارساز واقع می‌شود.

قانون منع آمدوشد که در 40 شهر آمریکا وضع شد از سال 1968 تاکنون سابقه نداشته است. نیروهای گارد ملی در 23 ایالت فراخوانده شده و نمایش نظامی‌گری در پایتخت آمریکا حیرت‌آور است.

در بستر همه‌گیری ویروس کرونا و تأثیرات بهداشتی و اقتصادی جدی آن، رویکرد دولت در برخورد با معترضین خطرناک است. اینک قطعی است که نژادپرستی و همه‌گیری ویروس کرونا مؤلفه‌های مؤثر برای آمریکایی‌هایی خواهد بود که در نوامبر 2020 پای صندوق رأی خواهند رفت. درحالی‌که آمریکایی‌ها طرفدار بی‌ثباتی نیستند بسیاری از اعتراضات در سراسر آمریکا آرام و مسالمت‌آمیز بوده است.

معلوم نیست ترامپ به دنبال جلب نظر کدام رأی‌دهنده آمریکایی است. آیا تاکتیک نظم و قانون برای وی حمایت به همراه دارد؟ اما ترامپ نمی‌تواند نسبت به آرای جوانان، زنان و آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار مطمئن باشد.

دلایل قوی وجود دارد که همه‌گیری ویروس کرونا موجب افزایش مشارکت رأی‌دهندگان جوان در انتخابات خواهد شد که به‌شدت از بیکاری و بسته شدن دانشگاه‌ها آسیب دیده‌اند. هیچ‌یک از این موارد برای ترامپ خوشایند نیست.

بدون تردید انتخابات ریاست جمهوری آمریکا رویدادی تعیین‌کننده نه‌تنها برای آمریکا، بلکه برای بقیه جهان خواهد بود. همه‌گیری ویروس کرونا تعامل نامناسب بین‌المللی را سرعت بخشیده و بحران اخیر (اعتراضات مردمی) آن را یک گام به جلو برده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *