جدیدترین مطالب

هدف نهایی اسرائیل از تجاوز به ساختمان کنسولگری ایران

هدف نهایی اسرائیل از تجاوز به ساختمان کنسولگری ایران

رضا مقاتلی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اقدام استراتژیک ایران در عدم شتابزدگی در اتخاذ تصمیماتش را می توان از دیدگاه عقلانیت و از منظر منافع ملی شایسته ی حمایت جمعی دانست و بر تلاش ها برای عدم قرار گرفتن در زمین و طراحی شطرنجی اسرائیل و کابینه ی جنگ طلب نتانیاهو مراقبت جدی کرد.

به روایت یک چوپان دروغگو

رژیمِ صهیونیستی در یکی از آخرین حملاتِ خود، مسجدِ فاخُورِه در شمالِ غزه را هم، تخریب کرد.

تحلیلی بر اهمیت و جایگاه تدابیر دیوان لاهه در قبال جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: دیپلمات پیشین کشورمان گفت: دیوان دادگستری بین‌المللی در لاهه، اوایل فروردین ماه تدابیر جدیدی اتخاذ کرد که به موجب آن، رژیم صهیونیستی ملزم به انجام اقدامات لازم و موثر جهت همکاری با سازمان ملل بدون هرگونه تاخیر است.

«وعده صادق» پاسخ مشروع ایران به تجاوزات صهیونیست‌ها بود

سفیر سوریه در تهران درباره عملیات تنبیهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی گفت: «وعده صادق» عملیات دفاعی مشروع از سوی جمهوری اسلامی ایران است که در چارچوب حق دفاع از خود و در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق انجام شد.

Loading

أحدث المقالات

بورل: اوکراین و اسرائیل مثل هم نیستند

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا معتقد است کی‌یف نباید از همان نوع حمایتی که غرب از رژیم صهیونیستی در جریان حمله ایران به سرزمین‌های اشغالی ارائه کرد، درخواست کند، زیرا این دو وضعیت قابل مقایسه نیستند.

قدردانی احزاب ملی لبنان و فلسطین از عملیات «وعده صادق»

نمایندگان احزاب ملی لبنان و نیز فلسطین در جریان نشستی که روز گذشته با سفیر کشورمان در بیروت داشتند، با اشاره به اینکه ایران یک جهش بزرگ و موثر در عرصه تقابل با اشغالگران رقم زد، از عملیات موفق «وعده صادق» ضد دشمن صهیونیستی تمجید و قدردانی کردند.

آمریکا معافیت ونزوئلا از تحریم‌های نفت و گاز را تمدید نخواهد کرد

تهران- ایرنا- دولت آمریکا اعلام کرد معافیت ونزوئلا را از تحریم‌های بخش نفت و گاز به دلیل نگرانی در مورد مسائل مربوط به انتخابات در این کشور آمریکای لاتین، از امروز پنج شنبه (۱۸ آوریل/ ۳۰ فروردین) تمدید نخواهد شد و دولت کاراکاس نیز اعلام کرد کاخ سفید با این اقدام، مرتکب اشتباه شده است.

Loading

تقویت موقعیت جهانی روسیه

شورای راهبردی آنلاین – رصد: روسیه موقعیت خود را به‌عنوان قدرت بزرگ در چارچوب همکاری تقویت کرده، اما در سال‌های اخیر میل کمتری به همکاری نشان داده و سیاست خودبسندگی را پیگیری کرده است.

ویلیام کورتنی و هواوارد جی. شاتز در مطلبی که اندیشکده رند منتشر ساخت، نوشتند: روسیه به دنبال تقویت موقعیت خود به‌عنوان یک قدرت عمده از طریق ایجاد قلعه خودکفایی و خودبسندگی و تقویت ارتباطات با چین است.

نکته تعجب‌آور درباره روسیه این است که چگونه مصمم است یک قدرت بزرگ باشد، اما نسبت به برخی از ابزارهای موردنیاز برای حفظ وضعیت قدرت بزرگ بی‌اعتنا است. بیش از یک دهه اقتصاد این کشور راکد بوده است، اما بااین‌حال کرملین از انجام اصلاحاتی که می‌تواند بخش خصوصی را گسترش دهد اجتناب می‌کند.

در طول چند سال گذشته نیروی کار روسیه حدود 750 هزار نفر در هرسال کاهش‌یافته است و مسکو سرمایه‌گذاری اندکی در بخش مراقبت‌های بهداشت و درمان، به‌ویژه در مناطق روستایی انجام داده است. جریان خروج پول از روسیه به غرب همچنان ادامه دارد و بهبود فضای کسب‌وکار می‌تواند این جریان را کاهش دهد. به‌علاوه، حضور نظامی این کشور در آبخازیا، اوستیای جنوبی، ترانس‌نیستریا، سوریه و اکراین هزینه‌بر است. کاهش قیمت جهانی نفت و همه‌گیری ویروس کرونا ممکن است به تضعیف اقتصادی بیشتر این کشور منجر شود.

علیرغم مشکلات فوق‌الذکر، روسیه یک قدرت بزرگ به شمار می‌رود. وسعت سرزمینی این کشور بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان، یعنی چین و اتحادیه اروپا را به هم متصل می‌سازد. روسیه دومین تولیدکننده گاز طبیعی و سومین تولیدکننده نفت در جهان است. بعلاوه، روسیه یک ابرقدرت هسته‌ای است و نیروی کار تحصیل‌کرده دارد.

روسیه با همکاری می‌تواند موقعیتش را به‌عنوان قدرت بزرگ تقویت کند. این کشور به حصول توافق هسته‌ای با ایران در سال 2015، کمک کرد. روسیه و آمریکا در سال 2013 برای حذف تسلیحات شیمیایی سوریه همکاری کردند. روسیه مناسباتش را با کشورهای خاورمیانه گسترش داده است.

روسیه عرضه‌کننده مهم گاز طبیعی به اروپا به شمار می‌رود. این کشور همچنین با شورای امنیت سازمان ملل متحد در قضیه دارفور همکاری کرد. روسیه و اروپا برای فشار بر دولت ترامپ برای تمدید معاهده استارت جدید هم‌نظر بودند.

البته در سال‌های اخیر روسیه کمتر رویکرد همکاری محور را دنبال نموده و بیشتر سیاست خودبسندگی را پی گرفته است. منازعه این کشور با اکراین و الحاق شبه‌جزیره کریمه منجر به تحریم‌های غرب علیه کرملین شد. برخی تحلیلگران مسائل اقتصادی بر این باورند که تحریم‌های غرب علیه روسیه موجب کاهش 6 درصدی تولید ناخالص داخلی این کشور شده است. مداخله روسیه در انتخابات کشورهای غربی و پشتیبانی از دولت سوریه موجب تحریم‌های بیشتری شده است.

سیاست خودبسندگی و خودکفایی روسیه در برخی مواقع مناسب به نظر می‌رسد. فراتر از جنگ تجاری مضر بین آمریکا و چین، کشورهای مختلف جهان از سال 2009 بالغ‌بر 18 هزار مورد اقدامات محدودیتی درزمینه تجارت وضع کرده‌اند. این در حالی است که اقدامات آزادسازی در زمینه تجارت در این دوره 7 هزار مورد بوده است.

همه‌گیری ویروس کرونا ممکن است سخت‌گیری جهانی بیشتری به همراه داشته باشد. برخی زنجیره‌های عرضه در غرب ممکن است برای بازگشت به داخل کشور خود آمادگی بیشتری کسب کرده باشند. کمیسیون اروپا از یکی از کشورهای عضو خواسته است مالکیت مؤسسات و شرکت‌های اروپایی را در اختیار بگیرد تا مانع از تصاحب این شرکت‌ها توسط چین شود.

روسیه ارزش مبادلات جهانی را می‌داند. فراتر از فروش نفت و گاز طبیعی، این کشور بزرگ‌ترین صادرکننده گندم در جهان است و صادرکننده عمده فلزات، ماشین‌آلات و کود شیمیایی نیز به شمار می‌رود؛ اما قیمت پایین نفت ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا و سیاست جایگزینی واردات ممکن است اقتصاد روسیه را تضعیف نماید.

روسیه با ذخیره‌سازی بیش از پانصد میلیارد دلار ذخایر ارزی، مقاومت مالی خوبی برای خود ایجاد کرده است. متعاقب همه‌گیری ویروس کرونا و کاهش قیمت نفت، این کشور با کاهش وابستگی بیش‌ازحد به یک یا چند کشور، ازجمله چین یا به‌واسطه صنایعی همچون نفت و گاز، می‌تواند مقاومت بیشتری ایجاد کند.

روسیه مناسبات خود را با چین به‌عنوان مشارکت راهبردی جامع در عصر جدید ارتقا داده است. مناسبات و ارتباطات نزدیک‌تر با چین مزایا و منافعی برای روسیه دارد.

غرب منافعی در همکاری با روسیه برای رسیدگی به چالش‌های جهانی از خطرهای هسته‌ای گرفته تا تغییرات آب و هوایی و بهداشت عمومی دارد. غرب نفوذ اندکی بر تصمیماتی که روسیه اتخاذ می‌کند دارد.

 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *