جدیدترین مطالب

جنون بیگانه هراسی

جنون بیگانه هراسی

بیژن اشتری در یادداشتی می نویسد: تنها کشور جهان که در قرن بیستم در خیابان هایش چراغ راهنمایی وجود نداشت تیرانا بود زیرا اکثر مردم هنوز با گاری اسبی تردد می‌کردند و ماشین شخصی وسیله بورژوایی تلقی می‌شد.

ارزیابی کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی از نگاه کارشناسان

شورای راهبردی آنلاین-رصد: سیزدهمین کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی اخیرا در ابوظبی برگزار شد. پنج کارشناس به بررسی شکست کنفرانس وزیران در از بین بردن موانع در مسیر ابتکارات جدید و این مساله پرداختند که با وجود تنش میان قدرت‌های بزرگ، ابتکارات مشترک کوچکتر چگونه می‌تواند در آینده تجارت جهانی نقش داشته باشد.

تنش‌های مرزی پاکستان و افغانستان بالا گرفت

وزارت دفاع طالبان افغانستان اعلام کرد یک پایگاه نظامی ارتش پاکستان در نواحی مرزی مشترک را در اقدامی تلافی‌جویانه بابت حمله هوایی این کشور همسایه به خاک افغانستان مورد هدف قرار داده است.

Loading

أحدث المقالات

این تسلیحات نظامی ساخت همسایه ایران است!/ عکس

به عنوان یک شرکت با آهنگ سریع توسعه، نخستین محصول کراکال یک تپانچه نیمه خودکار بود و پس از آن یک تفنگ تهاجمی 5.56 میلیمتری در سال 2014 و سه سال بعد یک تفنگ تک تیرانداز توسط این شرکت معرفی شد.

طوفان شدید در استرالیا صدها نفر را گرفتار کرد

تهران – ایرنا – صدها نفر از ساکنان منطقه ای در شمال استرالیا به تازگی با وقوع «طوفان استوایی مگان» و تعلیق روند تخلیه گرفتار شده و ارتباطشان با سایر مناطق این کشور قطع شده است.

Loading

رسانه ها؛ آمریکا در آتش اعتراض و..

۱۳۹۹/۰۳/۱۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: ادامه اعتراضات و درگیری ها درآمریکا، اتهامات مشاور امنیتی ترامپ به ایران و روسیه ، اقدام ترامپ به قرار دادن گروه‌های چپ ضد‌فاشیست در فهرست سازمان‌های تروریستی ، تصمیم آلمان برای میانجی گری بین آمریکا و چین، برنامه ناوگان شمالی روسیه برای انجام رزمایش در قطب شمال، برقراري تماس‌های فوق محرمانه میان ریاض وتل آویو، رزمایش رژیم صهیونیستی در جنوب فلسطین اشغالی، هشدار سازمان ملل درباره فروپاشی اقتصادی تشکیلات خودگردان و اشغال کرانه باختری، جنگ اینترنتی هند و چین در میان افزایش تنش مرزی، بازداشت خانگی رئیس شورای انتقالی جنوب یمن در عربستان، مخالفت احزاب سیاسی تونس با حضور نظامی آمریکا دراین کشور، پرتاب موفقیت آمیز دو ماهواره آزمایش فنی با یک موشک توسط چین و  کشمکش مسکو و واشنگتن بر سر اسکناس‌های تقلبی در لیبی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

 ان. اچ.کی ژاپن: با تشدید اعتراض ها نسبت به مرگ یک مرد سیاه پوست تحت بازداشت پلیس، نیروهای گارد ملی آمریکا در بیش از ۱۰ ایالت این کشور مستقر شده اند.طی روزهای اخیر دستکم در ۷۵ شهر تظاهرات برپا شده است. این تظاهرات به دنبال مرگ جورج فلوید است که روز دوشنبه مامور پلیسی در شهر مینیاپولیس گردن او را با زانو به زمین دوخت و منجر به فوت او شد.دستکم در ۲۵ شهر مقررات منع رفت و آمد وضع شده است. پلیس  لس‌آنجلس امروز اعلام کرد مردی در جریان اعتراضات در یکی از محله‌های مرکز این شهر، مورد اصابت گلوله قرار گرفت و جان باخت.

اسپوتنیک روسیه: مشاور امنیت ملی کاخ سفید در گفت‌وگو با یک رسانه امریکایی اعلام نمود که تلاش  ایران، روسیه و چین در افزایش ناآرامی‌ها در ایالات متحده شد.رابرت اوبرین مشاور امنیت ملی کاخ سفید  گفت که ممکن است فعالان روس چنین اقداماتی را در ایالات متحده جهت بحران ایجاد کنند.

یورونیوز: دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که قصد دارد جنبش چپ‌گرای «آنتیفا» را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد.آنتیفا جنبشی چپ‌گرا است که مجموعه‌ای از گروه‌های چپ مستقل با رویکرد عملی مبارزه با جریان‌های راست افراطی و فاشیستی را در بر می‌گیرد. گروه‌های منتسب به «آنتیفا» از جمله سرسخت ترین رقبای گروه‌های حامی سفیدپوستان ملی‌گرا،‌ جریان‌های راست افراطی و تشکل‌های حامی برتری نژاد سفید در آمریکا هستند.

خبرگزاری مهر:  وزیر خارجه آلمان از تصمیم این کشور برای میانجی گری بین آمریکا و چین خبر داد. «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان در مصاحبه‌ با یکی از رسانه‌های کشورش گفته برلین در زمان ریاست اتحادیه اروپا، تلاش خواهد کرد تا بین ایالات متحده و جمهوری خلق چین میانجی‌گری کند.هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، به «فونکه» یک گروه رسانه‌ای، گفته است: افزایش تضاد منافع بین آمریکا و چین به‌شکلی آشتی‌ناپذیر، به‌ویژه برای ما اروپایی‌ها فاقد هرگونه منفعتی است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  فرمانده ناوگان شمالی روسیه اعلام کرد، این ناوگان در ماه جاری، مانورهای بزرگی در دریاهای “بارنتز” و “نروژ” انجام خواهد داد و بیش از ۳۰ کشتی در این مانورها حضور خواهند داشت. دریاسالار “الکساندر مویزایف” در مصاحبه‌ای با روزنامه رسمی وزارت دفاع روسیه اظهار کرد: در ماه ژوئن (ماه جاری)، یک عملیات بزرگ مقیاس انجام خواهد شد که طی آن گروه‌های مختلف نیروهای زمینی و دریایی، مجموعه‌ای از مسئولیت‌ها را انجام خواهند داد. در این عملیات بیش از ۳۰ کشتی سطح دریا، زیردریایی و کشتی‌های پشتیبان و بیش از ۲۰ هواپیما با انواع گوناگون به کار گرفته می‌شوند.

خبرگزاری صدا و سیما: روزنامه اسرائیل هیوم نزدیک به دفتر نتانیاهو فاش کرد تماس‌هایی محرمانه بین اسرائیل و عربستان سعودی از ماه دسامبر گذشته آغاز شده است.اسرائیل هیوم نزدیک به دفتر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، فاش کرد تماس‌هایی محرمانه بین اسرائیل و عربستان سعودی از ماه دسامبر گذشته با میانجیگری آمریکا آغاز شده است. این روزنامه افزود: هدف از تماس‌های اسرائیل و عربستان، اضافه کردن نمایندگان سعودی در شورای اوقاف اسلامی در مسجد الاقصی است.

خبرگزاری تسنیم:  ارتش رژیم صهیونیستی امروز دوشنبه در جنوب فلسطین اشغالی مانور نظامی برگزار می‌کند. شبکه 7 تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که این مانور قرار است صبح روز دوشنبه در اطراف شهرهای اسدود، عسقلان، نتیفوت و شهرک‌های سدیروت برگزار شود.

خبرگزاری فارس: سازمان ملل با هشدار به طرف‌های فلسطینی و اسرائیلی درباره برداشتن گام‌های یکجانبه که منجر به درگیری می‌شود، درباره فروپاشی اقتصاد تشکیلات خودگردان هشدار داد. «نیکلای ملادنوف» هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل در امور غرب آسیا بامداد امروز (دوشنبه) درباره خطر فروپاشی اقتصاد تشکیلات خودگردان فلسطین به دلیل بار مالی شیوع ویروس «کووید۱۹» هشدار داده و خواستار اقدام فوری برای جلوگیری از این اتفاق شد.

خبرگزاری ایرنا:  در میان صف آرایی یک ماهه نیروهای نظامی هند و چین در منطقه لاداخ و انتقال تجهیزات نظامی سنگین به مناطق مرزی، دو کشور در “توییتر” نیز یک جنگ مجازی را آغاز کرده‌اند که می‌تواند به تنش‌های بیشتر منجر شود.کاربران هندی و چینی روز گذشته اقدام به انتشار تصاویری از درگیری‌های خشونت آمیز میان نیروهای ارتش هند و چین در منطقه شمالی دریاچه “پانگ گونگ” در شرق لاداخ کردند. این تصاویر سربازهای هند و چین را نشان می‌دهند که با سنگ، چوب و میله‌های آهنین به شدت مجروح شده و تعدادی نیز بیهوش بر روی زمین افتاده‌اند.

الکوثر فارسی: برخی منابع یمنی اعلام کردند، رئیس شورای انتقالی جنوب یمن وابسته به امارات که 10 روز پیش به دعوت عربستان به این کشور سفر کرده، تحت بازداشت خانگی است. “عیدروس الزبیدی” رئیس شورای انتقالی جنوب حدود ده روز پیش به دعوت عربستان سعودی به این کشور رفت تا درباره تنش‌های کنونی در جنوب یمن میان نیروهای شورای انتقالی وابسته به امارات و نیروهای دولت مستعفی و نیز بازگشت به توافق ریاض تبادل‌نظر کند.

العالم فارسی:  احزاب سیاسی در تونس نسبت به انتشار اخباری مبنی بر اینکه آمریکا قصد دارد به این کشور نیرو اعزام کند واکنش نشان دادند. احزاب سیاسی تونس با صدور بیانیه های جداگانه اعلام کردند که با هرگونه حضور نظامی آمریکا در خاک این کشور مخالف هستند. آنها خاطر نشان کردند که این اقدام نقض آشکار حاکمیت تونس و کشاندن این کشور به درگیری ها در لیبی به شمار می رود.

رادیو چین: دو ماهواره آزمایش فنی G و H چین با موشک چانگ جنگ B4 به مدار تعیین شده رسید.ماهواره G یک ماهواره سنجش از راه دور نوری است و در زمینه؛ برنامه ریزی شهری، زمین سنجی، طراحی شبکه راه و پیش بینی برداشت محصولات کشاورزی و کاهش و جلوگیری از بلایای طبیعی به کار می رود که به اطلاع رسانی در ساخت و ساز طرح کمربند و جاده یاری خواهد کرد.ماهواره H قادر است در مدار خود تصاویری از کشتی ها و هواپیماها دریافت کند. همچنین می تواند اطلاعات درباره شبکه اشیاء را نیز جمع آوری کند.

دویچه وله:  یک شرکت دولتی روسیه برای لیبی اسکانس چاپ کرده است. بخش قابل توجهی از این اسکانس‌ها پیش از رسیدن به لیبی در مالت مصادره شده است. واشنگتن می‌گوید این اسکانس‌ها قلابی هستند. روسیه  اتهام آمریکا را نادرست می‌خواند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *