جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

تنش در دریای جنوبی چین / رئیس‌جمهور فیلیپین: به حملات خطرناک چین، واکنش نشان خواهیم داد

فردیناند مارکوس جونیور، رئیس‌جمهوری فیلیپین روز پنجشنبه هشدار داد که کشورش به «حملات خطرناک» گارد ساحلی چین واکنش نشان خواهد داد. سخنان رئیس‌جمهوری فیلیپین از تشدید تنش در روابط چین و فیلیپین حکایت دارد. دو کشور بر سر مالکیت و کنترل آب‌های دریای جنوبی چین اختلاف دارند. ویتنام، مالزی، تایوان و برونئی از دیگر طرف‌هایی هستند که ادعاهایی را در مورد آب‌های جنوبی چین مطرح کرده‌اند.

لاوروف: طرح صلح اوکراین بی معنی است / احیای مرزهای اوکراین پس از شوروی در سال ۱۹۹۱، غیرقابل قبول است

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفته که طرح صلح پیشنهادی اوکراینی از آن جهت بی معناست که بر اساس گزینه‌های غیرقابل قبولی چون خروج روسیه از مناطق تحت کنترلش بنا شده است.

عربستان برای اولین بار در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت می‌کند

عربستان سعودی برای اولین بار در تاریخ این کشور در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت خواهد کرد. نماینده عربستان در این مسابقه رومی القحطانی خواهد بود که تا کنون در چند مسابقه دختر شایسته از جمله مسابقه دختر شایسته عربستان سعودی، دختر شایسته صلح عرب و دختر شایسته خاورمیانه برنده شده است. مسابقه دختر شایسته جهان در سال ۲۰۲۴ قرار است ماه سپتامبر در مکزیک برگزار شود.

Loading

ضرورت مقابله با اشغال کرانه باختری توسط رژیم صهیونیستی

۱۳۹۹/۰۳/۱۲ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک استاد دانشگاه با بیان اینکه میان آمریکا و رژیم صهیونیستی در اعلام تصمیم انضمام کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی اختلاف نظر وجود دارد، گفت: بنیامین نتانیاهو اعلام کرده است که معطل مذاکره نمی‌ماند و این مناطق را به قلمرو رژیم صهیونیستی ضمیمه می‌کند. او می‌خواهد افکار عمومی را در همراهی با خود بسیج کند تا بتواند با اثرگذاری بر پیگرد قضایی‌اش، خود را از این روند نجات دهد.

دکتر مسعود اسداللهی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به اظهارات نخست وزیر رژیم صهیونیستی که «فرصت الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری در تاریخ یک ژوئیه (11 تیرماه) را از دست نمی‌دهیم»، اظهار داشت: ضمیمه شدن بخش‌های جدیدی از اراضی کرانه باختری یکی از بحث برانگیزترین بخش‌های طرح معامله قرن است، این اراضی طبق تمام معاهدات بین‌المللی «سرزمین‌های اشغالی» به حساب می‌آیند و در جنگ 1967 به اشغال صهیونیست‌ها درآمده است.

وی افزود: هیچ یک از معاهدات و سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل، این منطقه را مایملک اسرائیل نمی‌دانند، با اینکه آن‌ها رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناخته‌اند، اما مرزها را در مرزهای سال 1948 به رسمیت می‌شناسند. متاسفانه به رغم این واقعیت بین‌المللی دولت آمریکا و شخص ترامپ تحت عنوان طرحی برای صلح، تمام این معاهدات بین‌المللی را نادیده گرفته و مرتبا امتیازهای بی‌سابقه‌ای به رژیم صهیونیستی می‌دهند.

 

اختلاف نظر میان آمریکا و رژیم صهیونیستی در الحاق کرانه باختری

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه با وجود این موضع دولت فعلی آمریکا، در شرایط کنونی حتی بین دولت ترامپ و نتانیاهو هم اختلاف نظری ایجاد شده است، توضیح داد: آمریکایی‌ها می‌دانند عجله‌ای که نتانیاهو برای اعلام ضمیمه کردن این مناطق دارد ممکن است کل طرح را از دید آمریکایی‌ها با شکست مواجه کند؛ بنابراین به رغم همه حمایت‌هایی که ترامپ از نتانیاهو می‌کند، اما به صراحت از او خواسته شده که چنین کاری را انجام ندهد و آن را به مذاکرت بین دو طرف اسرائیلی و فلسطینی موکول کند.

اسداللهی با اشاره به مخالفت نتانیاهو با این خواست مقامات آمریکایی گفت: اصولا صهیونیست‌ها اعتقادی به اینکه از راه مذاکره با فلسطینی‌ها بخواهند امتیازی بدهند و یا بگیرند، ندارند. به خصوص در جناح راست افراطی صهیونیست‌ها این مسئله بسیار جدی‌تر است.

 

منحرف کردن افکارعمومی از پرونده قضایی نتانیاهو

وی همچنین با اشاره به اظهارات نتانیاهو که طرح الحاق کرانه باختری را یکی از مأموریت‌های اصلی دولت جدیدش عنوان کرده بود، اضافه کرد: الحاق این اراضی در این شرایط شخصا برای نتانیاهو اهمیت ویژه‌ای دارد، چرا که او در شرایط فعلی چندین پرونده قضایی در نظام قضایی رژیم صهیونیستی دارد و از روزهای قبل به صورت رسمی رسیدگی به آن‌ها آغاز شده است. او با اینکه در سمت نخست زیری است به عنوان متهم بازجویی شد. در چنین شرایطی نتانیاهو می‌خواهد با این اقدام جنجالی افکار عمومی را در همراهی با خود بسیج کند تا بتواند بر آن پیگرد قضایی تاثیر بگذارد و خود را از این روند نجات دهد.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها متوجه هستند که نتانیاهو با منفعت طلبی شخصی با پروژه معامله قرن برخورد می‌کند و این به ضرر خود آمریکایی‌ها هم خواهد بود، ادامه داد: بنابراین نتانیاهو اعلام کرده است که معطل مذاکره نمی‌ماند و این مناطق را به قلمرو رژیم صهیونیستی ضمیمه می‌کند. در این طرح باید مجموعه‌ای از مسائل راهبردی و شخصی را در نظر گرفت و باید دید عملا به کجا خواهد انجامید.

وی با اشاره به برخی مواضع کشورهای عربی در این رابطه و برگزاری نشست‌های اتحادیه عرب تصریح کرد: متاسفانه این کشورها از سال 2011 همچنان درگیر مسائل داخلی خود و اوضاع آشفته داخلی شان شده‌اند و بحث فلسطین حتی در ظاهر هم از اولویت سابق خود برخوردار نیست. هر چند که قبلا هم آن‌ها بیش‌تر در ظاهر حمایت می‌کردند، اما حداقل در بیانیه‌های سران اتحادیه عرب و نشست‌های مختلف این مسائل را در اولویت قرار می‌دادند.

اسداللهی افزود: بحث فلسطین از سال 2011 به طور بسیار محسوسی تضعیف شده و اصولا کشورها در نظام‌های عربی و دولت‌های عربی نه تنها هیچ نوع اهتمامی به آن ندارند، بلکه بعضا برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی عجله هم دارند و فکر می‌کنند با نزدیک شدن به آن می‌توانند سایر مشکلات خود را به ویژه مسائلی که در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی با آن مواجه هستند حل کنند. بنابراین نمی‌شود از آن‌ها انتظاری داشت که موضع تاثیرگذاری در این باره بگیرند، به خصوص دولت‌های عربی حوزه خلیج فارس، زیرا خودشان پشت پرده با صهیونیست‌ها همکاری می‌کنند و اصلا هم آرمان فلسطین برای آن‌ها اهمیتی ندارد.

 

انفعال دولت های عربی

وی با اشاره به مواضع تند دولت اردن در رابطه با این تصمیم رژیم صهیونیستی، گفت: تنها دولت اردن است که به دلیل نگرانی‌هایی که نسبت به برخی مسائل از جمله سیل مهاجرت جدید از فلسطینی‌های ساکن در منطقه کرانه باختری به سمت اردن دارد و می‌تواند خطر امنیت ملی بزرگی برایش شود، موضع خیلی تندی دارد. البته آن هم در حد بیانیه سیاسی، سخنرانی و موضع‌گیری پادشاه اردن. جز این سایر کشورهای عربی هیچ نوع تحرکی ندارند و حتی مراعات ظاهر را هم نمی‌کنند.

 

استیصال دولت خودگردان

این استاد دانشگاه با اشاره به اظهارات محمود عباس درباره ملغی اعلام کردن همه توافقنامه‌های پیشین با رژیم صهیونیستی، اضافه کرد: در شرایط فعلی عملا چیزی از حکومت خودگردان باقی نمانده است. عملا قلمرویی که برای حکومت خودگردان در نظر گرفته بودند بخش کوچکی بود و حالا بخش عمده آن را هم می‌خواهند توسط صهیونیست‌ها به خاک رژیم صهیونیستی الحاق کنند. بنابراین اگر عباس غیر از این هم کاری بکند، مایه تعجب است؛ چون چیزی باقی نمانده است. حتی الان آمریکایی‌ها حاضر نیستند با محمود عباس مذاکره کنند و دولت ترامپ چیزی به نام دولت خودگردان به رسمیت نمی‌شناسد. عباس باید چنین تصمیمی بگیرد، در غیر این صورت به معنای محو شدن و نابود شدنش است.

اسداللهی با بیان اینکه امیدی به اینکه عباس عملا این اقدام را هم انجام دهد، نیست، افزود: ممکن است در حد بیانیه‌ها چنین موضعی داشته باشد، اما اینکه در عمل تمام توافقات را ملغی کند بعید به نظر می‌رسد. البته به اکثر این توافقات هم عمل نشده است. این مناطقی که نتانیاهو به دنبال الحاق آن است عملا تحت اشغال رژیم صهیونیستی است و او تنها می‌خواهد رسما الحاق کند و به اصطلاح قانونی شود.

 

ضرورت مقابله با رژیم صهیونیستی با راهبرد مقاومت

وی در خصوص هشدارها و انتقادات کشورهای اروپایی نسبت به این تصمیم نتانیاهو نیز گفت: آن‌ها مخالفت می‌کنند، اما عموما مخالفتشان تاثیر گذار نیست، چرا که آمریکایی‌ها با آن‌ها همکاری نمی‌کنند. مثلا ورود محصولاتی که در اراضی و شهرک‌های صهیونیستی سال 1967 تولید می‌شود به اروپا ممنوع است، اما این مسئله چه تاثیری گذاشته است؟ این تصمیم باید در سطوحی بالاتر گرفته شود و شورای امنیت سازمان ملل باید قطعنامه‌های لازم را تصویب و اجرا کند. در مجموع باید با رژیم صهیونیستی با راهبرد مقاومت مقابله کرد چون امیدی به این قطعنامه‌ها و تصمیمات نمی‌توان داشت.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *