جدیدترین مطالب

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

ببینید | تصاویر تازه از رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در منطقه نخجوان

برگزاری رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در حالی انجام شد که پیشتر آیهان حاجی‌زاده سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای با انتقاد از اقدامات فرانسه در تسلیح ارمنستان، تاکید کرد: گسترش نظامی‌گری در منطقه به نفع صلح نیست. حملات هوایی به اهداف زمینی از جمله سامانه‌های پدافند هوایی، جنگ الکترونیک، مقابله با پهپادهای انتحاری و عملیات ترابری نیروهای نظامی و تجهیزات نظامی از جمله تمرین‌هایی بود که از سوی نیروی هوایی ارتش جمهوری آذربایجان در جریان این رزمایش با موفقیت به انجام رسید./ایران تایمز

ببینید | ابتکار جدید کره برای افزایش نرخ ازدواج در جوانان؛ راه‌اندازی قطار سریع‌السیر!

دولت کره جنوبی قصد دارد با راه‌اندازی این قطار به جوانان کمک کند که محل زندگی خود را از شهرهای بزرگ به حومه ها ببرند؛ تا بتوانند با کاهش هزینه‌های مسکن و زندگی، پول لازم را برای ازدواج و فرزندآوری به‌دست آوردند. البته در کنار موانع اقتصادی، دختران کره‌ای می‌گویند تمایلی به پذیرفتن وظایفی مادری ندارند./صداوسیما

Loading

پارلمان اروپا خواستار حمایت از برجام

۱۳۹۶/۰۳/۱۰ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها:یک پایگاه تحلیلی گزارش کرد که حمایت اخیر رئیس‌جمهور آمریکا از عربستان علیه ایران و انتقادات شدید وی از اروپا موجب شده است که پارلمان اروپا خواستار حمایت از برجام و افزایش فشارها علیه واشنگتن شود.

پایگاه خبری-تحلیلی «لوبلاگ» در گزارشی به اقدامات ضد ایرانی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا اشاره کرد و نوشت که کمیته امور خارجی پارلمان اروپا روز گذشته درخواست کرد تا از برجام بعنوان یک «موفقیت مهم دیپلماسی بین‌المللی و به ویژه اتحادیه اروپا حمایت شود».

طبق این گزارش، این کمیته همچنین از اتحادیه اروپا خواست تا «به فشارها به آمریکا ادامه دهند تا به طور کامل به وعده خود در خصوص اجرای کاربردی برجام عمل کند».

«باربارا لخ بیلر» سخنگوی امور خارجه حزب سبز آلمان چنین درخواستی را به پیشنهاد پارلمان اروپا برای شورای اتحادیه اروپا به منظور قرار دادن این مسئله در اولویت‌های دستورکار هفتاد و دومین جلسه مجمع عمومی سازمان ملل مطرح کرد.

این پیشنهاد علاوه بر حزب سبز، مورد حمایت سوسیال دموکرات‌ها، لیبرال‌ها و چپگرایان افراطی قرار گرفت. محافظه‌کاران تنها با بخشی از این طرح موافقت کردند که خواستار حمایت از برجام است اما علیه بخش دوم این درخواست مبنی بر اعمال فشار به واشنگتن رأی دادند.

بسیاری از کارشناسان آمریکایی در خصوص خصومت بی‌امان ترامپ با ایران و برجام در شرایطی که سازگاری ایران با توافق هسته‌ای تأیید شده است، هشدار داده‌اند و گفته‌اند که اینگونه رفتارها بیش از آنکه تهران را منزوی کند، واشنگتن را منزوی می‌کند به ویژه آنکه آنها شرکای اروپایی آمریکا به برجام تا زمانیکه ایران به آن پایبند باشد، متعهد هستند.

رأی‌گیری روز سه‌شنبه در کمیته امور خارجی پارلمان اروپا نشان داد که حق با منتقدان ترامپ است و این می‌تواند آغاز کار باشد.

علیرغم آنکه این رأی‌گیری هنوز در کل پارلمان اروپا صورت نگرفته است اما سیگنال‌های مهم سیاسی را بعد از سفر اخیر ترامپ به خاورمیانه و اروپا ارسال می‌کند.

اول آنکه، پارلمان اروپا تعهد اجرای برجام را بر دوش آمریکا و نه ایران می‌داند. دوم آنکه اتحادیه اروپا با عدم پیروی از رویکرد آمریکا در حمایت از عربستان علیه ایران، در واقع استقلال راهبردی خود را نشان داد و یک دیدگاه جایگزین برای منطقه پیشنهاد کرد؛ دیدگاهی مبنی بر اینکه منافع قانونی تمامی طرفین می‌بایست در یک نظام امنیت جمعی جایگزین شود.

طبق این گزارش، شوق عجیب و غریب ترامپ به رژیم آل سعود تعجب تعداد زیادی را در اروپا برانگیخت. پارلمان اروپا اخیراً و به طور مداوم نقض حقوق بشر عربستان سعودی، جنگ این کشور در یمن و تبلیغ وهابیت توسط سعودی‌ها را مورد انتقاد قرار می‌دهد.

این گزارش ادامه داد که رأی‌گیری مذکور در کمیته پارلمان اروپا در واقع راهی برای انکار اقدام ترامپ در اهریمن جلوه دادن ایران است.

سوم آنکه، تلاش بلاعوض ترامپ در دلخور کردن اروپا از طریق سرزنش کردن آنها به خاطر عدم پرداخت بودجه دفاعی، توهین به آلمان‌ها، هل دادن نخست‌وزیر یک کشور همپیمان و عدم پایبندی به اصول دفاع جمعی که در ماده 5 قانون مربوط به ناتو به آن اشاره شده است، انتقاد شدید «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان که قدرتمندترین سیاستمدار اروپا است را به همراه داشته است.

مرکل تصریح کرد که اروپا می‌بایست در پی رأی‌گیری برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) و پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، دفاع خود را جدی بگیرد. این اظهارات مرکل در واقع یک هشدار جدی درباره خساراتی است که ترامپ به روابط ترانس آتلانتیک وارد آورده است و بر لزوم اقدام اتحادیه اروپا برای افزایش اتکاء به نفس در مسائل امنیتی تأکید دارد.

طبق این گزارش، در همین راستا و فضا، فاصله گرفتن اتحادیه اروپا از مواضع تند ضدایرانی ترامپ ساده‌تر می‌شود. رویکرد بی‌اعتنایی ترامپ در قبال همپیمانان اروپایی آمریکا به طور قطع برخی از نمایندگان پارلمان اروپا را به این سمت سوق داد تا از لفظ اعمال فشار به واشنگتن حمایت کنند. پیش از این چنین الفاظی برای کشورهایی همچون ایران و روسیه و نه آمریکا مورد استفاده قرار می‌گرفت.

منبع: فارس

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *