أحدث المقالات

دیدار وزیر خارجه کشورمان با گوترش

حسین  امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه رایزنی‌ها و ملاقات‌های دیپلماتیک خود در نیویورک، با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد دیدار و گفتگو کرد. 

نماینده روسیه در شورای امنیت : آمریکا با هر قطعنامه آتش بس در غزه مخالفت کرده است

«واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل در نشست امروز سازمان ملل درباره عضویت کامل فلسطین در شورا تصریح کرد: «اسرائیل کاروان های بشردوستانه در غزه را هدف قرار می دهد و مانع کار آنها می شود.»

Loading

رسانه ها؛ واکنش حماس به تحولات سیاسی اسرائیل و…

۱۳۹۹/۰۲/۲۹ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: واکنش حماس به تشکیل دولت جدید رژیم صهیونیستی، هراس آمریکا از نزدیکی چین و رژیم صهیونیستی، عقب‌نشینی پامپئو از ادعای ساخته شدن کرونا در آزمایشگاه‌های چین، مخالفت قاطع چین با محدودیت جدید آمریکا، انتقاد ترکیه از ضعف اروپا در مقابله با کرونا، برگزاری نشست شورای امنیت درباره تحولات سیاسی و انسانی سوریه، مرگ مشکوک سفیر چین در تل آویو، تلاش رسانه‌های صهیونیستی برای طبیعی جلوه دادن مرگ سفیر چین در تل‌آویو، ارتش رژیم صهیونیستی در بالاترین سطح از آماده باش در مرز با لبنان، حمایت ناتو از توافق سیاسی در افغانستان، گام‌های آرام اروپا در برچیدن قرنطینه و نگرانی‌ها از موج دوم شیوع کرونا و رکورد قیمت جهانی نفت از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی حماس در سخنانی گفت که تشکیل دولت اسرائیل چالش‌های فلسطین را بیشتر می‌کند اما ملت فلسطین بدون توجه به آن به مبارزه قانونی‌شان ادامه خواهند داد. حازم قاسم در سخنانی نسبت به تشکیل کابینه جدید رژیم صهیونیستی واکنش نشان دادو در این باره گفت: تشکیل دولت جدید اسرائیل و اضافه شدن جنایتکاران جنگی به دولت تندرو راستگرای آن چالش‌های فلسطینی‌ها را بیشتر و بیشتر خواهد کرد.

خبرگزاری ایرنا: نزدیکی چین و رژیم صهیونیستی سبب بروز نگرانی‌هایی در آمریکا شده و به همین بهانه واشنگتن با طرح برخی اتهام‌ها، در تکاپوی تحت الشعاع قرار دادن روابط متحد دیرینه خود با پکن است. نشریه آمریکایی هیل در نوشتاری به روابط میان چین و رژیم صهیونیستی اشاره و این امر را خطری برای روابط دو متحد قدیمی [ اسرائیل و آمریکا] دانست و افزود: نزدیکی میان چین و اسرائیل، روابط میان واشنگتن و تل‌آویو را به خطر انداخته به ویژه آنکه با گسترش کرونا، خصومت میان آمریکا و چین وارد مرحله تازه‌ای شده است. این اتحاد تاریخی تنگاتنگ، این هفته با سفر «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا به اورشلیم بیشتر مورد توجه قرار گرفت. 

خبرگزاری فارس: وزیر خارجه آمریکا از ادعاهای خود و دیگر اعضای دولت این کشور درخصوص ساخته شدن ویروس کرونا در آزمایشگاه‌های چین عقب‌نشینی کرد. «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا از فرضیه ساخته شدن ویروس کرونا در آزمایشگاه‌های شهر «ووهان» در چین عقب‌نشینی کرد. پامپئو در مصاحبه خود با رادیوی رسانه «بریت‌بارت» گفت: «می‌دانیم که [شیوع] این [ویروس] از شهر ووهان شروع شده است، اما نمی‌دانیم از کجا یا از چه کسی، و این‌ها چیزهای مهمی هستند».

رادیو چین: سخنگوی وزارت بازرگانی چین نسبت به محدودیت جدید آمریکا علیه کشورش واکنش نشان داد.وی گفت: چین قاطعانه با محدودیت جدید آمریکا علیه شرکت هواوی مخالفت می کند.آمریکا با سوء استفاده از قدرت خود با بهانه به اصطلاح امنیت کشور به طور پیوسته شرکت های سایر کشورها را سرکوب کرده و جلوی فعالیت آن ها را می گیرد. اقدامات آمریکا اصول بازار و رقابت عادلانه را تخریب می کند.

 خبرگزاری صدا و سیما: سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه عملکرد ضعیف اتحادیه اروپا در مقابله با ویروس کرونا را به چالش کشید. “ابراهیم‌کالین” سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در برنامه زنده یوتیوبی (GZT) با اشاره به همکاری نکردن کشور‌های اروپایی با یکدیگر در زمینه مقابله با ویروس کرونا گفت: این رویکرد بیانگر ضعف فکری روحیه همکاری و پشتیبانی در اروپا است.

خبرگزاری مهر: شورای امنیت طی امروز و فردا نشست ماهانه خود را در خصوص بررسی اوضاع سیاسی و انسانی سوریه برگزار خواهد کرد.این نشست که مشخصاً برای بررسی اوضاع سیاسی و انسانی در سوریه برگزار می‌شود به صورت ویدئو کنفرانس اجرا خواهد شد.«گیر پدرسون» فرستاده دبیر کل سازمان ملل به سوریه در این نشست گزارش خود را در خصوص آخرین تحولات سیاسی مربوط به سوریه ارائه خواهد داد.

الکوثر فارسی: مرگ سفیر چین در اسرائیل پس از انتقاد سفارت چین در فلسطین اشغالی از وزیر خارجه آمریکا اتفاق افتاده است. روزنامه “ساوث چاینا مورنینگ پست” روز دوشنبه نوشت خبر مرگ “دو وی” 57 ساله درست سه روز پس از آن اعلام شد که این دیپلمات چینی از “مایک پمپئو” وزیر خارجه آمریکا انتقاد کرده بود.”دو وی” پس از آنکه سه سال سفارت چین در اوکراین را در اختیار داشت به اسراییل فرستاده شد. پلیس اسراییل درباره مرگ وی اعلام نظر نکرده اما تلویزیون رژیم صهیونیستی آن را مرگ طبیعی توصیف کرده است.

خبرگزاری تسنیم: در پی پیدا شدن جسد سفیر چین در تل‌آویو و عدم گزارش نهایی در این باره، رسانه‌های این رژیم تلاش دارند که این طور القاء کنند که وی به مرگ طبیعی مُرده است.منابع عبری گفتند که جسد «دو وِی» سفیر چین در فلسطین اشغالی در آپارتمانش در هرتزلیا پیدا شده است.‎کانال12 رژیم صهیونیستی در این باره گزارش داد که بر روی جسد سفیر چین در اسرائیل علایم یا نشانه‌های خشونت آمیزی یافت نشده و ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که مرگ وی طبیعی بوده و سفیر «دو وای» از خواب بیدار نشده است.

العالم فارسی:  نظامیان صهیونیست در مرزهای شمالی فلسطین اشغالی با لبنان در بالاترین سطح هشدار و آماده‌باش قرار گرفتند. بعد از افزایش موارد رخنه به دیوار مرزی و فنس‌های امنیتی رژیم صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی، ارتش این رژیم دستور آماده‌باش در مرز لبنان را صادر کرد. یک مقام امنیتی اسرائیلی ضمن اشاره به ثبت سه مورد رخنه به فنس‌های امنیتی در مرز با لبنان طی یک ماه گذشته، گفت: «ما نمی‌توانیم در این منطقه حساس، هوشیاری خود را از دست بدهیم.

آناتولی  ترکیه:  دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» از توافق سیاسی بین اشرف غنی و عبدالله عبدالله استقبال کرد.ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این سازمان از توافق سیاسی بین اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان و عبدالله عبدالله رئیس سابق اجرایی دولت وحدت ملی این کشور استقبال و حمایت می‌کند.وی تصریح کرد: توافق سیاسی بین غنی و عبدالله در این روزهای دشوار، که علاوه بر افزایش حملات طالبان، ویروس کرونا نیز شیوع یافته است بسیار حائز اهمیت است.

یورونیوز: پایان دادن به بیش از دو ماه قرنطینه در اروپا که از هفته پیش آغاز شده است، امروز دوشنبه با آغاز مرحله دوم برچیدن قرنطینه در ایتالیا و از سر گرفته شدن برخی فعالیت‌ها در چندین کشور دیگر، آرام آرام پی گرفته می شود. ایتالیا اولین کشور در جهان بود که در جریان شیوع ویروس کرونا، قرنطینه کامل را برای تمامی جمعیتش اعمال کرد. در فرانسه نیز که برچیدن قرنطینه از دوشنبه گذشته آغاز شده است، امروز دانش آموزان کلاس پنجم و ششم در مناطقی که شیوع کرونا کمتر است به مدرسه می روند.

اسپوتنیک روسیه:  قیمت جهانی نفت در زمینه افزایش تقاضا رکورد ماهانه را شکست. بعد از اعلام خرید ۳۰ میلیون بشکه نفت توسط وزارت انرژی آمریکا از شرکت‌های داخلی برای افزایش حجم ذخایر استراتژیک کشور، قیمت‌های جهانی نفت افزایش یافت. تا صبح امروز  قیمت هر بشکه نفت برنت کمی بیش از 33 دلار ارزیابی شد. آخرین بار روز 13 آوریل، قیمت نفت برنت از مرز 33 دلار گذشته بود. قیمت پیش‌خرید ماه ژوئیه  نفت «دبلیو تی آی» تا 30 دلار و 36 سنت افزایش یافت.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *