جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

کلید استانبول به چه فردی می‌رسد؟

در استانبول شهر در تصرف تبلیغات انتخاباتی است. از همین حالا دولت اعلام کرده نوشیدن نوشیدنی‌های الکلی برای روز یکشنبه ممنوع است و پلیس بر سر این موضوع با کسی شوخی ندارد. حکمی که نشان می‌دهد دولت نگران درگیری‌هایی است که امکان دارد میان هواداران گروه‌های مختلف در بگیرد. به ویژه آنکه در روزهای اخیر ویدیویی از مهاجران کرد و ترک تبار ترکیه در بلژیک منتشر شد که نشان می‌داد طرفداران دو طرف منتظر یک جرقه هستند.

آیا ارمنستان توان خروج از پیمان امنیت جمعی روسیه را دارد؟

در حالی که پاشینیان قلباً دوست دارد ارمنستان را به سمت اروپا هدایت کند، اما به‌نظر واقعیت‌های میدانی را درک می‌کند که هیچ مکانیسم آسانی برای خروج ارمنستان از پیمان امنیت جمعی یا اتحادیه اقتصادی اوراسیا وجود ندارد.

Loading

تاثیر بحران کرونا بر روابط چین و روسیه

شورای راهبردی آنلاین – رصد: پس از بروز شکاف در روابط روسیه-آمریکا، پوتین برای مقابله با تحریم‌های غرب به چین روی آورده است. در اکتبر 2019، رئیس جمهور روسیه کمک مسکو به پکن در ساخت سامانه هشدار زودهنگام حمله موشکی را تایید کرده و روابط چین-روسیه را به عنوان «روابط ائتلافی در معنای کامل مشارکت راهبردی چندبعدی» توصیف کرده است.

وب سایت اندیشکده کارنگی در یادداشتی نوشت: اگرچه مرحله اول شیوع کرونا ویروس ضربه‌ای بر دیدگاه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، درباره شبه ائتلاف چین-روسیه وارد کرد، اما به هر حال، این همه‌گیری باعث تعمیق روابط این دو کشور خواهد شد. با تشدید رقابت جهانی بین آمریکا و چین، تغییر جهت پکن به سمت روسیه و منطقه وسیع اوراسیای پسا شوروی احتمالا پیامدهای جهانی خواهد داشت.

پس از موضوع کریمه و در پی تیرگی روابط چین-آمریکا تحت ریاست جمهوری دونالد ترامپ، اساس سیاست کرملین گسترش سریع روابط امنیتی، اقتصادی و انرژی با پکن بوده است. از سال 2014، مسکو و پکن به تدریج به دنبال رزمایش نظامی مشترک و توافق بهره‌برداری از انرژی و خط لوله بوده و برای مهار قدرت آمریکا در مسائلی نظیر جنگ سوریه، بحران هسته‌ای کره شمالی و آینده اداره اینترنت، نقش پلیس بد و پلیس خوب را دنبال کرده‌اند.

اکنون بروز کرونا ویروس، بدگمانی عمیق موجود بین این دو همسایه غول‌آسا را نمایان کرده است. از نظر چین، روسیه برای رقابت با چین یا آمریکا در رهبری جهان یک ابرقدرت واقعی محسوب نمی‌شود. اگرچه بطور رسمی بیان نمی‌شود، اما بسیاری از ناظران صریح‌اللهجه روسی و چینی، روسیه را در شرایط افولی بلندمدت و در بحبوحه کاهش جمعیت توصیف می کنند که دارای مشکلات داخلی فزاینده و وابستگی تک بعدی به صادرات نفت و گاز است.

از طرف دیگر، روسیه جزو اولین کشورهایی بود که از ماه فوریه ورود شهروندان چین را ممنوع کرده و به سرعت مرز 2600 مایلی خود با چین را بست. دانشجویان چینی از سراسر روسیه اخراج شدند و اتباع چینی در خیابان‌های شهرهای روسیه مورد آزار و اذیت قرار گرفتند، به‌طوری‌که این مسئله موجب اعتراض رسمی پکن شد.

با این حال، درست چند هفته بعد شرایط تغییر کرده است. در حالی که روسیه و کشورهای آسیای مرکزی برای مقابله با چالش ناشی از همه گیری دست و پا می زنند، چین بیش از پیش در کانون محاسبات آنها قرار گرفته است. تحت این شرایط چالش‌آور، چین بی‌تردید مهم‌ترین شریک خارجی این دولت‌های درگیر با این چالش ها محسوب می شود. احتمالا تنها روزنه امید صادرکنندگان کالا در روسیه و آسیای مرکزی این است که چین احتمالا اقتصاد خود را زودتر از آمریکا و اروپا احیا خواهد کرد. در حالی که صادرات نفت روسیه به اروپا رو به کاهش است، حجم این صادرات به چین تا به حال به لطف تمایل پکن به پرکردن ذخایر راهبردی به قیمت مطلوب، ثابت بوده است.

نخبگان کرملین امیدوار هستند که چین در حمایت از اقتصاد متزلزل روسیه و پیشگیری از بیکاری فزاینده و به تبع آن، ناآرامی‌های اجتماعی اقدامات گسترده‌ای خواهد کرد و به سرمایه‌گذاری دولتی در ساخت و ساز و زیرساخت ها، از جمله تسریع ارائه شبکه 5 جی، ادامه خواهد داد. رهبران متزلزل کشورهای اوراسیا برای تقلید از مدل نظارت و کنترل اجتماعی چین اشتهای زیادی دارند. تا قبل از همه‌گیری کرونا ویروس، شرکت‌های چینی ازجمله هواوی، محصولات خود را به طور تهاجمی به رهبران اقتدارگرای این منطقه تحمیل کرده‌اند.

اهمیت فزاینده شبکه مخابراتی در اقتصاد روسیه بدین معناست که کرملین نیز به برنامه خود برای ارتقای زیرساخت‌های دیجیتال روسیه، ازجمله ارائه 5 جی، شتاب خواهد بخشید. با توجه به بی‌اعتمادی عمیق سرویس‌های امنیتی روسیه به شرکت‌های فن آوری غربی، شرکت ZTE و هوواوی در صدر رقابت تامین سخت افزارهای اصلی بازار 5 جی روسیه قرار دارند. به لطف محدودیت‌های بودجه دولتی روسیه، شرکت‌های چینی در ارائه فن آوری‌های پیشرفته با قیمت پایین نسبت به شرکت‌های غربی مزیت واضحی دارند.

قبل از همه‌‌گیری کرونا ویروس، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، تلاش می کرد تا کرملین را متقاعد کند که همه تخم‌مرغ‌های خود را در سبد چین نگذارد. وی برای جلوگیری از ظهور محور چین-روسیه، آشکارا به بهبودی روابط اروپا با روسیه فرا خواند. بر اساس مصاحبه مکرون با اکونومیست، غرب باید گزینه‌ای پیش روی پوتین قرار دهد تا وی را به آغوش چین نسپارد.

در حال حاضر پرداختن به این بحث ها بسیار دشوار است، زیرا اروپا خود در رکود دردناکی افتاده است. در هر حال، پکن می خواهد به عنوان عامل عمده رشد اقتصادی، تامین کننده فن‌آوری‌های حساس و موسس شکل‌های جدیدی از کنترل سیاسی برای رژیم‌های متزلزل، نقش خود را در اوراسیا گسترش دهد. به طور متناقضی، شیوع کرونا ویروس احتمالا چین را یک گام به برقراری یک نظم منطقه‌ای با محوریت پکن نزدیک سازد که بخش وسیعی از مناطق اوراسیا را پوشش می دهد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *