جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

هشدار بیش از ۱۰۰ قانون‌گذار انگلیس درباره عواقب دیپلماتیک جنگ غزه بر روابط با اسرائیل

لندن– ایرنا– افزون بر ۱۰۰ قانون‌گذار انگلیس از احزاب سیاسی مختلف، طی نامه‌ای مشترک خطاب به «دیوید کامرون» وزیر امور خارجه این کشور با اشاره به بحران انسانی در غزه و نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه در این باریکه، بازنگری در روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی را خواستار شدند.

Loading

کرونا و بازی سیاسی مکرون

رئیس‌جمهور فرانسه در مصاحبه اخیرش با یک روزنامه انگلیسی توفانی سیاسی به راه انداخت. او با مرتبط ساختن همبستگی مالی با بقای اتحادیه اروپا به‌عنوان پروژه‌ای سیاسی روند مخاطرات پیش روی این اتحادیه را به‌شدت تشدید کرد.

جاناتان هاکنبرویچ و تارا وارما در تفسیری که اندیشکده شورای روابط خارجی اروپایی منتشر کرد، نوشتند: فایننشیال تایمز گزارش داد امانوئل مکرون هشدار داده که اتحادیه و یورو درصورتی‌که اعضای ثروتمندتر ابزارهای جدید بدهی متقابلی را برای کمک به شرکای فقیرتر جنوبی ایجاد نکنند، در معرض خطر قرار دارند.

وی این وضعیت را به‌عنوان «لحظه مواجهه با حقیقت» توصیف کرد که در آن «باید تصمیم گرفت آیا اتحادیه اروپا پروژه‌ای سیاسی یا فقط یک پروژه بازاری است».

اما برای این قضیه دو حالت متصور است:

سناریوی خوش‌بینانه: آیا شیوه مکرون می‌تواند همبستگی اروپایی را تحکیم کند؟

فائق آمدن بر دیدگاه‌های متفاوت برای پروژه اروپایی نیازمند آشتی فلسفه و سیاست است. رئیس‌جمهور فرانسه می‌گوید مسیر سومی را پیشنهاد می‌دهد. کشورهای شمالی که ازنظر مالی وضعیت سلامت‌تری دارند، مایل به پرداخت برای جنوبی‌های ضعیف‌تر نیستند. ازاین‌رو، پیشنهاد مالی ارائه‌شده از سوی 9 کشور اروپایی – فرانسه، اسپانیا، ایتالیا، بلژیک، لوکزامبورگ، ایرلند، پرتغال، یونان و اسلوونی – و بانک مرکزی اروپایی برای پیشبرد اوراق قرضه کرونا با مخالفت شدید آلمان و دیگر کشورهای اروپایی دارای ساختارهای مالی محافظه‌کارانه مواجه شده است.

دشواری مواجهه با این دیدگاه‌های واگرا در خصوص اروپا در این است که برای کشورهای جنوب اروپایی این مسئله نه‌فقط بر سر بقای پروژه اروپایی بلکه به‌واقع، بر سر بقای مردم عادی است. در همین حال، در شمال، سیاستمداران استدلال می‌کنند که نیازی به عجله برای صدور اوراق قرضه مشترک برای ارائه کمک نیست. آنچه در جنوب به‌عنوان راه‌حلی فنی برای مشکلی سیاسی تلقی می‌شود، ازنظر شمالی‌ها راه‌حلی سیاسی برای مشکلی فنی قلمداد می‌شود.

 

سناریوی بدبینانه: مکرون زمینه شکست اتحادیه اروپا را فراهم می‌کند

مصاحبه مکرون ممکن است اوضاع را وخیم‌تر کند. درواقع کلمات او همین حالا هم احتمال شکست اتحادیه اروپا را تشدید کرده است.

بحث درباره اوراق قرضه کرونا یا آنچه اوراق قرضه یورو خوانده می‌شود، سم سیاسی در آلمان و دیگر کشورهای شمال اروپایی است. هیچ ارز هم قیمتی با اوراق قرضه یورو حتی بین دولت فدرال آلمان و ایالت‌های آلمان وجود ندارد. این کار زمان‌بر خواهد بود، زیرا در سطح اروپایی نیز این کار به معنای تغییرات معاهداتی خواهد بود.

کشورهای شمالی همین حالا هم بر این باورند که در قالب تداوم امکان استقراض ملی از سوی بانک مرکزی اروپایی و همچنین مکانیسم ثبات اروپایی، امتیازات فراوانی به جنوبی‌ها داده‌اند.

به‌این‌ترتیب مکرون با پافشاری بر ابزاری که با توجه به زمان لازم برای تغییر معاهدات و انتشار اوراق، حتی در یک سال آینده هم به کمکی منجر نخواهد شد، در وضعیتی غیرحرفه‌ای قرارگرفته است. ازنظر بسیاری در شمال، این ثابت می‌کند که همه این مواضع به‌واقع برای کمک به مردمی نیست که در معرض تهدید فوری بهداشتی قرار دارند، بلکه تلاش برای اعمال فشار جهت متقابل سازی بدهی است که مدت‌هاست انتظار آن می‌رفت.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *