جدیدترین مطالب

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

نارضایتی شدید آمریکا از وتوی روسیه درباره کره شمالی

نیویورک – ایرنا- سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی ابراز نارضایتی کرد اما گفت که تمام قطعنامه های شورای امنیت علیه پیونگ یانگ اجرا می شود.

Loading

رسانه ها؛ ارز دیجیتال چین و…

۱۳۹۹/۰۲/۱۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: ارز دیجیتال چین جایگزین دلار، واکنش ترامپ به برگشتن اون، تیراندازی کره شمالی به پایگاه نظامی کره جنوبی در مرز دو کشور، تظاهرات هزاران نفری در تل‌آویو علیه سیاست‌های اقتصادی نتانیاهو، نشست فوق العاده اتحادیه عرب با محوریت الحاق کرانه باختری، ادامه اختلاف در اتحادیه عرب بر سر سوریه، ماجرای اصلاحات جدید در عربستان، حمایت شورای نظامی شهر مرزق از دولت لیبی، منشا ویروس کرونا به روایت سازمان بهداشت جهانی،آماده شدن پیش‌نویس توافق غنی و عبدالله در افغانستان و هشدار تهران به واشنگتن در مورد طرح جدید آمریکا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

 خبرگزاری صدا و سیما: بانک مرکزی چین در حال حرکت به سمت مرحله بعدی آزمایش ارز دیجیتال خود است که اجرای این طرح می‌تواند باعث کاهش وابستگی به دلار آمریکا باشد.پایگاه اینترنتی استار در مقاله‌ای نوشت بانک مرکزی چین در حال حرکت به سمت مرحله بعدی آزمایش ارز دیجیتال خود است. این در حالی است که ناظران اعلام کرده اند توسعه و اجرای موفقیت آمیز این طرح می‌تواند باعث کاهش وابستگی چین به نظام پرداخت مبتنی بر دلار آمریکا شود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رییس‌جمهوری آمریکا در واکنش به حضور دوباره رهبر کره‌شمالی در انظار عمومی پس از ۲۰ روز غیبت توئیتی منتشر کرد. دونالد ترامپ بامداد امروز (یک‌شنبه) در صفحه توئیتر خود ضمن بازنشر تصاویری از اولین حضور کیم جونگ اون در انظار عمومی پس از چند هفته غیبت، نوشت: من شخصا خوشحالم که می‌بینم او برگشته و حالش خوب است.رئیس‌جمهوری آمریکا پیش از این گفته بود: ترجیح می‌دهم فعلا درباره کیم جونگ اون اظهارنظر نکنم.

دویچه وله: کره جنوبی از تبادل آتش بین سربازان کره شمالی و جنوبی در مرز دو کشور رخ داده است. این منطقه مرزی اگرچه غیرنظامی است، اما تحت کنترل شدید ارتش دو کشور قرار دارد. تیراندازی از سوی کره شمالی رخ داده است.به گزارش ارتش کره جنوبی صبح یکشنبه ۱۴ ادریبهشت (سوم مه) در مرز کره شمالی و کره جنوبی تبادل آتش رخ داده است. این در حالی است که کره جنوبی و کره شمالی دو سال پیش برای کاستن از تنش میان دو کشور گام‌های مهمی برداشتند که شامل برچیدن بسیاری از پستهای کنترل مرزی نیز میشود.

الکوثر فارسی:  هزاران تن در اراضی اشغالی علیه سیاست‌های دولت نتانیاهو در تعامل با بحران اقتصادی در سایه شیوع کرونا تظاهرات کردند. تظاهرکنندگان در تل‌آویو پرچم‌های قرمز و پلاکاردهایی را در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: زمانی که دولت علیه مردم باشد مردم نیز علیه دولت هستند. به دنبال بحران اقتصادی ناشی از کرونا میزان بیکاری در اسرائیل افزایش یافته است. براساس گزارش‌ها میزان بیکاری به 27 درصد رسیده است.

پارس تودی: وزرای خارجه اتحادیه عرب در نشست فوق العاده‌ای موضوع الحاق کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی را به بحث می‌گذارند. این نشست فوق العاده که قرار است به درخواست مقامات فلسطینی روز پنج شنبه برگزار شود، به دلیل شیوع ویروس کووید-19 به صورت ویدئوکنفرانس خواهد بود.«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز سه شنبه اعلام کرد، طرح الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به اراضی تحت اشغال رژیم صهیونیستی، طی ماه‌های آینده عملی شود.

خبرگزاری فارس:  معاون دبیرکل اتحادیه عرب از ادامه اختلافات بر سر لغو تعلیق عضویت سوریه در این نهاد و ادامه تلاش‌ها تا نتیجه نهایی خبر داد. «حسام زکی» معاون دبیرکل اتحادیه عرب از ادامه اختلاف‌نظرها بر سر بازگشت سوریه به اتحادیه عرب خبر دادو درباره گمانه‌زنی‌ها مبنی بر تلاش الجزائر، مصر و امارات برای پایان دادن به تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب به روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» گفت: با نزدیک شدن هر نشست اتحادیه عرب این موضوع به شکلی فصلی مورد توجه قرار می‌گیرد اما  هیچ پیشرفتی در این زمینه صورت نگرفته است.

العالم فارسی: خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد: شاید به زودی برای بهبود کارنامه حقوق بشر خود، اصلاحات جدیدی را دردستور کار خود قرار دهد. آسوشیتدپرس با صدور گزارشی نوشت عربستان در راستای اصلاحات گام های جدیدی برداشته زیرا اخیرا از اصلاح دو قانون یکی لغو حکم شلاق و دیگری لغو اعدام محکومینی که در سنین پایین دست به جنایت زدند، خبر داده است.

آناتولی  ترکیه:  شورای نظامی شهر مرزق در 953 کیلومتری جنوب طرابلس، حمایت خود از دولت لیبی را اعلام کرد. شورای نظامی شهر مرزق در 953 کیلومتری جنوب طرابلس، طی بیانیه‌ 9 بندی، کودتای خلیفه حفتر را غیرقابل قبول خوانده و حمایت خود از دولت مشروع لیبی را اعلام کرد.در این بیانیه آمده است: برای شهدای حامی تشکیل دولت مدنی و دمکراسی آرزوی رحمت و برای مجروحان شفای عاجل مسئلت داریم. به یک راه حل سیاسی در چارچوب توافقنامه صخیرات تاکید می‌کنیم.

رادیو چین: رئیس امور اضطراری سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد تعداد زیادی محققان و دانشمندان به طبیعی بودن سرچشمه ویروس کرونا اطمینان پیدا کرده‌اند.مایکل راین در نشست خبری سازمان بهداشت جهانی در ژنو در پاسخ به تردیدهای مطرح شده نسبت به سرچشمه ویروس کرونا گفت: تعداد زیادی از محققان و دانشمندان توالی ژنوم ویروس کرونا را مورد بررسی قرار داده‎اند و نسبت به طبیعی بودن سرچشمه این ویروس اطمینان پیدا کرده‌اند.

یورونیوز: پیش‌نویس توافق میان اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان با رقیب سیاسی‌اش عبدالله عبدالله آماده شده و به زودی نهایی خواهد شد.فریدون خوازون، سخنگوی عبدالله عبدالله با اعلام این خبر گفت که در پیش‌نویس توافق مورد بحث پیشنهاد شده است که دکتر عبدالله صدارت اجرایی در امور صلح افغانستان را بر عهده بگیرد. وی همچنین خواستار سهم ۵۰ درصدی در انتصابات پست‌های ارشد حکومتی شده است.

 اسپوتنیک روسیه: سخنگوی دولت ایران گفت : تمدید تحریم تسلیحاتی ایران مغایر با توافق‌های قبلی است و واکنش سختی از طرف ایران به‌دنبال خواهد داشت. ربیعی در خصوص واکنش این کشور به تمدید احتمالی تحریم‌های تسلیحاتی با فشارهای امریکا گفت: ” ما به رایزنی خودمان با دوستانمان و همچنین سایر اعضای برجام ادامه خواهیم داد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *