جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره غزه استقبال کرد

تهران- ایرنا- پترا دی سوتر معاون نخست‌وزیر بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره الزام رژیم صهیونیستی به انجام تمامی اقدامات لازم و موثر برای تضمین ورود بدون تاخیر مواد غذایی اولیه برای ساکنان فلسطینی غزه، استقبال کرد.

Loading
رصد اندیشکده‌های خارجی

از ابتلای آمریکا به دیکتاتوری تا تلاش عربستان برای خروج از یمن

شورای راهبردی آنلاین – رصد: مبتلا شدن آمریکا به دیکتاتوری، نمایش شکاف‌های نظام حکمرانی آمریکا در پی شیوع کرونا، اعتماد یا بی‌اعتمادی به پکن بعد از کرونا، شباهت‌های کرونا به جنگ جهانی دوم، رفراندومی برای ترامپ و ترامپیسم، بالا بودن نرخ مرگ و میر سیاهپوستان آمریکایی بر اثر ابتلا به کرونا، چالش آموزش در دوران کرونایی، اغراق آمیز بودن هراس از تسلط چین بر جهان، تلاش عربستان برای خروج از یمن، تعامل با روسیه به جای راه انداختن جنگ سرد، استثنای سوئد در برخورد با کرونا و در کانون توجه قرار گرفتن حقوق بشر در پی شیوع کرونا از برجسته‌ترین موضوعات مورد توجه اندیشکده‌های خارجی در هفته گذشته بودند.

گزیده‌‎ای از این مطالب برای کمک به غنای مطالعاتی نخبگان و علاقه‌مندان به موضوعات راهبردی بین‌المللی در پی از نظرتان می‌گذرد. رصد و ارائه چکیده‌ای از این مطالب به‌منزله تائید دیدگاه نویسندگان یا این اندیشکده‌ها نیست.

بلفر

آمریکا در حال ابتلا به دیکتاتوری: همه‌گیری کرونا فرصتی را برای حمله دونالد ترامپ به شفاف سازی، حق رﺃی و مسئولیت‌پذیری فراهم کرده است. مجموعه تلویزیونی توطئه علیه آمریکا (بر اساس رمانی از فیلیپ راث) که از شبکه HBO پخش می‌شود، تاریخی دیگر را از دهه 1940 ارائه می‌دهد که در آن چارلز لینبرگ به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب می‌شود و آمریکا به آرامی در مسیر فاشیم قدم می‌گذارد. اگر آخرین یادداشت پل کروگمن، ستون نویس نیویورک تایمز را بخوانید، متحیر می‌مانید که آیا اتفاقی مشابه در زندگی واقعی در حال رخ دادن است.

بحران کرونا شکاف‌هایی را در نظام حکمرانی آمریکا به نمایش گذاشت: شیوع کرونا رقابت‌ها را تشدید کرد و تفاوت‌های ساختاری میان آمریکا و چین را زیر ذره‌بین گذاشت. نظام اقتدارگرای چین تا کنون در پاسخ به شیوع کرونا در برخی ابعاد بهتر از دموکراسی آمریکا عمل کرده اما با وجود اشتباهات بسیار آمریکا هنوز خیلی زود است که از آن قطع امید شود.

چین بعد از کرونا؛ آیا باید دوباره به پکن اعتماد کرد؟: شی جینپینگ بعد از عهده دار شدن ریاست حزب کمونیست چین در سال 2012 دوره‌ای از رویارویی چندوجهی و پرخاشگرانه را با آمریکا آغاز کرد که رابطه اقتصادی در هم تنیده آنها را به قابل لمس‌ترین رقابت قدرت بزرگ تبدیل کرد.

کارنگی

از بازدارندگی تا امنیت جمعی در شبه جزیره کره: حل مسائل امنیتی در شبه جزیره کره نیازمند کاهش نقش بازدارندگی در امور بین کره است. امنیت جمعی مفهومی سودمند برای هدایت این تغییر است.

کرونا شباهت‌های وحشتناکی به جنگ جهانی دوم دارد. اثراتش هم همینطور: دونالد ترامپ و بوریس جانسون و امانوئل ماکرون مبارزه با ویروس کرونا را به « جنگ» توصیف کرده‌اند. ترامپ خودش را «رئیس جمهور زمان جنگ» توصیف می‌کند. اندرو کومو، فرماندار نیویورک از مردم خواسته است از کادر بهداشت و درمان که آنها را «سرباز» توصیف کرده است، پشتیبانی کنند. اگر مبارزه با کرونا یک جنگ باشد- و دلایل خوبی هم وجود دارد که چرا چنین تشبیهی می‌تواند گمراه کننده باشد- چه گونه جنگی است؟ کدام یک از مناقشات پیشین بهترین بینش تاریخی را مورد دینامیسم‌هایی که امروز با آن روبرو هستیم فراهم می‌کند؟

بگذارید رفراندوم درباره ترامپ و ترامپیسم برگزار شود: خروج ساندرز به دموکرات‌ها اجازه می‌دهد فورا شروع به سازماندهی و برقراری ارتباطات در خصوص تبدیل انتخابات به یک همه پرسی درباره دونالد ترامپ بنمایند.

بروکینگز

چرا نرخ مرگ و میر بر اثر ابتلا به کرونا در میان سیاه‌پوستان آمریکایی بالاتر است؟: یک جمله معروف است که می‌گوید «اگر آمریکا سرما بخورد، سیاه‌پوستان آنفلوانزا می‌گیرند». خوب، در سال 2020 وقتی آمریکا به کرونا ویروس مبتلا شود، سیاهپوستان می‌میرند. در هر ایالتی که داده‌های مبتنی بر نژاد در دسترس قرار دارد، دیده می‌شود که نرخ ابتلا به کرونا و مرگ و میر ناشی از آن در میان سیاهان بالاتر است.

ترس از تسلط چین بر جهان به شدت اغراق آمیز است: باعث دلسردی است که ببینیم جنگ واژگان میان چین و آمریکا در پاسخ به شیوع کووید-19 که در حال ویران کردن جهان است، به راه افتاده است. اکنون زمان «خون، زحمت، اشک و عرق ریختن» وینستون چرچیل و نه انگشت اتهام به سمت هم نشانه رفتن است. جوامع ما انعطاف پذیر هستند. ما از این شرایط عبور خواهیم کرد اما فرصت دست به دست هم دادن و غلبه بر این تراژدی مشترک با هر رگبار توییتری به باد می‌رود.

مبارزه با کرونا: درس‌هایی از کره جنوبی: کره جنوبی در اواخر ماه فوریه خیلی سریع به دومین کشور بعد از چین، با نرخ بالای مبتلایان به بیماری کرونا تبدیل شد. کره تدابیری را به اجرا درآورد و مراقبت‌های بهداشتی به موقعی را برای مبتلایان فراهم کرد. کشورهای سراسر جهان با افزایش مشابه تعداد مبتلایان روبرو هستند در حالی که پزشکان و کادر درمان نیز بدون تجهیزات و وسایل ضروری در معرض ابتلا قرار دارند. در این مقاله فهرست اقدامات کره جنوبی در مبارزه با ویروس کرونا را ارائه می‌دهیم.

کرونا و دوران چالش برانگیز آموزش در کشورهای در حال توسعه: سازمان ملل اخیرا گزارش داد که 166 کشور مدارس و دانشگاهها را برای محدود کردن شیوع کرونا تعطیل کرده اند. یک و نیم میلیارد کودک و جوان تحت تاثیر قرار گرفته‌اند. مدارس سراسر آفریقا، آسیا، آمریکای لاتین به استثنای مواردی معدود تعطیل شده‌اند و فشاری مضاعف بر نظام‌های آموزشی در کشورهای در حال توسعه در حالی وارد شده است که بسیاری از آنها در تلاشند فرصت آموزشی برابری را برای همه فراهم کنند.

عربستان می‌خواهد از یمن خارج شود: تلاش عربستان برای آتش بس یک جانبه در یمن بازتاب بحران شدید اقتصادی و اجتماعی این کشور در پی شیوع کرونا و سقوط بهای نفت است. معلوم نیست حوثی‌ها آتش بس را بپذیرند یا خیر اما مطمئنا یمن اصلا آمادگی شیوع این بیماری را ندارد.

داستان دو کره در عصر کرونا: شبه جزیره کره معمولا وقتی در چرخه اخبار آمریکا ظاهر می‌شود که کیم جونگ اون اظهاراتی آتشین یا آزمایشاتی هسته‌ای یا موشکی انجام می‌دهد یا تحرکاتی در خصوص گفتگوهای خلع سلاح هسته‌ای با واشنگتن صورت می‌گیرد. اما در ماه‌های اخیر کره شمالی و جنوبی در خصوص چگونگی مدیریت شیوع کرونا در اخبار ظاهر شدند.

پترسون

اروپا برای همبستگی اقتصادی بیعانه می‌دهد: یوروگروپ و 27 وزیر دارایی اتحادیه اروپا در نهم آوریل در خصوص بسته‌ای از تدابیر امدادی متقابل برای شرایط اضطراری مالی توافق کردند و این امر نشانگر همبستگی اقتصادی اروپا در برابر همه گیری کرونا بود. این توافق شامل تصمیمات مهم رویه ساز است و باید به تسهیل طرح مشترک احیای اقتصادی مصوب شورای رهبران ملی اتحادیه اروپا در اواخر آوریل کمک کند.

گروه 20 چطور می‌تواند احیای پساکرونا را تسریع کند؟: قدرت‌های اقتصادی پیشروی جهان باید برای مبارزه با شوک‌های بهداشتی و اقتصادی ناشی از شیوع کرونا بیش‌تر با هم همکاری کنند. کارشناسان موسسه پترسون تشریح می‌کنند که اقدام جمعی گروه 20 چطور می‌تواند یک تفاوت ایجاد کند.

کرونا جهان را به رکود می‌کشاند، احیا پیچیده خواهد بود: تعطیلی‌های اقتصادی و تدابیر محدود کننده برای توقف شیوع کرونا باعث کاهش شدید فعالیت‌های اقتصادی در جهان شده است. این بیماری جهان را به رکودی کشانده که عمیق‌تر از دشواری‌هایی است در پی بحران مالی جهانی ایجاد شد.

بگین سادات

کرونا برای چین چه معنایی دارد: دولت‌ها در سراسر دنیا در پی شیوع کرونا ضرباتی اقتصادی را متحمل می‌شوند اما در مورد چین یک جنبه مهم دیگر در رابطه با این بحران وجود دارد: غرب بیش از پیش به پکن بی‌اعتماد می‌شود و این امر به تعمیق بیش‌تر شکاف ژئوپلیتیک موجود منجر خواهد شد. درخواست‌ها در غرب برای جدایی اقتصادی از چین و نیز درخواست‌های روزافزون برای پایبندی پکن به استانداردهای اقتصادی، بهداشتی و سیاسی غرب می‌تواند آرمان‌های جهانی چین را با دشواری روبرو سازد.

فارین پالیسی این فوکوس

تعامل دوباره با روسیه: به جای برانگیختن یک جنگ سرد جدید، اکنون وقت آن است که به جنگ سرد قبلی به طور قطعی پایان داد.

چتم هاوس

کووید-19 حقوق بشر را در مرکز توجه قرار داد: بحران کرونا شاید با بیدار کردن دوباره حس انسانیت و آسیب پذیری مشترک ما و مزیت‌های اقدام جمعی، باعث بازگشت حقوق بشر به عنوان ایده‌ای محبوب شود.

شورای روابط خارجی اروپا

سوئد به تنهایی اقدام می‌کند: استثنای اتحادیه اروپا در مقابله با کرونا: کرونا مانند یک ذره بین حتی کوچکترین تفاوت‌های کشورهای اروپایی در حکمرانی، اجتماع و رفتار را درشت نمایی می‌کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *