جدیدترین مطالب

فضای ملتهب اقتصادی و اجتماعی در روزهای آتی فروکش می‌کند

فضای ملتهب اقتصادی و اجتماعی در روزهای آتی فروکش می‌کند

علی مطهری می گوید: چون اگر بنیامین نتانیاهو حمله متقابلی به ایران داشته باشد تنها به گرفتاری و بحران‌های فعلی خود اضافه کرده است. در حال حاضر اسرائیل و نتانیاهو با مشکلات بسیار زیادی دست به گریبان است. به همین دلیل من تصور می‌کنم که نتانیاهو مجبور است از کنار آن بگذرد و پاسخی به ایران ندهد. به هر حال اسرائیل دو هفته پیش با حمله به سفارت ایران در دمشق یک اشتباه جدی مرتکب شد و بایستی تاوان آن را می‌داد؛ اکنون هم که ایران این حمله را انجام داده است، من بعید می‌دانم که نتانیاهو بخواهد موضوع را بیش از این ادامه بدهد.

ایران تصویر جدیدی از موازنه قوا در منطقه ایجاد کرد

کارشناس مسائل بین الملل گفت: ایران در دفاع موشکی و پهپادی خودش، تصویر جدیدی را در زمینه موازنه قوا در منطقه ایجاد کرده که حامل این پیام برای رژیم صهیونیستی است که این رژیم نمی‌تواند به تجاوزات خود ادامه دهد و هر تجاوز با هزینه سنگینی مواجه خواهد شد.

Loading

أحدث المقالات

شمار شهدای خبرنگار در غزه به ۱۴۰ نفر رسید

اتحادیه روزنامه نگاران فلسطینی امروز اعلام کرد که طی ماه گذشته (مارس)، در غزه، ۶ خبرنگار دیگر به دست اسرائیل به شهادت رسیدند و ۹ خبرنگار به شدت مجروح شدند. به این ترتیب شمار خبرنگاران شهید در نوار غزه از هفتم اکتبر تا پایان ماه مارس به ۱۴۰ نفر رسید.

گوترش در گفت‌وگو با امیرعبداللهیان: اماکن دیپلماتیک باید از مصونیت برخوردار باشند

وزیر امور خارجه در گفت‌وگویی تلفنی با دبیرکل سازمان ملل گفت: امنیت منطقه برای ما بسیار مهم است، اما رژیم صهیونیستی شش ماه در حال قتل‌عام و نسل‌کشی کودکان و زنان بی‌دفاع در غزه است و آمریکا و متحدین او را متوقف نمی‌کنند.

میدل‌ایست‌آی: حمله ایران، ضعف اسرائیل را آشکار کرد

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دقیقا می‌دانست که با دستور حمله به کنسولگری ایران در دمشق چه اتفاقی رخ می‌دهد، اما حمله ایران به اراضی اشغالی، ضعف طرف اسرائیلی را برملا کرد و نشان داد که تل‌آویو برای مراقبت از خود به دیگران محتاج است.

Loading

رسانه ها؛ سقوط نفت و…

۱۳۹۹/۰۲/۰۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: کاهش بی سابقه قیمت نفت آمریکا، واکنش ترامپ به رایگان شدن نفت در آمریکا، توقف مهاجرت به آمریکا، افزایش ذخایر راهبردی نفت چین، انتشار جزئیات جدید درباره ترور خاشقجی، تاخیر در معرفی کابینه عراق در پی تشدید اختلاف میان احزاب سیاسی، سازمان ملل خواستار برقراری آتش‌بس در لیبی، هشدار وزارت خارجه چین به آمریکا، هشدار ارتش چین به پنتاگون، در خواست گروه 77 و چین برای پشتیبانی از سازمان جهانی بهداشت، آخرین آمار مبتلایان به کرونا در جهان، نشست ویژه «سازمان همکاری اسلامی» درباره کرونا ، مخالفت پوتین و مادورو با تحریم‌های یکجانبه آمریکا و تکذیب خبر بیماری شدید رهبر کره شمالی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

یورونیوز:  قیمت هر بشکه نفت پایه وست تگزاس به منفی ۳۹ دلار و ۵۰ سنت رسید. قیمت هر بشکه نفت پایه وست تگزاس اینترمدیت آمریکا  برای تحویل در ماه مه، در جریان معاملات روز دوشنبه بازارهای جهانی، بزرگ‌ترین سقوط روزانه خود را تجربه کرد و با ۳۱۶ درصد کاهش به منفی ۳۹ دلار و ۵۵ سنت رسید که رقمی بی‌سابقه در طول تاریخ به شمار می‌رود.باوجود توافق بی‌سابقه کشورهای تولیدکننده عضو اوپک پلاس برای کاهش ۹.۷ میلیون بشکه‌ای تولید روزانه نفت، بازار جهانی همچنان تحت تاثیر افت تقاضای ناشی از رکود حاصل از شیوع ویروس کرونا و پر شدن پی در پی ظرفیت ذخیره‌سازی کشورها به سقوط خود ادامه می‌دهد.

دویچه وله:  دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به منفی شدن قیمت نفت این کشور اعلام کرد که اکنون زمان مناسب برای خرید نفت فرا رسیده است. ترامپ گفت برنامه دارد ۷۵ میلیون بشکه نفت را به عنوان ذخایر استراتژیک خریداری کند.دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به منفی شدن بهای نفت این کشور در کنفرانس مطبوعاتی روزانه خود در واشنگتن گفت که دولت او از این فرصت استفاده خواهد کرد و تا ۷۵ میلیون بشکه نفت خام ارزان خریداری می​‌کند. ترامپ تاکید کرد که برای این منظور بودجه لازم را از کنگره تقاضا خواهد کرد.

آناتولی  ترکیه:  رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که قصد دارد با امضای یک فرمان اجرایی، مهاجرت به این کشور را موقتا به حالت تعلیق دربیاورد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در توئیتر خود نوشت: در سایه حمله یک دشمن نامرئی، همچنین با توجه به لزوم حفاظت از مشاغل مهم شهروندان آمریکایی، فرمان اجرایی تعلیق موقت مهاجرت به ایالات متحده را امضا می‌کنم.

خبرگزاری ایرنا: تازه ترین آمارها حاکی است با کاهش بهای نفت در دنیا و افزایش ۵ درصدی واردات نفت چین، میزان ذخایر راهبردی نفتی این کشور در حال افزایش است. پیش از این تصور می رفت اگر بهای نفت کاهش داشته باشد چین از این فرصت برای افزایش ذخایر راهبردی نفتی استفاده کند اما حالا نشریه وود در گزارشی آورده است که میزان ذخایر نفتی چین شامل ذخایر راهبردی و تجاری در سال ۲۰۲۰ میلادی به یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون بشکه خواهد رسید.

الکوثر فارسی: ترکیه کیفر خواست کامل علیه ۲۰ متهمِ به برنامه ریزی و اجرای ترور جمال خاشقجی را منتشر و در کنار آن تصاویر و ادله‌ جدیدی را برای نخستین بار برملا کرده است. دادستانی کل ترکیه کیفرخواست کامل ۲۰ متهم را منتشر کرد که دو تن از آنها به برنامه ریزی و ۱۸ تن دیگر به اجرای ترور جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی متهم هستند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): عضو پارلمان عراق فاش کرد که با بالاگرفتن اختلافات میان احزاب سیاسی این کشور درباره تشکیل دولت و سهم هر حزب از کابینه تشکیل دولت جدید را برای نخست وزیر مکلف این کشور سخت تر کرده است. باسم خشان، نماینده پارلمان عراق در سخنانی فاش کرد که روند سیاسی کنونی کشورش شاهد درگیری‌ها و اختلافات میان احزاب سیاسی به دلیل تقسیم وزارتخانه‌ها و مناصب دولتی است و این اختلافات حتی به داخل یک حزب واحد نیز کشیده شده است.

العالم فارسی: سازمان ملل متحد دوشنبه شب بار دیگر خواستار برقراری آتش‌بس در غرب لیبی شد تا مردم این کشور خود را برای ماه مبارک رمضان آماده کنند. این سازمان در اطلاعیه‌ای نسبت به وخامت اوضاع انسانی در طرابلس و مناطق اطراف آن ابراز نگرانی کرده و این وضعیت در غرب لیبی را ناشی از تشدید درگیری‌ها در روزهای اخیر دانسته است.

خبرگزاری مهر : وزارت خارجه چین به آمریکا هشدار داد از مداخله در امور دریای چین جنوبی بپرهیزد و به حق حاکمیت پکن احترام بگذارد. «ژنگ شوان» سخنگوی وزارت خارجه چین هشدار داد هرگونه تلاش در راستای به چالش کشیدن حق حاکمیت پکن بر دریای چین جنوبی محکوم به شکست است.

اسپوتنیک روسیه: سخنگوی ارتش چین نسبت به بیانیه مداخله جویانه پنتاگون در رابطه با حادثه کشتی چینی با ماهیگیران ویتنامی واکنش شدیدی نشان داد. سخنگوی ارتش چین روز دوشنبه به شدت به بیانیه مداخله جویانه پنتاگون در رابطه با حادثه اخیر برخورد یک کشتی چینی با ماهیگیران متخلف ویتنامی واکنش نشان داد.وی خاطر نشان کرد: به آمریکا توصیه می کنیم اتهام زنی های بی اساس علیه چین را متوقف کرده، دخالت در امور دریای چین جنوبی را خاتمه دهد و اوضاع  منطقه را متشنج نکند.

رادیو چین: گروه 77 و چین با انتشار بیانیه ای ضمن قدردانی از نقش رهبری سازمان جهانی بهداشت در سازماندهی در راستای مقابله با شیوع کووید-19، خواستار اتحاد جامعه بین‌المللی و افزایش پشتیبانی از سازمان جهانی بهداشت شدند.در این بیانیه اشاره شده که اولویت اصلی در مقابله با شیوع سریع کووید-19، حفظ جان مردم است و از نقش رهبری سازمان جهانی بهداشت و دبیر کل این سازمان قدردانی شده است.

 ان. اچ.کی ژاپن: داده های جمع آوری شده توسط یک دانشگاه آمریکایی نشان می دهد که تعداد مبتلایان تائید شده به کرونا در سراسر جهان به دو میلیون و چهارصد هزار نفر رسیده است. دانشگاه جانز هاپکینز می گوید تا ساعت ۱۸:۰۰ به وقت هماهنگ جهانی در روز دوشنبه، تعداد کل مبتلایان ۲،۴۴۰،۵۲۸ نفر بوده است.ایالات متحده با ۷۶۶ هزار و ۲۱۲ مورد در صدر این فهرست قرار دارد و پس از آن اسپانیا با ۲۰۰ هزار و ۲۱۰ مورد، ایتالیا با ۱۸۱ هزار و ۲۲۸، فرانسه با ۱۵۴ هزار و ۹۸ نفر و آلمان با ۱۴۶ هزار و ۲۹۳ مورد در رده های بعدی قرار گرفته اند.

خبرگزاری فارس: سازمان همکاری اسلامی، فردا چهارشنبه درباره کرونا و دیگر موضوعات به صورت ویدئو کنفرانسی یک نشست اضطراری برگزار می‌کند. به دنبال درخواست ترکیه قرار است فردا چهارشنبه از طریق ویدئو کنفرانس یک نشست اضطراری در سطح وزرای خارجه عضو سازمان همکاری اسلامی برگزار شود.

پارس تودی:  سران روسیه و ونزوئلا بر اهمیت مقابله با تحریم‌های یکجانبه که روش آمریکا در مبارزه با کشورهای مخالف سیاست‌های خود است، تاکید کردند.دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین روز دوشنبه در گزارشی درباره گفتگوی تلفنی «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه با «نیکلاس مادور» همتای ونزوئلایی وی اعلام کرد: دو طرف تدابیر مورد موافقت جامعه جهانی برای مبارزه با کرونا، این چالش جدید جهانی را مهم توصیف کردند.

 خبرگزاری تسنیم: پس از آنکه برخی رسانه‌ها از مرگ مغزی رهبر کره شمالی خبر داده بودند مقامات کره جنوبی این اخبار را تکذیب کردند. برخی رسانه‌ها از وضعیت وخیم، مرگ مغزی کیم جونگ اون، خبر دادند و بعضی هم نوشتند که او در حال گذراندن دوران نقاهت پس از جراحی است. دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی در سئول میگوید که هیچ نشانه‌ای از اینکه رهبر 36 ساله کره شمالی بیمار باشد وجود ندارد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *