جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

حمله هوایی اسرائیل به سوریه؛ ۳۶ نفر جان باختند

در حمله هوایی روز جمعه اسرائیل به استان حلب سوریه، دست کم ۳۶ سرباز سوری قربانی شدند. سانا، خبرگزاری دولتی سوریه اعلام کرد که در این حمله که پیش از بامداد رخ داد، غیرنظامیان و همچنین پرسنل نظامی کشته و زخمی شدند.

حمله هوایی اسرائیل به سوریه؛ ۳۶ نفر جان باختند

در حمله هوایی روز جمعه اسرائیل به استان حلب سوریه، دست کم ۳۶ سرباز سوری قربانی شدند. سانا، خبرگزاری دولتی سوریه اعلام کرد که در این حمله که پیش از بامداد رخ داد، غیرنظامیان و همچنین پرسنل نظامی کشته و زخمی شدند.

مقام روسی: مهاجمان حمله تروریستی مسکو تا آخر عمر در محفظه‌ای شبیه به تابوت با ابعاد ۴ در ۶ متر خواهند بود / آنها تنها قادرند در حالت خمیده و دست به پشت حرکت کنند / اجازه تماس نخواهند داشت و احتمالاً دیگر هرگز فرزندان‌شان را نخواهند دید

دبیر اجرایی کمیسیون نظارت عمومی روسیه از مجازاتی بسیار سخت برای عاملان حمله تروریستی به حومه مسکو خبر داد. ملنیکوف تاکید کرد: روزهای خوبی در انتظار عاملان این حمله تروریستی نخواهد بود. آنها تا آخر عمر در محفظه‌ای شبیه به «تابوت» (سلولی با ابعاد ۴*۶ مترمربع) محبوس خواهند شد. وی اضافه کرد: آنها تنها قادرند در حالت خمیده و دست به پشت حرکت کنند. اجازه تماس نخواهند داشت و احتمالاً دیگر هرگز فرزندان‌شان را نخواهند دید.

مقام روسی: مهاجمان حمله تروریستی مسکو تا آخر عمر در محفظه‌ای شبیه به تابوت با ابعاد ۴ در ۶ متر خواهند بود / آنها تنها قادرند در حالت خمیده و دست به پشت حرکت کنند / اجازه تماس نخواهند داشت و احتمالاً دیگر هرگز فرزندان‌شان را نخواهند دید

دبیر اجرایی کمیسیون نظارت عمومی روسیه از مجازاتی بسیار سخت برای عاملان حمله تروریستی به حومه مسکو خبر داد. ملنیکوف تاکید کرد: روزهای خوبی در انتظار عاملان این حمله تروریستی نخواهد بود. آنها تا آخر عمر در محفظه‌ای شبیه به «تابوت» (سلولی با ابعاد ۴*۶ مترمربع) محبوس خواهند شد. وی اضافه کرد: آنها تنها قادرند در حالت خمیده و دست به پشت حرکت کنند. اجازه تماس نخواهند داشت و احتمالاً دیگر هرگز فرزندان‌شان را نخواهند دید.

Loading

رسانه ها؛ تلاش برای کاهش درگیری ها در غرب آسیا و…

۱۳۹۹/۰۱/۲۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: درخواست مشترک پنج فرستاده سازمان ملل برای توقف درگیری‌ها در غرب آسیا، نامه مشترک سیاستمداران پیشین و دانشمند جهان به گروه 20 برای مقابله هماهنگ با کرونا، آخرین آمار بهبود یافتگان و جان باختگان کووید-19 در جهان ، هشدار ترامپ درباره  اقتصاد آمریکا، اعلام فاجعه بزرگ در ۵۰ ایالت آمریکا، افزایش اختلاف آمریکا و کره جنوبی بر سر تقسیم هزینه نظامی ، انتقاد روسیه از ادامه سیاستهای تحریمی آمریکا، درخواست دیدبان حقوق بشر برای لغو فوری اصلاحات قانون شهروندی هند، ادامه اختلافات گانتس و نتانیاهو برای تشکیل کابینه مشترک ، اصرار خلیفه حفتر بر ادامه درگیری ها در طرابلس، اجماع فراکسیون اهل‌سنت عراق برای رای اعتماد به کابینه الکاظمی و  گفت‌وگوی تلفنی سناتورهای  آمریکایی با مقامات سعودی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

الکوثر فارسی: پنج فرستاده دبیر کل سازمان ملل به غرب آسیا در بیانیه‌ای مشترک توقف درگیری‌ها در غرب آسیا را به منظور تمرکز تلاش‌ها بر مبارزه با کرونا خواستار شدند. پنج فرستاده دبیرکل سازمان ملل متحد در هر یک از کشورهای سوریه، لبنان، عراق، یمن و فلسطین  روز شنبه در بیانیه‌ای مشترک از همه طرف‌های درگیر در منطقه خواستند  جنگ و درگیری را متوقف کرده و به میز مذاکره بازگردند.این درخواست مشترک  در پاسخ به طرح «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل آمده است که در 23 مارس گذشته توقف درگیری‌ها در همه نقاط جهان را خواستار شده بود.

رادیو چین: کمیسیون ملی نوآوری و راهبردهای پیشرفت فرهنگستان علوم چین اعلام کرد، گوردون براون، نخست وزیر پیشین بریتانیا و یکی از همکاران این کمیسیون، همراه با 164 تن دیگر از سیاستمداران پیشین و دانشمندان جهان، در یک نامه « پیشنهاد‎هایی به گروه 20» مطرح کردند تا «در چند روز آینده با اقدامات هماهنگ، با بحران ناشی از کووید-19 برای امنیت بهداشت و اقتصاد جهان مقابله کند.»

آناتولی  ترکیه:  بیش از 400 هزار بیمار مبتلا به کووید-19 در سراسر جهان با شکست این بیماری سلامتی خود را باز یافته اند.براساس آخرین آمار پایگاه اطلاعاتی «ورلدومتر» (Worldometer) تاکنون 400 هزار و 876 نفر از مبتلایان به ویروس جدید کرونا «کووید-19» در سراسر جهان بهبود یافته و از بیمارستان مرخص شده اند.چین با 77 هزار و 525 نفر در صدر فهرست کشورهای دارای بیشترین آمار بهبودیافتگان کرونا در جهان است.

ان.اچ.کی ژاپن: جمع کل کشته شدگان در اثر ویروس کرونا در جهان از ۱۰۰ هزار مورد فراتر رفت. طبق گفته دانشگاه جانز هاپکینز جمع کل کسانیکه در اثر ویروس کرونا تا روز جمعه در سراسر جهان جان خود را از دست دادند ۱۰۰ هزار و ۳۷۶ نفر بود.ایتالیا با ۱۸ هزار و ۸۴۹ مورد مرگ بیشترین تعداد تلفات را داشت و پس از آن آمریکا ۱۷ هزار و ۹۲۵، اسپانیا ۱۵ هزار و ۹۷۰، فرانسه ۱۲ هزار و ۲۱۰ و بریتانیا ۸۹۵۸ مورد مرگ داشتند.

یورونیوز:  برخی کشورهای اروپایی همچون ایتالیا و اسپانیا پس از سپری کردن دوره اوج بیماری کووید ۱۹ در پی کاستن از برخی محدودیت‌های سخت‌گیرانه و آغاز روند برداشتن تدریجی قرنطینه هستند.همزمان سازمان جهانی بهداشت هشدار می‌دهد که تعجیل در بازگشت به شرایط عادی می‌تواند موج دوم شیوع ویروس کرونا را به گونه‌ای بسیار مرگ‌بارتر به همراه داشته باشد.

خبرگزاری فارس: رئیس جمهور آمریکا در تازه ترین اظهارات خود درباره بحران کرونا، شرایط را بی سابقه و نگران کننده خواند و گفت که اقتصاد آمریکا تعطیل شده است. دونالد ترامپ در حساب توئیتری خود شرایط در آمریکا را وخیم خواند و نوشت: اوضاع کنونی بی سابقه است، شکی در آن نیست. اقتصاد، اشتغال و دستمزد با سرعت در حال رشد بود که این ضربه اپیدمی اتفاق افتاد.

 خبرگزاری صدا و سیما: ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای نخستین بار در تاریخ این کشور در همه پنجاه ایالت آمریکا «فاجعه بزرگ» اعلام کرد. جمهوریخواهان احتمال می‌دهند ویروس کرونا، در آزمایشگاه ساخته شده باشد. پایگاه اینترنتی مدییت در گزارشی نوشت: بیشتر آمریکایی‌ها اطمینان دارند ویروس کرونا به شکل طبیعی ایجاد شده است، اما نتایج یک نظرسنجی جدید که طی هفته کنونی انجام شد نشان می‌دهد جمهوریخواهان دو برابر بیشتر از دموکرات‌ها باور دارند که این ویروس، در آزمایشگاه تولید شده است.

خبرگزاری ایرنا: به رغم برگزاری چندین دور گفت و گو میان آمریکا و کره جنوبی بر سر تقسیم هزینه های استقرار نظامیان آمریکایی در شبه جزیره کره، دو کشور موفق به حل منازعات در این زمینه نشده و اختلافات بالا گرفته است. دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا هم با توافق بر سر اینکه کره جنوبی ۱۳ درصد بیشتر از هزینه های قبلی را تقبل کند، مخالفت کرده و آن را نا کافی دانسته است. کره جنوبی نزدیک به ۸۹۰ میلیون دلار برای استقرار ۲۸ هزار و ۵۰۰ نظامی آمریکایی در سال می پردازد اما آمریکا خواسته بود این رقم به ۵ میلیارد دلار افزایش یابد.

 خبرگزاری تسنیم:  معاون وزیر خارجه روسیه با انتقاد از دستور ترامپ درباره تحریم روادیدی کشورهایی که شهروندانشان را از آمریکا خارج نمی‌کنند، گفت: بحران کنونی کرونا، زمان مناسبی برای استفاده از ابزارهای مجازاتی علیه سایر کشورها نیست. “سرگئی ریابکوف” معاون وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه اختصاصی با روزنامه «کامرسانت»، چاپ مسکو ، اعلام کرد که مقامات مسکو حکم جدید “دونالد ترامپ” رئیس جمهوری آمریکا را مورد توجه قرار داده‌اند که در نظر دارد تا تحریم‌های روادیدی برای کشورهایی که اقدامات لازم برای خارج کردن شهروندان خود از ایالات متحده در شرایط همه گیری عفونت ویروس کرونا را انجام نمی‌دهند، اعمال کند.

پارس تودی: سازمان دیدبان حقوق بشر لغو فوری تغییرات قوانین شهروندی هند برمبنای تبعیض مذهبی را خواستار شد. دیدبان حقوق بشر از هند خواست تا از تنظیم هرگونه سیاست‌ تبعیض‌ آمیز بر پایه مذهب در ارتباط با مهاجران و پناهجویان خودداری کند.تغییرات قانون شهروندی هند دسامبر گذشته تصویب شد و بر اساس این تغییرات، پناهجویان کشورهای بنگلادش، افغانستان و پاکستان در هند که بدون اوراق معتبر پیش از سال 2015 وارد این کشور شده‌اند، واجد شرایط دریافت شهروندی هند هستند اما این قانون شامل  مسلمانان نمی‌ شود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رهبر ائتلاف آبی-سفید در پارلمان رژیم صهیونیستی برای تشکیل کابینه‌ای مشترک با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر فعلی این رژیم و پایان دادن به رکود سیاسی، زمان بیشتری را خواستار شد. بنی گانتس، رهبر ائتلاف آبی-سفید و رقیب انتخاباتی نتانیاهو در حالی خواستار تمدید مهلت تشکیل کابینه شد که فرصت ۲۸ روزه آن ۱۴ آوریل (سه‌شنبه) به پایان می‌رسد.گانتس که رئیس سابق ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی است از روون ریولین، رئیس این رژیم خواست مهلت تشکیل کابینه را ۱۴ روز دیگر تمدید کند.

خبرگزاری مهر : ارتش ملی لیبی از اعزام نظامیان جدید به محورهای درگیری در طرابلس خبر داد. بخش اطلاع رسانی اخبار جنگ ارتش ملی لیبی به رهبری خلیفه حفتر اعلام کرد که این ارتش نظامیان جدیدی برای مشارکت در درگیری ها در محورهای پایتخت لیبی اعزام کرده است.بر اساس این گزارش نظامیان مذکور برای مشارکت در درگیری ها و تقویت نیروهای مستقر در محورهای مربوط به طرابلس به منطقه اعزام شدند.

خبرگزاری ایرنا: فراکسیون اهل‌سنت عراق از اجماع برای رای اعتماد به کابینه الکاظمی خبر داد. یک نماینده فراکسیون “تحالف القوی” که به عنوان بزرگترین تشکل اقلیت اهل سنت در پارلمان عراق فعالیت دارد، شنبه شب گفت که تقریبا یک اجماع سیاسی برای دادن رأی اعتمادی سریع به کابینه «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر مکلف به تشکیل دولت جدید وجود دارد.

العالم فارسی: سناتورهای آمریکایی از ایالتهای نفت خیز این کشور که اخیرا خواستار خروج نظامیان آمریکایی از عربستان سعودی نیز شده بودند، اعلام کردند که با سه مقام ارشد حکومت ریاض در زمینه لزوم اقداماتی برای کاهش تولید نفت تلفنی گفت‌وگو کرده‌اند.قیمت جهانی نفت به دلیل شیوع بحران کرونا در سراسر دنیا و همچنین افزایش میزان تولید از سوی عربستان سعودی و روسیه به پایین‌ترین قیمت خود طی 18 سال اخیر رسیده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *