جدیدترین مطالب

دستاورد حمله ایران به اسرائیل

دستاورد حمله ایران به اسرائیل

شهریار شهریاری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: عر بستان و ترکیه که داعی راهبری دنیای اسلام را داشتند چهره آنها بر همه مشخص شد و فهمیدند که تنها رهبر دنیای اسلام امام خامنه ای هستند.

پیام ایران به اسرائیل: از این پس دیگر می‌زنیم

پیام ایران به اسرائیل: از این پس دیگر می‌زنیم

اعظم ملایی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به حمله اول آوریل رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، بیش از ۳۰۰ موشک و پهپاد روانه سرزمینهای اشغالی کرد تا یک پیام روشن به اسرائیل بدهد؛ از این پس دیگر می زنیم؛ آن هم نه از طریق نیروهای جبهه مقاومت، بلکه مستقیم از خاکمان به سرزمین‌های اشغالیتان!

اسرائیل در استفاده از توان هسته ای علیه ایران درنگ نخواهد کرد!

اسرائیل در استفاده از توان هسته ای علیه ایران درنگ نخواهد کرد!

مرتضی موسوی خلخالی با تاکید بر این نکته می گوید که اسرائیل تنها بازیگر خاورمیانه دارای قدرت اتمی است و متذکر می‌شود که، «اگر سلسله کنش‌ها و واکنش‌ها و حملات و ضدحملات بین تهران و تل‌آویو ادامه پیدا کند تا نقطه‌ای که اسرائیل موجودیت خود را در خطر ببیند، برای استفاده از تمام قدرت خود درنگ نخواهد کرد». به همین دلیل دیپلماته پیشین کشورمان دامن زدن به شرایط کنونی را و به تبعش احتمال وقوع یک جنگ منطقه‌ای با اسرائیل را به هیچ وجه به نفع خاورمیانه نمی‌داند، چرا که امنیت و حتی موجودیت کل غرب آسیا به شکل جدی تحت الشعاع قرار خواهد گرفت.

اسرائیل بدون توجه به مقررات به فکر حمله به ایران خواهد بود؟

اسرائیل بدون توجه به مقررات به فکر حمله به ایران خواهد بود؟

یوسف مولایی می گوید که چون شورای امنیت بدون صدور قطع‌نامه و حتی بیانیه‌ای برای محکومیت حمله ایران به کار خود پایان داده است، از یک سو می‌تواند دست اسرائیل را برای حمله متقابل علیه ایران را ببندد. چرا که پشتوانه و چراغ سبز شورای امنیت را ندارد، اما مولایی همزمان اذعان داد که قوانین و حقوق بین‌الملل مُصرح توسط کشورها رعایت نمی‌شوند، به خصوص اسرائیل که سابقه طولانی در نادیده گرفتن قوانین و حقوق بین‌الملل دارد. از این حیث وی هشدار می‌دهد که تل‌‌آویو با برخورداری از حمایت سیاسی قدرت‌های بین‌المللی به راحتی می‌تواند این حق را برای خود متصور شوند که از توسل به زور با هر شدتی بهره ببرد. در نتیجه به گفته این حقوقدان، «اسرائیل شاید بدون توجه به آنکه شورای امنیت چه نگاهی دارد مستقیماً دست به اقداماتی بزند».

فضای ملتهب اقتصادی و اجتماعی در روزهای آتی فروکش می‌کند

فضای ملتهب اقتصادی و اجتماعی در روزهای آتی فروکش می‌کند

علی مطهری می گوید: چون اگر بنیامین نتانیاهو حمله متقابلی به ایران داشته باشد تنها به گرفتاری و بحران‌های فعلی خود اضافه کرده است. در حال حاضر اسرائیل و نتانیاهو با مشکلات بسیار زیادی دست به گریبان است. به همین دلیل من تصور می‌کنم که نتانیاهو مجبور است از کنار آن بگذرد و پاسخی به ایران ندهد. به هر حال اسرائیل دو هفته پیش با حمله به سفارت ایران در دمشق یک اشتباه جدی مرتکب شد و بایستی تاوان آن را می‌داد؛ اکنون هم که ایران این حمله را انجام داده است، من بعید می‌دانم که نتانیاهو بخواهد موضوع را بیش از این ادامه بدهد.
Loading

أحدث المقالات

دستاورد حمله ایران به اسرائیل

دستاورد حمله ایران به اسرائیل

شهریار شهریاری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: عر بستان و ترکیه که داعی راهبری دنیای اسلام را داشتند چهره آنها بر همه مشخص شد و فهمیدند که تنها رهبر دنیای اسلام امام خامنه ای هستند.

دیپلمات انگلیسی: چرت نگویید! حمله ایران به اسرائیل دفاع مشروع بود

یک دیپلمات کهنه‌کار انگلیسی حمله ایران به رژیم صهیونیستی را دفاع مشروع خواند و به دیگر کشورها هم یادآور شد که می‌توانند برای جلوگیری از نسل‌کشی در غزه، به صورت کاملا قانونی به رژیم صهیونیستی حمله کنند.

اردن: اولین گام برای کاهش تنش‌های منطقه‌ای، توقف تجاوز به غزه است

تهران- ایرنا- وزیر خارجه اردن امروز (سه‌شنبه) در سخنانی نسبت به تمایل نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای کشاندن منطقه به جنگ هشدار داد و توقف جنگ علیه غزه را اولین گام در مسیر کاهش تنش‌های منطقه‌ای دانست.

روشنگری ایران برای اعضای شانگهای درباره پاسخ تنبیهی به رژیم صهیونیستی

مسکو- ایرنا- معاون سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو در سخنانی در میزگرد سازمان همکاری شانگهای، دیدگاه‌های کشورمان درباره تحولات اخیر خاورمیانه و پاسخ جمهوری اسلامی ایران به جنایت رژیم صهیونیستی در حمله به کنسولگری کشورمان در دمشق را تشریح کرد.

Loading
مروری بر مطالب اندیشکده‌های غربی

از مانع‌تراشی آمریکا در مقابله ایران با کرونا تا نقش مسلمانان در انتخابات آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – رصد: چگونگی کمک اروپا به ایران در مقابله با کرونا، وخیم‌تر شدن روابط آمریکا و چین با شیوع کرونا، تیرگی روابط آمریکا و اروپا، انتخابات آمریکا و روابط روسیه-آمریکا، سیاست خارجی آمریکا و مسلمانان آمریکایی در سال 2020، متنوع سازی اقتصادهای نفت خیز، مقابله با شوک دو گانه بهای نفت و کرونا از برجسته‌ترین موضوعات مورد توجه اندیشکده‌های خارجی در روزهای گذشته بودند.

گزیده‌‎ای از این مطالب برای کمک به غنای مطالعاتی نخبگان و علاقه‌مندان به موضوعات راهبردی بین‌المللی در پی از نظرتان می‌گذرد. رصد و ارائه چکیده‌ای از این مطالب به منزله تائید دیدگاه نویسندگان یا این اندیشکده‌ها نیست.

 

شورای روابط خارجی اروپا

اروپا چطور می‌تواند در مقابله با کرونا به ایران کمک کند: دولت‌های اروپایی و اتحادیه اروپا باید آمریکا را برای تقویت استثنائات بشردوستانه در تحریم‌های ایران تحت فشار بگذارند.

اتحادیه اروپا به عنوان ابرقدرت مقررات‌گذاری دیجیتال: پیامدها برای آمریکا: آمریکا و اتحادیه اروپا می‌توانند به فراتر از مشاجرات دایمی بر سر مسائل مقرراتی و فنی حرکت کنند تا موضع مشترکی را در قبال فضای دیجیتال اتخاذ کنند.

چطور بحران‌های گذشته می‌تواند به اروپای شرقی در مبارزه با کرونا کمک کند: استانداردهای معمول امنیت سلامت، تبادل فن آوری و اطلاعات در تحقیق و توسعه و ادغام بهتر در زنجیره تامین مراقبت‌های بهداشتی می‌تواند به اروپا در برداشتن یک گام بزرگ رو به جلو کمک کند.

شکست کرونا در غزه: آیا این کفایت می‌کند؟: مداخله فوری می‌تواند تاثیرات وخیم بیماری کرونا را در غزه کاهش دهد. اما اتحادیه اروپا باید به غزه کمک کند تا از این بحران بگریزد.

آلبانی و مقدونیه شمالی در مسیر اتحادیه اروپا: با توجه به نفوذ رو به افزایش کشورهایی مانند چین، روسیه و ترکیه در بالکان غربی به نفع اتحادیه اروپا است که مداوم بر تعهدش به آلبانی و مقدونیه شمالی تاکید کند.

 

بروگل

بیماری مانند فقر در خانه نمی‌ماند: کووید-19 باید سیاست‌های جهان را تغییر بدهد. در حالی که این ویروس با سرعت مردم سراسر جهان را دنبال می‌کند، کنترل آثار آن ارتباطی جدایی ناپذیر با در دسترس بودن منابع و عمق حکمرانی دارد. به این دلایل رهبران جهانی باید بر تاثیرات آن میان آسیب‌پذیرترین‌ها و به ویژه در آفریقا متمرکز شوند. درست سه ماه قبل بود که مقامات چین به دفتر سازمان بهداشت جهانی در پکن درباره ظهور یک بیماری همه گیر اطلاع دادند. ظرف 100 روز سه میلیارد از مردم سراسر جهان در خانه‌های خود قرنطینه شدند. این رویکردی کاملا افراطی برای برخورد با یک ضرورت سلامت عمومی است، اما برای کشورهایی که فاقد زیرساخت‌های اولیه بهداشتی هستند چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ اگرچه همه کشورها تهدید شده‌اند و برای دوری از این پرتگاه تقلا می‌کنند، اما بیش از همیشه ضروری است که به شکلی جهانی فکر کرد و اقدامات را به صورت محلی تنظیم کرد تا بتوان آسیب‌پذیرترین اجتماعات جهان را حفاظت کرد. آنها نه تنها در معرض خطر خود ویروس هستند، بلکه در معرض پیامدهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی آن نیز قرار دارند. بیماری‌های همه‌گیر جهانی بیماری‌هایی ارزان نیستند و مبارزه با آنها به ویژه برای فقرا گران است.

 

چتم هاوس

کووید-19: بحران در حال ظهور انتخابات آمریکا: شیوع کرونا تمامی جنبه‌های زندگی آمریکایی‌ها را تحت تاثیر قرار داده و انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر هم از آثار آن مصون نخواهد بود و ممکن است در حالی زمانش فرا برسد که این بیماری هنوز فعال است. در حال حاضر برنامه‌ریزی برای اطمینان از این که مشروعیت انتخابات نوامبر تحت تاثیر کووید-19 قرار نمی‌گیرد، امری ضروری است، زیرا اگر رای‌گیری شخصی محدود شود، آسیب‌پذیری‌ها آشکارتر می‌شوند.

ارزیابی آسیب پذیری و تاثیرات کرونا بر عراق: کشور جنگ زده عراق در پی 17 سال مناقشه و روابط شکننده دولت و اجتماع به شکلی ویژه در برابر بیماری همه گیر کرونا آسیب پذیر است.

 

بلفر

مقابله با یک شوک دوگانه: کووید-19 و بهای نفت: کرونا ویروس اولین بار در 31 دسامبر 2019 توسط مقامات چین به سازمان بهداشت جهانی گزارش شد و به سرعت در جهان شایع شد. کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا اکنون با یک شوک دوگانه روبرو هستند: همه گیری کووید-19 و سقوط بهای نفت.

بانک‌های مرکزی اروپایی چطور به کرونا پاسخ داده‌اند؟: در حالی که کشورهای اروپایی به شیوع ویروس جدید کرونا واکنش نشان می‌دهند، رهبران سراسر اروپا، از بانک مرکزی اروپا، کمیسیون اروپا و دولت‌های ملی در حال استقرار ابزارهای سیاسی برای محدود کردن سقوط اقتصادی هستند.

چرا کرونا روابط آمریکا-چین را وخیم‌تر می‌کند؟: راهبرد رقابت قدرت بزرگ و جنگ‌های تجاری ترامپ ناکافی است زیرا انقلاب اطلاعات و جهانی سازی در حال تغییر سیاست‌های جهان هستند. حتی اگر آمریکا به عنوان یک قدرت نظامی بر چین غلبه کند، نمی‌تواند به تنهایی امنیتش را حفظ کند.

جاسوس‌ها در حال مبارزه با جنگ سایه در برابر کرونا: آژانس‌های اطلاعاتی در ایمن نگه داشتن کشورهای شان در جریان بیماری کرونا، با هر وسیله‌ای که استفاده از آن ضرورت داشته باشد، نقشی رو به رشد دارند. کرونا در سراسر جهان شیوع یافته و وضعیت مربوط به آن بیش از یک وضعیت اضطراری برای سلامت عمومی است.

 

کارنگی

روابط آمریکا با اروپا فارغ از نتیجه انتخابات نوامبر تیره خواهد ماند: دیدگاه دیپلمات‌های عالی رتبه اروپایی در واشنگتن این است که تمرکز دولت ترامپ بر انزوا گرایی، حمایت از تولیدات داخلی و تقسیم مسئولیت، بازتاب تغییراتی عمیق‌تر در نگرش آمریکایی‌ها درباره نقش آمریکا در جهان است.

نقشه برداری سایبری نظام مالی: حوادث سایبری مرتبط با موسسات مالی می‌تواند خطری مهم برای ثبات مالی کلی ایجاد کند. سیاستگذاران باید ساختارها و روابطی که شبکه‌های سایبری و مالی را به هم متصل می‌کنند درک کنند تا نقاط ضعف را شناسایی و از نقایص جلوگیری کنند و سناریوهای احتمالی بحران را کاهش دهند.

آیا کرونا ماشه بهار عربی دوم را می‌کشد؟: شیوع ویروس کرونا تاثیری مخرب بر اجتماعات پناهندگان و مهاجران خاورمیانه خواهد داشت.

انتخابات آمریکا و روابط روسیه-آمریکا: در دهه‌های اخیر روسیه بسیار بر آمریکا متمرکز بوده است. در آستانه سومین دهه قرن 21 روس‌ها باید خودشان را به شکیبایی مسلح کنند، چشم به امور داخلی بدوزند و روابطی متوازن را با یک چین قوی‌تر برقرار کنند.

 

هوور

اگر مرکل زمان را دریابد، اتحادیه اروپا می‌تواند قوی‌تر ظاهر شود: یک عضو اتحادیه به دیکتاتور تبدیل شده است و باقی اعضا گرفتار بدهی شده‌اند. آلمان باید در بحران کرونا رهبری کند. این که از بحران کرونا چه نوع اروپایی سربرخواهد آورد به پاسخ‌هایی بستگی خواهد داشت که به سه آزمون داده می‌شود. اول، آزمون مجارستان: آیا یک دیکتاتوری می‌تواند عضو اتحادیه اروپا باشد؟ دوم، آزمون ایتالیایی: آیا در قلب اروپا همبستگی وجود دارد؟ سوم، آزمونی که آلمان با آن روبرو است: آیا از زمان استفاده خواهد کرد؟ آیا قدرت مرکزی اروپا در نهایت با منطق یک اتحادیه پولی که از آن سود قابل توجهی خواهد برد، روبرو خواهد شد؟

 

بروکینگز

کشورها برای کمک به اقتصادشان در بحران کرونا از کدام سیاست‌های کلان محتاطانه استفاده می‌کنند؟ کشورهای سراسر جهان از تهدید سلامت و ریزش اقتصادی و مالی کووید-19 گیج شده‌اند. قانون‌گذاران با برنامه‌های کمکی گسترده پاسخ می‌دهند. بانک‌های مرکزی نرخ بهره را پایین آورده‌اند و وام‌هایی را برای حمایت از جریان اعتبار و حفظ عملکرد بازار مالی اختصاص داده‌اند. مقامات نیز سیاست‌های کلانِ محتاطانه را به کار می‌بندند که بسیاری از آنها در بحران مالی جهانی در یک دهه قبل تدوین یا ترمیم شده‌اند. در این گزارش تدابیر کلان محتاطانه‌ای که کشورها اخیرا اتخاذ کرده‌اند را تشریح می‌کنیم.

سیاست خارجی آمریکا و مسلمانان آمریکایی در سال 2020 : اهمیت رو به افزایش مسلمانان آمریکایی به عنوان یک بلوک رﺃی دهنده تاثیرات عمیقی برای سیاست خارجی آمریکا و انتخابات سال 2020 این کشور دارد.

با سقوط بهای نفت، کشورهای نفت خیز چطور باید اقتصادشان را متنوع کنند؟: بعد از رسیدن بهای نفت به بشکه‌ای 70 دلار در اوایل 2020 ، با شیوع کرونا و جنگ قیمت نفت که عربستان به راه انداخت، بهای نفت به پایین‌ترین سطح خود در 20 سال گذشته و به کمتر از بشکه‌ای 20 دلار رسید. این سقوط قیمت بار دیگر مخاطرات وابستگی شدید اقتصادی به درآمدهای حاصل از منابع طبیعی را به نمایش گذاشت.

 

مرکز کنترل تسلیحات و منع اشاعه

دولت ترامپ مصمم به خروج از معاهده برای کاهش خطر جنگ: الکساندرا بل، از مقامات سابق کنترل تسلیحات وزارت کشور آمریکا و مدیر فعلی سیاست در مرکز کنترل تسلیحات و منع اشاعه می‌گوید: دولت هنوز در خصوص چگونگی حل دو مساله مهمی که در خصوص معاهده آسمان‌های باز داریم، پیشنهادی ارائه نکرده است.

امنیت ملی در عصر بیماری‌های واگیردار: برای اولین بار بعد از جنگ جهانی دوم یک دشمن توانست ناو هواپیمابر آمریکایی را از کار بیندازد. اما این بار دشمن فقط یک ویروس و نه یک دولت بود. این واقعیت که نماد قدرت نظامی آمریکا از دشمنی نامرئی شکست خورده است، باید موجی از شوک را در جامعه امنیت ملی به حرکت درآورد زیرا در حالی که این جامعه می‌کوشد کشور را برای رقابت قدرت بزرگ با روسیه و چین آماده کند، از تهدیدی بزرگ‌تر غافل شده است: بیماری‌های همه گیر.

 

فارین افرز

چگونگی رهبری در دوران بیماری‌ همه‌گیر: جهان هرگز با بحرانی مشابه کرونا که همزمان نظام‌های بهداشتی سراسر جهان و توانایی کشورها برای همکاری با یکدیگر در رویارویی با چالشی مشترک را به بوته آزمایش می‌گذارد روبرو نبوده است. سیاست خارجی آمریکا باید به دنبال به صف کردن جهان برای اقدام در برابر بیماری کرونا باشد و این دقیقا کاری است که انجامش نمی‌دهد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *