جدیدترین مطالب

جنون بیگانه هراسی

جنون بیگانه هراسی

بیژن اشتری در یادداشتی می نویسد: تنها کشور جهان که در قرن بیستم در خیابان هایش چراغ راهنمایی وجود نداشت تیرانا بود زیرا اکثر مردم هنوز با گاری اسبی تردد می‌کردند و ماشین شخصی وسیله بورژوایی تلقی می‌شد.

ارزیابی کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی از نگاه کارشناسان

شورای راهبردی آنلاین-رصد: سیزدهمین کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی اخیرا در ابوظبی برگزار شد. پنج کارشناس به بررسی شکست کنفرانس وزیران در از بین بردن موانع در مسیر ابتکارات جدید و این مساله پرداختند که با وجود تنش میان قدرت‌های بزرگ، ابتکارات مشترک کوچکتر چگونه می‌تواند در آینده تجارت جهانی نقش داشته باشد.

تنش‌های مرزی پاکستان و افغانستان بالا گرفت

وزارت دفاع طالبان افغانستان اعلام کرد یک پایگاه نظامی ارتش پاکستان در نواحی مرزی مشترک را در اقدامی تلافی‌جویانه بابت حمله هوایی این کشور همسایه به خاک افغانستان مورد هدف قرار داده است.

Loading

أحدث المقالات

حماس: اسرای اسرائیلی را مجانی تحویل نخواهیم داد

محمد نزال عضو دفتر سیاسی جنبش حماس گفت که این جنبش اسرای اسرائیلی را به رایگان آزاد نخواهد کرد. وی درباره مذاکرات آتش بس با اسرائیل گفت: مذاکرات روز دوشنبه غیرمستقیم آغاز شد، اما هنوز زود است که بگوییم به نتیجه می‌رسیم یا خیر.

امیرعبداللهیان: موضوع ارایٔه خدمات آسان کنسولی و حمایت کامل از ایرانیان خارج از کشور را ادامه می‌دهیم

وزیر امور خارجه با اشاره به تلاش دولت سیزدهم برای فراهم کردن حداکثر تسهیلات جهت تردد ایرانیان به وطن و سرزمین مادری، گفت: بی‌تردید موضوع ارائه خدمات آسان کنسولی و حمایت کامل از شهروندان ایرانی را با جدیت ادامه خواهیم داد.

شهادت ۱۴ فلسطینی در حملات صهیونیست‌ها به رفح

در صد و شصت و پنجمین روز تجاوز اشغالگران صهیونیست علیه غزه، رژیم اشغالگر کشتار جدیدی در شهر رفح انجام داد و خانه‌ای در این منطقه را هدف قرار داد که منجر به شهادت چندین فلسطینی شد.

Loading

اولین تراکنش اروپا و ایران از طریق اینستکس و…

شورای راهبردی آنلاین: تمدید دو ماهه معافیت هسته ای ایران توسط آمریکا، باقی ماندن ائتلاف بین المللی موسوم به ضد داعش در عراق و سوریه، اولین معامله ایران و اروپا در چارچوب اینستکس، انفجار در مسیر صادرات گاز ایران به ترکیه، احتمال شیوع دوباره کرونا در آسیا، واکنش حشدالشعبی به استقرار سامانه موشکی پاتریوت آمریکا در عراق، گفتگوی تلفنی پوتین و ترامپ درباره کرونا و نفت، کمک 2500 هزار میلیارد دلاری سازمان ملل به کشورهای در حال توسعه، تلاش سناتورهای آمریکایی برای خروج عربستان از اوپک، همکاری ژاپن و سازمان بهداشت جهانی برای مقابله با کرونا، واکنش حزب الله لبنان به تحرکات نظامی آمریکا در عراق، استقرار سامانه دفاعی موشکی پاتریوت در پایگاه های نظامی آمریکا در عراق و بازگشت دوباره داعش به عراق از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

الکوثر فارسی:سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، معافیت‌های هسته‌ای ایران را «چهار محدودیت» برنامه هسته‌ای ایران نامید که برای مدت 60 روز تمدید شده است. به گزارش روزنامه واشنگتن پست در این معافیت‌های تحریمی، به شرکت‌های روسی، اروپایی و چینی اجازه داده می‌شود تا بدون آن که مشمول مجازات‌های آمریکا شوند به کار خود در تاسیسات هسته‌ای غیرنظامی ایران ادامه دهند. اما مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا این تمدید معافیت را تداوم محدودیت‌های مربوط به فعالیت اتمی ایران توصیف کرد و از نظر این روزنامه، آمریکا هنوز بخش‌هایی از توافق هسته‌ای را فسخ نکرده است.

خبرگزاری فارس: سخنگوی ائتلاف بین المللی موسوم به ضد داعش می‌گوید که نیروهای ائتلاف قصد دارند فعلا در عراق و سوریه بمانند. «مایلز کاگینز» سخنگوی ائتلاف بین المللی ضد داعش درباره عقب نشینی نیروهای ائتلاف از چندین پایگاه نظامی در عراق گفت: «ائتلاف چند ماهی بود برای تحویل این پایگاه‌ها به نیروهای عراقی برنامه داشت و این قضیه ارتباطی با شیوع کرونا ندارد».

خبرگزاری مهر: وزارت خارجه آلمان با انتشار پیامی از ارسال اولین محموله به ایران در چارچوب اینستکس (سازوکار ویژه مالی اروپا برای تجارت با تهران) خبر داد. در پیام وزارت خارجه آلمان که در توئیتر منتشر شده آمده است: فرانسه، آلمان و انگلیس تأیید می‌کنند که اینستکس با موفقیت اولین تراکنش خود را انجام داد و صادرات محصولات پزشکی از اروپا به ایران را تسهیل نمود. اینستکس و همتای ایرانی آن برای انجام تراکنش‌های بیشتر و تقویت این مکانیسم همکاری خواهند کرد.

یورونیوز: وقوع انفجار در مسیر خط لوله گاز ایران، صادرات گاز به ترکیه را از صبح سه‌شنبه متوقف کرد. مهدی جمشیدی دانا، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران با اعلام این خبر به ایرنا گفت:« پیش از این نیز چندین بار خط لوله گاز صادراتی ایران در خاک ترکیه منفجر شده بود که در اغلب موارد گروه پ.کا.کا اینکار را به دلیل اختلاف با دولت مرکزی این کشور انجام داده و در این نوبت نیز احتمال می رود گروه یاد شده این انفجار را انجام داده باشد.»

العالم فارسی: یک مقام سازمان بهداشت جهانی روز سه‌شنبه به کشورهای آسیا و اقیانوسیه به ویژه آنها که شاهد کاهش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا هستند، هشدار داد که این ویروس را دست کم نگیرند و همه چیز را تمام شده ندانند زیرا احتمال بازگشت و شیوع مجدد ویروس همه‌گیر جهانی در این کشورها بسیار زیاد است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): تشکیلات حشد شعبی عراق امروز (سه شنبه) در واکنش به استقرار سامانه موشکی پاتریوت آمریکا در عراق اعلام کرد، بغداد با این اقدام واشنگتن مخالف است. کمال الحسناوی، از فرماندهان تشکیلات حشد شعبی گفت: واشنگتن بدون اطلاع و موافقت دولت عراق به استقرار این سامانه مبادرت ورزیده است؛ در حالی که بغداد با استقرار چنین سامانه‌ای توسط نیروهای آمریکا مخالف بوده و به دنبال خارج کردن این نیروها از کشور است. وی گفت: استقرار سامانه موشکی پاتریوت توسط نیروهای آمریکایی نقض حاکمیت عراق و نیز گواهی بر این امر است که این نیروها اشغالگر هستند و باید به هر طرق و ابزار قانونی ممکن از کشور خارج شوند.

تی آر تی ترکیه: ولادیمیر پوتین رئیس دولت روسیه و دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، آخرین وضعیت شیوع ویروس مرگبار کرونا و بازارهای جهانی نفت را مورد بررسی قرار دادند. در بیانیه منتشره از سوی کرملین آمده است، پوتین و ترامپ تلفنی گفتگو کردند. بر اساس این بیانیه، پوتین و ترامپ ضمن ابراز نگرانی شدید از وسیع بودن دامنه شیوع ویروس کرونا، یکدیگر را در خصوص تدابیر اتخاذ شده در برابر این ویروس در روسیه و آمریکا مطلع ساختند. در همین راستا فرصت های تعامل نزدیک تر دو کشور را مورد ارزیابی قرار داده شد. در جریان این دیدار پوتین و ترامپ، تحولات مربوط به بازارهای جهانی نفت را نیز مورد بحث و بررسی قرار داده و در خصوص تداوم رایزنی ها در این زمینه به توافق رسیدند.

رادیو چین: با توجه به آنکه بر اثر شیوع کرونا دو سوم جمعیت کشورهای در حال توسعه (جز جمعیت 1.4 میلیاردی چین) متحمل آسیب‌های اقتصادی بی‎سابقه شده‌اند، سازمان ملل 30 مارس/11 فروردین خواستار ارائه کمک 2500 هزار میلیارد دلاری به این کشورها شد. سازمان ملل با انتشار گزارشی خبر داد شیوع کووید-19 باعث شده است کشورهای در حال توسعه با مشکلاتی نظیر خروج سرمایه، کاهش ارزش پول و درآمد حاصل از صادرات روبه‎رو شوند که آسیب‎های اقتصادی عظیمی را به این کشورها وارد آورده‎ است.

خبرگزاری صدا و سیما: گروهی از سناتور‌های جمهوری خواه در نامه‌ای خطاب به مایک پمپئو وزیرخارجه آمریکا خواستار اقدام عملی آمریکا علیه عربستان سعودی به علت سیاست کنونی نفتی این کشور شدند و پیشنهاد خروج فوری عربستان را از اوپک مطرح کردند.

ان. اچ.کی ژاپن: ژاپن و سازمان جهانی بهداشت موافقت کردند که برای سرعت بخشیدن به توسعه و ساخت دارو و واکسن ویروس کرونا با هم همکاری کنند. آبه شینزو، نخست وزیر ژاپن، و تدروس آدانوم گبریسوس، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت، روز دوشنبه در یک تماس تلفنی تایید کردند که توسعه دارو و واکسن کلید اصلی مهار این همه گیری جهانی است.

پارس تودی: «محمد محیی» سخنگوی گردان‌های حزب‌الله عراق دوشنبه شب گفت، تحرکات آمریکایی‌ها در عراق اتفاقی نیست، بلکه با هدف استقرار دوباره نیرو و حضور نظامیان بیشتر است. سخنگوی حزب الله عراق تاکید کرد، گروه‌های مقاومت بویژه گردان‌های حزب‌الله توان و ظرفیت لازم برای رویارویی با نظامیان آمریکایی را دارند و از نقشه‌های آمریکا در داخل و خارج عراق برای حمله به گروه‌های مقاومت آگاه هستتد.

تسنیم: ارتش آمریکا دیروز دوشنبه سامانه دفاعی موشکی پاتریوت را در پایگاه «عین الاسد» واقع در غرب عراق که حدود سه ماه پیش هدف حملات موشکی سپاه پاسداران قرار گرفت، مستقر کرد. یک مقام نظامی آمریکا گفت که همزمان این کشور یک سامانه پدافندی دیگر پاتریوت را در پایگاه «حریر» در اربیل مرکز منطقه کردستان عراق مستقر کرد. مسئول آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، تاکید کرد که دو سامانه دیگر نیز در کویت قرار دارد که قرار است به عراق منتقل شود.

ایرنا: همزمان با تحرکات مشکوک نظامی آمریکا از یک سو و تمرکز دولت عراق به مبارزه با «ویروس کرونا» از طرف دیگر، گروه تروریستی «داعش» در برخی استان‌های شمالی بغداد دست به اقدامات جدیدی زده‌اند. گزارش امروز (سه شنبه) دستگاه‌های امنیتی عراق حاکی است که هسته‌های پراکنده داعش در استان‌های دیاله، صلاح‌الدین، نینوا، کرکوک و الانبار به طرز محسوسی در روزهای گذشته فعالیت تروریستی خود را از سرگرفته‌اند. این فعالیت‌ها با خروج نظامیان آمریکا از برخی پایگاه‌های نظامی عراق از جمله «التاجی» (شمال بغداد)، «بلد» (استان صلاح الدین)، «کی وان» کرکوک و «القیاره» (نینوا) و استقرار آنها در دو پایگاه بزرگ «عین الاسد» (غرب الانبار) و «حریر» (اربیل) همزمان شده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *