جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

واکنش ایران به حملات اسرائیل علیه سوریه

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، حملات هوایی شب گذشته رژیم صهیونیستی به مناطقی از استان حلب سوریه که منجر به شهادت تعدادی از نیروهای نظامی و غیرنظامیان سوری شد را به شدت محکوم کرد.

پمپئو به ترامپ چراغ سبز نشان داد

مایک پمپئو وزیر امور خارجه دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در پاسخ به سؤالی درباره احتمال معرفی‌ شدنش به‌عنوان معاون ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری سال جاری گفت که قطعاً از این گزینه استقبال خواهد کرد.

Loading

رسانه ها؛ بازی ترامپ با کارت تایوان و…

۱۳۹۹/۰۱/۱۰ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: افزایش تنش در روابط آمریکا و چین بر سر تایوان، واکنش پکن به امضای "لایحه تایپه" از سوی دولت آمریکا، آزمایش جدید 2 فروند موشک از سوی کره شمالی، حمله موشکی به ریاض ، اعترافات جدید شخصیت نزدیک به صدام درباره جنگ ایران و عراق ، تحرکات نظامی مشکوک آمریکا در کنار ایران، درخواست یمن برای مداخله مصر در اجرای پیشنهاد تبادل اسرا با عربستان، درخواست 62 مرکز و سازمان عربی برای لغو تحریم‌های ایران ، احتمال برگزاری المپیک توکیو در ژوئیه سال میلادی آینده ، آخرین آمار قربانیان بحران کرونا، تاثیر کرونا بر تقسیم پناهجویان در بین اعضای اتحادیه اروپا، تعویق انتخابات درون‌حزبی ایالت نیویورک به دلیل شیوع کرونا و آخرین آمار گسترش ویروس کرونا در قاره آفریقا و کشورهای عربی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری ایرنا: درحالی که فقط یک روز از گفت و گوی تلفنی روسای جمهوری خلق چین و آمریکا نگذشته بود، امضای «پیمان تایوان» از سوی دونالد ترامپ باعث رویارویی تازه ای در عرصه سیاسی میان پکن و واشنگتن شده است. امضای این پیمان توسط رییس جمهوری آمریکا در هفته ای که گذشت می تواند جایگاه بین المللی تایوان را ارتقا دهد و از دیدگاه پکن «اصل چین واحد» را نقض کند رسانه های چین،  مسئولان این کشور و نهادهای ذی ربط بی درنگ با انتشار بیانیه هایی به آمریکا نسبت به تلافی کردن این اقدام هشدار دادند.

رادیو چین: دولت چین اعلام کرد : امضای “لایحه تایپه” از سوی دولت آمریکا دخالت جدی در امور داخلی چین در زمان همکاری های بین المللی برای مبارزه با کرونا است. رهبران آمریکا روز پنج شنبه”لایحه تایپه سال 2019″ را تبدیل به قانون کردند که این اقدام آن ها با صراحت سایر کشورها را در ایجاد روابط دیپلماتیک با چین منع می کند و نیز به تایوان برای گسترش به اصطلاح فضای بین المللی کمک می کند، این عمل، دخالت شدید در امور داخلی چین است. لایحه یادشده به طور جدی مغایر “اصل چین واحد” و موضوعات سه کنوانسیون مشترک چین و آمریکا و قوانین و مقررات اصلی مناسبات بین المللی است و سیگنال اشتباه به “تجزیه طلبان” تایوان ارسال کرده است.

پارس تودی: کره شمالی صبح امروز (یکشنبه) 2 فروند موشک دیگر آزمایش کرد. ستاد مشترک ارتش کره جنوبی در بیانیه ای اعلام کرد، مقامات اطلاعاتی کره جنوبی و آمریکا در حال تجزیه و تحلیل مشخصات این پرتابه ها هستند که هر دوصبح امروز یکشنبه به سمت شهر ساحلی ونسان کره شمالی شلیک شده است.پرتابه های امروز کره شمالی چهارمین آزمایش مهم سلاح های بالتسیک این کشور در سال جاری میلادی است.

یورونیوز: صدای انفجار دو فروند  موشک در واپسین دقایق شامگاه شنبه بر فراز آسمان ریاض، پایتخت عربستان سعودی شنیده شد. شبکه تلویزیونی العربیه عربستان با تأیید این خبر گفته صدای انفجار مربوط به رهگیری و انهدام دو موشک شلیک شده به سوی ریاض بوده است. در زمان حمله موشکی آژیر خطر در ریاض به صدا درآمد. در شبکه‌های اجتماعی تصاویری از رهگیری این دو موشک در آسمان و قطعات منهدم شده یکی از آنها بر روی زمین همرسان شده است.

خبرگزاری صدا و سیما: نماینده اسبق عراقی و از جمله شخصیت های نزدیک به رئیس جمهور معدوم این کشور، اذعان کرد صدام آغازگر جنگ با ایران بود. حسن العلوی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی الحدث  عربستان در پاسخ به سوالی درباره جنگ عراق و ایران اذعان کرد: صدام جنگ را آغاز کرد و آن را به راه انداخت و من شاهد این موضوع بودم. صدام در هفته اول پس از انقلاب در ایران به من گفت (امام) خمینی (ره) در ایران انقلاب اسلامی اعلام کرد و آن را بعدا در عراق اعلام خواهد کرد. زیرا در عراق هم شیعیان حضور دارند.

اسپوتنیک روسیه: طبق اخبار منتشره، ایالات متحده تحرکات نظامی وسیعی را طی دو سه هفته گذشته در عراق و منطقه شروع کرده و در حالی که کل جهان درگیر اخبار کرونا می باشد، آمریکا تعداد زیادی نیرو و تجهیزات کمی و کیفی هم در عراق و هم در منطقه مستقر کرده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): عضو شورای عالی سیاسی یمن از مقامات مصر خواست برای اجرای طرح رهبر انصارالله پیرامون تبادل اسرای سعودی و بازداشتی‌های فلسطینی زمام کار را به دست بگیرند.محمد علی الحوثی، عضو شورای عالی سیاسی یمن از مقامات مصری خواست برای همگرایی دیدگاه‌ها با گروه‌های فلسطینی همکاری کنند.

العالم فارسی: شصت و دو مرکز، سازمان و جمعیت در کشورهای عربی با امضای بیانیه‌ای خواستار لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران با توجه به شیوع کرونا، توقف حملات، رفع محاصره یمن و تقدیم کمک‌های انسانی به ملت فلسطین شدند. این نهادها همچنین تاکید کردند از سازمان ملل، شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه اروپا خواسته می‌شود با ارائه کمک‌های انسانی در راستای توقف جنگ و محاصره یمن و برقراری صلح با گفت‌وگوی یمنی-یمنی تلاش کنند.

 ان. اچ.کی ژاپن: المپیک توکیو احتمالا در ژوئیه سال میلادی آینده برگزار می شود. کمیته برگزار کننده بازی های المپیک و پارالمپیک توکیو احتمالا با ایده تعویق این بازی ها به ماه ژوئیه سال میلادی آینده موافقت خواهد کرد.از هفته گذشته که زمان برگزاری این بازی ها به دلیل همه گیری جهانی ویروس جدید کرونا به تعویق افتاد، این کمیته در تلاش بوده است جدول های زمانی جدید را تعیین کرده و مکان هایی را برای برگزاری رقابت ها تدارک ببیند.

خبرگزاری تسنیم:  شمار کلی جان‌باختگان ویروس کرونا در جهان از مرز ۳۰ هزار نفر گذشته و مجموع آمار مبتلایان نیز از ۶۶۰ هزار نفر فراتر رفته است. ایالات متحده آمریکا تاکنون بیش از 123 هزار مبتلا به کووید-19 ثبت کرده است. در آمریکا همچنین رکورد بیشترین مبتلایان کرونا در یک روز با حدود 17 هزار مبتلا ثبت شده است.در قاره اروپا، ایتالیا، اسپانیا و فرانسه به ترتیب با 10023، 5982 و 2314 فوتی به ترتیب بیشترین قربانیان ابتلا به بیماری کووید-19 را داشته اند.

دویچه وله:  هورست زهوفر، وزیر کشور آلمان بر سر اجرای سریع توافق با همتایان خود در اتحادیه اروپا پافشاری می‌کند. اشتیو آلتر، سخنگوی وزارت کشور آلمان اعلام کرده است که دولت آلمان به‌رغم بحران کرونا مایل است تا برنامه انتقال این دسته از پناهجویان را اجرا کند.  موضوع حمایت و پشتیبانی از پناهجویان خردسال و نوجوان در کمپ‌های پناهندگی یونان، موضوع تازه‌ای نیست. قرار بر آن بوده که این دسته از پناهجویان بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا تقسیم شوند. کرونا اجرای این طرح را کند کرده است.

خبرگزاری فارس: انتخابات درون‌حزبی دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا در ایالت نیویورک، به دلیل وضعیت وخیم ویروس جدید کرونا در این منطقه به تعویق افتاد.«اندرو کوئمو» فرماندار ایالت نیویورک می‌گوید به دلیل شیوع ویروس «کووید۱۹»، انتخابات درون‌حزبی در این ایالت را – به عنوان بخشی از فرایند تعیین نامزدهای اصلی دموکرات و جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست ‌جمهوری  ۲۰۲۰ آمریکا – به تعویق انداخته‌ است.

خبرگزاری مهر: سازمان بهداشت جهانی آخرین آمار ابتلا به ویروس کرونا در قاره آفریقا را اعلام کرد. سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که ۲۶۵۰ مورد ابتلا به ویروس کرونا در قاره آفریقا ثبت شده است.این سازمان اعلام کرد که ۴۹ مورد فوت بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در کشورهای آفریقایی ثبت شده است.

الکوثر فارسی: وزارت بهداشت عربستان سعودی اعلام کرد با ثبت 96 مورد جدید از ابتلا به ویروس کرونا شمار مبتلایان به این ویروس در کشور به هزار و203 نفر رسیده است. وزارت بهداشت امارات نیز از افزایش شمار مبتلایان به کرونا در این کشور به 468 نفر خبر داد.وزارت بهداشت قطر هم اعلام کرده بود که شمار مبتلایان به ویروس کرونا در قطر به 562 نفر رسیده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *