جدیدترین مطالب

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

عباس آخوندی در یادداشتی می نویسد: سیاست ما در برابر تجاوز مجدد اسرائیل باید خویشتنداری و احاله آن به موقعیت‌های دیگر و پاسخ‌های غیرمستقیم باشد. ما باید فضا را سرد کنیم. گرم نکنیم. گرم کردن فضا عین خواسته اسرائیل است. ‌
Loading

أحدث المقالات

موضع کنعانی در محکومیت شدید رأی غیرمسئولانه و غیرسازنده آمریکا در وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان بر حق مشروع و غیرقابل انکار ملت فلسطین در تشکیل دولت مستقل فلسطین به پایتختی قدس شریف در کل سرزمین تاریخی فلسطین از بحر تا نهر تاکید کرد.

رویترز: تشدید تحریم های ایران در بسته کمک های خارجی آمریکا گنجانده شده است

تهران – ایرنا – خبرگزاری رویترز امروز به نقل از یک گروه پژوهشی نوشت که قانون‌گذاران آمریکایی تشدید تحریم ‌های صادرات نفت ایران را در بسته کمک به اوکراین، رژیم صهیونیستی و کشورهای حوزه اقیانوس هند و آرام گنجانده‌اند.

Loading

توافق روسیه و ترکیه و چشم‌انداز آتش‌بس پایدار در ادلب

۱۳۹۸/۱۲/۱۷ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه توافق آتش بس میان روسیه و ترکیه بیش‌تر به نفع سوریه ارزیابی می‌شود، گفت: با توجه به خسرانی که ترکیه در سوریه داشته و همچنین انگیزه و توان دولت و ارتش سوریه برای بیرون راندن نیروهای بیگانه از کشورشان، ترکیه مجبور به پذیرش توافق جدید است.

سید رضا صدرالحسینی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه پس از گذشت حدود یک ماه از دخالت‌های ارتش ترکیه در خاک سوریه و متحمل شدن تلفاتی از نظامیان و تروریست‌های وابسته به ترکیه، بالاخره این کشور مجبور شد با توافقی دیپلماتیک آتش بس در این منطقه را بپذیرد، اظهار کرد: نباید فراموش کرد ترکیه براساس ادعاهایی که بر روی جغرافیا و خاک سوریه داشت، در هشت سال گذشته از هیچ حمایتی از گروه‌های تروریستی موجود در خاک سوریه کوتاهی نکرد.

وی افزود: ترکیه تصور می‌کرد می‌تواند در مدت کوتاهی بخش‌هایی از خاک سوریه را تصرف کند و به بخشی از توهم نوعثمانیسم خود جامه عمل بپوشاند؛ اما با اقداماتی که در طول ایام اخیر توسط ارتش و نیروهای مردمی سوریه صورت گرفت، این اقدام ابتر ماند و به دلیل فشارهای بین‌المللی و داخلی بر دولت کنونی ترکیه، مجبور به درخواست گفتگو و رسیدن به توافقات شد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به بندهای توافق آتش بس میان روسیه و ترکیه گفت: یکی از مهم‌ترین موضوعات در این توافق این بود که ترکیه موظف است براساس مفاد توافق آستانه به تمامیت خاک سوریه احترام بگذارد و از تشدید بحران جلوگیری کند. موضوعاتی که ترکیه به آنها چندان علاقه‌مند نبوده است.

وی با بیان اینکه دو طرف درباره کمک به همه مردم آن منطقه بدون هیچ تبعیضی توافق کردند، ادامه داد: ترکیه تا کنون تنها به نیروهای خود در این رابطه کمک می‌کرد و اجازه رسیدن کمک‌های انسانی به مردم عادی را به واسطه عملیات تروریست‌ها نمی‌داد و تروریست‌ها در این ایام از مردم عادی به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کردند.

صدرالحسینی درباره بند نظارت بر منطقه کاهش تنش نیز گفت: بر این اساس روسیه و ترکیه در مناطق غرب «سراقب» تا «عین الحور» گشت‌زنی مشترک انجام می‌دهند که در بزرگراه M4 قرار می‌گیرد. ضمن اینکه در این مذاکره، ایجاد کریدور امن به عمق شش کیلومتر در شمال و به همین اندازه در جنوب بزرگراه M4 در شمال غرب سوریه مورد توافق قرار گرفت، موضوعی که به نفع ترکیه ارزیابی نمی‌شود، چرا که این موضوع از حرکت ترکیه در خاک سوریه جلوگیری می‌کند.

وی افزود: براساس قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل از جمله قطعنامه 2017 که در سال 2018 تصویب شد، توافقات باید توسط کشورهای ضامن از جمله ایران و روسیه و ترکیه انجام شود که این مساله تاکید بر حاکمیت، استقلال، وحدت و یکپارچگی خاک سوریه است.

این تحلیلگر مسائل منطقه با بیان اینکه بیشترین باخت در بحران سوریه را ترکیه متحمل شده است، یادآور شد: این کشور علیرغم سرمایه گذاری ‌های مادی، معنوی و حیثیتی که در این زمینه کرد، کمترین بهره را در این رابطه برده و بیشترین ضرر را متحمل شده تا جایی که جریان‌ها و گروه‌های کوچک سیاسی در ترکیه نیز به اقدامات اخیر این دولت با شدت اعتراض کرده و در مورد کشته‌هایی که ارتش ترکیه در خاک سوریه داده، دولت هیچ پاسخ روشنی را برای خانواده و احزاب سیاسی در ترکیه ندارد.

صدرالحسینی با بیان اینکه این توافق آتش‌بس بیش‌تر به نفع سوریه ارزیابی می‌شود، ادامه داد: ترکیه اگر نخواهد این تعهد را بپذیرد در حقیقت هیچ چیزی به دست نیاورده است. با توجه به خسرانی که ترکیه داشته و همچنین انگیزه و توان دولت و ارتش سوریه برای بیرون راندن نیروهای بیگانه از کشورشان، مقامات آنکارا مجبور به پذیرش این توافق هستند، چرا که ترکیه پیش از این هم عدم تعهد به توافقات سوچی و آستانه را آزموده و بدون منفعت مجبور به قبول توافق جدید شده است.

وی در خصوص آینده جنگ بین ارتش سوریه و تروریست‌ها در ادلب با توجه به این توافق، گفت: توافق اتش بسی اعلام شده و قطعا سوریه به این توافق متعهد است. وضعیت سوریه نسبت به دو ماه گذشته بسیار بهتر شده و توانسته بخش‌های قابل توجهی از خاکش را از تروریست‌ها پاکسازی کند. قطعا با توجه به توافقات سوچی و آستانه و تاکید این توافق اخیر بر تمامیت ارضی سوریه و حاکمیت سیاسی‌اش در مدت زمان مشخص، موضوع تروریسم در خاک سوریه هم به اتمام خواهد رسید.

 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *