جدیدترین مطالب

تحریم‌های جدید علیه ایران

تحریم‌های جدید علیه ایران

کوروش احمدی در یادداشتی می نویسد: اسرائیل بعد از حمله ایران پیگیر اقدامات تحریمی و دیپلماتیک علیه ایران و قرار‌دادن سپاه در فهرست سازمان‌های حامی تروریسم و به‌اصطلاح «ایجاد یک جبهه جهانی و یک ائتلاف منطقه‌ای علیه ایران» شده‌ است.

منبع حماس: ۳۰ افسر شاباک اسیر حماس هستند

یک منبع در جنبش حماس گفت: این جنبش ۳۰ نفر از ژنرال‌ها و افسران شاباک را نزد خود اسیر نگه داشته است که در محل‌های کاملا امنی به سرمی برند و نظامیان صهیونیست نمی‌توانند به آنها دست یابند.

اسب‌های سرگردان و زخمی ارتش در خیابان‌های لندن

پنج راس اسب متعلق به واحد سوار نظام سلطنتی که گفته شده هنگام تمرین فرار کرده اند، در خیابان‌های مرکز لندن در برخورد با خودرو‌های عبوری زخمی شدند و رهگذران را در قلب سیاسی لندن حیرت زده کردند.

آغاز به کار اجلاس بین‌المللی سن‌پترزبورگ

دوازدهمین اجلاس بین المللی نمایندگان عالی کشور‌ها در امور امنیتی روز چهارشنبه با حضور مقامات امنیتی و دفاعی بیش از یکصد کشور، از جمله جمهوری اسلامی ایران در سن پترزبورگ روسیه آغاز شد.

تداوم سیاستی بی‌تاریخ

تداوم سیاستی بی‌تاریخ

مجید خورشیدی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: چهل و چهارسال قبل در یک تصمیم ناسنجیده و مغرورانه، جیمی کارتر و مشاورنش تصمیم گرفتند تا با عملیات و حمله ای مشابه فیلم های هالیوودی به خاک ایران بتوانند جاسوس هایشان را از تهران خارج کرده و پیروزمندانه در واشنگتن و نیویرک رژه افتخار بروند. آن روز طوفان شن در آستین دست انتقام الهی در روزهای نخست انقلاب اسلامی که هنوز شیرازه امور قوام کافی نیافته بود و نوعی از پراکندگی و ابهام بر فضا حاکم بود آمریکایی ها را ناکام و سرافکنده کرد.
Loading

أحدث المقالات

انحراف عمدی آب‌های مشترک ایران و افغانستان؛ طالبان آب هیرمند را به شوره‌زار می‌ریزد تا به ایران نرسد

تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند که طالبان مانند سال‌های گذشته سیلاب هیرمند را به بیابان گودزره انحراف داده است. آب منحرف‌شده ۴۰۰ کیلومتر مربع از گودزره را پوشانده و آب شیرین رودخانه هیرمند را به تلخاب تبدیل کرده است.

سردبیرالاخبار: عملیات «وعده صادق» قدرت ایران را ثابت کرد

یک تحلیلگر برجسته لبنانی با اشاره به شکست نظریه امنیتی رژیم اشغالگر در نبرد طوفان الاقصی اعلام کرد که شهید سلیمانی تلاش گسترده‌ای برای تقویت مقاومت انجام داد و عملیات تلافی‌جویانه «وعده صادق» قدرت ایران در تقابل مستقیم با دشمن صهیونیستی را ثابت کرد.

واکنش نماینده ایران به کشف گورهای جمعی در خان یونس

نماینده ایران در ژنو در نامه‌هایی به رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل نوشت: سبعیت رژیم صهیونیستی در غزه دیگر موجب شگفتی هیچکس نیست، این نسل کشی را فورا متوقف کنید.

Loading

اجلاس امنیتی مونیخ؛ نمایش تنش‌های فزاینده آمریکا و چین

۱۳۹۸/۱۲/۰۳ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل آمریکا مواضع تند پمپئو علیه چین در نشست امنیتی مونیخ را نشانه ضعف و افول آمریکا دانست و تأکید کرد: در چنین شرایطی حکومتی که زمانی خود را قدرت جهانی می‌دیده، رفتارهای عصبی از خود بروز می‌دهد و برای حفظ خود با پرخاشگری بیشتری رفتار می‌کند.

دکتر سید محمد مرندی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به اظهارات وزیر خارجه آمریکا در نشست امنیتی مونیخ مبنی بر اینکه حزب کمونیست چین بزرگ‌ترین تهدید نه تنها علیه غرب، بلکه علیه اندیشه غرب است، خاطرنشان کرد: توافقاتی که پس از جنگ تجاری دو کشور صورت گرفت، توافقاتی نبود که مورد انتظار آمریکایی‌ها باشد؛ بنابراین آن‌ها با قلدری و به اسارت گرفتن دختر بنیان‌گذار هوآوی در کانادا و همچنین فضاسازی علیه دولت چین در سطوح مختلف به دنبال اهداف خود هستند.

وی با تأکید بر اینکه آمریکا در میز مذاکره آنچه می‌خواست به دست نیاورده است و از طرق دیگر به دنبال فشار به چین است، گفت: رشد اقتصاد چین با وجود شرایط خاص این کشور در شیوع ویروس کرونا و جنگ روانی که آمریکایی‌ها علیه چین به راه انداخته‌اند تا مردمش را نسبت به بیماری مضطرب کنند و نوعی هرج‌ومرج در چین به وجود بیاورند قابل توجه بوده و این روند رشد چین به شکلی است که آمریکا و اروپا از آن عقب مانده‌اند؛ بنابراین حملات آمریکایی‌ها علیه چین متوقف نمی‌شود.

این تحلیلگر تحولات آمریکا با اشاره به تشدید سیاست‌های یکجانبه گرایانه و تمامیت خواهانه آمریکا به‌ویژه در دوران ترامپ با وجود آثار منفی آن بر رشد اقتصاد آمریکا، اضافه کرد: پمپئو به لحاظ شخصیتی شباهت‌های زیادی به ترامپ دارد و ادبیات سخیف و بدرفتاری خصوصیت هر دو آن‌ها است؛ بنابراین اظهارات پمپئو در چنین شرایطی چندان جای تعجب ندارد و این رویکردها ادامه خواهد یافت.

مرندی با اشاره به مواضع چین که اظهارات وزیر خارجه آمریکا را سرشار از افکار جنگ سردی و تبعیض‌های سیاسی دانسته بود، گفت: این مواضع در دولت دموکرات‌ها هم مطرح بود. آمریکا چین را به لحاظ راهبردی دشمن خود می‌داند. اینکه اوباما می‌خواست حضور کمتری در خاورمیانه داشته باشد به دلیل لزوم حضور جدی‌تر نظامی در شرق آسیا بود تا فشارها را علیه چین افزایش دهد، اما در دوران ترامپ شاهد افزایش شتاب روند تقابل‌ها هستیم.

وی افزود: آمریکا به لحاظ بین‌المللی ضعیف‌تر شده و اعتمادبه‌نفسش کاهش یافته است. امروز آمریکایی‌ها در یمن، سوریه، افغانستان، لبنان، عراق و همچنین در سیاست اعمال فشار به ایران شکست خوردند و در برابر اقتصاد چین هم ناکام ماندند. آن‌هم در شرایطی که متحدان آمریکا در اروپا با بحران‌های متعدد داخلی مواجه هستند. طبیعتاً چنین حکومتی که خود را قدرت جهانی تصور می‌کرد، رفتارهای عصبی از خود بروز می‌دهد و برای حفظ خود با پرخاشگری بیشتری رفتار می‌کند. آن‌ها از این غافل‌اند که این رفتار خشن‌تر و عصبی‌تر سرعت افول را افزایش می‌دهد.

این استاد دانشگاه تهران با اشاره به اظهارات پمپئو که شرکت هوآوی را اسب ترووآی چین خوانده بود و نگرانی آمریکا از نزدیکی اروپایی‌ها به چین علی‌رغم مخالفت سران واشنگتن گفت: همین امر نشان‌دهنده افول قدرت آمریکا است. آن‌ها امروز با ارعاب و تهدید نزدیک‌ترین متحدانشان را با چالش مواجه کرده‌اند. ما شاهد مواضع آن‌ها در قبال انگلیس، استرالیا و آلمان در خصوص ارتباط با شرکت هوآوی هستیم.

مرندی با بیان اینکه آمریکا خواهان ایجاد انحصار به هر شکل ممکن در عرضه فناوری اینترنت G5 است، افزود: سرعت رشد فناوری هوآوی به‌خصوص در این زمینه به‌مراتب بیشتر از شرکت‌های آمریکایی‌ها بوده بنابراین شرکت‌های آمریکایی در حال عقب افتادن هستند و این نماد شرایط کلی آمریکا است؛ چراکه فناوری‌های نوین تنها حوزه‌ای بود که آن‌ها در آن جلوتر از چینی‌ها بودند، ولی در این حوزه هم عقب نشسته‌اند و می‌خواهد با قلدری مشکل خود را حل کنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *