جدیدترین مطالب

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

رکود اقتصاد انگلیس تائید شد/چالش سوناک برای جلب آراء انتخاباتی

لندن – ایرنا – تازه‌ترین داده‌های مرکز آمارهای ملی انگلیس که امروز (پنجشنبه) منتشر شد نشان می‌دهد که اقتصاد انگلیس در اواخر سال گذشته میلادی (۲۰۲۳) وارد دوره رکود شده است؛ مساله‌ای که در آستانه برگزاری انتخابات سراسری، اعتبار حزب حاکم محافظه‌کار را به شدت مخدوش کرده است.

Loading

رسانه ها؛ بررسی چالش های غرب در نشست امنیتی مونیخ و…

۱۳۹۸/۱۱/۲۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: زوال غرب؛ محور اصلی نشست امنیتی مونیخ ، ابراز نگرانی رییس کنفرانس مونیخ از شکست جامعه جهانی درجنگ سوریه، انتقاد آلمان از آمریکا، روسیه و چین،آمادگی ناتو برای کاهش نیروهایش در افغانستان، جزئیات توافق یک هفته ای آمریکا و طالبان برای آتش بس، رایزنی ضد ایرانی وزرای خارجه آمریکا و آلمان در مونیخ، ورود ارتش سوریه به حلب، گفت‌وگوی تلفنی پوتین-زلنسکی درباره نشست گروه نرماندی، تنش دوباره در روابط  پاکستان و هند، پیشنهاد غیرمنطقی سناتور آمریکایی برای جایگزینی برجام، ادامه بحران تشکیل دولت در اسرائیل، موفقیت چین در ایجاد مکانیسم پیشگیری و کنترل ویروس کرونا ، افزایش بی سابقه هزینه کرد دفاعی کشورها در سال ۲۰۱۹ ، هشدار مادورو به کلمبیا و ابراز نگرانی آمریکا از تسلیحات جدید روسیه از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری صدا و سیما: ۵۰۰ مقام ارشد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به مدت سه روز در مونیخ برای بررسی از دست دادن نفوذ غرب و افول آن در مونیخ گردهم آمدند.‎‎‎‎؛ زوال غرب در برابر سایر نقاط جهان، محور اصلی پنجاه و ششمین نشست امنیتی مونیخ است.برگزار کننده این نشست حتی از این وضعیت به عنوان غرب زدایی یاد کرد. این کلمه در وهله نخست به تهدید ارزش‌های غربی و پس از آن کاهش نفوذ دیپلماتیک غرب در سایر نقاط جهان به ویژه در برابر مسکو و پکن اشاره دارد.

العالم فارسی: رییس کنفرانس امنیتی مونیخ روز جمعه از شکست غیرقابل فراموش نشدنی جامعه جهانی در جنگ سوریه به شدت اظهار نگران کرد. ولفگانگ ایشینگر  علاوه بر شکست جامعه جهانی در جنگ سوریه، از ناموفق بودن نشست برلین در مورد صلح لیبی که اخیراً برگزار شد ابراز تاسف کرد.رییس کنفرانس امنیتی مونیخ در حالی این سخنان را بیان می‌کند که احتمالا متحدان ناتو در این کنفرانس در مورد نقش بیشتر کشورهای اروپایی در حوزه امنیت بین‌الملل گفت‌وگو خواهند کرد.

یورونیوز: رئیس جمهوری آلمان با انتقادی کم سابقه از سه قدرت بزرگ جهان آمریکا، چین و روسیه را متهم کرد که به بی‌اعتمادی و عدم امنیت جهانی دامن می زنند.فرانک والتر اشتاین‌مایر، رئیس جمهوری آلمان در سخنرانی نخستین روز کنفرانس امنیتی مونیج با اشاره به آنچه رقابت «قدرتهای بزرگ» خوانده می‌شود گفت که این رقابت‌‌ها می تواند خطر مسابقه تسلحیات هسته‌ای تازه ای را در جهان باعث شود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): دبیرکل ناتو در دیدار با اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ گفت در صورتی که گروه طالبان “اراده واقعی و توانایی کاهش خشونت” را نشان دهد ناتو هم آمده است سطح نیروهایش در افغانستان را کاهش دهد. ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانیتک شمالی (ناتو) گفت که این سازمان آماده است سطح ۱۶ هزار نیروی فعلی این سازمان در افغانستان را کاهش دهد.

 خبرگزاری صدا و سیما: ارتش سوریه پس از آزاد کردن جاده بین المللی حلب – دمشق و پاکسازی آخرین مراکز تجمع تروریست ها، امنیت این جاده را به طور کامل تأمین کردند. یگان های مهندسی ارتش سوریه تا این لحظه برای تأمین امنیت منطقه تلاش می کنند. این جاده به مدت هشت سال قطع شده بود.

خبرگزاری مهر: به گفته مقامات آمریکایی، ایالات متحده و گروه طالبان بر سر کاهش خشونت به مدت یک هفته به توافق رسیدند و این می‌تواند به خروج نیروهای آمریکایی در افغانستان منجر شود. یک مقام آمریکایی در حاشیه کنفرانس امنیتی در مونیخ به خبرنگاران گفت که این توافق برای کاهش هفت روزه خشونت می‌تواند «خیلی زود» اجرایی شود.

خبرگزاری فارس: وزرای خارجه آمریکا و آلمان طی دیدار در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ، درباره مسائل مختلفی از جمله مقابله با ایران، تداوم مبارزه با گروه تروریستی داعش و راهکار سیاسی در لیبی رایزنی کردند.«مورگان اورتاگوس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای ضمن اشاره به دیدار پامپئو با ماس در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ در آلمان، گفت: «پامپئو و ماس درباره تداوم تلاش‌های بین‌المللی برای حمایت از آتش‌بس پایدار، بازگشت به راهکار سیاسی و پایان دخالت‌های خارجی در لیبی صحبت کردند».

خبرگزاری تسنیم: روسای جمهوری روسیه و اوکراین در جریان مذاکراتی تلفنی، فراهم سازی مقدمات برگزاری نشست بعدی سران “گروه نرماندی” را بررسی کردند و پوتین مستقیماً از زلنسکی پرسید: «آیا کی‌یف واقعاً قصد اجرای توافقنامه مینسک را دارد؟» “ولادیمیر پوتین” رئیس جمهوری روسیه و “ولادیمیر زلنسکی” رئیس جمهوری اوکراین روز جمعه در جریان مذاکراتی تلفی درباره دیدار بعدی رهبران چهار کشور “گروه نرماندی” ( شامل روسیه ، اوکراین ، آلمان و فرانسه) گفت‌وگو کردند.

خبرگزاری ایرنا:  به دنبال تداوم درگیری های مرزی میان پاکستان و هند در امتداد خط کنترل مرزی کشمیر، کاردار سفارت هند در اسلام آباد برای سومین بار طی هشت روز اخیر به وزارت امور خارجه پاکستان احضار شد. وزارت امور خارجه پاکستان روز شنبه با صدور بیانیه ای، ضمن اشاره به آتشباری نیروهای هندی به خاک پاکستان که طی روزهای اخیر منجر به زخمی شدن چند غیرنظامی این کشور شد اعلام کرد: دیپلمات ارشد سفارت هند احضار و اعتراض شدید پاکستان نسبت به تنش های مرزی اخیر به وی ابلاغ شد.

الکوثر فارسی: رئیس کمیته قضایی سنای آمریکا، پیشنهادی غیرمنطقی و عجیب برای جایگزین کردن توافق هسته ای ایران (برجام) ارائه کرد. سناتور لیندسی گراهام در سی پنجمین کنفرانس امنیتی مونیخ با نادیده گرفتن حق کشورهای در حال توسعه به ویژه ایران، برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای گفت: بانک جهانی سوخت هسته ای می توانست جایگزینی برای برنامه جامع اقدام مشترک شود که توسعه برنامه هسته ای تهران را محدود می کند.

آناتولی  ترکیه: نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که هیچ‌کدام از احزاب سیاسی اسرائیل نمی‌توانند به عنوان حزب حاکم از انتخابات دوم مارس بیرون بیایند. پس از ناکامی احزاب اسرائیل در تشکیل دولت در پی دو انتخابات سراسری در عرض یک سال (2019) در این کشور، سومین انتخابات سراسری نیز دوم مارس امسال برگزار خواهد شد.

رادیو چین: شی جین پینگ دبیر کل کمیته مرکزی حزب کمونیست چین در دوازدهمین نشست کمیته تعمیق همه جانبه اصلاحات کمیته مرکزی حزب کمونیست چین تاکید کرد، مقابله با کرونا ویروس جدید یک آزمون بزرگ در سیستم مدیریت ملی و توانایی های ملی چین است. چین باید سیستم و مکانیسم پیشگیری و کنترل بیماری همه گیر را تکمیل کرده و سیستم مدیریت اضطراری ملی بهداشت عمومی را توسعه بخشد و توانایی خود را در مقابله با موارد اضطراری بهداشت عمومی ارتقا دهد.

 ان. اچ.کی ژاپن: یک اندیشکده بریتانیایی می گوید هزینه کرد دفاعی در جهان در سال ۲۰۱۹ میلادی نسبت به سال قبل از آن تا چهار درصد افزایش داشته است.موسسه بین المللی مطالعات راهبردی گزارش تراز نظامی سالانه اش را منتشر کرد. این موسسه قدرت نظامی و شرایط منطقه ای کشورها را تجزیه و تحلیل می کند.در این گزارش آمده است که هزینه دفاعی آمریکا و چین در سال ۲۰۱۹ نسبت به سال قبل از آن تا ۶ / ۶ درصد افزایش داشته و از میانگین جهانی فراتر رفته است.

پارس تودی: رئیس جمهور ونزوئلا اعلام کرد، کلمبیا در حال آموزش به مزدوران و تروریست‌ها است تا آنها به تحریک جنگ در ونزوئلا بپردازند. “نیکلاس مادورو” خاطرنشان کرد، “ایوان دوکه مارکز” Iván Duque Márquez رئیس جمهور کلمبیا در پشت قضیه آموزش مزدوران و تروریست‌ها قرار دارد.آمریکا  و متحدانش از جمله کلمبیا در ماه های اخیر با حمایت از مخالفان دولت ونزوئلا به دنبال انجام کودتا در این کشور هستند.

اسپوتنیک روسیه: وزارت دفاع آمریکا تسلیحات جدید روسیه را خطری برای نیروهای هسته ای این کشور در زمین، هوا و دریا دانست. آلن شفر ، معاون تدارکات  و فناوری پنتاگون گفت ایالات متحده باید پتانسیل بازدارندگی هسته ای خود را حفظ  کرده و نیروهای هسته ای آمریکا را برای مقابله با  پجدیدترین سلاح های روسیه همچون موشک های هایپرسونیک آوانگارد ، مدرنیزه کند .

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *