جدیدترین مطالب

با این رفتارها منطقه امن نمی شود

با این رفتارها منطقه امن نمی شود

استفان والت می نویسد: وقتی اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران حمله کرد واشنگتن حتی پلک هم نزد، در حالی که این کشور حمله اخیر اکوادور به سفارت مکزیک در کیتو را محکوم کرده بود.

روایت رسانه‌های پاکستانی از دستاورد‌های اولین سفر رئیس جمهور به اسلام آباد

رسانه‌های پاکستان با پرداختن به دستاورد‌های سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به اسلام آباد نوشتند ایران و پاکستان در جریان سفر سید ابراهیم رئیسی به پاکستان پیامی قاطع در مورد عزم مشترک خود برای تقویت روابط در تمامی حوزه‌های همکاری دوجانبه صادر کردند.

سفر موفق رئیس جمهور ایران به اسلام آباد یک «تحول بزرگ» است

درحالیکه بسیاری از رسانه های پاکستانی اخبار مبنی بر تهدید تحریم دولت اسلام آباد از سوی واشنگتن درصورت توسعه مناسبات تجاری با جمهوری اسلامی ایران را منتشر می کنند، وزیر دفاع این کشور سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به اسلام آباد را موفق ارزیابی کرده و‌ آن را تحولی بزرگ قلمداد کرد.

پنج شنبه سیاه فرودگاه‌های فرانسه

اعتصاب کارکنان بخش‌های کنترل پرواز فرودگاه‌های فرانسه باعث شده هزاران پرواز لغو و برنامه ریزی صد‌ها هزارمسافر بهم بخورد و سرگردان شوند.

Loading

أحدث المقالات

طرح ارزی ایران

اگر دولت تا یکشنبه طرح ارزی ارائه نکند مجلس طرح خود را به رای میگذارد.

با این رفتارها منطقه امن نمی شود

با این رفتارها منطقه امن نمی شود

استفان والت می نویسد: وقتی اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران حمله کرد واشنگتن حتی پلک هم نزد، در حالی که این کشور حمله اخیر اکوادور به سفارت مکزیک در کیتو را محکوم کرده بود.

باقری: ریشه ناآرامی‌ها در منطقه در دخالت خارجی است

معاون سیاسی وزیر امور خارجه در حاشیه نشست بریکس در مسکو با اشاره به تحولات منطقه تاکید کرد: وقتی به ناآرامی‌ها در کشورهای منطقه مانند عراق، سوریه و یمن نگاه می‌کنیم،  می‌بینیم که ریشه این‌ها در دخالت خارجی است.

اسپوتنیک، تنها کانال رادیویی خارجی در ایران

از امروز، رادیو “گفتگو”، برنامه هفتگی مشترک “راهبرد شرقی” را روی آنتن می برد. در این کانال رادیویی، کارشناسان دو طرف به مدت یک ساعت در مورد شکل گیری نظم جهانی چند قطبی و چندفرهنگی بحث خواهند کرد.

فلج سیاسی آمریکا

اخبار را ورق می زدم به مطلبی که نشریه واشنگتن پست در باره امضای لایحه کمک های آمریکا به کی یف اشاره می کند رسیدم.

Loading

اهداف آمریکا از برگزاری نشست ورشو

۱۳۹۷/۱۱/۱۶ | دیدگاه, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: بازسازی و تقویت روحیه نیروهای آمریکایی و نیز هم‌پیمانان حقیر منطقه‌ای این کشور در پی ناکامی‌ها و شکست‌های ائتلاف آنان در سوریه، عراق، یمن و فلسطین دیگر هدف آمریکا از پیگیری برگزاری نشست ورشو است.

سید محمد علی حسینی، سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه و سفیر اسبق ‌ایران در ایتالیا در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی به بررسی دلایل و اهداف آمریکا از برگزاری نشست لهستان پرداخته است.

آنچه در پی می‌آید متن کامل این گفتگوست:

 

پرسش: اهداف اولیه آمریکا از پیشنهاد برگزاری نشست ورشو چیست؟

به‌نظر می‌رسد آمریکا به صورت توهم‌آمیز و البته به‌طور همزمان چند هدف را از برگزاری این نشست دنبال می‌کند؛ که از جمله آنها می‌توان به تلاش برای خروج از انزوای سیاسی- بین المللی بی سابقه این کشور با تمرکز بر ایران هراسی و وارد کردن اتهامات بی‌اساس و تکراری به این کشور اشاره کرد. آمریکا در این رابطه تلاش داشت که با اعمال فشار و نیز تطمیع کشورها در مناطق مختلف دنیا چنین نشستی را علیه ایران برگزار کند.

از دیگر اهداف ایالات متحده آمریکا نیز اعمال فشار حداکثری بر ملت ایران و ادامه تلاش‌ها برای تقابل مردم و حاکمیت است. برگزاری این نشست در حقیقت به دنبال شکست در ابتکارات گذشته دولت آمریکا علیه ایران و ناکامی در ایجاد  «شورش و اغتشاش در سراسر کشور» و «مجبور شدن جمهوری اسلامی به درخواست و بازگشت به مذاکره با واشنگتن» صورت می‌گیرد. از دیگر سو، بازسازی و تقویت روحیه نیروهای آمریکایی و نیز هم پیمانان حقیر منطقه‌ای در پی ناکامی‌ها و شکست‌های ائتلاف آنان در سوریه، عراق، یمن و فلسطین دیگر هدف آمریکا از پیگیری برگزاری نشست ورشو است.

پرسش: صف‌بندی‌های موجود درباره اجلاس لهستان به چه صورت است و چرا به یک باره شاهد تغییر مواضع واشنگتن درباره این نشست هستیم؟

جایی که برگزاری این اجلاس به جمهوری اسلامی ایران پیوند می‌خورد، این است که آمریکا با تکیه بر یک رویکرد توهم آلود به دنبال ایجاد یک جبهه جدید و تشکیل اجماعی از کشورهای همسو بویژه در منطقه غرب آسیا و اروپا با هدف ایران‌هراسی است. برگزاری نشست لهستان با چنین رویکردی کلید خورد. همانگونه که پیش بینی می‌شد این سناریو به دلیل انزوای سیاسی رژیم آمریکا و بی‌اعتمادی روزافزونی که گریبان واشنگتن را گرفته، محکوم به شکست بود. از این رو آمریکایی‌ها زمانی که متوجه عدم استقبال کشورهای زیادی از برگزاری این نشست شدند، تلاش نمودند تا اهداف برگزاری آن را تغییر داده تا به‌اصطلاح حضور تعداد بیشتری از نمایندگان عالیرتبه کشورها را در ورشو شاهد باشند.

پرسش: چه انتظاری از این اجلاس می‌رود و برنامه و هدف واشنگتن از برگزاری این اجلاس چیست؟

همانطور که اشاره شد آمریکا یک رویکرد ایران‌هراسانه را از برگزاری این اجلاس دنبال می‌کند اما به دنبال عدم استقبال بسیاری از کشورها از جمله کشورهای اروپایی، صف‌بندی‌ای که واشنگتن در ابتدای طراحی این سناریو انتظار آن را می‌کشید، کاملا به شکست انجامید و راه به جایی نبرد.

پرسش: اقدامات متقابل ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

جمهوری اسلامی در حوزه تلاش‌های دیپلماتیک فعالانه وارد شد و مجموعه اقدامات، تماس‌ها و رایزنی‌هایی که با طرف‌های مختلف بویژه طرف‌های اروپایی صورت پذیرفت، موجب شد تا معاون وزیر خارجه لهستان به عنوان یکی از بانیان این اجلاس به تهران سفر کند و به مقامات ذیربط کشورمان اطمینان دهد که هدف اجلاس ورشو متمرکز بر ایران نخواهد بود و بلکه موضوعات متنوع منطقه‌ای در آن مورد گفتگو و بررسی قرار می‌گیرد.

نکته قابل ذکر دیگر این که مشابه چنین اجلاس‌هایی در گذشته نیز برگزار شده و برخی از طرف‌ها از جمله آمریکا و رژیم صهیونیستی به همراه برخی از دوستان منطقه‌ای خود تلاش می‌کردند محوریت این نشست‌ها را به ضدیت با منافع ملت ایران تبدیل نمایند اما هرچه بیشتر تلاش کردند کمتر نتیجه گرفتند. لذا ارائه چنین سناریوهای شکست خورده‌ای نشان دهنده سراسیمگی و بی خردی طرف آمریکایی و اشتباه محاسباتی آنها در باره ایران و تحولات این منطقه است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *