جدیدترین مطالب

الزامات ایران پس از مواجهه مقتدرانه با اسرائیل

الزامات ایران پس از مواجهه مقتدرانه با اسرائیل

محمدمهدی مظاهری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: هر چند مقامات کشورمان پیش از این حمله اعلام کرده بودند در صورت عملیات تلافی جویانه رژیم اسرائیل به خاک ایران، سریع و سخت به آن پاسخ خواهند داد؛ اما حمله اسرائیل (البته اگر حمله نهایی همین باشد) به حدی کم اثر  بود که به نظر نمی رسد جمهوری اسلامی ایران قصد پاسخگویی به آن را داشته باشد. با این وجود رسیدن اوضاع منطقه به این شرایط و قرار گرفتن در لبه مرز جنگ منطقه ای حاوی برخی درس ها و نکات است که باید به آنها توجه کرد. 

قدرت از غرب به شرق در حال انتقال است

کارشناس مسائل بین الملل گفت: قدرت در دنیا در حال جابه جایی از تمدن غرب به شرق است، با افول تدریجی آمریکا و همین طور کشور‌های غربی و وضعیت موجود، قدرت در طول زمان جابه جا می‌شود.

محکومیت تهدید تحریم دولت اسلام آباد از سوی آمریکا

دبیرکل شورای علمای شیعه پاکستان در واکنش به اظهارات اخیر سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان مبنی بر تهدید به تحریم کشور‌های علاقه‌مند به توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران گفت: این رویکرد یکجانبه را شدیداً محکوم می‌کنیم.

Loading

أحدث المقالات

رشد علمی و دستیابی به مرزهای دانش، گفتمان محوری انقلاب اسلامی است

تهران- ایرنا- معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: پس از انقلاب اسلامی نگاه به علم و فناوری توسعه و گسترش یافت زیرا رشد علمی و دستیابی به مرزهای دانش دال مرکزی گفتمان انقلاب اسلامی است.

کرملین: شرکت مستقیم آمریکا در درگیری اوکراین نتیجه عملیات ویژه نظامی روسیه را تغییر نخواهد داد

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه به خبرنگاران گفت که ایالات متحده مستقیماً در درگیری در اوکراین دخالت دارد، اما این نمی تواند نتیجه عملیات ویژه نظامی روسیه را تغییر دهد.

ریابکوف: هدف بلینکن تضعیف روابط روسیه و چین است

معاون وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به اینکه واشنگتن می‌خواهد با سفر بلینکن به چین «ارتباط مسکو و پکن» را تضعیف کند، گفت: محرومیت شهروندان روس از پروازهای ترکیه به مقصد کشورهای منطقه آمریکای لاتین با اعمال فشار آمریکا مربوط است.

واکنش تند بیروت به فرود یک هواپیما با عبارت حک‌شده «تل‌آویو»

بعد از فرود یک هواپیمای اتیوپیایی در فرودگاه بین‌المللی رفیق حریری در بیروت که روی آن عبارت «تل‌آویو» حک شده بود، سازمان هواپیمایی لبنان فورا شرکت صاحب این هواپیما را مجبور کرد تا عبارت مذکور را پاک کند و دیگر چنین موضوعی تکرار نشود.

Loading

رسانه ها؛ خیز دوباره اروپا برای قدرت نمایی و…

۱۳۹۸/۱۱/۲۰ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: تاکید جوزف بورل بر توانمندی دفاعی و سیاسی اروپا، دفاع  ماکرون از زرادخانه اتمی فرانسه، وجود اختلاف نظر میان بروکسل و واشنگتن، آغاز کار کمیته مشترک واشنگتن ـ تل آویو برای الحاق کرانه باختری، رایزنی های ابومازن برای معامله قرن در آفریقا، مخالفت با هرگونه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در نشست فوق العاده اتحادیه پارلمان‌های عربی،ترکیه و روسیه به دنبال توافقنامه آدانای ۲، لغو پیمان دفاعی فیلیپین  با آمریکا ، هشدار عصائب اهل الحق عراق به نیروهای آمریکایی، سفر نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه به تهران، تاکید روسیه بر تحکیم همکاری با ونزوئلا، توافق ژاپن و بریتانیا برای همکاری جهت انعقاد سریع یک پیمان تجاری جدید، برگزاری انتخابات جمهوری ایرلند و احداث پایگاه‌های جدید آمریکایی در مناطق نفت‌خیز سوریه از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری تسنیم: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتقاد از قدرت‌هایی که خشونت و ابزار اقتصادی را به عنوان سلاحی برای دستیابی به اهداف خود به کار می‌برند، تاکید کرد که اروپا باید زبان قدرت را از نو بیاموزد.جوزف بورل در مقاله‌ای که در روزنامه “تاگس اشپیگل” آلمان چاپ شده است نوشت: دنیای ما یک دنیای با رقابت‌های ژئو استراتژیک است که در آن برخی سیاستمداران پیشرو از کاربرد خشونت و اینکه ابزارهای اقتصادی و دیگر ابزارها را به عنوان سلاح به کار گیرند ابایی ندارند.این مقام اروپایی همچنین تاکید کرد که اروپا باید نقشه‌های ذهنی خود را به گونه‌ای تنظیم کند، تا با جهان آن گونه که هست و نه آن گونه که امیدوار است باشد رفتار کند.

خبرگزاری فارس:  رئیس‌جمهور فرانسه در سخنرانی‌اش در مورد دکترین اتمی پاریس، گفت زرادخانه تسلیحات اتمی فرانسه مایه تحکیم امنیت اروپا است و به استقلال بیشتر این قاره کمک می‌کند.«امانوئل ماکرون»  گفت: «فرانسه اطمینان یافته است که امنیت بلندمدت اروپا، از طریق یک ائتلاف مستحکم با ایالات متحده امکان‌پذیر است. اما امنیت ما در عین حال و به صورتی اجتناب‌ناپذیر، از طریق ظرفیتی بزرگتر برای اقدامات مستقلانه در اروپا، تأمین می‌شود.»

پارس تودی: جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از سفر به واشنگتن و مذاکره با مقامات آمریکایی به اختلاف نظر میان بروکسل با واشنگتن درموضوعات مختلف تاکید کرد. بورل  پس از دیدار با “مایک پمپئو” وزیر امور خارجه آمریکا در توئیتر خود نوشت: روابط فراآتلانتیک برای امنیت بین‌المللی امری مهم است، هرچند دو طرف در همه موضوعات اتفاق نظر ندارند اما در یک جبهه قرار دارند.

خبرگزاری مهر : نخست وزیر رژیم صهیونیستی از آغاز به کار کمیته مشترک تل آویو و واشنگتن برای الحاق کرانه باختری به اراضی تحت اشغال این رژیم خبر داد. نتانیاهو اعلام کرد: کمیته‌ای مشترک میان آمریکا و اسرائیل تشکیل شده و در حال ترسیم «مرزهای جدید» کرانه باختری است. این درحالی است که گروه های مقاومت فلسطین درباره هرگونه اقدام رژیم صهیونیستی در الحاق بخش هایی از کرانه باختری و همچنین غور اردن به اراضی اشغالی هشدار داده اند.

خبرگزاری ایرنا:  محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی چندی است رایزنی هایی را در سطح بین المللی علیه “معامله قرن” آغاز کرده و از دیروز آنها را به سطح آفریقا کشانده است. وی که پیش از این موضوع پیش نویس قطعنامه محکومیت طرح آمریکایی- صهیونیستی “معامله قرن” را در سازمان همکاری های اسلامی، اتحادیه عرب و اتحادیه اروپا مطرح کرده بود، دیروز در گفت وگویی تلفنی با قیس سعید، همتای تونسی خود پیش نویس قطعنامه ای را که قرار است تونس علیه طرح به اصطلاح صلح معامله قرن به شورای امنیت سازمان ملل ارائه دهد، مورد بحث و بررسی قرار داد.

خبرگزاری صدا و سیما:  رئیس مجلس عراق در سخنرانی خود در نشست فوق العاده اتحادیه پارلمان‌های عربی در امان گفت : معامله قرن، با حق ملت فلسطین برای بازگشت آوارگان تناقض دارد و عادی سازی روابط با اسرائیل، زیر پا گذاشتن این حقوق است. رئیس مجلس کویت در اقدامی نمادین برای نشان دادن مخالفت خود با طرح آمریکایی موسوم به معامله قرن، آن را به سطل زباله انداخت و تاکید کرد جای این طرح، زباله دان تاریخ خواهد بود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): دو هیئت ترکیه و روسیه مذاکرات سه ساعته خود را در آنکارا خاتمه دادند و در نهایت توافق شد مذاکرات ادامه یابد. این به معنی آن است که توافق کاملی درباره سرنوشت ادلب و شمال سوریه وجود دارد که مسکو و آنکارا به دنبال تحقق آن هستند.

العالم فارسی: رئیس جمهور فیلیپین تصمیم گرفته به طور مکتوب لغو پیمان دفاعی با آمریکا را به اطلاع دولت «دونالد ترامپ» برساند. سخنگوی «رودریگو دوترته» رئیس جمهور فیلیپین گفت که رئیس‌جمهور این کشور قصد دارد دستور لغو پیمان دفاعی با آمریکا (VFA) را صادر کند.گفته می‌شود گفت‌وگوی رئیس جمهور فیلیپین با «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا نیز اینک در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

الکوثر فارسی: “قیس الخزعلی” دبیرکل عصائب اهل الحق عراق گفت: در صورتی که نیروهای آمریکایی از عراق خارج نشوند، پاسخ نظامی به آنها تنها به گروه‌های مقاومت شیعه محدود نخواهد شد، بلکه این پاسخ در استان‌های سنی‌نشین شامل صلاح الدین، الانبار، موصل نیز داده خواهد شد. الخزعلی در مصاحبه ای تلویزیونی افزود: ترور فرماندهان شهید سلیمانی و المهندس یک زیان راهبردی برای واشنگتن است و زیان‌های استراتژیک آمریکا از زمان ترور این شهیدان آغاز شده است.

آناتولی  ترکیه:  نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه امروز در تهران با وزیر امورخارجه ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. گیر پدرسون، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه امروز در تهران با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، دیدار و آخرین تحولات سوریه را مورد تبادل نظر قرار داد.

رادیو چین: سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در جریان سفر به کاراکاس با انتقاد از تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا، از نیکولاس مادورو در شرایطی که واشنگتن اعمال فشار بیشتر بر این کشور آمریکای جنوبی را بررسی می‌کند، حمایت کرد. کمک روسیه به مادورو با هدف افزایش تولید نفت و احیای رشد اقتصادی پس از گشایش اقتصادی ناباورانه در سال گذشته که پس از سال‌ها تورم نجومی و مهاجرت بیش از پنج میلیون تن رخ داد، تعیین‌کننده است.

 ان. اچ.کی ژاپن:  وزرای خارجه ژاپن و بریتانیا توافق کردند تا به زودی مذاکراتی را برای انعقاد یک پیمان تجاری جدید بین دو کشور متبوعشان برگزار کنند. توشیمیتسو موتگی وزیر خارجه ژاپن و دومینیک راب همتای بریتانیاییش روز شنبه در توکیو دیدار کردند.

یورونیوز:  رأی‌گیری برای انتخابات پارلمانی زودهنگام در ایرلند دیروز  انجام شد. رأی‌گیری انتخابات سراسری در جمهوری ایرلند از آن جهت مهم است که تکلیف آینده «لئو وارادکار» نخست وزیر فعلی این کشور را تعیین خواهد کرد.

اسپوتنیک روسیه: آمریکایی‌ها با شتاب زیاد به ساخت پایگاه‌های نظامی در شهر «تل براک» در 40 کیلومتری شمال –شرق حسکه سوریه پرداخته اند. نظامیان آمریکا در حال گسترش پایگاههای خود در میدان نفتی «العمر» در استان دیرالزور و «تل بیدر» در حسکه است. آنها روند گسترش پایگاههای خود در میدان نفتی «العمر» در استان دیرالزور (شرق سوریه) و «تل بیدر» واقع در شمال غرب استان حسکه (شمال شرق سوریه) را آغاز کرده‌اند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *